Paljonko on hukka koneelta takapyörälle, olisiko noin 10%. Joskus on käytetty sen suuruista lukua. Hukkaan tietty vaikuttaa moni asia mutta optimitilanteessa.Esim. Mille koneteho 126hp antaisi takaselta n.113hp. Kemin tulos 104hp kertoisi konetehoksi n.114hp joka kuulostaa tosi vähältä.
Teho jonka TT-Motorsport pyörästäsi sai on aivan uskottava
tulos ja hyvä sellainen n. 3-5hp enemmän mitä saadaan sliparilla ja lastulla.Ja tuo käyrän muoto on oikein onnistunut, mikä varmaan on tärkein pointti. Mutta Kemin penkin antamaa tosi matalaa tulosta en ymmärrä.(10%mukaan koneteho pyörässäsi olisi n.138hp) Joku jolla on tarkempaa tietoa hukasta voisi täsmentää asiaa.
You Only Live Twice
Ei niin turhaa paikkaa etteikö kerran käydä vois
Moni penkki käyttää sellaista n. 12% kerrointa.(vepe @ Huhti. 12 2006,20:26) kirjoitti
Bike World jopa vain 9%, mutta ne yrittää ilmeisesti mitata sen, ja siitä tuo "väärä" tuloskin.. Ne kun mittaavat sen kun kone pyörii "vapaa", niin ettei veto ole päällä. Silloinhan hävikki on tietenkin pienempi kun sitä ei kuormiteta.
Kaippa tuo 12% on hyvä keskimääräinen arvio ketjuvetoisen prätkän hävikiksi!
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Täytyy kanssa väärinkäsitysten välttämiseksi kertoa että tässä topicissa mainitut pajat eivät liity kertomaani tarinaan millään tavalla. Toivottavasti sellaista ei enää missään tehdäkkään.
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Tässä on mielestäni hyvät ja yksinkertaiset ohjeet, jonka jokaisen tulisi muistaa viedessään laitetta penkitettäväksi, silloin saa oikeasti rahalle kaikkein eniten vastinetta, kuin esim. eurot / saadut hevosvoimat
copy/paste eräältä dyno firman sivulta:
”Se mitä varsinaiset numerot näyttävät, ei ole säädettäessä olennaista. Olennaista on se, minkälainen MUUTOS suorituskykyyn saadaan säätämällä moottorin…”
”Dynolle kannattaa tulla valmistautuneena ja realistisin odotuksin siitä miten moottori antaa tehoa. Pieni muutos kerrallaan oikeat säädöt löytyvät; toisissa helpommin, toisissa vaikeammin!
Tieto on voimaa - ja tässä tapauksessa hevosvoimaa.”
minulla oli vuoden 01 mille R , siihen oli vaihdettu arrowin koko
putkisto (2-1 racing ) aika kovaääninen ,vaimentimessa luki:
ei maantie käyttöön. myös arrowin lastu oli vaihdettu.
dynossa oli mitattu 130,6 hv ja 109Nm takapyörältä.
eipä ole montaa tullut vastaan jossa olisi enemmän voimaa.
terv. Jari V.
Tai enemmän meteliä.(jarzze @ Heinä. 04 2006,22:31) kirjoitti
Mutta ihan kivat lukemat vanhasta Millestä.