Onko järkee, todennäköisesti ei, vaihtaa mopon tubeless-
renkaat perinteisin menetelmin eli rengasrautaa ym. käyttäen?
Kokemuksia? Tuhoutuneita vanteita?
Tulee aika jolloin p.....t tervataan! Ja niin tosiaan, asiantuntijalausuntoja aiheesta riippumatta. Takuu!
Kyllä niitä paljon vaihdetaan raudan kanssa, eipä radalla kisatalleilla rengaskoneita ole mukana...
Raudoilla vaihtamiseen on olemassa sellaisia vannesuojuksia, taitoa se kyllä vaatii hieman.
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Onnistuu,tehty monesti autonrenkaalle. Pyörällekin kahdesti. Suosittelen kumminkin ottamaan paikkapullon mukaan ensimmäisen sadan kilsan lenkille. Siis jos ei ole aiempaa kokemusta.
Renkaavaihtotaito kuului ennenvanhaan lähes jokaisen motoristin perustaitoihin.
Hyvät ohjeet löytyvät: http://www.clarity.net/~adam/tire-changing-doc.html
Hyvät vanteensuojukset saa leikkaamalla n. 5x20 cm palat kymmenen litran muovikannusta.
Huolellinen vaihtaja ei naarmuta vannetta toisin kuin eräissä liikkeissä kuuluu tapahtuvan...
Ei vanha vittuile, vanha neuvoo.
Nämähän näyttää aikasta hyvältä! Kiitos!(oldfart @ Maalis. 02 2006,17:23) kirjoitti
Taidanpa kokeilla perinteistä menetelmää...![]()
Tulee aika jolloin p.....t tervataan! Ja niin tosiaan, asiantuntijalausuntoja aiheesta riippumatta. Takuu!
on järkeä. varsinkin jos tilaa kumit saksasta. Katupyörän kumien vaihto on tosi helppoa, crossikumien kans sit vähän vaikeampaa kun pitää se sisäkumikin saada säilymään ehjänäKunnon raudat vaan kannattaa hommata. noi bilteman/motonetin raudat aika kömpelön oloisia ainakin omasta mielestä. Itse tilasin joskus aikoinaan louisilta jotku perusraudat ja on ollu todella hyvät
www.trackpunkracing.com
Mopon tubeless kumin vaihto on yhtä helppoo ku puuron syönti.
Täytyy vaan muistaa et ei voimalla vaan tekniikalla!
Jos tulee hiki tai muuten ei meinaa mennä on vika 99,9% varmuudella tekniikassa, siinä jos väkisin laittaa on vehkeet paskana varmasti.
Tossa edellä mainittiin ne crossin renkaat, ne on omanki mielipiteen mukaan vaikeemmat vaihtaa ku tubelesit. Ei sen sisuskumin takia vaan joittenki takarenkaitten runko on niin maan perkeleen jäykkä ja crossivanteissa on toivottoman matala keskiura...
Kaasusta irrotetaan vasta sairaalassa...
[quote=RaceSnake,Maalis. 04 2006,20:24]Tossa edellä mainittiin ne
Jokaisen motoristin perustaitoihin kuuluu vaihtaa rengas vanteelta/ vanteelle, olipa kyseessä tubeless, perinteinen sisäkumillinen, crossi tai jäärata kumi. Osta hyvät rengasraudat, pienet ja ohutkärkiset.Hyvistä joudut maksamaan väh 15 € kappale. Pidä rengasrautoja kuin kukkaa kämmenellä, ettei niiden päihin tule nirhamia, elä lainaa kaverille, hän saattaa käyttää niitä iskumeisselinä.
Renkaanvaihto on taitolaji ei voimalaji. Tekniikoita on ainakin kaksi, riippuu vähän vanteen leveydestä. Onko tubeless vai tubetype, sillä ei ole merkitystä.
Leveämpi vaihtuu autonrenkaan vaihtotekniikalla eli kumi asennetaan vanteelle vanteen samalta puolelta.
Tai toinen tekniikka kapeammalle vanteelle, sopii sisärenkaalliselle. Elikäs sisäkumi vanteelle ja paketti ujutetaan renkaan sisään, tämän jälkeen rengasraudoilla väännellään kumi vanteelle. Tällä tekniikalla ei vanteen ulkopuolelle tule jälkiä, eikä siis tarvitse mitään muovilärpäkkeitä.
