Olisi tarkoitus laittaa seossuhdemittari gixuun alkavaksi kaudeksi. Onko jollain kenties kokemuksia valmiista sarjoista? HYVÄT suomenkieliset rakennusohjeetkin kelpaavat. Esim.FMI myy valmiita sarjoja ja tuollainen 210€ lämmitettävällä anturilla varustetusta paketista tuntuu aika kovalle hinnalle. On se silti halvempi kuin yksi säätökerta ammattitaitoisessa pajassa kaasarimopolle.
Kokemuksia??
Us-Partsista saa Autometerin settiä. Kaveri pisti pyöräänsä ja hyvin näyttäis toimivan! Kaikenlisäks se näyttö on hyvännäköinen, Autometer on kyllä laatumerkki.(gikseri @ Helmi. 23 2005,14:54) kirjoitti
Anturi on lämmitettävä tuossakin setissä..
![]()
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Penkityshän suoritetaan useimmiten ymmärtääkseni "urku auki", joten osakaasualue noissa tehopenkeissä jää säätämättä. Seosmittarilla voi siis teoriassa säätää seokset paremmin kohdalleen, mutta tämä vaatii jonkun verran kokemusta, että osaa tulkita mittarin antamia tuloksia ja sen pohjalta tehdä oikeat säädöt kaasareille.
Näin on mikäli ei ole jarruttavaa dynopenkkiä. Lisäksi toi osakaasun säätäminen on aika karkeaa kaasareilla. Juuri tästä syystä aionkin hankkia seossuhdemittarin, jotta säätäminen onnistuu itse tehden ja seoksia saa seurata muulloinkin kuin penkeissä. Dynokäyrillä en tee mitään...tai voihan niillä persettä pyyhkiä.(Stobias @ Helmi. 23 2005,15:15) kirjoitti
Silleenhän pyörä pitäis oikeasti säätää, että ensin penkissä kaikki kohdilleen ja sen jälkeen ajossa seosmittarin ja perstuntuman mukaan hienosäätöä..(Stobias @ Helmi. 23 2005,15:15) kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Näin on, kyllä sen seosmittarilla saa paremmin säätöihin kuin inertiadynossa, jos osaa tulkita sitä mittaria.(Earthend @ Helmi. 23 2005,16:19) kirjoitti
Esim tossa Autometerin mittarissa pitää palaa 2. tai 3. vihreä ledi "rich" alueella kun vedetään kaasu pohjassa, niin tulee parhaat tehot.. Sitten osakaasulla saa olla vähän laihemmalla ettei mee soppaa liikaa ja muutenkin toimii hienosti ja jouhevasti.
Inertiadyno soveltuu ainoastaan tehojen mittaamiseen täyskaasulla, kyllä sielläkin se itse säätäminen tehdään kuitenkin seosmittarin avulla.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
KemiMC:n penkki on inertia, mutta siihen on lisätty jarru ja ainakin siellä onnistuu koko alueen seosten tarkistus... Pitää silti itselle viritellä mittari kiinni (haen osat ja teen itse niin saa sellaisen joka mahtuu mittariston viereen nätisti).
Tuolta ainakin löytyy hyvät suomenkieliset rakennusohjeet jne..
FFP Motorsport
"jeesusteippi on ainoo jeesus joka saa ihmeitä aikaan" ;)
Minulla on VPV-Motorracingin tekemä 2-kanavainen tallentava mittari Ducatissa. Anturit on kummankin sylinterin käyrissä. Mittarilla voi tallentaa kaksi minuuttia tietoa talteen, ettei tarvi mittaria ajon aikana tuijottaa. Ammattimaisesti tehty mittari.
Tee-se-itse-anturissa kannattaa kiinnittää huomiota komponenttien laatuun, koska jännitteen mittaaminen voltin sisällä vaatii tarkkuutta. Toinen juttu, jossa ei kannata säästää, on anturit. Ostat ensin minkä tahansa merkkisen anturin, niin lopuksi ostat boschin.
varoitus!(Tylyttäjä @ Helmi. 23 2005,15:06) kirjoitti
mulla on autometer air/fuel mittari ja koska ne mittarit ovat autoon suunniteltuja niin pääsee vesi sisään.
mittari itsessään on ihan ok laitos ja sillä voi tulkita säätöjä jonkun verran. ainakin siitä näkee suunnan mihin säätää mikäli kaikki ei toimi ihan niin kuin pitäisi.
ja kannattaa mp käytössä panostaa siihen BOSCHin 4 johtoiseen lambda anturiin. mulla on kylmä lambda ja sen lisäksi että lämpeäminen kestää hetken, näyttää mittari myös väärin esim liian kylmällä ilmalla ja saattaa sammua kokonaan kovassa vesisateessa kun putki jäähtyy.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Joo, ne autometerit on yleensä autokäyttöön. Prätkäkäyttöönkin niiltä kyllä löytyy mittareita.(Cterror1 @ Helmi. 24 2005,08:13) kirjoitti
Tossa on tarpeeks paljon pykäliä (20) jotta sen kyllä saa tolla mittarilla säätöihin just eikä melkeen..
Noi autojen lambdat ei taida oikein toimia mopoissa, ainakaan alhaisilla kierroksilla. Kokemuksia on!
