Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 37:sta
    Muutaman kerran joku tätä on tiedustellut vanhakoppasen millen airboksin ja 2-2 putkiston vaikutuksia.

Ohessa kuva dynolapusta

http://www.kolumbus.fi/janne.tervola..._2002_dyno.jpg

Punainen käppyrä: vakiopyörä, josta kuristukset poistettu + johto poikkastu.
    117,9 hv @ 9331 rpm / 96,4 Nm @ 7339 rpm

Vihreä: Puretec airboxmodi + ´99-mallin ram-airkanavat + Titanium evo vaimennin + PCIII
    119,6 hv @ 9318 rpm / 98,8 Nm @ 6782 rpm

Sininen: Puretec airboxmodi + ´99-mallin ram-airkanavat + Arrow 2-2 kokoputkisto + PC III
    120-9 hv @ 8962 rpm / 104 Nm @ 5715 rpm

Huomionarvoista on vääntömomenttihuipun lasku alkuperäisestä noin 1600 kierroksella. Huipputehoa ei tullut käytännössä yhtään lisää.
    Aikas selvää jälkeä tuntuu tuo 2-2 putkisto tekevän! Eipä näytä paljon ilmaboksimodista, 2-1 tehoputkesta tai edes pc3:sta iloa olevan rajoittamattomaan vakiopyörään verrattuna! Uskottava se siis on. Paras keskikierrostehon/-väännön lisääjä on 2-2 kokoputkisto. Ihanan kallista...

T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
    No tuossahan on oikein malliesimerkki siitä, että ei kannata tuijottaa sitä huipputehoa! Loistava tuo keskikierrosalueen parantuminen.
    On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
    -prof. Mark Griffiths
    Lainaa (jjm @ Helmi. 21 2006,10:14) kirjoitti
    No tuossahan on oikein malliesimerkki siitä, että ei kannata tuijottaa sitä huipputehoa! Loistava tuo keskikierrosalueen parantuminen.
    Joo mutta tuolla ei voi elvistellä mutterilla

Ja silti se tärähtää mutkasta paremmin ulos kuin minun tonninen, missä on kuitenkin + 50 hevosvoimaa enemmän takarenkaalla.

Mitä, eikö sitä pyörää viedä pelkällä huipputeholla?

Tero
    Mielenkiintoinen käppyrästö. Etenkin tuo väli 5500-7500 ja toisaala myös nuo alle 4000rpm on kiinnostavia. Omaperstuntuma ja sen muutos on varmaan melko selvä myös.
    Lainaa (Kiira @ Maalis. 14 2006,23:04) kirjoitti
    Joo mutta tuolla ei voi elvistellä mutterilla :)
    kukaan ei ilmeisesti ollut tuota pyörän omistajalle kuitenkaan kertonut :)
    Lainaa (FuturaRST @ Maalis. 15 2006,19:29) kirjoitti
    Joo mutta tuolla ei voi elvistellä mutterilla
    kukaan ei ilmeisesti ollut tuota pyörän omistajalle kuitenkaan kertonut
    Ei sille uskalla

Kiira
    Tässä omasta '02 millestä penkitetyt käyrät vakiona:
    http://kotisivu.suomi.net/koskela....emi.gif

Viritysten jälkeen:
    http://kotisivu.suomi.net/koskela.to...o_mille_tt.gif

Viritykset:
    -Puretec ilmansuodatin
    -'98-00 mallin ilmansuodatinkotelon kollektori
    -Arrow slip-on vaimentaja
    -alkuperäisestä itse modattu alkukäyrästö
    -57mm läppärungot + imusuppilot
    -Power Commander III USB

Keskialueen kuoppa on oikaistu täysin, ja huipputehoakin on tullut rutkasti lisää verrattuna vakioon. En ole vielä päässyt kokeilemaan ajossa miten on koneen käytös muuttunut...
    Lainaa (tomppak @ Huhti. 10 2006,22:24) kirjoitti

Viritysten jälkeen:

Viritykset:
    -Puretec ilmansuodatin
    -Power Commander III USB

Keskialueen kuoppa on oikaistu täysin, ja huipputehoakin on tullut rutkasti lisää verrattuna vakioon. En ole vielä päässyt kokeilemaan ajossa miten on koneen käytös muuttunut...
    Paljonko penkit näyttää eri tavalla? Onhan sinne kuitenkin tullut kivasti lisää, vaikka Kemin penkki näyttäisi 5hp vähemmän..
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
    Vaikea sanoa paljoko penkeissä on eroa, todennäköisesti jonkin verran kuitenkin. Pitää käydä Kemissä penkittämässä uudestaan, kunhan säät lämpenee.
    Ja silti se tärähtää mutkasta paremmin ulos kuin minun tonninen, missä on kuitenkin + 50 hevosvoimaa enemmän takarenkaalla.

