Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Lainaa kirjoitti
    Ajoneuvoverotukseen muitakin muutoksia

    Ruotsin vuotuista ajoneuvoverotusta uudistetaan samalla, kun uusimpien autojen uudet käyttömaksut määrätään hiilidioksidipäästöjen perusteella. Niinpä esimerkiksi ehdotuksen mukaan:

    # Matkailuautot saavat henkilöautoja pienemmän käyttömaksun. Se otetaan käyttöön aikaisintaan vuonna 2009.

    # Korkeintaan 750 kiloa painavat perävaunut eivät saa käyttömaksua lainkaan.

    # Yli 750 kiloa painaville perävaunuille tulee sama yksikkökohtainen vero.

    # Moottoripyörille tulee käyttömaksuksi 180 kruunua vuodessa.

    # Sähkö- ja hybridiautoille ei enää jatketa viiden vuoden mittaista verosta vapautettua ajanjaksoa.

    # Käyttömaksu katsotaan maksetuksi, kun maksu on kirjattu Ruotsin tielaitoksen (Vägverket) tilille.
    Ja kun jutun lopussa vielä todetaan jotta
    Lainaa kirjoitti
    Ruotsin järjestelmä olisi teknisesti helppo ottaa käyttöön myös Suomessa. Jos verotuksen keskeiset elementit määrätään laissa, varsinainen vuotuisen veron määrä olisi mahdollista määrätä ilman eduskunnan päätöksiä. Tähän suuntaan Suomen autoverotusta on koko ajan viety autoverolakia muuttamalla, antamalla verotus tullin hoidettavaksi, autojen teknisten määräysten muutoksilla sekä ajoneuvokannan hallinnoinnin tietojärjestelmäprojektien avulla.
    niin... Lue koko juttu http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?s...article=126857
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  2. #2
    Toivottavasti ei sama toteudu täälä. Toteutuessaan tuplaisi vuotuisen autoveron (volvo esimerkin mukaan nykyisestä 120€ - uuteen 220€)

    Jos kurssi on 0.105886 niin mopomaksu on n.19€? Eli kaks mäyräkoirää - ei sinänsä iso asia. Toisaalta,jos tohon lisätään vielä pakollinen katsastus,niin saisihan tolla jo n.10 mäyräkoiraa! Ja yleensä nämä lisämenot kompensoidaan varusteiden kustannuksella!

    -Tuollaisenaan sopisi myös Suomeenkin,JOS tuo koskisi vain 2006 ja uudempia autoja. (tosin en käsitä miten se nuorentaisi ajoneuvokantaa tai vähentäisi saasteita?) En myöskään käsitä,miksi uudistus maksaa enemmän diesel-autoille,vaikka niiden päästöt on pääsääntöisesti bensa-autoja pienemmät?
  3. #3
    No tämähän on tulossa, kunhan valtiovarainministeriössä vimeinkin tajutaan muutoksen välttämättömyys.
    Todennäköisesti mallia otetaankin mm. Ruotsista. Summatkin pysynee samatasoisina.

    Rahayksikkö vaan muutetaan..



    Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
  4. #4
    Lainaa (JIMJAK @ Helmi. 28 2006,17:31) kirjoitti
    Rahayksikkö vaan muutetaan..



    joo, 180€/vuosi on lähempänä varmasti kuin 19€. Saa yli-insinööri vähennettyä moottiripyöräilyä..
  5. #5
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Nykyinen autoverotuotto on luokkaa 1 200 000 000 e ja henkilöauto- ja mp-kanta yhteensä jotain 2 800 000 kpl. Autoveron kompensoimiseen tarvittaisiin siis keskimäärin luokkaa 430 e ajoneuvolta joka vuosi.

    Systeemiä ei varmaankaan voisi soveltaa sellaisiin ajoneuvoihin, joista autovero on jo aiemmin maksettu, vaan verokertymä lähtisi nollasta ja kasvaisi täyteen mittaansa ehkä 5...10 vuodessa käyttömaksullisen ajoneuvokannan kasvaessa. Kun funtsii väliin jäävän verotuottoaukon paikkaamista, ei johonkin Ruotsin mallin mukaisiin 20 euron käyttömaksuihin mopolta ihan äkkiä usko.



