Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Kertokaapa kokeneemmat, pitääkö/voiko R-sarjalaisten kardaania huoltaa jotenkin?

    Aikaisemmassa k100rs:ssä putsasin ja voitelin kardaanin spoorit joka talvi, mikä oli kyllä mukavaa puhdetyötä, mutta R1100R:ssäni näyttäisi olevan pykälän verran työläämpi homma, eikä vastaani ole tullut tarinoita r1100sten kardaanivaurioista.

    Eli kysymys: Hillitäkö roplailuhalunsa ja ajaa vain avaamatta hamaan tulevaisuuteen, vai pitäisikö putsata ja huoltaa säännöllisesti?
    -Miksei?-
  2. #2
    Vahvana MUTUna. Käsitääkseni pitäisi huoltaa aina joskus, jos haluaa varmistua poorien keston. Ainakin itse olen nähnyt netissä useitakin purkuohjeistoja juuri tuota huoltoa silmälläpitäen... Näistä "uusiperäisistä" ja "ikiöljytyistä" en sitten tiedä MUTUnkaan vertaa.
    <p>2002-2014</p>
  3. #3
    Mitä Paralevereitä olen muutaman purkanut niin niissä ei ollut tuota samaa vaivaa jotta takimmainen poori kuivaisi ja vaatisi voitelua. Ovat olleet kunnossa sen puoleen.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  4. #4
    Kun kesällä kävin siellä TR-pyörässä huollattamassa R1100S:ää, niin herra TR sanoi, ettei sille kardaanille tartte käytännössä tehdä koskaan mitään. Jos joskus tarttee niin se on sitten poikkeuksellisesti vikaantunut. Mutta valmistajan ohjeen mukaan se on huoltovapaa.

    Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että pitäisi väkisin hillitä ropaamishalujansa. Että osiksi vaan jos ei ole muuta tekemistä!



    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  5. #5
    Kysymys koski R1100R mallia eikä K 100 sarjalaista, mutta kun tämäkin malli vilahti esille, niin voi olla paikallaan muistuttaa ainakin K 100:n kardaanin huoltotarpeesta. Viime kesänä, reissulla tietenkin, rupesi kuulumaan ensin hentoa "räpytystä" ja samalla tuntui kuin yksi sylinteri olisi tipahtanut pelistä. Parin, kolmen kilometrin matkalla ääni voimistui ja veto heikkeni. Matka päättyi. Korjaamosta kerrottiin myöhemmin, että ristinivel oli tohjona. Liekö alkanut ensin pienemmästä viasta ja sitten ajaessa nopeasti pahentunut. Mahdollisesti voitelu olisi tämän estänyt. Stoppi voi olla Bemarilla kardaanin osalta nopea ja korjaus hidasta (kuljetukset BMW- huoltoon jne.). Tässä ketjuvetoiset ovat ehkä parempia. Kun Tuutista meni pitkän reissun aikana ketjut ja rattaat vaihtokuntoon, kesti ajaa ja vaihto onnistui (muinoin)Oulussa saman päivän aikana. Jos itselläni olisi korjaustilat ja taitoa hyppysissä korjata boxeribemaria, voisin mielenrauhan takia vilkaista joskus myös R1100:n perää.
  6. #6
    Minkähän ikäisestä K100 mallisesta oli kyse??? Olen ymmärtänyt että ainakin jälkeen -90 mallisissa tuo kardaani olisi muuttunut huoltovapaaksi... Vanhemmissa piti kuulema rasvailla spooria tietyin väliajoin mutta uudemmissa kuulema tuota vikaa ei pitäisi olla.

    Korjatkaa jos olen saanut väärää informaatiota..
  7. #7
    Kannattaa rasvata niitä spooreja kaikissa K100:ssa!
    Kardaanitunneli on "tuulettuva", eli siellä on pari reikää, mistä vesi pääsee sisään ja ulos. Tuo tarkoittaa sitä, että rasva kuivaa ja kondenssivesi ruostuttaa spoorit aikanaan.

    FIN_GSer
  8. #8
    Oikeastaan ainoa K 100, jota ei koske tuo jokavuotinen rasvaus on Paraleverillä varustettu K 100 RS 16V. Rasvaussuositus koskee siis kaikkia K 75 ja K 100 -malleja em RS poisluettuna.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  9. #9
    Ja Paraleverissä kannattaa ristikoiden kunto tarkastaa silloin tällöin. Omassa Gs:ässä korkkasi etummainen ristikko kertaallee. Joutuvat tuossa ilmeisesti vähän kovemille kuin Monossa.

    Ja tosiaan kannattaa K100:sen spoorit rasvoa vaikka joka talvi, itsellä on kertaalleen moinenkin korkannut. Liekö K100:sen keulittaminen pahentanut asiaa, saa meinaan aika huolella tempaista että tuon keula kevenee...

    Tuossa tosin oli taas ristikko kuin uusi.
    CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
  10. #10
    Lainaa (r1150r @ Helmi. 20 2006,16:26) kirjoitti
    Oikeastaan ainoa K 100, jota ei koske tuo jokavuotinen rasvaus on Paraleverillä varustettu K 100 RS 16V. Rasvaussuositus koskee siis kaikkia K 75 ja K 100 -malleja em RS poisluettuna.
    taitaapa jäädä siis rasvaamatta tältä talvelta kun oma pyörä on tuo K100RS 16-venttiilinen. Ei ainakaan ole pitänyt ylimääräistä meteliä ja öljyt vaihdoin syksyllä perään. *
  11. #11
    Peräöljyn vaihdolla ei ole mitään tekoa kartaanin kanssa eikä se niin myöskään haittaa poorin rasvausta. Jos poorin kaivaa esille niin Paraleverin laakereiden kanssa pitää olla tarkkana jottei riko niitä neulalaakereita, kuten itse tein kerran. Laakereita ei ollut ainakaan silloin kuin alkuperäisinä vaikka olikin SKF. Ja Paraleverin ruuvit on aika tiukassa ja vielä lukitteella kiinni ja näin ollen pitää olla ajatukset kasassa varsinkin kun panee sitä taas kasaan jottei säädä laakereita liien tiukalle ja että ruuvit tulee tarpeeksi tiukalle. Ei kuitenkaan mikään ihmehomma jos peukaloiden sijainti on jokseenkin kämmenen ulkolaidalla.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  12. #12
    Paraleverin kardaanin huollosta löytyy aika seikkaperäinen selostus BMW-kerhon sivuilta ( http://www.saunalahti.fi/bmwkerho/ ) osastosta "Vinkkipalsta" otsikolla "Neliventtiilibokserin kardaanin huolto".
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  13. #13
    Eizzille ja muille keskustelijoille: Bemarini on K100RS 16 v. vuodelta 1991. Muuten olen ollut "rautaratsuun" tyytyväinen. Kolme kesää on ollut, aina hirnahtanut ja kauroja syö leppoisassa ajossa puolella poskella, 400 km tankkausväli mahdollinen. Sporttinen puolikin löytyy, mutta ajot ovat olleet yleensä rauhallisia. Saakohan tuollaista gardaanipeliä käyttää keskituella vaihde päällä? Joutuuko gardaani perästä rasitukselle, jos takapyörä on vapaasti ilmassa?
  14. #14
    Lainaa (VIA @ Helmi. 22 2006,15:15) kirjoitti
    ...Saakohan tuollaista gardaanipeliä käyttää keskituella vaihde päällä? Joutuuko gardaani perästä rasitukselle, jos takapyörä on vapaasti ilmassa?
    JOVAIN ON..!


    ..IHAN PAKKOKIN käyttää takapyörää ilmas jos ei lumitilanne anna vielä myöte lähtee jutaamhan ! Itekki oon tässä aatellut että kestääkö hermo kun kotilolla ajelin väliä Jkl-Tre ja IHAN SULAT on nuo väylät. Meinasin jotta puen tamineet päälle ja makuupussit tarakalle, otan kellosta aikaa ja semmosta "simulaatoriajoa" jutaisin ainaskin PELLON Pentikille asti, (kellosta katottuna tekisi tasan 6 tuntia)


    Ei siitä mikään paikka rikkoonnu, ainut vaan et kovinhan se siinä kuumenee tuo kartaani jos niinkun kovin pitkäks aikaa sen siihen pyörimään jätät. Ei se siitäkään vielä rikki mene mutta kato että flekti varmasti lähtee sit päälle ! Eikä se vielä sittenkään vielä rikki mene vaikka flekti ei päälle meniskään mutta jos ei varoitusvalokaan sulla sattuisi toimimaan niin sitte on toki mahdollisuus että sie sen kiehautat ja kannelle se ei ole kovin mieluisa juttu vaikka ei se taitas siitäkään vielä rikki mennä...onhan se kuitenkin edistuksellistä ja ylivoimaista teknikkaa

    Meinaan että kaippa sen kartaaninkin punaiseksikin kierroksilla saa kun ei ole ilmavirtaa sitä jäähdyttämässä, mutta ei se sittenkään vielä varmaan rikki mene, laakerit nyt tietysti vähäsen siinä kuivuu ja peräöljy kiehuis, mutta voisihan siinä olla toki mahdollisuus että sitten jäähtyessään siitä kartaanista tulisi vähäsen vino, mutta eihän se vielä sittenkään olisi mennyt rikki...epätasapainossa tietysti ja värinöitä se aiheuttas kovemmissa matkanoppeuksissa!
  15. #15
    Huolsin omasta bemusta paralever perän edellisenä talvena.Ajettu n.65000 km.Kardaani ja nivelet kuin uudet.Samalla tietenkin tarkastin myös taemman kardaanitunnelin nivelen laakerit,olivat ruosteessa ja jumissa.Laakerit on mallia kartiorullalaakerit,eivätkä ole koolla pilattu.Alkuperäiset uudet ei olleet kalliit,joten eikun vaihto.Kannattaa katsoa,sillä jos tunneli ei käänny tästä kohden niin taka-akseliston toiminta ei ole normaalia.Takasvingin akseleiden laakereiden puhdistus ja tarkistus ei ole silloin tällöin myöskään turhaa.Ohjeet tosiaan BMW-kerhon nettisivuilla,jos sinulla ei ole korjauskäsikirjaa.
  16.  
  17. #16
    Kiitos kohtalotoverit tiedoista.

    Yhteenvetona ymmärtäisin asian suunnilleen niin, ettei suurta huolta ole, mutta ajoittain kannattaa avata. Tuo laakeriongelmahan voi periaatteessa aiheuttaa kardaaninivelien epänormaalia kulumista, joten ei ole pelkkä mukavuustekijä.

    Jos tuo valkoinen möhnä asvaltilla ei kohta katoa, niin voi olla pakko keksiä jotakin Bemuun liittyvää tekemistä, ettei tarvitse lisätä lääkitystä!
    -Miksei?-