Mitä, eikö sitä pyörää viedä pelkällä huipputeholla? *

Tero
    Kohta näemme varmaan dynokäyrän jonka mukaan tuo väite ei voi pitää paikkaansa
    <br />
    Ei siihen mitään dynokäyriä tarvita,kaikkihan sen tietää ettei kaks mukisilla mitään tee. Ei ne testeissäkään mee eniten.
    leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
    No eipäs taas aloteta tuota virttä, kun täähän on ollut ihan mielenkiintoinen asiaketju tähän mennessä.
    Mikä on muuten tuon Tomppak:n viittaama Kemin pulju?
    Itte olen kanssa harkinnut tuolla TT-Motorsportilla käyttämistä jossain välissä, kunhan päätän mitä kaikkea rupean mopolle tekemään, jos nyt ylipäätään mitään.
    Ei aloiteta ei. Oma mopokin käy vaan kahdella. Katoppa www.kemi.fi/kemimc niin pitäis asian valjeta.
    Lainaa (Tylyttäjä @ Huhti. 11 2006,07:22) kirjoitti
    Lainaa (tomppak @ Huhti. 10 2006,22:24) kirjoitti

Viritysten jälkeen:

Viritykset:
    -Puretec ilmansuodatin
    -Power Commander III USB

Paljonko penkit näyttää eri tavalla? Onhan sinne kuitenkin tullut kivasti lisää, vaikka Kemin penkki näyttäisi 5hp vähemmän..
    Taitaa tässä tapauksessa näyttää Kemissä ainakin 10 hp:tä alaspäin. Vakiona Millet antaa takaselta n. 114 hp:tä (vähintään)
    You Only Live Twice
    Ei niin turhaa paikkaa etteikö kerran käydä vois
    Edellinen pyörä, melkein vakio ZX-9R Kawasaki vm -95 antoi 122hp takarenkaalta Kemin penkissä, eli ei ne lukemat kovin paljon pielessä ole. Ehkä muutaman hevosvoiman heitto on realistinen. Mutta sehän selviää, kunhan käyn tuolla Kemissä penkittämässä uudestaan.
    Itse uskoisin myös kemin penkin pitävän aika hyvin paikkaansa. Sieltä ei vaan saa niitä paperihevosvoimia mukaansa niin paljoa kuin ehkä jostain muualta. Paperihevosvoimien kanssa kikkailua valitettavasti harrastetaan edelleen,ehkä osittain pitääkseen asiakkaan tyytyväisenä.
    Lainaa (Pahkasika @ Huhti. 12 2006,09:20) kirjoitti
    Itse uskoisin myös kemin penkin pitävän aika hyvin paikkaansa. Sieltä ei vaan saa niitä paperihevosvoimia mukaansa niin paljoa kuin ehkä jostain muualta. Paperihevosvoimien kanssa kikkailua valitettavasti harrastetaan edelleen,ehkä osittain pitääkseen asiakkaan tyytyväisenä.
    Ei siitä olekaan kyse, tiedetään että Kemin penkki on melko pessimistinen. Ei nyt mitenkään erikoisen pessimistinen kuitenkaan, monessa muussakin pajassa lähtee ihan vastaavia tuloksia.

Kyse oli juuri siitä, että kun mitataan eroa ennen/jälkeen virityksen, niin on syytä ottaa penkin erot huomioon, tai mieluummin mitata samassa penkissä.

Ehkä tuossa tuo parannus näyttää nyt juuri Kemin penkin pessimistisyyden takia pikkasen liian suurelta, tai sitten ei. Hyvin sinne on tullut lisää joka tapauksessa!

Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

En tarkoittanut nyt tätä tapausta tolla hevosvoima kikkailulla. Tarkoitin sitä että kemin penkissä paperille ei niitä parhaita tehoja saada. Samasta pyörästä samoilla palikoilla vaan saadaan jossain jossain esim.7-8hv lisää ja jossain 15hv. Sitä tarkoitin sillä kikkailulla.
    Lainaa (Pahkasika @ Huhti. 12 2006,09:45) kirjoitti
    En tarkoittanut nyt tätä tapausta tolla hevosvoima kikkailulla. Tarkoitin sitä että kemin penkissä paperille ei niitä parhaita tehoja saada. Samasta pyörästä samoilla palikoilla vaan saadaan jossain jossain esim.7-8hv lisää ja jossain 15hv. Sitä tarkoitin sillä kikkailulla.
    Jaa, aika äkkiä loppuu taru kun jää kusetuksesta kiinni. En usko, että kukaan ainakaan enää viittii kertoimilla kikkailla.

