Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 46:een 46:sta
    Volvo-, citymaasturi- ja takatuupparikeskustelua kaipaavat varmaan ystävällisesti aloittavat ko. aiheesta uuden ketjun paskanjauhannassa, kitoooos! Alkoi keskustelu mennä taas vähän omia polkujaan...
    * Arctic Ranger *

Tunnus suljettu
    Liittyi Jun 2004
    Läntinen Uusimaa
    Ja Rico. Keskustelu on hyvä, tärkeä. Etkä varmaan tarkottanut kava10:tä huomautuksellasi! Satuttiin samalla minuutilla paikalle, viisaitahan me ollaan, eiksjuu ! Niinkun on kaikki motoristikaverimmekin .
    Itsellä oli noin 10 vuotta taukoa mopoilusta, paras valtti oli se kun alkoi harrastamaan uudestaan aloitin pienellä ER-5 sella ja muistot palas takasin ja alkoi luottaa itseensä mp käsittelyssä no seuraavaksi z750 ja homma jatkuu.... tehokkampaa tekis mieli, mut kanattaa aloittaa pienellä, jos on pitkä tauko alla ja haluaa pysyä kuosissa
    Dorsoduro 1200
    Lainaa (kava10 @ Helmi. 25 2006,19:26) kirjoitti
    Ja Rico. Keskustelu on hyvä, tärkeä. Etkä varmaan tarkottanut kava10:tä huomautuksellasi! Satuttiin samalla minuutilla paikalle, viisaitahan me ollaan, eiksjuu ! Niinkun on kaikki motoristikaverimmekin .
    Sinähän kirjoitit ihan asiaa, ei siinä mitään. Muutama muu vaan olympiainnostuksessaan taisi unohtaa ketjun aiheen... mikä ei tosiaankaan heidän viisauttaan vähennä!
    * Arctic Ranger *
    Lainaa (rico @ Helmi. 25 2006,19:13) kirjoitti
    Volvo-, citymaasturi- ja takatuupparikeskustelua kaipaavat varmaan ystävällisesti aloittavat ko. aiheesta uuden ketjun paskanjauhannassa, kitoooos! Alkoi keskustelu mennä taas vähän omia polkujaan... * * * *
    Rasisti
    And the Road Warrior?
    That was the last we ever saw of him.
    He lives now only in my memories.
    Joku stahanovilainen iskurimoderaattori on näköjään rientänyt poistamaan viestini, jossa totesin erään erittäin tärkeän näkökohdan vielä puuttuvan: mikäli jo etukäteen pelottaa, kannattaa luopua kokonaan prätkän hankkimisesta ja ostaa citymaasturi, jossa pelkurikin on turvassa.
    Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
    En jaksa lukea koko ketjua läpi, joten ehkä nää neuvot on jo edellä, mutta kertaus on opintojen äiti.

Yleisin tapaturma moottoripyöräilijöille on kaarteesta suistuminen, joten hallittu kaarreajo on erutyisen tärkeää:
    - pidä katse kaukana, ei etupyörässä. Näin ehdit ennakoida tulevat tilanteet, esim. hiekan asvaltilla
    - pidä nopeus sellaisena, että jarrutusmatkasi vastaa näkyvissä olevaa aluetta
    - kaarreajossa pyörän kallistaminen on hallittava. Sen voi tehdä kahdella tavalla, omalla ruumiinpainolla tai vastaohjauksella. Kunnes osaat vastaohjauksen "selkäytimestä", aja kaarteisiin hiljaa, erityisesti, jos allasi on painava pyörä.

Muista, että nopeus, pyörän massa ja huono pyörän hallinta ovat tappava yhdistelmä kaareajossa.

Turvallisia kilometrejä.
    Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat. (Luutnantti Koskela)
    Myö ei olla tultu tänne kuolemaan, vaan tappamaan ( A. Rokka)
    " Sen voi tehdä kahdella tavalla, omalla ruumiinpainolla tai vastaohjauksella."

tai sitten ei
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Ja jos haluaa tilastot omalle puolensa, niin kannattaa ostaa kustomin kyykyn sijasta.

Ei vaan kyllä aikasemmissa viesteissä ollaan oltu asiassa, joka kiteytyy yhteen asiaan:

- Tilannenopeuteen, joka ehdottamasti on oltava oikea.