Vaihtoipa kummalla tekniikalla tahansa, ei rengasraudan päätä kannata tökkiä kovin syvään, ja muista renkaan reunan pudottaa reilusti vanteen keskiosaan.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
ei ka tuo vaihtaminen olekkaan ongelma vaan se että
vanteet pysyy ehjinä,vuosi vuodelta pyörät kevenee
siis muös vanteet tulevat ohuimmiksi ja materiaalit ovat
mitä eksoottisimpia aineita,joten vaara kun
"väännetään" on lohkeaminen todella suuri.
ole ajatellut että tuolla hinnalla mitä vaihdosta ottavat
edellyttäen että ostat renkaan samasta paikasta hinta
ei todellakaan ole niin suuri että ottaisin riskin itse vaan
se vastuun kantaa ko: firma joka renkaan vaihtaa.
vakuutukset on olemassa firmoilla (toivottavasi) vaikkei
olisikaa jos jotain tapahtuu he korvaavat joka tapauksessa
joten jos joku muistelee miten aikoinaan vaihdettiin kaikki
itse ja on nykyään uudehko pyörä,suosittelen harkitsemaan
ainakin kaksi kertaa ennenkuin ryhtyy moiseen puuhaan.
Itse vaihto ei välttämättä tuota ongelmia, mutta kyllähän voimaakin tarvii.... tärkeää- laita rengasrasvaa sinne väliin niin pysyy tiivinä!
Pahimmassa tapauksessa- kun viet vanteen liikkeeseen pääset kuitenkin halvemmalla kuin "alta alle" vaihdossa...
Tasapainotuskin onnistuu himassa.... vaatii vain muutaman vuoden harjoituksen että saa ne oikein tasapainotettu...![]()
<br />
Niinpä niin, meitä motoristeja on monenlaisia, kuten yleensäkin ihmisiä. Toiset tykkää vaan ajella ja kun ongelmia tulee soitetaan " makelle", joka korjaa ja laskuttaa. Tämä toimii kun ajellaan niin että kotimökki näkyy. Sitten toinen ryhmä jolle ajaminen on sivuseikka, aika kuluu muuhun puuhasteluun ja kolmantena on " tee se itse" miehet, joille yleensä ei mene sormi suuhun ongelmien edessä. Nämä kaverit tuntevat vähintään oman pyöränsä tekniikan ja oikuttelut. Näillä kavereilla onnistuu hommat ilmanpaineen tarkastuksesta koneremonttiin. Tämä ryhmä on katoavaa perinnettä, osittain myös siitä syystä että nykypyöriin tuntuu siltä ettei ilmaa saa panna renkaaseen ettei takuu raukea. Mutta summa summarum, kaikille on tilaa ja jokainen motoristi on yhteiskunnalle tärkeä ( ajoneuvoveronmaksaja).(Velho @ Maalis. 05 2006,00:03) kirjoitti
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Miten sitä tasapainotusta voi harjoitella?(Velho @ Maalis. 05 2006,00:03) kirjoitti
JOVAIN EI !
...se renkaan vaihto onnistu aina liikkeessäkään, ainakaan ihan kaikissa! Tai onnistuu ehkä, mut tuurilla ?
JKL:ssä toimii eräs mm "hondia välittävä" pulju ja vein sinne takarénkaan vaihdettavaksi. No ne nappas net sinne takahuoneeseen kun olivat irtomallisina, sekä vanne että rengas mulla mukana. Pyysin saada tulla mukaan. No sittenhän se alkoi se hirveä vääntö, vanha lähti suhteellisen nopiaa pois päältä (koneella) ja sitten uuden Metzeler 88 Marathonin istutus. Rengas meni päälle mutta ihmettelin kun eivät rasvaa sitä lain ? Paineilmaa raakasti mutta eihän se sieltä nouse. Ihmetellään kun ei nouse ! Sanoin jotta eikö teillä ole rengasrasvaa ? Ei kuulemma tarvii eikä ole käytetty kun pääsi loppumaan ! No kaveri lisää painetta ja ottaa kumilekan jolla alkaa paukuttamaan niin maan perusteellisesti. Verstaan 2 muuta hemmoa kahtoo suoritusta kun tämä kolmas paukuttaa, mutta eivät ihmettele sen enempää, nähtävästi oli ihan aikaisemminkin ollut tapana voimalla saada rengas vanteelle !
Meinasin jotta: "sähän säret tuon vanteen (alu) että laita nyt vaikka saippuaa sinne väliin" ! No hemmo laskee ilmat pihalle ja luulin että tuli jo järkiinsä, hakee jotain spraytä, suihkuttaa sitä ja alkaa uuvelleen täyttää rengasta. Ihmettelee kun on jo 6 kiloa eikä nouse ! Ottaa taas sen lekan ja alkaa sama paukutus jälleen !! Nyt otan sen spray-purkin käteeni ja katson että mitä tämä hemmo sinne oikein suihkutti niin sehän oli laittanut sinne "kosteuden poistaja-spraytä" mitä laitetaan sähkölaitteisiin kosteutta suojaamaan !! "TILANNE SEIS !" sanoin ja otin vanteen vinossa olevine renkaineni syliini ennenkuin se kokonaan säretään ja laskin ilmat pihalle....
