Mitenhän tämän nyt ilmaisisi... Mielestäni jotenkin epäkypsää tuomita joku liike, tai ylistää jotain liikettä vain yhden - ehkä muutamankin käyntikokemuksen perusteella.
Eikö lopulta lähes joka liikkeestä saa milloin hyvää, milloin huonoa palvelua.. Ja palvelulla tässä yhteydessä tarkoitan siis vain ja ainoastaan asiakaspalvelua - en hintoja, enkä esim. korjaamopalvelujen laatua (vaikka sekin on usein ihan tuurista kiinni)
Kun palauttelen asioita tässä mieleen, niin olen saanut mm. seuraavista liikkeistä erittäin hyvää, mutta joskus myös täysin ala-arvoista palvelua. Listassa siis vain niitä, joista olen saanut kumpaakin ääripäätä ja jotka yhtäkkiä ja selkeästi tulee mieleen..
- Tuusmotor
- Mototrip
- Storm
- All Right
- MotoItalia
- Frank Nyman
- Bike World
Ja jos listaa jatkaisi muiden alojen liikkeillä, kuten autoliikkeillä, huoltoasemilla, ravintoloilla, kioskeilla, kukkakaupoilla, jne.., niin mahtais tulla listalle pituutta.
Joka paikasta saat tänään ihan sitä miten tähtimerkit sattuu kohdalleen ja huomenna taas mahdollisesti aivan muuta.
1300 Gessu
Mutta just siksi täällä niistä keskustellaan, koska jokaisella on eri kokemukset niin jokaisella on eri mielikuva, eihän yrityksen uskottavuus huonone jos yksi henkilö kertoo huonoja kokemuksia, mutta siinä vaiheessa kun monilla on samanlaisia kokemuksia niin tottakai että on hyvä kertoa niistä että muut osavat varautua siihen.
Tämä on just sitä järjestäytymistä jotta liikkeet joutuvat panostamaan jokaiseen asiakkaaseen. Kukaan ei ota näitä juttuja suoranaisesti kuin raamatusta, jokainen kehittää oman mielipiteen sen mukaan mitä lukee täällä ja muualla. Onko sekin tyhmää että TM tekee testin jossa viedään yksi pyörä liikkeseen? Tuo vasta vaikuttaa ihmisiin, entä jos asentajalla oli migreeni sinä päivänä? jne... Itse ainakin haluan kuulla muiden kokemuksista jotta pidän asian mielessä kun käyn kyseisessä liikkeessä.
Eli- yksi tapaus voi olla sattumaa, mutta moien mielipiteet taas voi tulkita statistisesti... Siksi kannattaa jakaa kokemuksiaan..
<br />
Eikö toiselta kantilta asiaa katsoen olisi meidän motoristien kannalta hyväksi keskinmääräisen palvelutason parantuminen?(J@ck @ Helmi. 28 2006,20:50) kirjoitti
Ja siihen mielestäni tämä .ORG on (kaiken muun hyvän ohessa) mainio keino. Harva yrittäjä Suomessa halunnee tällä sivustolla lunta tupaan ja siksi on erinomainen asia, että kokemuksista eri liikkeistä keskustellaan.
![]()
![]()
<span style='color:red'>PELOTEVAIKUTUS</span>
![]()
![]()
![]()
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
mut hei eix sitten pitäis jättää työpäivä väliin jos on migreeni.. se voi koitua jonkun motoristin KUOLEMAX
eli TM testit KUNNIAAN
jos jotain tehdään ni se pitää tehdä kunnolla sillä asiakas maksaa sen ni mix pitää huollosta maksaa mitä ei olla edes ehty??![]()
jos se ei tapa niin se vahvistaa
sillä on hauskinta kellä on vavin lääkitys!!
No joo.. En ehkä osannut ilmaista selkeästi, mutta sanotaanko sitte vaikka näin..(Velho @ Helmi. 28 2006,22:05) kirjoitti
Jos liikkeessä henkilölukumäärä on yksi, niin silloin jo yhdellä käytikerralla voi jotain päätelläkin.
Mutta jos sitä asiakaspalveluhenkilöstöä onkin 21, niin sekaan mahtuu monenlaista ja sen perusteella jotain liikettä ei pitäisi tuomita, eikä kyllä kehuakaan - siis yhden kerran perusteella.
Muta jos palvelu on pääsääntöisesti aina hyvää / aina huonoa, niin silloin risuja ja ruusuja saa ja pitää ilman muuta antaakin.