    1000
  6. #6
    Monissa maissahan se on normaali käytäntö, että ajoneuvoista maksetaan alv hinnan yhteydessä ja vuotuinen käyttövero. Belgiassa maksetaan rekisteröintivero tehon mukaan niin UUSISTA kuin KÄYTETYISTÄ ja siihen päälle vuotuinen KÄYTTÖMAKSU, joka motoille on tehoon katsomatta sama. Taulukoista selvinnee, miksi vähän ajettuja n. 10 v vanhoja isokoneisia autoja saa aika halvalla.
  7. #7
    Lainaa (rolcen @ Helmi. 28 2006,17:27) kirjoitti
    :-Tuollaisenaan sopisi myös Suomeenkin,JOS tuo koskisi vain 2006 ja uudempia autoja. (tosin en käsitä miten se nuorentaisi ajoneuvokantaa tai vähentäisi saasteita?) En myöskään käsitä,miksi uudistus maksaa enemmän diesel-autoille,vaikka niiden päästöt on pääsääntöisesti bensa-autoja pienemmät? *
    Mikäli uusien autojen verotus pienenisi tai poistuisi kokonaan (siis uuden auton oston yhteydessä maksettava autovero) ja korvattaisiin vuosittaisella käyttömaksulla toivotaan että ihmiset vaihtaisivat vanhemman mallisia autojaan uusiin. Näinhän kävi edellisen autoverouudistuksen yhteydessä Suomessa.

    Dieselautoille maksu/verotus on sen takia kovempi että dieselpolttoaineessa on vähemmän veroja kuin bensiinissä.

    Tietysti kokonaan eri homma on se että aiheutetaanko maailmaan itseasiassa lisää päästöjä kun ostetaan uusi auto sen sijaan että ajettaisiin sillä vähän vanhemmalla. Uudistuksen tavoitteenahan tietysti on tosin alentaa liikenteestä aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä, ei autonvalmistuksesta aiheutuvia.
    <br />
  8. #8
    Lainaa (Samiv @ Helmi. 28 2006,19:39) kirjoitti
    Mikäli uusien autojen verotus pienenisi tai poistuisi kokonaan (siis uuden auton oston yhteydessä maksettava autovero) ja korvattaisiin vuosittaisella käyttömaksulla toivotaan että ihmiset vaihtaisivat vanhemman mallisia autojaan uusiin. Näinhän kävi edellisen autoverouudistuksen yhteydessä Suomessa.
    Ja sitähän valtiovalta ei halua. Jos autokanta lyhyellä aikavälillä uudistuu liikaa, eli muuttuu vähäpäästöiseksi ja, voilà, vähäkulutteiseksi, menettää valtio bensaveron muodossa sievoisen summan. Siinä eräs syy, miksi verosta pidetään kynsin, hampain kiinni. Ei vaan kukaan poliitikko uskalla julkisesti tunnustaa, että bensaveronkin takia valtio haluaa ihmisten ajavan vanhoilla, turvattomilla ja saastuttavilla, mutta kas niin tuottoisilla autoilla.
  9. #9
    Lainaa (kaasunalle @ Helmi. 28 2006,20:57) kirjoitti
    Jos autokanta lyhyellä aikavälillä uudistuu liikaa, eli muuttuu vähäpäästöiseksi ja, voilà, vähäkulutteiseksi, menettää valtio bensaveron muodossa sievoisen summan.
    Et sitten tainnut huomata tuon lakipykälän yhtä seikkaa joka mainittiin jutun vikalla sivulla
    Lainaa kirjoitti
    Autojen tekniikan kehittyessä tuota 100 g/km -rajaa on mahdollisuus muuttaa alemmaksi.
    Elikkäs tuolla lailla asetetaan vain periaatteet ja eduskunta kykenee budjettipäätöksellä muuttamaan noita rajoja ja maksujen suuruuksia vaikka vuosittain, parhaaksi katsomallaan tavalla, ilman raskasta lakimuutosprosessia
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  10. #10
    Lainaa (HiTec @ Helmi. 28 2006,21:04) kirjoitti
    Lainaa (kaasunalle @ Helmi. 28 2006,20:57) kirjoitti
    Jos autokanta lyhyellä aikavälillä uudistuu liikaa, eli muuttuu vähäpäästöiseksi ja, voilà, vähäkulutteiseksi, menettää valtio bensaveron muodossa sievoisen summan.
    Et sitten tainnut huomata tuon lakipykälän yhtä seikkaa joka mainittiin jutun vikalla sivulla
    Lainaa kirjoitti
    Autojen tekniikan kehittyessä tuota 100 g/km -rajaa on mahdollisuus muuttaa alemmaksi.
    Elikkäs tuolla lailla asetetaan vain periaatteet ja eduskunta kykenee budjettipäätöksellä muuttamaan noita rajoja ja maksujen suuruuksia vaikka vuosittain, parhaaksi katsomallaan tavalla, ilman raskasta lakimuutosprosessia
    Niin, kyseessähän on lakiuudistus Ruotsissa ja jutun lopussa mainitaan, että...
    Lainaa kirjoitti
    Ruotsin järjestelmä olisi teknisesti helppo ottaa käyttöön myös Suomessa.
    ...eli se siitä.
  11. #11
    Hölmöä että ei ole sähkö- ja hybridiautojen verohelpotuksia jatkettu. Samaan aikaan hoetaan kasvihuoneilmiön hidastamisesta kun diesel- ja sähköautoja rangaistaan, vaikka ovat jo muutenkin kalliimpia kuin bensalla toimivat.
    No, taitaa olla sama homma Suomessakin. Hankaloitetaan vaan sellaisten elämää, jotka haluaisivat jollain ympäristöystävällisellä pelillä ajella.



  12. #12
    Lainaa (aironia @ Maalis. 01 2006,12:18) kirjoitti
    Palkitsevuus on leivottu sisään systeemiin eli erikseen ei tarvitse antaa helpotuksia, kun vero on hiilidioksidipäästöperusteinen. Ehdotettu vero on 15 kr/gramma co2:sta. + Perusvero 360 kr. Alkoholiautosta 10 kr/gramma co2:sta. Vero alkaa juosta yli 100 g/km Co2:sta rajan yli eli perusautosta, jossa päästöt n. 200 g/km tulee veron kokonaismääräksi 1860 kr. Autojen päästötiedot löytyypi muuten kätevästi Motivasta.

    Hiilidioksidipäästöperusteisen veron osuus korotetaan 3,5-kertaiseksi dieselautoilla johtuen niiden huomattavsti suuremmista terveydelle haitallisista pienhiukkas- ja typenoksidipäästöistä.
    Systeemi ei ole milelestäni kovinkaan oikeudenmukainen koska auton käyttäjä joka ajaa 100 000 km vuodessa ja tuottaa hiilidioksidia kymmenkertaisen määrän verrattuna tyyppiin joka ajaa samanlaisella autolla 10 000 km vuodessa maksaa samaa "päästöperusteista" vuosimaksua.

    Hanski
    - ride free -
    Aoccdrnig to a rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht frist and lsat ltteer is at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by itslef but the wrod as a wlohe.
  13. #13
    Huomasitteko muuten uutisessa mitään mainitaa seisonta-ajoista prätkien kohdalla. Monen pyörän omistajille ikävä juttu...
    - ride free -
    Aoccdrnig to a rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht frist and lsat ltteer is at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by itslef but the wrod as a wlohe.
  14. #14
    Ei hätää, kyllä se saadaan meillekin ja tosiaan ainakin 2 kertaisena
    Tulee aika jolloin p.....t tervataan! Ja niin tosiaan, asiantuntijalausuntoja aiheesta riippumatta. Takuu!
  15.  
  16. #15
    tiisseliautojen verotus on nytten jo ihan haistapaska-pohjalla niin tuostahan se riemu repiäis.....