JOVAIN EI...?
...ole vielä tarvinnu vaihtaa, mutta viimeistään syksyllä tarvii.
Hyvin on pelannut ABS:t muuten !
Onkos tuossa jotain jota en tuosta tiijä, meinaan ihan meinasin vaihtaa kun perinteisiinkin, kun ei noissa näy olevan mitään yhdistettyjä kanavia/letkuloi niinkuin on noissa ½- tai täysintegraali-ABS jarruloissa ?
Niin ja muistaakos joku "bmw-shamaani" että olikos jo -99 malleissa DOT-5 (niitä silikoni) nesteitä kun piti käyttää vai pärjäskö vielä DOT-4:lla ? Onhan ne manuaalissa juu mut kun manuaali on sivulaukussa enkä lähde vielä kolistelemaan talliin, herää vielä kesken ja pitää sitoa köysillä tallin lattiaan... !!
![]()
Onko jollain ohjeita kuinka K100RS:ään vaihtaa jarrunesteet joka on varustettu kans ABS:llä?? Pitäisi vaihtaa ennen kesää ku ei tiedä kuinka vanhat mömmöt siellä nyt on..![]()
Tässä ohjeita bemarin jarrunesteen vaihtoon:
Koskee ABS II jarruja. Käytetään DOT 4 jarrunestettä.
- Pyörä keskituelle ja ohjaus vasemmalle, etujarrun nestesäiliö vaakasuoraan.
- Etujarrupuristimet irti ja männät sisään. Sopivat puukiilat palojen väliin.
- Nestesäiliön kansi pois, ime säiliön neste pois ja kaada tuoretta tilalle.
- Tämän jälkeen ilmaus. Vasen ensin, sitten oikea. Itse käytän paineilmalla toimivaa alipainevaihtajaa, jolla nesteen vaihto käy helpommin. Voi toki pumpata myös vanhaan malliin. Huolehdi siitä, että neste ei säiliössä lopu. Kun puristimen päästä tulee kirkasta nestettä, neste on vaihdettu.
- Tämän jälkeen haet ABS yksikön päältä kaksi ilmausnippaa. Näistä etumainen on etujarrupiirin ja takamainen takajarruihin.
- Ilmauslaite kiinni etujarrupiirin nippaan ja nippa auki sekä imetään taas nestettä niin kauan kuin väri on kirkas. Nippa kiinni. Etujarrujen nesteet on vaihdettu.
- Täytä etujarrun nestesäiliö max merkkiin ja sulje.
- Takajarrujen osalta menetelmä on sama. ABS yksikön takamainen nippa kuuluu takajarrupiiriin.
- Mikäli oikean puolen ilmausnippa on pari senttiä pitkä putki jossa päässä on kuusiokoloavaimella avattava suoja, niin tarvitset ilmausta varten siihen kiinnitettävän ilmausnipan. Tähän tarkoitukseen voit hakea lähimmästä autotarvikeliikkeesta samalla jengalla olevan nipan.
Ohjeet on annettu oman kokemuksen ja tiedon mukaan. Mikäli olet epävarma, älä ala tehdä tät itse vaan käytä ammattimiestä.
Työniloa.
Ei vanha vittuile, vanha neuvoo.
päteekö samat ohjeet mahdollisesti vanhempaan ABS I järjestelmään joka käsittääkseni pyörässäni on -91 K100RS..???
Samat ohjeet soveltuvat myös ABS I jarruihin. Näissä yhden ABS yksikön sijaan on oma yksikkönsä etu- ja takajarruille. Kummassakin yksikössä on ilmausruuvi.
Ei vanha vittuile, vanha neuvoo.
saivarteluna ja tarkennuksena vain, että neste imetään alakautta sieltä nipasta ja lisätään tietysti ylös nestesäiliöön. kuhan häntä.(oldfart @ Helmi. 21 2006,16:05) kirjoitti
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Tarkennuksena vaan ei saivarteluna:
- Säiliössä oleva neste kannattaa imeä ensin pois ja kaataa tuoretta tilalle, jolloin nesteet vaihtuvat nopeammin.
Ei vanha vittuile, vanha neuvoo.
selvennyksenä vielä;
no niinhän se kannattaakin myös, imeä ylhäältä ja alhaalta, on nopeampaa, totta mooses.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)