Mutkan takaa eteentuleville ei sitten enää voikkaan mitään.
    - "No! It's not a Harley" -
    Lainaa (jaket @ Helmi. 24 2006,13:08) kirjoitti
    Itse myös vältän kaupungissa ja kovissa liikennevirroissa ajamista, koska suurin osa kolareista tapahtuu niissä. Muuttujia on kertakaikkiaan liikaa
    Mun mielestä siellä taas kandee ajella

Oikeat reflexit ja liikennesilmä kehittyy kummasti Vaikka kuinka treenaa hienoja väistöjä ja tekniikkaa, niin oikea liikennetilanne on aina eriasia ja mitä hyötyä niistä tekniikoista, jos et ehdi reagoimaan

Keväällä kandee olla varovainen, kun autoilijat ovat unohtaneet mopot kokonaan ja se näkyy AVKlla kun käy tsiigaamassa mopoja Halli suorastaan tulvii mopoista kun wannabeet ovat ottaneet mopot ajoon liian aikaisin, ovea saa työntää kaksinkäsin, ettei mopot valu pihalle

DUCATI is just the Italian word for Harley.
    Lainaa (kwak750 @ Helmi. 26 2006,09:55) kirjoitti
    Lainaa (jaket @ Helmi. 24 2006,13:08) kirjoitti
    Itse myös vältän kaupungissa ja kovissa liikennevirroissa ajamista, koska suurin osa kolareista tapahtuu niissä. Muuttujia on kertakaikkiaan liikaa
    Mun mielestä siellä taas kandee ajella

Oikeat reflexit ja liikennesilmä kehittyy kummasti Vaikka kuinka treenaa hienoja väistöjä ja tekniikkaa, niin oikea liikennetilanne on aina eriasia ja mitä hyötyä niistä tekniikoista, jos et ehdi reagoimaan
    Olen samaa mieltä. Jahka se mopo alkaa olla hallussa, ei kun kaupunkiin. Muutettuani Helsingistä tänne Brysselin nurkille, piti pistää kaupunkiajospeksit ihan uuteen järjestykseen, eroa kun hiukka on, niin ajotavoissa kuin kulttuurissakin. Enkä ole sen jälkeen nähnyt yhtään todellista ruuhkaa Suomessa siellä käydessäni.

Lainaa kirjoitti
    Keväällä kandee olla varovainen, kun autoilijat ovat unohtaneet mopot kokonaan ja se näkyy AVKlla kun käy tsiigaamassa mopoja Halli suorastaan tulvii mopoista kun wannabeet ovat ottaneet mopot ajoon liian aikaisin, ovea saa työntää kaksinkäsin, ettei mopot valu pihalle
    On se muuten kumma, ettei Suomessa saada samanlaisia valistuskampanioita aikaiseksi, mitä täällä näkee. Viime keväänäkin oli tienvarret täynnä tauluja, joissa kuva auton peilistä, josta näkyi hymyilevä motoristi (ilman hyttysiä hampaissa) ja alla teksti malliin "huomaa minutkin". Ja niitä tauluja oli todellakin paljon.
    Hyviä neuvoja ja vinkkejä varsinkin aloitteleville motoristeille, kuten vaikkapa minulle. Tämän viestiketjun luettuani mieleen vain hiipii ajatus, uskallanko kohta nousta ollenkaan mp:n päälle. Rohkaisevia kommentteja myös, kiitos !

<3 <3

Tunnus suljettu
    Liittyi Jun 2004
    Läntinen Uusimaa
    Lainaa (LeenaM @ Helmi. 27 2006,10:41) kirjoitti
    Hyviä neuvoja ja vinkkejä varsinkin aloitteleville motoristeille, kuten vaikkapa minulle. Tämän viestiketjun luettuani mieleen vain hiipii ajatus, uskallanko kohta nousta ollenkaan mp:n päälle. Rohkaisevia kommentteja myös, kiitos !
    Haluan rohkaista
    Nosta jalka kaasulta h-autolla risteystä lähestyessäsi ja varsinaisesti mitään ei tapahdu: auto rullaa jopa satoja metrejä vauhdin hiljalleen hiipuessa. Aja isosylinterisellä bokseri- Bemarilla ja väännä kaasu pois kurvassa. Efekti on kuin takapyörän lukkoonjarrutuksella! Perä lähtee helposti alta: vaaran paikka. No, taitavat kuskithan tämän tietävät, mutta voipi yllättää äkkipojan!
    Nimim. Kokemusta on - tästäkin...
    "Mustat hetket" ovat pahasta, vaikka ajat maltilla, aina joskus piru potkaisee enkelin olkapäältä
    Ja jos seurauksena kolahtaa, se on useamman tekijän summa josta ei välttämättä Rossikaan selviä, eli kaikki menee pieleen.
    Ei siihen tarvita kuin huono fiilis, autoilijan pikku töppäys/kiilaus/tms liikenteessä.
    Jo pelkästään yleinen asenne esim. täällä palstalla kotiloita kohtaan kehittää väärän mielikuvan: autoilijat on sukua Lenita Airistolle.
    Turha niille on kiukutella, eivät näe sinua ja sillä siisti. Saanko kukkahatun
    - ihan turha tulla selittää mitään ennen aamukahvia -
  16.  
    Mä ostin ekan pyörän nyt toukokuussa ja varovaisesti on aloiteltu.

Alla allekirjoituksen mukainen pärrä, ei ehkä jonkun mielestä mikään paras mahdollinen aloittelijan pyörä, mutta mulle sopiva.

Mulla on muutama asia, joista en tingi, kun ajoon lähden. Ja näillä toivon edistäväni omaa ja kanssakulkijoitten turvallisuutta.

1. Kun vedän potan päähän, muutun näkymättömäksi. Jokainen vastaantulija, perässä ajava, vierellä kulkeva, sivutieltä tuleva ja vaikka paikallaan seisova kanssakulkija voi olla potentiaalinen kolarikaveri. Jokaisen mutkan takana voi olla joku ylläri; hiekkaa, lehmänsontaa, traktori, rollaattorimummo keskellä tietä, lapsia, elukoita, yms.

2. Keltainen heijastinliivi päällä aina. Pyörä on tumma, ajopuku musta, joten tuo keltainen pomppaa sieltä ihan kivasti esille ja on itseasiassa mut jo pelastanu vaaratilanteilta pariin otteeseen.

3. T U R V A V Ä L I !!! Ja ennakointi, katse jo siellä parin auton päässä edellä, eikä siinä omassa eturenkaassa tai edellä ajavan puskurissa. Tosin mulla toi turvavälin pitäminen tulee luonnostaan kaikilla kulkupeleillä, kun ajan raskaalla kalustolla työkseni.

4. Omien taitojen reilu aliarviointi. Mieluummin näin päin, kuin että luulee liikoja itsestään, silloin mennään pärse edellä puuhun. Siinä vaiheessa kun alkaa tuntua siltä, että homma on hanskassa ja ei oo enää mitään opittavaa, aletaan olla liki onnettomuutta.

Kaveri koki tämän tänä keväänä, on ajanut kortin viime syksynä, kuten minäkin. Soittelin keväällä, että kiinnostaisko yhden päivän pikakurssi, asioiden kertausta. "Ei mua kyl kiinnosta, vastahan mä kävin autokoulun ajot, tarttee vaan päästä ajamaan"...

Parin viikon päästä soitti ja kyseli onko kurssia jo järjestetty, ei ollutkaa kevään eka ajokerta menny ihan putkeen vaan oli kylmäaseman pihassa melkeen lipassu, kun ei se hidasajo pitkän tauon jälkeen ollukaan niin helppoa...

5. Hyvät ajovarusteet. Mulla kypärä on päässä AINA, jopa silloin, kun siirrän pyörää parkkipaikalla/pihassa vaikka vaan 5 metriä. Samoin ajokamppeet on niskassa lyhyilläkin pyrähdyksillä, siis suojilla varustetut takki ja housut, hanskat ja ajokengät. Ja mustaa ajopukua kompensoimaan ostin räiskyvän punaisen kypärän, jälleen kerran tuon näkyvyyden kannalta ajatellen.

Ei muuta kuin pyörä alle vaan ja baanalle, hyvin suoritetun harjoittelujakson jälkeen. Esim. kauppojen tai urheiluhallien parkkipaikat on hyviä paikkoja, joissa kannattaa ennen liikenteeseen lähtöä käydä läpi hidasajo, jarrutukset ja väistöt.

On edes jotain pohjaa, ennen ku lähtee tonne kotiloitten sekaan tempomaan.

Toivottavasti tästä oli sitä rohkasua, mm. LeenaM:lle, kiva että naiset enenevissä määrin ovat löytäneet/löytämässä tämän hienon harrastuksen!
    Honda CBR1100XX Blackbird
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12