Oon käyny tähän mennessä vissiin 5:ssä penkissä (Vision Cycle, MR-Power, Viaber, KX-Center ja Bike World), ainakaan niissä ei ole missään kusetettu. Oon kytänny vieressä silmä kovana, ja jopa itte päässy ajamaan siihen dynoon..

Tulokset on ollu kaikissa näissä yllättävän lähellä toisiaan. Ero on ollu max 4hp takarenkaalla.

Eipä ole taru loppunut vaikka selkeät todisteet asiasta on. Eipähän noista kyllä mitään numeroa ole tehtykään,lähinnä pientä hilpeyttä herättänyt. Olen muistaakseni kertonut tämän jo aikaisemminkin mutta selvitetään vähän mitä tarkoitin. Herra x oli laittanut palikkaa mopoonsa ja vei sen penkkiin A. Tehoa lähti omistajan mielestä liian vähän kun kavereilla on lähteny näin ja näin paljon samoilla osilla. Tästä suivaantuneena ajoi penkkiin B jossa pyörä mitattiin ja säädettiin uudestaan. Avot,5hv tuli lisää lähtötilanteeseen verrattuna. Tyytyväisin mielin penkkiin A takaisin ja rinta rottingilla uusi mittaus että nyt pamahtaa. Mittaus osoitti että kaks hv jäi sille reissulle vaikka 5 olis pitänyt lisää tulla. Tämä tarina on tosi,eikä varmaan ainut kerta. Minusta tuntuu että kun pyörää penkkiin vie kaveri joka ei osaa lasinpyyhkijän sulkia vaihtaa niin kynnys pikku kusetukseen on matalampi. Onhan se hyvää mainosta kun kaveri sitten kertoo eteenpäin että siellä saatiin näin ja näin paljon lisää tehoa noilla osilla. En tiedä,nämä olivat vain minun ajatuksia asiasta.
    Lainaa (Pahkasika @ Huhti. 12 2006,10:25) kirjoitti
    Eipä ole taru loppunut vaikka selkeät todisteet asiasta on. Eipähän noista kyllä mitään numeroa ole tehtykään,lähinnä pientä hilpeyttä herättänyt. Olen muistaakseni kertonut tämän jo aikaisemminkin mutta selvitetään vähän mitä tarkoitin. Herra x oli laittanut palikkaa mopoonsa ja vei sen penkkiin A. Tehoa lähti omistajan mielestä liian vähän kun kavereilla on lähteny näin ja näin paljon samoilla osilla. Tästä suivaantuneena ajoi penkkiin B jossa pyörä mitattiin ja säädettiin uudestaan. Avot,5hv tuli lisää lähtötilanteeseen verrattuna. Tyytyväisin mielin penkkiin A takaisin ja rinta rottingilla uusi mittaus että nyt pamahtaa. Mittaus osoitti että kaks hv jäi sille reissulle vaikka 5 olis pitänyt lisää tulla. Tämä tarina on tosi,eikä varmaan ainut kerta. Minusta tuntuu että kun pyörää penkkiin vie kaveri joka ei osaa lasinpyyhkijän sulkia vaihtaa niin kynnys pikku kusetukseen on matalampi. Onhan se hyvää mainosta kun kaveri sitten kertoo eteenpäin että siellä saatiin näin ja näin paljon lisää tehoa noilla osilla. En tiedä,nämä olivat vain minun ajatuksia asiasta.
    Minäkin oon kuullu tuollaista tapahtuneen joskus, mutta nykyään en usko siihen olevan kenelläkään varaa..

Netissä leviää juttu siihen malliin, että yksi mokaus josta jää kiinni, aiheuttaa aikamoiset vahingot.

Lainaa (Pahkasika @ Huhti. 12 2006,10:25) kirjoitti
    Tämä tarina on tosi,eikä varmaan ainut kerta. Minusta tuntuu että kun pyörää penkkiin vie kaveri joka ei osaa lasinpyyhkijän sulkia vaihtaa niin kynnys pikku kusetukseen on matalampi. Onhan se hyvää mainosta kun kaveri sitten kertoo eteenpäin että siellä saatiin näin ja näin paljon lisää tehoa noilla osilla. En tiedä,nämä olivat vain minun ajatuksia asiasta.
    Voisi ehkä tietysti siirtää tän tuonne mp-tallin osioon mutta:

Mä en oikeastaan tiedä mitään jarru ynnä muista penkeistä. Joskus vähän lueskelin kun mietin että kannattaisiko sellainen rakentaa niiden rakenteesta (tulin lopputulokseen ettei kannata omalla käytöllä)