Ja kyllä noihin TM:n testeihinkin pitäisi suhtautua aika skeptisesti. Ei se tietenkään mitään tyhmää ole jos 1 pyörä viedään liikkeessen ja tsekataan, mitä sille on tehty - mutta tuskin TM:n resurssit muuhun riittäisivätkään..?
Se TM:n testi ei vaan lopulta kerro kuin yhden pyörän tarinan. En tiedä montako pyörää isommissa pajoissa vuoden mittaan huolletaan, mutta voisin kuvitella, että tuhansia..?
Mitä se siis lopulta kertoo? Yhden pyörän tarinan esim. kahdestatuhannesta huolletusta pyörästä - se taitaa olla puoli promillea, eli ei siis käytännössä yhtään mitään. Tänään 5 tähteä saanut korjaamo saattaisi huomenna jäädä ilman tähtiä. Näin se vaan on ja näinhän on nähtykin..
Homma on lopulta lähes aina kiinni siitä heikoimmasta lenkistä, eli asentajasta. Se voi olla kiinni asentajan ammattitaidosta, viitseliäisyydestä, moraalista, krapulasta, vitutuksesta jne, jne.. Mutta myös kiireestä ja liiallisesta työmäärästä, joka tosin tuskin on asentajan vika.
Mutta onko kiireeseen syyllinen liikekään, joka kuitenkin yrittää palvella kaikkia asiakkaitaan? Eikö siihen kiireeseen ole syyllinen jokainen, joka jättää pyörän normaaliin vuosihuoltoon viemisen kevääseen / kesään, jolloin joka paikassa on ruuhkaa.
Meinaan sillä sitä, että syksyllä ja talvella korjaamoissa on ihan toisella tavalla aikaa paneutua asiakkaisiin ja myös asiakkaiden pyöriin. Näin ei tietysti saisi olla, mutta näin se käytännössä menee ja kotimaassa tämä lyhyen ajokauden johdosta vielä korostuu..
Asioikaa "hyvät toverit" pyöräliikkeissä talvella, silloin joka paikassa on aikaa palvella ja paneutua asiakkaisiin, olipa kyseessä sitten kypärähupun osto, tai uuden pyörän hankinta - korjaamopalveluista puhumattakaan..
1300 Gessu
Juuri noin, mutta se yksi pyörä voisi aivan hyvin olla juuri sinun pyöräsi. Silloin ei paljon lohduta se, että kyseinen liike on huoltanut 99999 pyörää paremmin/moitteetta.(J@ck @ Maalis. 03 2006,10:27) kirjoitti
JUURI SITÄ ON LAATU! Asiat tehdään aina yhtä hyvin (tai joku sanoo jopa yhtä huonosti) ja aina samalla tavalla/huolellisuudella. Muutenhan koko homma on pelkkää tuuripeliä! Kyllä palveluliiketoimintaan kuuluu se, että jokainen asiakas- / palvelukokemus on ainutkertainen ja yhtä merkittävä. Yksi ala-arvoinen suoritus mitätöi sata hyvää. Näin se vaan palvelupuolella menee...
Jos maksan ison rahan ammattimaisesta huolto-ohjelman mukaisesta työstä + liikkeen ammattitaidosta huomata turvallisuuteen tai pyörän toimintaan vaikuttavat viat, on minulla oikeus vaatia virheetöntä suoritusta. Tilanne on mielestäni aika nurinkurinen, jos kuluttajan täytyy alkaa "ymmärtää" ja selitellä liikkeiden virheitä.![]()
<p>2002-2014</p>
..juuri noin.ei asiakkaan tarvi ymmärtää korjaajan murheita.korjaamisesta sille maksetaan.huonona päivänä jona ei kykene hommiansa hoitaan,ni voi jäädä kotiansa nuhertamaan.ihmeellisiä nuo kommentit tosiaan,et toi oli vaan tuo yks pyörä jolle ei oltu tehtykkää mitään huollos..kuinka vit...monta niitä pitäis sit olla tapahtunu?omalle kohalle,jos tollasta sattuis,ni taatusti "niistäisin"kaveri nenän..siinä lääkettä migreeniin.(Ctrl @ Alt+Del+Maalis. 03 2006,13:39) kirjoitti
migreeni
2008 Yamaha R1
Suzuki GSXR 1000 K5
Yamaha Thunderace
Suzuki GSXR 750
Honda NSR 125
Suzuki TS125
Samoilla linjoilla CAD:n kanssa. Jos _todistetusti_ jonkun pyörä on saanut valohoitoa, en varmaan vie omaani samalle pajalle. Jos pitää tarkastaa venttiilit ja se jää "kiireessä" tekemättä kun ei kuulostanut kilisevän (asentajan ajatus) ja ovat niin hankalasti mitattavissa... sitten männät puhkeaa seuraavana kesänä... todistappas kenen vika.
KAIKKI laitteet pitää huoltaa perusteellisesti. Mikä selitys sekään on, että keväällä on niin ruuhkaa kun kaikki tuovat viime tipassa pyöriään? Miksi ottavat niitä sisään enemmän kuin ehtivät hoitaa kunnolla? Oikea vastaus: että tulisi kassavirtaa. Suurin osa valohoidoista kuitenkin menee tuurilla läpi.
Huono palvelu varusteostoksissa on hitusen helpompi niellä, eikä tuota rahanmenoakaan kun kävelee ulos. Huono huolto on ihan eri juttu.
Olen ihan samaan mieltä, mutta toisinpäin käänten: Mitä lopulta kertoo se, että joku pyöräkorjaamo saa täydet pisteet! Ei mitään, tuollainen otanta (esim.1/2000) ei kerro kyseisen korjaamon luotettavuudesta ja ammattitaidosta yhtään mitään! Näitä testejä pitäisi tehdä jatkuvasti, jotta saataisiin edes jonkinlainen tilastollinen luotettavuus!(Ctrl @ Alt+Del+Maalis. 03 2006,13:39) kirjoitti
Se, että millä tahansa palvelualalla joku homma tehtäisiin "AINA samalla tavalla/huolellisuudella" on puppua ja pelkkää sanahelinää. Tämä ei yksinkertaisesti ole totta ja korjaamotoiminnan(kin) osalta se ikävä kyllä on usein nimenomaan sitä "pelkkää tuuripeliä" (en selitä, en hyväksy, enkä puolusta missään tapauksessa, mutta se on totuus)
Sellaista pyörähuoltoa ei tässä maassa ole, joka tekisi AINA kaiken moitteettomasti. Ei vallankaan sellaista, jolla on palkattua työvoimaa. Joku yhden miehen paja saattaa olla eri juttu, siis sellainen, jossa isäntä tekee kaiken itse. Mutta sekään ei ole mikään itsestäänselvyys - valitettavasti.
Ja tiedän kyllä, että "se yksi pyörä voisi aivan hyvin olla juuri sinun pyöräsi". Näin on ollutkin - mm. kerran Tuusmotorissa - mutta sen on taas toinen juttu, josta ko. firma saikin tulikivenkatkuista palautetta. Seuraava huolto samassa paikassa menikin sitte jo paljn paremmin..
Mutta enpä noista juurikaan murehdi, sillä pakollisten takuuhuoltojen jälkeen olen aina huoltanut ja huollan pyöräni itse. En niinkään säästääkseni, vaan ihan mielenkiinnosta ja harrastuksen vuoksi. Pajalle vien silloin, kun itse en osaa, ennätä, tai ei ole vehkeitä.
.................................................. ..................................
Toisen alan yrittäjänä ymmärrän aika pitkälle niitä vaikeuksia, joita mopokorjaamoillakin on. Vaikkapa pari esimerkkiä..
- on aivan varmasti vaikeuksia saada ammattitaitoista työvoimaa. Suomessa ei ole mp-asentajakoulutusta siinä mielessä, kuin esim. autoasentajia koulutetaan - siis ammattikouluissa. Pääsääntöisesti kaikki mp-asentajat ovat suurelta osin itseoppineita alan harrastajia = enemmän ja vähemmän todellisia ammatti-ihmisiä.
- oletteko koskaan ajatelleet, miten mp-korjaamo pystyisi työllistämään lauman asentajia ajokauden ulkopuolella, siis +- puolen vuoden ajan? Se on varmasti mahdotonta, jos pajassa on ajokauden ulkopuolella hiljaista kuin huopatossutehtaassa.
Ja tästä tullaan siihen, että mistä pyöräkorjaamo löytää ammatti-ihmisiä, joille on tarjota loputon määrä työtä - mutta vain puoleksi vuodeksi.
