Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Mitä mieltä olette kisapyörien huoltoväleistä?
    Olen itse yrittänyt huoltaa Husseni säntillisesti huoltokirjan mukaan ja välillä tuntuu että se on hivenen turhan tiheää...

    Esim. öljyt 10h, aina kirkkaat, venttiilit 30-40h, ei vielä sanomista
    (+2000km)

    Ne on ilmeisesti mitoitettu siihen että ajetaan kisaa koko ajan luukku auki...? Esim SMR450 Hussessa on öljynvaihtoväli 1500km
    ja mun TE:ssä 10h vaikka on ilmeisesti öljytilavuudeltaan ihan sama motti...
  2. #2
    Lainaa (Ippe100 @ Helmi. 18 2006,21:50) kirjoitti
    Mitä mieltä olette kisapyörien huoltoväleistä?
    Olen itse yrittänyt huoltaa Husseni säntillisesti huoltokirjan mukaan ja välillä tuntuu että se on hivenen turhan tiheää...

    Esim. öljyt 10h, aina kirkkaat, venttiilit 30-40h, ei vielä sanomista
    (+2000km)

    Ne on ilmeisesti mitoitettu siihen että ajetaan kisaa koko ajan luukku auki...? Esim SMR450 Hussessa on öljynvaihtoväli 1500km
    ja mun TE:ssä 10h vaikka on ilmeisesti öljytilavuudeltaan ihan sama motti...
    njoo itsellä on vain kokemusta 2T kisapeleistä.. en huoltanut ollenkaan.. liikkui ihan samalla tavalla, vielä myyntihetkellä

    Mun mielestä kun noihin 4T vaihtaa öljyt vaan tiheään, niin kestää pitkään. (pieni öljytilavuus)

    Jotkuthan vaihtelee noihin vuoden välein mäntiä. Ei saatana, kulumisesta sitä ei ainakaan vaihdeta?

    Noi 1-mukiset ei kierrä, jossain 450 se mäntä on vielä aika kevyt, miksi?



    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  3. #3
    Lainaa (kwak750 @ Helmi. 22 2006,12:06) kirjoitti
    Noi 1-mukiset ei kierrä, jossain 450 se mäntä on vielä aika kevyt, miksi?
    Kyllähän noi kiertää ihan kivasti... Yamahan YZ450F kiertää sellaset 11500. Toki maksimiteho löytyy 7500-9500rpm:n väliltä mutta kuitenkin 11500 Yammu potkii takaselta vielä lähemmäs 40hp (putkistolla piristetty)

    Täältä kattelin noita tuloksia

    Tossakin jonkinlainen käppyrä



    Pain is just weakness leaving the body
  4. #4
    Lainaa (mekanik @ Helmi. 22 2006,12:30) kirjoitti
    Lainaa (kwak750 @ Helmi. 22 2006,12:06) kirjoitti
    Noi 1-mukiset ei kierrä, jossain 450 se mäntä on vielä aika kevyt, miksi?
    Kyllähän noi kiertää ihan kivasti... Yamahan YZ450F kiertää sellaset 11500. Toki maksimiteho löytyy 7500-9500rpm:n väliltä mutta kuitenkin 11500 Yammu potkii takaselta vielä lähemmäs 40hp (putkistolla piristetty)


    Täältä kattelin noita tuloksia
    11500rpm on kyllä ihan hyvät jengat, mutta ei sekään selitä männän vaihtoa.. kestäähän katuvehkeetkin.

    Veikkaan että toi männän vaihto menee ultra-hifistely osastolle



    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  5. #5
    Lainaa (kwak750 @ Helmi. 22 2006,12:35) kirjoitti
    Lainaa (mekanik @ Helmi. 22 2006,12:30) kirjoitti
    Lainaa (kwak750 @ Helmi. 22 2006,12:06) kirjoitti
    Noi 1-mukiset ei kierrä, jossain 450 se mäntä on vielä aika kevyt, miksi?
    Kyllähän noi kiertää ihan kivasti... Yamahan YZ450F kiertää sellaset 11500. Toki maksimiteho löytyy 7500-9500rpm:n väliltä mutta kuitenkin 11500 Yammu potkii takaselta vielä lähemmäs 40hp (putkistolla piristetty)


    Täältä kattelin noita tuloksia
    11500rpm on kyllä ihan hyvät jengat, mutta ei sekään selitä männän vaihtoa.. kestäähän katuvehkeetkin.

    Veikkaan että toi männän vaihto menee ultra-hifistely osastolle
    Niin mäkin veikkaan ettei sitä tarvis oikeesti vaihtaa... En tiedä, en oo koskaan omistanu 4T kisaenskaa/krossia. 2T on paljon hauskempi ja helpompi huoltaa

    KTMllä on ainakin 2T vehkeissä pirun hyvät männät ja kunnon pinnote pytyssä... Eräs 125EXC oli katukäytössä ja mäntä oli vaihdettu ekan kerran 10tkm kohilla... Eli se kertonee jo jotain kestävyydestä. Veikkaisin että kun käyttää kunnon öljyjä jne niin se motti kestää melko hyvin...



    Pain is just weakness leaving the body
  6. #6
    Tuli hommattua -03 exc450
    Millaista huoltoväliä ja huoltoa suosittelette satunnaiselle enskaamiselle/katumopoilulle?

    Manuaali ilmoittaa 45h tai 300l bensaa ison huollon väliksi joka käsittää kampiakselin ja kiertokangen laakerien vaihdon tuntuu äkkäseltään melko tiheältä väliltä, toki vois juuri luulla että kyseiset välit on annettu kisaamiselle.
  7. #7
    "300l" *mikäs tiheä se on? sehän on järjettömän pitkä!

    10litraa vaikka menis sadalle, niin se on 3000km ja se on kymmenen vuoden ajot metsässä.

    toisaalta ei sitä kiertokankea kannata vaihtaa ennenkuin se hajoo. nuo huoltovälit on tehty varmistamaan, että se vaihdetaan ennenkuin se tunkee lohkosta pihalle.

    JT



    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  8. #8
    Kyllä kannattaa tehdä se huolto kuten niihin on merkattuna. Tuttavalla oli KTM tulossa huollon ajalle ja laiskana miehenä ajatteli ettei vaihda vielä mäntää vaan käy heittämässä yhden keikan vielä... No sitten vaihdettiin mäntä, kiertokampi yms muuta pientä edullista osaa...
  9. #9
    Kuullostaa kyllä aika tiheältä tuo 45h laakereiden vaihto väliksi,
    kai se sitten on turvallisin jos KTM inssi niin on laskenu.

    Se 300L hurahtaa helposti teillä ajellessa (kait aika yleistä esim. keski-euroopassa?)

    Oisko se 45h raakaa kepitystä radalla/metässä, 300L kadulla,
    mene tietä häntä.
  10. #10
    Edellinen pyörä oli EXC 400 -02 ajettu n.6000km kun pyörän myin,suurin osa ajosta metsässä,polkua ja pikkutietä, ei kisaa.
    Huollot olivat säännöllinen öljynvaihto(500km) ja venttiilien säädön tarkastus(1500km) Ja hyvin toimi, ja toimii edelleen, pyörä tutulla.

    Nykyään alla on EXC 525 -03 ajettu 4000 ja ei ole konetta aukaistu.10 000km kohdalla meinasin avata koneen ja katsoa mitä löytyy, jos pyörä vielä minulla, ja jos kestää siihen asti...

    Muutaman liki 10tkm ajetun 525:sen tiedän ja ei niissä ihmeempiä ole ollut.Kai ne tämmösissä kävelyvauhdeissa kestää.
  11. #11
    Kyllä se niin taitaa olla että se on hyvin pitkälti ajon mukaan se huoltokin. Tottakai se laskettu sen kaikista raaimman käytön/huonoimman tuurin suhteen osien toleransseissa ne ohjekirjan huoltovälit. Lienee normaali maalaisjärki on ihan hyvä ohjenuora tässäkin asiassa.
  12. #12
    Lainaa (Sammy- @ Huhti. 05 2006,21:30) kirjoitti
    Tuli hommattua -03 exc450
    Millaista huoltoväliä ja huoltoa suosittelette satunnaiselle enskaamiselle/katumopoilulle?

    Manuaali ilmoittaa 45h tai 300l bensaa ison huollon väliksi joka käsittää *kampiakselin ja kiertokangen laakerien vaihdon tuntuu äkkäseltään melko tiheältä väliltä, toki vois juuri luulla että kyseiset välit on annettu kisaamiselle.
    Manuaalit painettu tyyliin todella varmuudenvuoksi tuntimäärille, ettei tartte syytellä valmistajaa, lukeehan kaksitahtarinkin kohdalla 10 - 100 h männänvihto, aihe on sikäli loputon suo, koska kaikilla on noihin kysymyksiin omat mielipiteensä.
    Noin isoon lekaan ei todellakaan tartte vaihtaa edes mäntää kisakäytössäkään (enduro)alle sadan tunnin sanoisimpa ettei edes alle 150:nen. Ne lakrut kestää ainakin 200h ellei paljon kauemminkin. Siinä on vielä kestävät teräsvenat eikä mitään japsijallatitaania, joka ottaa itseensä joka p***a kikkareesta
    Omiin 2t kotareihinkaan ei tarvinu enskassa vaihtaa mäntää kuin noin 80 - 100 h:ssa, olis rengastamalla kestäny pidempääkin. Älkää tuhlatko rahojanne turhaan.
    Eri asia on sitten kun on jotain jäärataa, kisacrossia ja kuski joka ottaa isoistakin peleistä viimesen irti (niitä ei montaa ole koko maassa), hauskaa harrastusta, älkää stressatko joutavaa
    Tosimies ei muovin takana kyyhötä - HondaKotaristi
  13.  
  14. #13
    Honda CRF250 X:än männän vaihtoväliksi ilmoitetaan 15 tuntia!!..

    En ainakaan itse Hondaa harrastepeliksi ostaisi...kun KTM EXC 250 Mäntä tarkistetaan kisakäytössä 45 tunnin ja harrastekäytössä 90 tunnin kohdalla ja vaihdetaan tarvittaessa. Kone ei ole ehkä aivan yhtä kireä viritteinen mutta kyllä silläkin varmasti saa ahtaalla polulla puiden välissä riittävästi vauhtia..

    Kyllähän mäntä väsyy käytössä, siihen tulee jonkin verran hiushalkemia ja pieniä naarmuja joita kaikkia on vaikea paljaalla silmällä edes nähdä joten ei sen vaihtoa kannata kuitenkaan loputtomiin venyttää.
    <p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>