Kertokaapa mielipiteitä milloin renkaat kannattaa vaihtaa turvallisuusnäkökulmasta? Silloin kun laki niin vaatii, vai jo aikaisemmin?
Itse vaihdan yleensä jo ennen laillisuuden rajaa, riippuu toki gummin materiaalista/kuviosta.![]()
Turvallisuusnäkökulmasta?
Pari milliä kai...
Mutta todellisuudessa nakit vaidetaan vasta kun kankaat on kulunut. Eikä töihin pidä ryhtyä kuivinsuin.![]()
Vastaava kysely tehty juuri syksyllä/talvella...muistaakseni...hakua,hakua..![]()
ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
Vaihdoin edelliseen pyörääni takarenkaan viime kesänä, kun työkaveri huomautti kankaan näkyvän. Tosin renkaan vaihto oli jo suunnitelmissa (vasta kesäloma rahoista), mutta katsoin turvallisemmaksi vaihtaa heti.
Toinen juttu mikä vaikuttaa renkaan turvallisuuteen on sen ikä. Eli vanhat "korput" vaikka pintaa olis kuinkapaljon on liukkaampia kun "tuore" rengas DOT merkintä kertoo valmistusajankohdan.
Meniköhän se niin, että esim 2406 tarkoittaa viikko 24 2006
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Silloin kun kulutuspinta on loppu tai renkaiden kuluminen alkaa vaikuttaa ikävästi ajamiseen.
sitten kun alkaa olemaan profiili pilalla tai alle 1mm pintaa niin tuppaa rengas jotenkin menettämään pitonsa sillä seurauksella että alkaa hirveä sutiminen ja rengas on kankailla parissa minuutissa![]()
Itse olen huono vaihtamaan renkaita. Takanen on yleensä sileä tai puhki ja eturengas täristää tai on muuten jo huono ajaa. Joskus on reissuunkin lähetty paljailla kankailla ja viimekesänä ajelin parituhatta kilometriä vaahtoalisäilemällä.
Vaihtakaa ihmiset ajoissa renkaanne, ajaminenkin on puolet mukavampaa!
Desmo Jugend
Tässä vaiheessa viimeistään vaihtoon... *
No, tää oli erikoistapaus, kun Pohjoiskalotissa on rengasliikkeet aika harvassa, ja Pirelli alkoi sulaa alle ihan silmissä... **Huomas kyllä ajossakin, että rengas oli ihan finaalissa!
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Viime keväänä Italian länsirantaa Ostiasta pohjoiseen päin ajaessa tuli opittua, että:(kawajack @ Helmi. 18 2006,21:04) kirjoitti
1) Ensin sieltä mustan alta tulee valkoista (tämän kai jo kaikki muutenkin tiesi), mutta että myös
2) Jos jatkaa ajamista, sen valkoisen alta tulee taas esiin mustaa.
Vieläkin harmittaa, etten muistanut ottaa valkokuvaa kun lopulta renkaanvaihtoon pääsin. Olisi siinä ollut Supermaxxin värivalikoimassa ihmettelemistä.
Tuohon otsikon kysymykseen: yksi hyvä sääntö on että vaihtaa aina ennen pidempiä matkoja. On sitten yksi murhe taas vähemmän mukana kannettavaksi *
edit: krotusvriheiät
Itselläni kävi niin että kovan vauhdinpidon seurauksena rengas kului Helsingin ja Oulun välillä loppuun,takana jo 8500 km Euroopan reissu kovaa ajoa, niin että kahvitellessani ihmettelin että onpa pikeä renkaan pinnassa kun pinta noin kiiltää...Tarkastellessani lähempää rengasta, kiilto tuli teräslangoista joista noin puolet oli jo kulunut poikki. Keskellä oli jo aika syvä ura, mutta kiitos nykyisin kehittyneen rengasteknologian, Pirelli Diablon ajo-ominaisuudet säilyivät suhteellisen muuttumattomina loppuun asti. Tuli ainakin testattua kuinka loppuun renkaan voi ajaa ja kuinka se käyttäytyy lopussa ollessaan.
![]()
Ja sitten ihan muistutuksena, että tässä kunnossa rengas alkaa olla jo hengenvaarallinen. Yksi turhan terävä asfaltilla oleva kivi voi puhkaista renkaan. Voimakkaampi valo jo näyttää tuosta läpi, joten ohkoisesta tavarasta alkaa olla kyse...(kawajack @ Helmi. 18 2006,21:04) kirjoitti
Kitka miehen tiellä pitää!
Kyllähän se on niin, että takajarruun ei kannata koskea, jos kankaat näkyy ja jos teräskudokset alkaa näkyä, niin pikapikaa vaihtamaan viimeistään. Tuossa tilassa renkaan "räjähdysominaisuudet" alkaa olla hyvät.
Vaihtamaan vaan heti kun kuviota on liian vähän. Sateella tarvittavaa Silicaa ei enää vyön läheisyydessä ole, joten märällä voi tulla ikäviä ylläreitä.
Myös renkaan profiili on ainakin matka-ajossa mennyt jo aivan pieleen, eli lätty keskeltä.
Rata-ajossa taas voi renkaan laidatkin kulahtaa alta ja kantatessa ylläri ei ole yhtään hauska..
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Takanen menee vaihtoon noin 5000-6000 km jälkeen vaihtoon.
Silloin alkaa ura häviämään kokonaan ja kyljetkin olla kulutettu.
Ei viitsi pilata pyrän ajoominaisuuksia niinkin halvan asian kuin renkaan takia. Menee nyky kilonen muuten hieman hukkaan.
Joskus piikkiaikoina tuli vedettyä vielä kankaillakin tuhannen kilometriä![]()
---
Loppuu pian aiheet jos kokoajan käsketään käyttään hakua(Kawa600 @ Helmi. 12 2006,16:25) kirjoitti
Tää maailma on niin saakelin pieni
![]()
![]()
Tähän mennessä olen vaihtanut aina kun rengas alkaa jostain kohdista olla sakkorajalla.. Takarengas tulee toki yleensä avitettua loppuvaiheessa vaihtokuntoon.
Dukella ajellessa alkoi vain vähän hirvittämään.. 3000-3500 km ja takarengas oli kauttaaltaan alle millin uralla.. 5000 km ja eturengas oli vastaavassa kunnossa.. Siinä tuli jo vähän pidemmälle ajeltua, kun muuten rengaskaupassa olisi tarvinnut vierailla turhan monta kertaa kesässä..![]()
*** Poliisi on parasta huumetta! ***
[url="http://www.adressit.com/liikenne"]Adressi: Liikennettä tulisi kehittää tielläliikkujat huomioiden[/url]
[url="http://www.tiet.fi/"]-= TIET.FI: Tielläliikkujien Etujärjestö ry =-[/url]
Tiesittekö muuten, että EU:ssa ajoneuvon renkaasta saa olla ilman kulutuspintakuviota maksimissaan n.30% koko renkaan leveydestä eli "silestonena"?
Kysyin tätä asiaa eräältä poliisituttavaltani ja hän kertoi että ei olisi (vielä ainakaan) löytänyt mitään asiaan liittyvää poikkeavaa kommenttia moottoripyörien osalta erikseen. Eli jos mp-rengas on keskeltä "kalju" niin se on vielä alle 30% koko renkaan leveyden kulutuspinnasta joten poliisit voivat AINOASTAAN antaa varoituksen asiasta eivätkä sakkoa (vaikka hanakasti niin aina haluavatkin tehdä).
Jos jollakin on vielä lisää ja parempaa tietoa niin korjatkaa jos olen väärässä.
Kenenkään ei tosin pitäisi ajaa ko. kaljulla renkaalla missään tapauksessa, ihan oman turvallisuuden vuoksi.
R1250RT, R1200GS, G650X
On se ihme kun suurimmalla osalla renkaat kuluu loppuun keskeltä ekaksi... Mulla on mennyt viimeiset 2 kesää renkaat loppuun reunoilta ja keskellä olis vaikka kuinka paljon vielä pintaa... No kysymykseen vastaus... Silloin kun alkaa jatkuvasti luistamaan mutkissa... Eli joko puskee (etunen vaihtoon) tai perä alkaa tekemään ilkeitä luistoja (takanen)... Voihan niillä vielä sen jälkeen ajella "normaali" ajoa vaikka kuinka paljon...![]()
Siis valistakaa kansalaista, mistä mitataan ja miten *(peltilelu @ Maalis. 09 2006,10:50) kirjoitti
Riittääkö että urasyvyyttä (2 mm?) takanakista löytyy esim.
sivuilta keskikohdan ollessa kalju ?