Käsi sydämelle, kuka tämän lukijoista (motoristi) suostuisi vastaavaan? Siis olemaan töissä vain keväällä, kesällä ja alkusyksyn? Just silloin, kun pitäisi ajella ja viettää lomaakin.. Tekemään työpäivää, joka venyisi iltamyöhään, ja purkamaan ruuhkaa vielä viikonloppuisinkin.. Ja loppuvuosi sitten kortistossa.. Kenelle olis moinen järjestely mieleen..?
- sitte vielä iso osa nykyihmisiä, joille sana työmoraali on täysin tuntematon käsite ja näitä siunautuu joka alalle. Siis sellaisia jotka suhtautuu asioihin "ei ole markkaakaan kiinnni" ja joiden mielestä esim. luvattomilla poissaoloilla ei vitunkaan väliä. Vois kuvitella, että on siinä korjaamopäälliköllä ihmettelemistä maanantaiaamuna, kun porukka on taas kerran vajaa ja 20 pyörää luvattu luovuttaa samana päivänä.
Helppo tietysti ajatella, että kenkää vaan ja se tulee varmaan jokaiselle ensimmäisenä mieleen. Mutta jos vaihtoehto on "ei ole ketään", niin mitäs teet..?
En minä mitään selittele, enkä tietenkään hyväksy kelvotonta työtä - en missään olosuhteissa, enkä mihinkään aikaan vuodesta. Se vaan on eri asia kuin asioiden ajatteleminen toiseltakin kantilta.
Ja edelleen olen sitä mieltä, että pyörä kannattaisi huollattaa ja korjauttaa silloin, kun siihen on aikaa. Siis aikaa niin kuskilla, - kuin korjaamollakin.
1300 Gessu
Kyllä näin on niin!
Liikkeitä ja niiden palvelua/toimintaa pitää voida kritisoida, mutta toisaalta yksittäisten asiakkaiden yksittäiset kommentit eivät kyllä todellakaan kerro koko-, puoli- tai edes neljäsosatotuutta.
Itse kaupallisella alalla työskentelevänä olen huomannut, että joillakin foorumeilla tai muissa yhteyksissä saa lukea/kuulla mitä ihmeellisintä juttua edustamastani liikkeestä. Täysin päästä keksittyä, vahvasti väritettyä tai aivan perustelematonta jupinaa.
On vain jostain syystä asiakasta sattunut vituttamaan tai myyjän pärstä ei ole miellyttänyt. Itse olen ilman muuta koettanut aina selvittää tällaiset jutut ottamalla yhteyttä valittajaan tai hänen käyttämäänsä foorumiin. Lähes poikkeuksetta näitä ylilyöntejä tutkiessa on selvinnyt, että asiakkaalla nyt vain oli paha päivä ja nettiin on helppo purkautua vähän asioita höystäen.
Joten yksittäisiä mutinoita ei kannata ottaa liian vakavasti. Sitten jos toistuvasti eri käyttäjät ilmaisevat negatiivisen palautteensa jostakin puljusta, kannattaa alkaa miettimään.![]()
* Arctic Ranger *
Koska totuus ikävä kyllä on, kuten J@ck kirjoitti, valitsin itsekin kalliimman vaihtoehdon. Tarkoitus oli viedä pyörä venttiilien säätöön kun ajokelit alkavat, ja luulin onnistuvan kivuttomasti, kun olin jo helmikuulla aikaa varaamassa. Kun heti sanottiin silloin olevan pirun kiire, valitsin maksullisen pakukuljetuksen eestaas nyt talvella, jotta saavat rauhassa tehdä kunnolla. Näin, vaikka käytin liikettä, josta harvemmin on valituksia kuulunut.
Nyt yhdyn J@ckin mielipiteisiin... hyvin perustelit vastauksesi...
Kohtuus kaikessa...
<br />
Onko pakukuljetus niin kallista ettei korjaamo vois tarjota ilmasia kuljetuksia esim saman kaupungin sisällä vaikkapa yli 150 eken remontteja koskien. Luulis ton olevan sellasta palvelua, jolla saatais kassavirtaa talvellakin ja samalla se osaltaan tasais niitä pahimpia ruuhkapiikkejä.
TL1000R
Riippuu perushintatasosta. Todennäköisesti on liian kallista. Aikaa siihen tuhrautuu ainakin tunti, jonka taas voisi tehdä tuottavaa työtä, ja tienata palkkansa. Eivät nuo korjaamot mitään kultakaivoksia ole.(ZR-7herwood @ Maalis. 03 2006,17:45) kirjoitti
Jos kate on kohdallaan jo valmiiksi, voi tehdä palvelusta parempaa. Vastaavasti jotkut ovat valmiita maksamaan hyvästä palvelusta.
Jackin pointit ovat hyviä, ja olen samaa mieltä monesta asiasta. Mutta siitä olen eri mieltä, ettei saisi jakaa ruusuja ja risuja. Niiden jakajille vain pitäisi antaa hieman aikaa rauhoittua ja ajatella mitä tänne kirjoittaa, ettei tapahdu ylilyöntejä. Samoin lukijoiden pitää osata lukea rivien välistä, eikä kaikkea täältä luettua tarvitse uskoa.
Suomalaiset ovat perinteisesti pitäneet vaan päänsä kiinni ja kärsineet, miksi pitäisi? Miksi jonkun pitäisi vaan antaa tehdä työnsä huonosti, ja mahdollisesti viedä leivän joltain joka tekee työnsä hyvin?
Lähinnä tota pakuilua ehdottelin, kun vaikuttaa siltä, että talvisaikaan ainakin osassa puljuista vaan pyöritellään peukaloita ja ihmetellään. Tuossa tilanteessahan kuluja ei muodostuis kuin polttoainekustannuksina. Ja noi kuljetuksethan vois hoitaa myös liikkeen aukioloajan ulkopuolella, jolloin liikkeen työvoimakin pysyis kokoajan normaalina. Jotenkin toi ei vaan tunnu niin isolta rastilta kun tuskin noita roudattaviakaan niin mahdottomasti olis.
TL1000R
J@ckille: On toki ongelma Suomessa pitää ympäri vuoden yllä MP-huolto-organisaatiota - sen kaikki ymmärtävät. Ratkaisu varmaan on aika ilmiselvä. Porukalle pitää saada hommia muita sesonki-hommia tehden muina vuodenaikoina tmv. Huolletaan autoja, ruohonleikkureita, lumilinkoja tmv... Pelkkä mopoliikkeen pito ei elätä (yllätys).
OIKEASTI - eihän tää ole mun ongelma. Minä haen parhaan palvelun sieltä mistä saan ja/tai huollan pyöräni itse jos siltä tuntuu. Edelleenkään - minun ei kuulu tai tarvitse ymmärtää yrittäjän ongelmia niin kauan kun maksan työstä kymmeniä euroja/tunti. Eri asia, jos saan reilusti alennusta siitä hyvästä, että töitä tekee joku harjoittelija tai muu sesonkityöläinen.
Ai niin. Itsekin olen palvelualalla, eikä meille armoa anneta sen takia, että homma on niin hankalaa...
<p>2002-2014</p>
Aika moni moottoripyöräkorjaamo tuo ja vie talvisaikaan asiakkaan pyörän veloituksetta. Kannattaa kysyä kun tilaa huoltoon aikaa.(ZR-7herwood @ Maalis. 03 2006,17:45) kirjoitti
Tuo voi olla myös yksi kriteeri huoltopaikan valintaan.
No et sitten halua sille kukkarosi tyhjennykselle vastinetta?(Suzuki GSX-F 600 @ Maalis. 04 2006,09:13) kirjoitti
Esimerkiksi tehtyjen huoltotoimien muodossa?
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Joo totta, talvella aikaa varmasti on. Parempi hankkia itselleen hommia, kuin olla tekemättä mitään.(ZR-7herwood @ Maalis. 03 2006,18:44) kirjoitti
En nyt oikein ymmärrä tuota jackin vuodatusta.
Siis jos pyörä menee pajalle ja siihen sovitaan tehtäväksi tietyt asiat, tietyt huollot.
Eikö asentaja jokaisen pyörän kohdalla täytä lomakkeen, jossa rastittaa pyörään tehdyt huollot?
Jos asentaja rastittaa ruutuja, mutta jättää työn tekemättä-sitä ei saa moittia?
Juttu on erikseen, jos moittii myyjän nyrpeää naamaa.Se ei kerro pajan asiantuntemuksesta, vaan on mielipide.
Mutta jos pyörälle jätetään selkeästi tekemättä se mitä on sovittu-on se kyllä mielestäni aika törkeää hommaa.
Ei siihen riitä syyksi, että on ollut asentajalla paha päivä.
Asentaja on siellä tekemässä työtään 8 h, tehköön siis työn.
Jokainen meistä tietää, että autossa tekemättä jätetty juttu ei luultavasti maksa kenenkään henkeä, mutta pyörän kohdalla se onkin jo eri juttu.
Jos te haluatte tyytyä tuollaiseen, se on tietysti oma asianne.Minä EN vie pyörääni paikkaan, jonka asentaja ei osaa puhelimessa arvioida venttiilien säätöön kuluvaa aikaa, vaikka annan pyörän speksit hänelle.Edes parin tunnin tarkkuudella.
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
No nyt on tainnut Tervolan tätsälläkin jäädä se olennainen pointti huomioimatta, eli siis se, mistä tuossa vuodatuksessa oli pohjimmiltaan kyse. Eiköhän se ollut siellä suht selvästi mainittuna heti alussa.(ArcticEli @ Maalis. 05 2006,10:41) kirjoitti
Minustakin tuo turha julkinen nillitys ja räksytys yksittäistapausten perusteella on hiukan kyseenalaista, varsinkin kun asioilla on monesti kaksi puolta. Aina ei voi miellyttää kaikkia, ja onneksi on vielä mahdollisuus valita itselleen sopiva ostopaikka, jossa myyjän naama miellyttää enemmän.kirjoitti
Näinpä, ja eiköhän se ketjun aloituksessa ollutkin kyse enempi juuri tuosta, siis siitä jutusta erikseen.kirjoitti
Mitä taas tulee noihin huoltoihin, niin asiahan lienee aika itsestäänselvyys, en minäkään vie mopoani mihin sattuu. Teen perusasiat mieluummin itse, ja vasta hankalemmissa yksittäisissä asioissa vien jollekin pajalle, jossa pääsen jututtamaan itse korjaajaa suoraan. Kuka sitä nyt muutenkaan haluaisi mopoaan ajokauden aikana jonkun tavallisen yleisliikkeen jonoon kaniin, jos nyt ei takuuajan viasta ole kyse.
Minusta on hyvä asia, vallan erinomainen, että asiakas kertoo kokemuksiaan liikkeestä. Kuten edellä mainittiin, useamman asiakkaan kommentit antavat yleiskuvan liikkeestä. Eihän kukaan tahdo huonoja liikkeitä tukea, vaikkei suohon polkeakaan. Nimenomaan tällainen kommentointi saa liikkeen mahdollisesti kiinnittämään palveluunsa huomiota; ehkä jopa _parantamaan_ sitä, jos tarvetta on.
Pitää luonnollisesti muistaa, että viimekädessä vastuu on kommenttien lukijalla. Internet on aina Internet vaikka kovin hyväpiirinen moottoripyora.org olisikin kyseessä. Eli ei lueta tekstiä kuin piru raamattua.
Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987
Tämä näissä aina iso pointti, mutta tuntuu että monella hukassa.(Ulpe @ Maalis. 05 2006,15:57) kirjoitti
Nämä keskustelupalstat toimivat oikeen hyvin kokemusten vertailussa, ja mielipiteiden vaihdossa. Kuitenkin on monesti niin että tulee kirjoitettua omia juttujaan tosi kärjistetysti. On helppo morkata jotain paikkaa, nimettömänä ja kasvottomana, ja vielä niin ettei siihen saa suoraan mitään palautetta. Prätkäjutut herättää helposti turhan paljon tunteita, ja tuntuukin siltä että pienet vastoinkäymiset ovat niitä maailman suurimpia. Sinänsä kovinkin ymmärrettävää, koska noissa malmikasoissa järjetön määrä rahaa kiinni. Tai ainakin köyhästä tuntuu siltä.
Toinen iso ongelma näissä on tosiaan se että monesti tulee otettua juttuja liika kirjaimellisesti. Esimerkiksi nyt tämä palsta, joku haukkuu jotain liikettä, ja sitten muut sympatiasta peesaa tyyliin "Oon kuullu just samanlaisia juttuja". Ja kun lisää ihmisiä lukee noita keskusteluita, eivät he osaa/viitsi/tajua suodattaa mitään pois sieltä. Nettikeskusteluissa vain liika helppo olla yksisilmäinen, ja yhdessä morkkaaminen on hauskaa. Noita arvostelujakin pitäisi osata vain lukea sopivan filtterin läpi.
canepazzo kiinnitti ansiokkaasti huomiota tärkeään asiaan, eli ketjun aloittajan alkuperäiseen aiheen rajaukseen, joka on tässä:(canepazzo @ Maalis. 05 2006,15:41) kirjoitti
(J@ck @ Helmi. 28 2006,20:50) kirjoitti
Jatkan vähän OT: tunnustan taas sortuneeni siihen helmasyntiini, että vaahtoan asiasta, mikä nyt jostain syystä - kuun tai vuoroveden asennosta johtuen ? - tuntuu tällä hetkellä mukamas tärkeältä; en siitä, mistä alkuperäisessä keskustelussa oli oikeastaan kyse.