Sen verran kuitenkin olin ymmärtävänäni että samalla pyörällä saadaan erityyppisistä tai samankin valmistajan/rakenteen penkeistä hyvinkin erilaisia tuloksia ja tulokseen saamiseen vaikuttaa iso joukko tekijöitä eikä välttämättä tarvitse edes tätä varten kusettaa.
    <br />
    Tuo KemiMC:n penkki on siinä mielessä hyvä paikka tarkistusmittausten tekemiseen, koska ne ei tee sillä mitään suurta bisnestä, vaan hommaa toimii lähinnä harrastepohjalta. Eli niillä ei oo mitään syytä säätää penkkiä näytäämään liikaa tms.
    Offtopiikki: mitenkäs nuo penkit kalibroidaan? Vai vedetäänkö vaan "tehdasasetuksilla" vuodesta toiseen? Näin suorinvartaloin voisi kuvitella, että ei ole aivan pieni prosessi, jos halutaan, että marginaali pysyy prosentin-parin sisällä koko vetoalueella.
    Olen täysin samaa mieltä kuin tomppak! Niillä ketkä tekevät hommaa täysipäiväisesti työkseen on asia EHKÄ hiukan erilailla. Ajattele tilanne että myyt jollekin vaikka 2000 eurolla kikaleita pyörään,säädät ja hierot sitä penkissä ja lopputulos on +5hv renkaalle. Siinähän äkkipikaisemmalla kaverilla voi hermot palaa ja käydä penkittäjän pahoinpitely mielessä. Tätä ei tietenkään voi yleistää mutta mielestäni monella on ihan liian suuret odotukset tehon lisääntymisestä esim.perinteisillä slipari,suuttimet+putsari virityksellä ja sitäkautta helposti pettyy todelliseen lopputulokseen.
    Lainaa kirjoitti
    Ajattele tilanne että myyt jollekin vaikka 2000 eurolla kikaleita pyörään,säädät ja hierot sitä penkissä ja lopputulos on +5hv renkaalle. Siinähän äkkipikaisemmalla kaverilla voi hermot palaa ja käydä penkittäjän pahoinpitely mielessä.
    No semmoselle numeronpalvojalle voi sitten myydä vaikka Telex tekomunan, tai jonkun teippiikiinnitteisen hepinjatkeen, tai hiukan insinöörimmälle vaikka vanhan skoopin kotiin koristeeksi. Aika harvassa on varmaan moiset hihhulit, tai sitten valittu harrastus on hiukan väärä.
    En usko että kellään penkityspalveluita tarjoavalla firmalla on moiseen kiinnostusta saati tarvetta.

Niin ja menee taas jo pahasti sinne insinöörionanian puolelle, ohi alkuperäisen aiheen.
    ite en usko et kukaan koittaa kusettaa asiakkaitaan. toiset penkit on vaan paljon nuukempia antamaan lisää hevosia. ja se on kumminkin monesta asiasta kiinni kuin paljon tehoa tulee, esim säätäjästä. lämpötilakin vaikuttaa asiaan.
    Tuo mitä kirjoitin penkittäjän pahoinpitelyyn liittyen oli kärjistetysti/huumorilla kirjoitettu tietysti. Mutta saattaahan se olla kauhea pettymys kun isolla rahalla laitat osaa ja odotukset on korkealla ja sitten siihen 160hv:n pyörään ei sitä 200hv tulekaan. Itsekkin tiedän tälläisiä tapauksia. Totta kai pienet heitot penkityksen yhteydessä on mahdollisia mutta jos saman päivän aikaan eroa tulee tollanen 10hv koneelta niin siinä ei pienet lämpötilan vaihtelut riitä. Eihän kukaan tietenkään asiakkaitaan huijaa,minäkin tiedän tapauksen jossa naispuolisen ihmisen autoon tehtiin täydellinen koneremontti irroittamatta edes öljypohjaa. Eihän siinäkään yritetty huijata,asentaja vaan kuuluu kategoriaan joka vaihtaa männänrenkaatkin kunhan kierroksia on alle 3000.

30.  
    Pitää nyt sanoa ettei tule väärinkäsityksiä, että olen erittäin tyytyväinen TT-Motorsportin tekemään työhön, enkä missään nimessä ole sanomassa tuloksia tekaistuksi. Suosittelen muillekin tuota pajaa!

Käyn kuitenkin Kemissä penkittämässä pyörän uudelleen, jotta näen paljoko todellinen tehonlisäys on ollut, koska penkeissä on eroja, eikä minulla ole tuloksia vakiopyörästä TT-motorsportin penkissä.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen