Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Tuossa K-Techin keulasarjaa asentaessa ajattelin rasvata ohjauslaakeritkin samalla. Mutta eipä tainnutkaan selvitä pelkällä rasvauksella tällä kertaa, alapään laakeripesät ja kuulat olivat saaneet hieman kosteutta ja olivan syöpyneet piloille...

    Onko kukaan vaihtanut itse ohjauslaakereita milleen? Olisiko raadilla antaa vinkkejä miten se onnistuisi helpoiten?

    Ensinnäkin miten vanhat laakeripesät saadaan pois rungosta, pitääkö siihen olla ulosvedin vai käykö taltta ja vasara? Voi olla että ulosvetimellä ei oikein saa otetta noista.
  2. #2
    Onkos siinä alumiinirunko? Jos on niin kannattaa olla varovainen liiden laakerien ulkokehien poistossa. Sitäkin voisi kokeilla että lämmittäisi runkoa kuumailmapuhaltimella laakerien alueelta jolloin laakerin kehä voipi irrota hyvinkin helposti.
    Taltta/tuurna ja vasara on niitä huonompia vaihtoehtoja, niillä lyö helposti kehän vinoon. Jos ulosvetäjän leuat saa kiinni hyvin niin sitten lämpöä peliin ja luultavasti lähtee helposti.
    Onkos siinä kuula vai kartiolaakerit?
    Taivas saa odottaa
  3. #3
    Siinä on alumiinirunko ja kuulalaakerit. Tuota lämmitystä voisi tietenkin kokeilla, jos se helpottaisi niiden poistamista.

    Pitää kokeilla saako ulosvetäjällä otetta niistä laakereista, mutta pahoin pelkään että ei onnistu. Se kaulus mistä pitäisi saada kiinni on niin kapea, että taitaa vain lipsua tuo ulosvetäjä niistä.

    Olisikohan liukuvasarasta apua? En omista kylläkään sellaista, mutta eiköhän sen saa lainaan jostain, jos sillä saisi irroitettua ne laakerikehät.
  4. #4
    Lainaa (tomppak @ Helmi. 12 2006,15:13) kirjoitti
    Olisikohan liukuvasarasta apua? En omista kylläkään sellaista, mutta eiköhän sen saa lainaan jostain, jos sillä saisi irroitettua ne laakerikehät.
    Liukuvasara ulosvetäjää juuri tarkoitin. Lämmitys auttaa varmasti, joissakin m-kelkan askeissa kun lämmittää sopivasti niin laakerit tippuvat pikku kopautuksella.



    Taivas saa odottaa
  5. #5
    Kiitos vinkeistä!

    Tuossa mietin miten saan sen alemman sisäkehän irti sisäputkesta. Ajattelin hitsata siihen jonkinlaiset korvakkeet tms. mistä pääsee vetämään sillä liukuvasaralla. Hyvällä tuurilla alempi pölytiiviste ei vahingoitu tuossa.
  6. #6
    Edelliseen ´02 -malliin vaihdoin ohjauslaakerit. Ulommaiset kehät lähtevät pois hyvin lyömällä tuurnalla. Laakerit ovat kuulalaakerit irtokuulilla, joten ulkokehät eivät ole niin tiukassa kuin kartiorullalaakerit.

    Uusia asennettaesaa pidin niitä pakastimessa, muistaakseni avitin vanhalla laakerikehällä uutta perään.

    Sisäputkessa olevaa sisäkehää irroitettaessa on helpointa tehdä dremelillä tai rälläkällä siihen kolo, johon lyömällä laakeri hajoaa.



  7. #7
    Lainaa (tomppak @ Helmi. 12 2006,21:38) kirjoitti
    Kiitos vinkeistä!

    Tuossa mietin miten saan sen alemman sisäkehän irti sisäputkesta. Ajattelin hitsata siihen jonkinlaiset korvakkeet tms. mistä pääsee vetämään sillä liukuvasaralla. Hyvällä tuurilla alempi pölytiiviste ei vahingoitu tuossa.
    Alemman sisäkehän eli sen mikä on ohjausakselilla irroitukseen olen joskus nähnyt työkalun jossa on kaksi leukaosaa joissa on ohjausakselin kokoinen reikä (siis puolet reiästä toisessa ja puolet toisessa kappaleessa) osat ovatten jotain 10 mm paksuja, toinen puoli on tasainen ja toisella puolella on loiva viiste siten että reikäpuolella onterävä reuna ja siitä sitten paksunee ulospäin. Kahdella ruuvilla sitten kiristetään systeemiä alalaakerin alle jolloin laakeri nousee ylöspäin. Tiiviste siinä kyllä menee mutta niin se tahtoo mennä muillakin konsteilla. Hitsaamisessa vähäm hirvittää nuo hetkelliset lämpöpiikit.
    Tuo laakerikehän hiominen dremelillä tai vastaavalla on myös ihan näppärä konsti.



    Taivas saa odottaa
  8. #8
    Hei Jopi,

    Tilasitko uudet laakerit Aprilian alkuperäisosina, vai löysitkö vastaavat laakeriliikkeestä?

    Nakkilasta laakerit saa hintaan 70e/kpl = 140e yhteensä...

    Olisiko mitään järkeä vaihtaa pelkästään ne alapään laakerit, koska yläpään laakerit ovat vielä hyvässä kunnossa?
  9.  
  10. #9
    Ihan Nakkilan kautta otin. Voihan sitä säästää ja vaihtaa vain alapää, jos haluaa. Itelläkin se alapää oli karmeassa ruosteessa, yläpää olisi varmaan vielä mennyt.
    Jos yläpään jättää vaihtamatta, kannattaa ulkokehää pyöräyttää noin 90 astetta, jottei kuulien montut tule samalla kohdalle.

    Nyt kun se on auki, kannattaa laittaa sinne paremmat rasvat kuin tehtaalla. Esimerkiksi Bel-Ray tekee hyvin pysyvää vaseliinia.

    http://www.belray.com/consumer/produ...aterproof.html

    Juuri korvasin enduropyöräni tehdasrasvat tuolla tuotteella.