Tuohon liikkeeseen en ole enää tuon "kun taito loppuu, käytetään voimaa" - tapauksen jälkeen mennyt, enkä mene ! Vein renkaan toiseen, ihan oikeaan mp-liikkeeseen ja siellä kun oli rasvat käytössä niin kumi oikein "losahti" päälle ihan ½-kilon paineella ja hyvä tulikin siitä. Oli vaan työläs homma poistaa ne kumilekan mustat,lukuisat lyöntijäljet kahtapuolen aluvannetta.....spriillä ne kuitenkin lähti !
Että näinkin !
ps. auton renkaita päälle vääntäneenä halusin tuoda tämän RENGASRASVA-asian tänne ! Nimittäin kun on kunnon välineet nii työ sen kun naurattaa, saa olla ruosteinenkin se autonvanne ja homma käy kun vaan sen RASVAA hyvin. Ja jos rasvaa ei ole, niin mäntysuopa käy ihan hyvin mut laita kunnolla !
![]()
Oon jokus tutssa rengaslafkassa ollu hanslankarina ja hieman yllättää toi rasva homma. Toki meneehän se koneella päälle ilmankin eikä välttämättä edes riko mitään, mutta just toi tubeleksen vanteelle "nouseminen" on hankalaa. Kumivasarassa ei sinänsä ole mitään vikaa jos paineita ei samalla nosteta yli kiekon sietorajan.
Tolla tavalla ei varmaan pyöri vanteella. Vähän samalla menetelmällä laiteltiin ralli talvinakkeja just siks ettei pyöris vanteella - toki niissä oli sisärengas, mutta tubeles oli kuitenkin renkaan tyyppi.
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Niinpä, onhan niitä tarinoita monenlaisia, jopa omakohtainen. Kerran heikkona hetkenä aikojen alussa vein renkaan vaihtoon. Kyse oli siitä suurenveden takaisesta merkistä. Sen vanteissa on yksi kummallisuus, nimittäin sisäkumin venttiili tulee niinkuin auton vanteessa, eli sivulta ja niitäkin on vielä kahta eri mallia. Yleisesti kun otetaan tommoinen mp sisäkumi 16", niin venttiili tulee keskilinjasta. No niin tässähän onkin soppa valmis. Harrikan pinnavanteelle kun asennetaan sisäkumi josta venttiili tulee keskeltä ja kun sen pitäisi tulla sivulta, niin sisäkumihan siinä " vääntyy" ja aikansa olettuaan venttiili murtuu juuresta. Tässähän puhutaan jo liikenneturvallisuudesta.(Jussi M @ Maalis. 05 2006,11:06) kirjoitti
Rengashommat on sinällään helppoja, kun muistaa käyttää sitä viimeistä 2 senttistä. Ei kannata tehdä elämää suurempaa kysymystä.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Ei siinä oikeesti mitään voimaa tarvii, sillon on tekniikassa vikaa.(Velho @ Maalis. 05 2006,00:03) kirjoitti
Ja ei se rasva sitä renkaan reunaa tiiviiks tee, kyllä se reuna on tiivis kun on painetta renkussa ja vanne ehjä.
Nousee vaan tosiaan helpommin sinne vanteelle se rengas kun on liukasteet välissä.
Ja se tasapinotus on maailman yksinkertasin asia, vähän ku on kärsivällisyyttä ja herkkä pukki niin ei siihen mitään vuosien treeniä tarvia. Tosiaan sinne varikolle ei saanu ikinä mukaan mitään rengaskonetta. Joillain pohatoilla saatto olla mut aina pärjättiin ilman...
Aijoo, ja ikinä ei oo yhtään vannetta hajonnu rengastöitten takia.
Kaasusta irrotetaan vasta sairaalassa...
Itse oon aina renkaat vaihtanut ja tasapainottanut. Liukasteena käy myös pelkkä vesi tai sitten käsitiskiin tarkoitettu astianpesuaine on erittäin hyvä.
saippua yms tavara kuivuu melko nopeasti, joten vaihtoon vauhtia tai ei kumi nouse.
rengasrasvalla pitäisi kilon paineella nousta minkä vaan.
rengasraudoilla on kyllä helppo vääntää pehmeitä seosrenkaita pois ja paikalle, mutta esmes 200 leveää BT020stä on jo vaikeampi kammeta ja vanteeseen jää todella helposti jäljet.
renkaanvaihto irtovanteelle 10€ odottaessa on tarpeeksi halpaa jotta sen voi viedä laitettavaksi. rengaspainotkin kuitenkin maksavat 0,50-2€ per vanne joten työ ei paljoa maksa.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Joo kyllä se tekniikka tässäkin lajissa on kaiken A ja O. Mikäli vaihtaa useammin renkaita kauden aikana niin itse tehden säästää aikaa ja rahaa. Tarpeeksi monta lommoa kun kalvaa vanteen reunaan niin alkaa jo hahmottumaan se, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei kannata tehdä. Pari vinkkiä:
1. Rengasvaseliinia. Aina.
2. Riittävän heiveröiset rengasraudat (huomaa helpommin, koska on liikaa voimaa pelissä)
Tasapainotus on sitten oma juttunsa mutta riittävästi mielikuvitusta peliin, niin kyllä siihenkin konstit löytyy suhteellisen helpostiTasapainotuspaloja saa yleensä ilmaiseksi rengasliikkeistä, jos vaivautuu käymään pyytämässä.
Kyllähän renkaan vaihtaa kymmenessä minuutissa kahden tupakkatauon kera.
Mutta, millä te painatte vanhan renkaan alas vanteelta??? Se on justiinsa ollut ainoa probleema noissa kotona tehtävissä rengastöissä. Ku ei vaan viittis ostaa sitä himmeliä, millä sen gummin saa painettua alas.
No sellasen himmelin voi tehdä vaikka ite kierretangosta ja kakkosnelosesta, mut ite oon tähän asti laiskana kaverina laittanu vanteen lappeelleen maahan, siihen kakkosnelonen renkaan päälle ja ajanu autolla sen kakkosnelosen päälle... kyllä irtoo(Temex @ Maalis. 07 2006,12:28) kirjoitti
Pitää vaan toki olla varovainen, ettei jätä lankkua sen vanteen päälle, saattaa mennä vanneki kieroks muuten. Et mieluummin sen himmelin tekis, ku vaan viittis
![]()
Rengas lattialle kupeelleen, puupulikka vanteen reunaa vasten ja pajavasaralla päälle. Toimii.(Temex @ Maalis. 07 2006,12:28) kirjoitti
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
kuten myös. lauta vanteen suojana toisella puolella. ei jätä jälkiä.(gikseri @ Maalis. 07 2006,12:47) kirjoitti
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Ohutpäinen rengasrauta vanteen ja kumin väliin ja nitkutetaan yhdestä kohdasta rengas pois urasta. Loput lähteekin sitten vaan käsin painelemalla... Todella helppo homma kun tekniikan oppii, eikä tarvi pajavasaroita, lankkuja, ruuvipenkkejä eikä autoja...(Temex @ Maalis. 07 2006,12:28) kirjoitti
![]()
Niin voiskohan joku selvällä suomen kielellä kertoa miten tuo tasapainotus onnistuu kotikonstein![]()
kyllä ne sudet sen sieltä syö
Kaikkein helpoin kun menee liikkeelle, avaa pajan ja ajaa mopon sisälle ja suorittaa renkaan vaihdon itse tehden kunnon laitteilla... Ratapäiville voi varustautua kunnollisilla renkailla, jotta ei tarvii vaihdella kesken päivän... Tai jos alkaa satamaan niin sitten ottaa kadet vanteet mukaan, toisilla kuivat ja toisilla räpylät...
no nyt on ooraitin kuvastossa sivulla 173 renkaanvaihtoaputyökalu jolla varmaan lähtöö heleposti reuna irtoomaan
sitte kuvaston sivulla 164 o tasapainotuspukki josson herkät laakerit jonka päälle laittaa vanteen omalla akselillaa ja pientä liikettä ja ootellaan ko painavin kohta pysähtyy alas
sit laittaa yläpuolelle kokeilemalla painoo vaik teipillä ens kiinni ja silleen ettii painomaarän jolla rengas pysähtyy satunnaiseen asentoon ja niinhän sit löytyy oikea painomäärä ja asennuskohta painolle
Triumph Tiger 800 XRX
Akseli pyöränkeskiön läpi hyvä jos vielä laittaa kuulalaakerit akselin päihin, näin tämän systeemin voi nostaa vaikka autopukkien päälle jolloin renkaan saa vapaasti pyörimään. Renkaan kevyin kohta jää ylös jolloin siihen kiinnitetään kaksipuolisella teipillä paino, oikean painon löytää kokeilemalla, vaatii hieman kärsivällisyyttä. Lopuksi kun rengasta pyörittää pitäisi sen aina jäädä siihen kohtaan johon sen pysäyttää, eikä lähde enää vaeltamaan. Huolellisellä työllä saadaan erittäin tarkka tasapainoitus.(matrixz @ Maalis. 07 2006,17:43) kirjoitti
vakava varoitus tähän. ellet varmaksi tiedä mitä teet, älä käytä tätä keinoa!(Hermanni Hiiri @ Maalis. 07 2006,17:30) kirjoitti
ykköskeino halkaista vanteen reuna.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland