Kava10:n juniorilla on olemassa kevytmoottoripyöräkortti ja autonajokortti. Maaliskuussa juniori täyttää 20 vuotta. Koska ei mitään ajokoetta tai teoriatunteja tarvitse suorittaa, olen ajatellut antaa juniorin lähteä Kawasaki 10R:lläni ajelemaan. Kunnon ajovarusteissa toki.
En tosta vaan, mutta ajoharjoittelun jälkeen.
Kysymys 1: Haluaisin mielipiteesi, miten Sinä sijassani menettelisit?
Kysymys 2: Onko täällä Uudellamaalla joku paikka, missä juniori voisi harjoitella ennen liikenteeseen menoa.
Kysymys 3: Olenko hullu, että annan tollaisen tykin kaverin käyttöön, kun kokemusta on vain piikin kuljettamisesta?
Kertokaa mielipiteenne kava10:lle, koska teen johtopäätökset sen mukaan. Kiitos.
Ps. Juniorin äiti on sitä mieltä, että ei missään nimessä.
Toisaalta katson, että tällä kysymykselläni on laajempaakin informaatioarvoa, koska jopa vanhat, jo osittain kankeutuneet herrat ( daamit ) lähtevät vanhanmallisen ajokortin avittamina ajelemaan supertehokkailla pyörillä, ilman kunnon ajoharjoittelua.
T. kava10![]()
Nuo on mielestäni sellaisia asioita,että riippuu siitä minkäluonteinen nuorimies on kyseessä.onko rauhallinen vai todellinen rämäpää,jolla on paljon todistettavaa kavereille yms.onneksi oma poika on vasta 5 vuotias,niin ei tarvi vielä asiaa miettiä.toivon kyllä itse,että ei ikinä osta moottoripyörää(reilu iskä)tai ainakaan parikymppisenä,kun muistelee millainen kahjo itse oli siinä iässä.mutta mielestäni paljon luonteesta kiinni.noh,vaikka olisi kuinka rauhallinen heppu tahansa pitäähän sitä kuitenkin jossain vaiheessa koittaa kuinka lähtee...
Erittäin rauhallinen ja vakaa kaveri on, niinkuin iskänsäkin. Ja analyyttinen. Enhän mäkään aja kun enintään 170 km/h. Enkä edes keuli. Vaikka 10R(pc25 @ Helmi. 27 2006,19:42) kirjoitti
sitä multa pyytääkin.
Se on sitten eri asia, mitä se poika tuolla bahnalla keksii. Enhän mä sitä ole siellä vartioimassa.
Ei me vanhemmat aina oikeesti tunneta noita poikiamme. Mutta siksihän me vanhemmat keskustellaankin näistä jutskuista, antaako mennä, vai eikö. Kokemuksia vaan kehiin!
Kyllä mua ainakin hirvittäis antaa tollanen kilopommi suoraan piikin jälkeen kaverin hanskaan.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Vaikeassa tilanteessa olet. Äitinkin mielipidettä olisi kunnioitettava. Mitä voisitte tehdä, jotta äidin mielipide saataisiin myönteisemmäksi?
Itse kehittelisin jotain seuraavanlaista. Vuokraa tai lainaa (ellei nurkista löydy) jokin keskikokoinen 600-750 kuutioinen pyörä. Eikä mitään ärrä-mallia. Lähdette sitten pojan kanssa yhdessä ajelemaan. Sinä vielä aluksi 10R:llä. Voit matkan aikana tarkkailla miten pyörän käsittely luonnistuu Juniorilta. Sitten jossain vaiheessa voitte vaihtaa pyöriä, jos siltä tuntuu. Vielä jos et puhu ollenkaan pyörien vaihtamisesta etukäteen, voi sen vaihtamisen vaikka jättää tekemättä.
- Engine MC -
No kun kyse on omasta jälkeläisestä, niin luulen et itse taidat olla paras päättämään, onko järkeä vai ei antaa kasawika ajoon, en usko et itteensä se sillä teloo yhtään ihmeemmin kuin muillakaan mopoilla, kyllä noita immeisiä näköjään kiihyttelee hengiltä heikommillakin mopoilla.
Eli siitä vaan.
CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
Vähän kinkkinen pulma. Ekaks tulee mieleen ettei missään nimessä jos vähänkin lapsestas välität, mutta parempi toisaalta harjoitella ensin sun pyörällä ja opastuksella ja sitten päästää liikenteeseen kokeneen neuvoilla evästettynä. Toi on todella suuri luottamuksen osoitus junioria kohtaanVoi olla parempi noin, kuin että lähtis kylmiltään koheltamaan jonkun kaverinsa pyörällä.
Mä olen tässä Artsin kanssa samalla kannalla, mutta että tähän asti edes päästään niin mun mielestä ekaks sun pitäis hoitaa asiaa pojan äidin kanssa. Äidin ei ole pakko rakastaa sitä ideaa mutta hyväksyntä olisi kova juttu jo ihan senkin takia että jos jotain sattuu niin sinä et ole yksin syyllisyydentuntoa kantamassa - oli sitten kyse vaikka jalan katkeamisesta tai jostain muusta.(Artsi @ Helmi. 27 2006,20:43) kirjoitti
10r on kuitenkin aikamoinen tykki joka pyrkii pystyyn suht helposti, siinä saattaa piikkikuski äkkiseltään pelästyä pahastikin.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Jos olisin itse samassa tilanteessa niin tekisin päätöksen sen pohjalta millainen luonne kaverilla on. Jos kyseessä on kohelompi luonne niin en varmaankaan uskaltaisi suoraan antaa SuperBike luokan pyörää, vaan näkisin että ensin pitää treenata selvästi heikkotehoisemmalla pärrällä lisää. Eli jos on juurikin sitä näyttämisen halua niin silloin on parempi, että pysyttelee pienemmissä pyörissä sen aikaa kun järkeä tulee lisää.
Toisaalta litraisella on pirun helppoa ja mukavaa ajaa reilun alaväännön ansiosta eli jos ei ole pelkoa, että kaveri vääntää kahvan pohjaan heti kun pääsee ekalle suoralle niin saattaisin antaakin tuollaisen pyörän.
Minun mielestäni kevarikilometrit ei ole ratkaiseva tekijä vaan nimenomaan siis kaverin luonne. Jos mulla olis ollut parikymppisenä 170kg/170hv pyörä niin olisin melkoisen varmasti päässyt hengestäni. Mullakin oli kevaritausta mutta järjenjuoksu ei ollut silloin(kaan) kummoista.
Niin ja piti vielä lisätä että se äidin (aito) hyväksyntä olisi ainakin mulle ehdoton saada ensin.
.
![]()
heh paha paikka...
ensinnäkin. totta kai annat pojan ajaa sillä.
Mutta mitä todennäköisemmin poikasi koittaa paljonko se kulkee...
(tai eihän sita tiedä), mut ite aina sen tein oli kone mikä hyvänsä.
miten olis yhteinen rata päivä kauden alkajaisiksi.
vai viekö katu-uskottavuuden mennä isukin kans radalle
ei muuta ku luottaa vaan siihen omaan poikaan. ei se hölmöile, eihän...
zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
Itse asiassa hain tuolla kysymyksissäni myös vaihtoehtoa, että onko Uudellamaalla paikkaa, missä opettaa junioria.(mopokuume @ Helmi. 27 2006,20:46) kirjoitti
Kava on aika helppo juttu kaverille, joka on isäänsä parempi taitolajeissa. Ja jos iskäkin osaa, uskon, että poikakin osaa.
Ja onhan juniori jo 20-vuotias, ei kaiketi enään nappula.
Just lähetin sen taas armeijan lomalta sinne varuskuntaan ja kotiovella sanoin, että kun tuut seuraville lomille, mennään kypärää valitsemaan. Todennäköisesti ostetaan joku Arain tai Shoein kypärä.
Jess! Elämämme on valintoja täynnä. Minä uskon, että kohta on hyvä 10R-kuski joukossamme!
Itse tekisin ehkä niin,että jemmaisin sigman penkin alle ja vähän aikaa tarkkailisin ajokäyttäytymistä.jos sigma näyttäisi 299,tai edes jotain sinnepäin,niin antaisin kyllä pekkaa ja penaltia ja katsottaisiin asiaa uudestaan määräajan päästä.
Dodiin. Itse asiassa asia on jo päätetty. On tää aika helppoo.(pc25 @ Helmi. 27 2006,21:25) kirjoitti
Kava10R sai uuden käskijän. Ja iskä menee mopokauppaan ostamaan sen pappatunturin, ZZR 1400:n. Kiitos pojat avusta!![]()
(kava10 @ Helmi. 27 2006,21:58) kirjoitti
tais olla jo messuilla asia päätetty, oli ukko uuden zetorin vieres niin tärreellään *
pidä vähän kuitenki seurantaa poijaan ajosta *
Suzuki rg125R
Kawasaki gpx600R Ninja
Kawasaki ZX9R Ninja
Yamaha YZF1000R Thunderace
Suzuki 1300R hayabusa
Ehkä seuraavaksi kawasaki *
Jess! Kavanaki. Jos muijan haluu vierellään pitää, pitää sille vauhtia antaa. Koko ajan se kyytiin haluu. Mikä on parempi lääke muijalle kuin kavan kyyti? Yhdessä me sitten ensi kesänä ajellaan. Ja taukopaikalla kaulikkain syleillään, me vanhat.(kavanaki @ Helmi. 27 2006,22:02) kirjoitti
Ja toki mä vähän siinä ohessa sitten vallattomana mietin, onks ZZR:n putket sopivan näköiset.
Tuolla ZZR:n sivuilla oli kyllä aikas hyvän näköiset putket. Mä vaan haluisin, että ne olisivat 4 yhteen. Ja vähän pystyssä.
Järjenkäyttö sallittua. Ei tarvinne kysyä...
Desmo Jugend
Niin se on. Kyllä poika osaa ajaa, on jo pienestä naskalista alkaen opetellut. On ihan kiva tuntea, että moni ajattelee samoin kuin minä. Järjen käyttö on sallittua. Ja tonninen ei oo sen kummempaa kuin kuussatanenkaan, kun vaan on malttia ja kykyä ohjastaa.
Nämä iskän tunteet kaipasivat vaan tukea. Kiitos Teille, jotka tunsitte samoin kuin minä. Poika bahnalle, ja sillä siisti.![]()
![]()
![]()
Oispa munki iskä antanu mustan 10r alle.![]()
ainahan ne vähän osuu
samaa mieltä *(mopokuume @ Helmi. 27 2006,20:46) kirjoitti
Ei se siitä tehoista ole kiinni kun ennen matkaan lähtöä keskustelee ´´vakavasti`` siitä vaarasta mikä siinä on ensimmäisillä kerroilla. Tämä toimi omalla kohdallani ainakin. Ei tullut alkuun mitään kahvapohjaan vääntöjä vaan rauhallista ajoa... mutta sitten koitti aamu ihana...
Juupajuu jarru on vaudin surmahttp://jariklemetti.tarinoi.fi/
Onneks ei antanut, niin olen vielä elävien kirjoissa.(far @ Helmi. 28 2006,00:11) kirjoitti
![]()
Se, että moni vanhan kortin ostaja hommaa suoraan "monen vuoden jälkeen" jonkun supersportin ei pakosti tee asiasta järkevää.
Nykyajan piikissä taitaa olla se 11kw...kawasakissa sit kaiketi joku 100kw ja enempi.
Ongelmana ei tuossa ole se onko järkeä päässä normaalissa tilanteissa. Mitä jos tapahtuu jotain odottamatonta ja pyörä ei käyttäydykkään miten pitäisi, tai vahingossa tempaiseekin kaasua vanhasta tottumuksesta jne.
Harvoin kukaan mopoa ns.normaali tilanteesta ojaan ajaa.
mutta ihan miten vaan, sinähän asian päätät ja jos luotat poikaasi ja olet sitä mieltä, että hän osaa ajaa niin siitä sitten vaan.
Toisaalta muista, että kyseessä oma poikasi ja hänenlaista ei ole toista.
Voisittehan käydä aluksi jossain radalla treenaamassa, siellä on kuitenkin vähän turvallisempaa kuin kadulla. Näin molemmat näkisi onko asiassa järkeä.
veikkaisin et poika ottaa mallia isänsä ajotavasta ja liikennekäyttäytymisestä ja voi olla hyväkin et on tehoo niin ei tarvii kavereille näyttä kun ne uskoo muutenkin kenellä kovin tykki ja jos oot poikaan kipinän iskeny ni hoidettava se on
jos mun eka iso pyörä kevarin(täysteho) olisi ollut pyörä joka keulii 200km/h:ssa, niin olisin autuaammilla metsästysmailla.
eloonjääminen olisi ollut 50/60
kevari opettaa lähinnä vetämään täyskaasun aina kun mahdollisuus siihen löytyy.
myy se 10r ja vaihda joku 600:nen sille. mielellään enska. Ihan oikeasti se oppii ajamaan paljon paremmin ja nopeammin sillä. iso pyörä on taidon kehittymiseen huono. opetuskäyrä on jyrkkä ja ei salli virheitä. lisäksi supertehokkaalla ei opi ajamaan, kun kaiken paikkaa teholla, ei tarvitse edes vaihtaa osata, kun vaan vääntää.
JakeT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
En mä kyllä yhtään tajua. Ostat itsellesi ZZR 1400:n. Siinä samassahan sä todellakin vaihdat sen kympin vähän sopivampaan vehkeeseen pojalle. Vai onko kyseessä joku näytönpaikka. Meillä on fillarit viimesen päälle.
Vespa 250GTs
Jos yhteisellä ratapäivällä tai vastaavalla muka katoaisi liiaksi uskottavuutta tms., ei kyseessä ole kaveri, jolle kannattaisi antaa edes 50 ksm koneeista vehjettä.(cb-61 @ Helmi. 27 2006,21:12) kirjoitti
Kokemus piikistä on varmasti hyvä juttu ja luultavasti on antanut pelisilmää liikenteeseen. Ison pyörän hallintaa voinee olla järkevä kokeilla jossain ensin liikenteen ulkopuolella. Lisäksi mainittu idea yhteisestä ratapäivästä ja yhdessä ajelusta muuten vain vaikuttaa hyvältä. Lähtökohtaisesti kun lapsia ei kannata suojella kaikelta mahdolliselta, eikä siihen edes pystyisi.
Itse päästäisin lapseni kokeilemaan ja ajamaankin, joskaan en välttämättä heti keväällä enkä harjoittelutta. Ts. Vanhemman on mahdollista asettaa rajoja, mutta asettamalla liian tiukat rajat, niitä rikotaan varmasti.
Olisikos tuohon Kawaan saanut 25 kW:n tehorajoituksen kohtuuvaivalla? Silloinhan peli olisi ollut mainio harjoittelupeli: kevyt käsitellä, helposti ohjaava, alhaalta riittävän hyvin vetävä, mutta tehoa ei kuitenkaan niin paljoa että yllätyksiä tulisi.
1000
Samaa mieltä. Tai sitten voit ajaa itse kympillä ja osta pojalle joku kesympi menopeli täksi kesäksi. Ensi kesänä voisit sitten antaa kympin pojalle ja ostaa itselle sen ison Zetorin.(ed21 @ Helmi. 28 2006,10:17) kirjoitti
..aikamoista arpa peliä kyllä tuo olis.en ainakaan suosittelis moista..se o liian tykki pojalle jolla ei muuta ajokokemusta isommilla vai oliko?kusiainen olis sopiva aluks,vaikka kyllä silläkin hengestä pääsee,mut ehkä pikkasen paremmin pysyis kuitenkin käsis.
![]()
2008 Yamaha R1
Suzuki GSXR 1000 K5
Yamaha Thunderace
Suzuki GSXR 750
Honda NSR 125
Suzuki TS125
Hienon pyörän ittelles hommaat, mutta 4-1 putki tekee siitä kyllä toispuoleisen näköisen. Mitä tohon varsinaiseen topikin aiheeseen tulee niin kaikki jossain vaiheessa kokeilee kuitenkin kuinka mopo lähtee. Siinä ei kysytä lupaa iskältä, äiskältä tai vaimolta.(kava10 @ Helmi. 27 2006,22:48) kirjoitti
nimimerkillä kokeilija kuudenkympin ja kuoleman väliltä.![]()
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
Jos on niitä helvetin kukkahattuja, niin on kyllä vitusti näitä turhanpäiväsiä moralisointimestareitakin, voi PERSE. *
Turha siitä, millä kukakin alussa pärjää, on mitään yleistää.
Ittehän jokainen sitä kapulaa kääntää, lujaa se osuu sillä 600:llakin. *
Hyvän päätöksen teit ja poikakin on varmasti tyytyväinen iskäänsä.
Tuskin täällä mitään olisit edes kyselly, saati pojalle lupaillu, jos et uskoisi että se sillä 10r:llä varmasti pärjää.
...Vespa EI ole lälläripyörä, eihän??