Nykyinen: Yamaha R1 2006
Exät: Honda CBR 900 1993, KTM EXC 250 2003
Se on anturista kiinni, ja toi ainakin toimii, on kokeiltu. Ja se on lämmitettävä, alkaa näyttää lähes heti kun lyö koneen käyntiin.(rambuster @ Helmi. 24 2005,09:37) kirjoitti
Itselläni on Boschin nelijohtoinen anturi ja se ainakin toimii tilanteessa kuin tilanteessa. Specsien mukaan ottaa kylmänä 4A ja kuumana 1A. Mittarin tein itse ja on tuo nyt pari kesää toiminut ilman ongelmia. Kotisivulla jotakin juttua. Mittari alkaa näyttää lukemia n. 20s kuluttua käynnistyksestä.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
kylmällä lambdalla ~5min.(B12 @ Helmi. 24 2005,10:14) kirjoitti
PowerBike Finland
Paljon tullut hyödyllistä tietoa. Kiitos. Moniko kanavaisia mittareita olette käyttäneet? Äkkiä ajateltuna nelikanavainen mittari, jossa on anturi jokaiselle mukille on hieman sekava tulkita ja koko touhu menee hiusten halkomiseksi. Alustava suunnitelma on laittaa yksikanavainen mittari. Mikä on anturille paras sijoituspaikka? Ilmeisesti kollektori, jossa 4 putkea ensimmäisen kerran yhdityvät samaksi rööriksi.
Just näin!(gikseri @ Helmi. 24 2005,10:43) kirjoitti
jos nelikanavaista meinaat niin osta 1 lambda anturi ja 5 kiinnityslevyä + neljä tulppaa. sitten kierrätät sen lambdan mittarin kanssa kaikki käyrät läpi joten näet että sylinterit näyttävät samaa. lopuksi vaihdat lambdan kollektoriin/kollektorin jälkeen porattuun reikään ja tulppaat käyrät. vot.(gikseri @ Helmi. 24 2005,10:43) kirjoitti
PowerBike Finland
Arvellutta vaan hieman että riittääkö kaasun lämmöt mittaamiseen vielä kollektorilla. Ehkä se lämmitetty anturi hieman pelastaa tilannetta ja sehän selviää kysymällä jostain mittarikauppiaalta.
Riittää...(gikseri @ Helmi. 24 2005,12:48) kirjoitti
Kuinka syvälle asennatte ne anturit ?
Mutteri käyrän kylkeen vai anturi 2-4 mm käyrän sisään ?
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
ööö eihän sitä saa näppärästi kuin yhteen syvyyteen. eli reikä käyrään ->mutteri hitsaamalla käyrän päälle ja kierretään lambda kiinni. näin jos käyttää sitä oikeaa "lambda asennus mutteria". menee täsmälleen sen lambda-anturin anturiosan verran sisään putkeen. eli noin 8mm.(IlDuce @ Helmi. 24 2005,13:07) kirjoitti
PowerBike Finland
Mitenkäs, jos twiniin haluaa tollaset anturit laittaa, niin täytyy vaan pytty kerrallaan säädellä, kun ei kerran oo 2-1 putkea..? Voi tietty olla hyväkin, kun pc3usb:llä pitäis saada molemmille pytyille omat seokset.
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Kaksikanavainen mittari ja anturit molempiin käyriin.(Earthend @ Helmi. 24 2005,14:24) kirjoitti
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Tämä ei ole kokopituudeltaan sisällä.(Cterror1 @ Helmi. 24 2005,14:03) kirjoitti
S 620 FF, 999S
mjoo. eli tuo on jatkoputkella? mikäs siinä. syöhän se anturi vähän tilavuutta putkesta ja haittaa virtauksia. kollektorissa vaikutus on pienempi mutta tuossa tosiaan kannattaa jatkaa sovitusta ulos.(IlDuce @ Helmi. 24 2005,14:44) kirjoitti
PowerBike Finland
Juuri tuon vuoksi tein mutteria hieman pidemmät yhteet. Mittaa hyvin, mutta lämpeneminen kestää hieman kauemmin.(Cterror1 @ Helmi. 24 2005,16:03) kirjoitti
Mulla on vanha FMI:n mittari, lambdat on molemmissa käyrissä mutta ei lämmitettävät. Aikas nopsaan ne lämpiää kuitenkin kun ovat lähellä sylinteriä. Hieman ne ledit vaeltaa vissiin johtuu tuosta että yksi pytty vaan lambdaa kohti puhaltamassa tai siitä että on niin lähellä, tai molemmista. Niihin lamdoihin tein liittimet, että voipi penkin alta hädän hetkellä vaihtaa ne ristiin, toinen menee boksille ja toinen tolle mittarille. Nyt se tuntuisi olevan niin hyvin säädöissä että mittari ei näytä äärialueita käytännössä missään tilanteessa, ja saman voi todeta kannettavasta jos sellainen itselläni olisi. Mulla siis tiedonkeruu ja ym erillinen ja seosmittari erillinen.
Näyttäis olevan Ilducellakin suurinpiirtein samalla etäisyydellä kuin mulla
1198+RG500
Kyllä kunnia noista antureista kuuluu "888":lle, kuvat ovat hänen harvinaisuudesta. Minun mittari on vielä työnalla, valmistuu joskus.(GAMMA500 @ Maalis. 31 2005,03:46) kirjoitti
"888":n kanssa on haasteltu näistäkin asioista ja kaikki kiitokset hänelle.
S 620 FF, 999S
Itse viime kesänä säätelin omaa veturiani lambdan avulla. Oli kammiovaimentimet ja eivät saaneet penkissä seosmittauksen pilliänsä tarpeeksi syvälle, joten päätin sitten tehdä itse
Tässä kuvat moposta, kytkentä kuva on mulla printtinä kotona. Nettisivu jolla ohjeet oli ei oo enään hengissä.. ikäväkyllä.
Lambda putkessa
Seoksen osoitus
Tuolla oli hyvä katsella seoksia ajossa. Tosin muutama metsään ajo oli lähellä kun "naru kireellä" yrittää katsoo läpi kierrosalueen kuinka seokset menee.
DT125->XV535->VFR750F (+CB500)->VTR1000F->CB900F Hornet->ei mitään