Keskusteluilla on sinänsä mukava piirre rönsyillä, mutta jatkossa yritän malttaa myös lukea näitä kirjoituksia...
![]()
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Kaikki ne mopokaupat on samaa roskaaJos palvelu pelaa, niin hinnat on katossa. Se, joka muuta väittää on vaan saanu hyvää palvelua ja sekin on harvinaista tässä harrastuksessa
![]()
No joo.. En ehkä osannut ilmaista selkeästi, mutta sanotaanko sitte vaikka näin..(J@ck @ Maalis. 03 2006,10:27) kirjoitti
Jos liikkeessä henkilölukumäärä on yksi, niin silloin jo yhdellä käytikerralla voi jotain päätelläkin.
Mutta jos sitä asiakaspalveluhenkilöstöä onkin 21, niin sekaan mahtuu monenlaista ja sen perusteella jotain liikettä ei pitäisi tuomita, eikä kyllä kehuakaan - siis yhden kerran perusteella.
Muta jos palvelu on pääsääntöisesti aina hyvää / aina huonoa, niin silloin risuja ja ruusuja saa ja pitää ilman muuta antaakin.
Ja kyllä noihin TM:n testeihinkin pitäisi suhtautua aika skeptisesti. Ei se tietenkään mitään tyhmää ole jos 1 pyörä viedään liikkeessen ja tsekataan, mitä sille on tehty - mutta tuskin TM:n resurssit muuhun riittäisivätkään..?
Se TM:n testi ei vaan lopulta kerro kuin yhden pyörän tarinan. En tiedä montako pyörää isommissa pajoissa vuoden mittaan huolletaan, mutta voisin kuvitella, että tuhansia..?
Mitä se siis lopulta kertoo? Yhden pyörän tarinan esim. kahdestatuhannesta huolletusta pyörästä - se taitaa olla puoli promillea, eli ei siis käytännössä yhtään mitään. *Tänään *5 tähteä saanut korjaamo saattaisi huomenna jäädä ilman tähtiä. Näin se vaan on ja näinhän on nähtykin..
Homma on lopulta lähes aina kiinni siitä heikoimmasta lenkistä, eli asentajasta. Se voi olla kiinni asentajan ammattitaidosta, viitseliäisyydestä, moraalista, krapulasta, vitutuksesta jne, jne.. Mutta myös kiireestä ja liiallisesta työmäärästä, joka tosin tuskin on asentajan vika.
Mutta onko kiireeseen syyllinen liikekään, joka kuitenkin yrittää palvella kaikkia asiakkaitaan? Eikö siihen kiireeseen ole syyllinen jokainen, joka jättää pyörän normaaliin vuosihuoltoon viemisen kevääseen / kesään, jolloin joka paikassa on ruuhkaa.
Meinaan sillä sitä, että syksyllä ja talvella korjaamoissa on ihan toisella tavalla aikaa paneutua asiakkaisiin ja myös asiakkaiden pyöriin. Näin ei tietysti saisi olla, mutta näin se käytännössä menee ja kotimaassa tämä lyhyen ajokauden johdosta vielä korostuu..
Asioikaa "hyvät toverit" pyöräliikkeissä talvella, silloin joka paikassa on aikaa palvella ja paneutua asiakkaisiin, olipa kyseessä sitten kypärähupun osto, tai uuden pyörän hankinta - korjaamopalveluista puhumattakaan..[/quote]
Niin, vastaukseni oli lähinnä tähän kirjoitukseen liittyvä ja siitä seuraavaan jackin kirjoitukseen, (joka on niin pitkä etten viitsi sitä enää lainata), sillä juttu lähti rönsyilemään jo pitkälti ennen minun kirjoitustani..
Itse en hyväksyis sitä, että juuri se minun pyöräni on se, jota asentaja ei viitsinyt katsoa...se ei ole hyväksyttävää.Ei missään firmassa, eikä mene tilastoerheen piikkiin..
Ja näihin aiheisiin vastailussa, mielelläni päättäisin itse mihin voin vastata ja mihin en..ja puhuinko aiheesta vai en...kaikkine virheinenikin vastaan asioistani ihan itse...
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
HöpöHöpö. Paskan työn suvaitseminen ja ymmärtämisen yrittäminen juuri ruokkii tuollaista "Suomalaisen työn" laatua ja kulttuuria.
Ala kasvaa selvästi liian nopeasti ja mukaan mahtuu kaikenlaista "palvelualan ammattilaista". Muillakin aloilla ryhdistäytyminen on tapahtunut kun lama muodossa tai toisessa on iskenyt ja pudotuspeli alkanut. Lopussa menestyvät ne, jotka antavat parhaan vastineen rahalle. Asiakkaiden kusettaminen ja pikavoittojen haku on aika lyhytnäköistä liiketoimintaa.
<p>2002-2014</p>
No ei malta olla puuttumatta tuohon, vaikka se onkin teoriassa totta, mutta käytännössä mualima ei ole enää aikoihin noudattanut moisia ihanteita, etenkään täällä.kirjoitti
Kun nykyaikana lama iski/iskee ja pudotuspeli alkaa, menestyvät pelissä ne, jotka hallitsevat jakelukanavia. Suomessa ei nykyään rahan antamalla vastineella näytä olevan paljoa merkitystä muuten kuin hinnan osalta, ainoastaan (alhainen) hinta ratkaisee. Palvelu ja sen taso sinänsä on toisarvoista.
Muut yksittäiset pelaajat voivat pinnistellä aikansa mukana jossain omassa, tarpeeksi erikoistuneessa nichessään.
Tosiaan nämä risut tahtoo välillä riistäytyä! . Ensimmäinen moittii ja 10 seuraavaa säestää tietämättä asiasta oikeasti mitään. Vaikka olenkin "kauppias" niin nyt en edes puolustele itseäni tai yritystäni, vaan kolleegoitani, jotka tietenkin ovat myös joskus kilpailijoitani. Itse olen selvinnyt toistaiseksi ilman julkista ripitystä.
Semmoinen normaali reipas ja luonteva käytös olisi molemmin puolin asioita auttava. Yleensähän myyjät saavat työssänsä onnistumisen tunnetta kun kauppaa syntyy ja tunnelma on muutenkin hyvä. Monesti on tosi vaikea tulkita asiakasta: haluaako hän katsoa rauhassa ajopukuja, vai pitäisikö mennä avustamaan. Minun vaikea uskoa, että löytyy yhtään myyjää, joka ei haluaisi myydä jos sille käy esim. sanomassa : "Terve, katsoisitko minun kanssa minulle sopivaa ajopukua ja kypärää ja laskettaisko niille samalla vähän hintaa?"
Jos sitten ei myyjää kiinnosta, niin silloin ammatinvalinta on mennyt pieleen.
Jotkut risut taas on kauppiaan kannalta aika kohtuuttomia, mielestäni liikkeen ei tarvitsekaan asentaa asiakkaan itse Espanjasta tilaamaa rengasta alle palkkakulujensa asiakkaan vanteelle. Kohtuus kaikessa
Vaatimustasokin heiluu aika roimasti: vrt esim Yamaha Center - EE-Speed.
Ja esim Tuusmotor saa täällä pääasiassa pyyhkeitä, silti on parasta äänestettäessä ykkönen.
Yleensäkin tässä foorumissa hintatietoisuus heilahtaa välillä "hiukka yli". Joskus lukiessani mietin, että onkohan tuo kirjoittaja yhtä tarkka kaikessa muussakin ostamisessa.
Toki on ymmärrettävää, että vakuutusmaksut yms merkittävät kulut pyrkii hallitsemaan. Monesti kuitenkin täällä mainitut hinnanerot esim pyörien hinnoissa tuntuu hankinnan kokoon nähden aika merkityksettömiltä.
Joka tapauksessa on hienoa, että harrastus on viime vuosina halpunut ja reilusti. Seuraavana näyttää myllertyvän tuo vakuutuspuoli.
Lievästä ylilyömisestä huolimatta tämä on hyvä osa foorumia. On ihan hyödyllistä lukea asiakaskunnan tuntoja.
Ja lopuksi hyvä neuvo: älkää maksako IKINÄ yli 10% etumaksuja. Se on laissa määritelty raja kauppaan sitoutumiselle. Loppu on sinun kauppiaalle ilman vakuuksia antamaa lainaa.
Liiketoiminnan rahoittamiseen on olemassa esim pankkeja. Kaikki voi mennä hyvin, kunnes joku menettää moottoripyörän verran rahaa.
oikein hyvää ajokautta kaikille !
omat lehmät ojassa