- ihan turha tulla selittää mitään ennen aamukahvia -
Mites se rengas ehtii vanheta jos pyörällä sentään ajetaan... Ymmärrettävää on jos pyöriä on monta ja renkaita ei tarvi päntiönään vaihdella. Ja myös tilanne, jossa vuosia vanha liki ajamaton pyörä ostetaan mukamotoristilta parempiin suihin.(Jussi M @ Helmi. 18 2006,11:34) kirjoitti
Mikäs sitte on liian vanha rengas? Ja miten se ilmenee? Itse en ole edes tullut sitä ajatelleeksi. Ajopyörässä maksimi renkaan kayttöaika on ollut noin 2 vuotta kun ME880 kesti edessä 38 tkm... Noissaa harrastepyörissä on etunen pyöriny alla helposti 5 vuotta mutta ei ne ole lipsunut koskaa eikä puhjenneet vanhuuttaa.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Silloin kun kankaat näkyy on hyvä ruveta uutta tilailemaan, toki jos pitenmälle reissulle tulee lähdettyä silloin tulee vähän tarkemmin jo katsottua![]()
- XT 660 R
Miten kummassa te ehditten kuluttamaan renkaat kankaille asti? Mä ajelen niitä naulaan/kiviin/johonkin tuhannen kilometrin välein. Pysyy mieli virkeänä.
V*ttu! Viimeksi tänään. Duunista tullessa alkoi perse tuntumaan vähän vetelältä ja viittä vaille tuores dunloppihan se päästeli henkeään pihalle. Edellinen rinkula meni reilut tuhannen kilometriä sitten naulaan. Sekin dunloppi. Niissä asuu varmaan pahuus tai jotain.
Asiaan. Uutta rinkulaa on jo mietiskelty, tosin ajattelin kyllä ajaa ensin tämän loppuun. Saldo sanoo, että paikkaa. Uskallanko? Hakukone löysi puolesta- ja vastaanmielipiteitä. Jos uskallan, niin mihin kannattaa fillari tampereella ajaa? Reppu on jo täynnä CRC:n paikkauspulloja, mutta vielä en rinkulaa vaahdottanut. Ymmärtääkseni paikkaus ei oikein suju, jos paikat ui tuossa mönjässä.
Taidanpa nyt kuitenkin joka tapauksessa tilata Italolta uutta tilalle, mutta siihen asti pitäisi pärjätä tai vaikka pitemmällekin. Perkele.
Vanha aihe, mutta koska aihe sama niin kirjoitellaan tähän. Eli elämäni ensimmäinen moottoripyörä hankittu ja pitää kysyä viisaammilta, että onko takarengas vaihtokunnossa, vai ajeleeko sillä vielä (ja kuinka pitkään mahdollisesti). Keskellä ei ole kuviota, joten urasyvyyden mittaaminen mahdotonta kuluneimmasta kohdasta. Sivulla tuota pintaa on kyllä.
Eli takarengas näyttää tältä:
Eihän tuo muoto enää alkuperäisen kaltainen ole.. Eli vaihtoon vai ei?![]()
Suzuki GSF Bandit 600 S
Jos haittaa ajoa niin vaihtoon vaan. Mutkissa tuo varmaan jo vähän tuntuu, kun muljahtaa tuon reunan yli. Jos ajelet suoraan niin eihän tuosta sitten haittaa ole
Se on sitten hups vaan kun tuosta keskeltä tuleekin kankaat näkyviin. En tiiä paljo tuossa on vielä kumia jäljellä (tuskin paljoa), mutta ne vikat millit kuluu ihan silmissä pois. Tai ainakin varmaan pääsääntöisesti noin, eri renkaissa varmaan jotain eroja.
Siitä keskeltä painelemallakin voi vähän arvioida, jos tuntuu että jotain pari(kolme) milliä niin mulla ainakin on alkaneet silloin olla sliksit keskeltä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kiitos asiallisista vastauksista. Minäpä käyn vaihdattamassa renkaan lähipäivinä, kyllä se vähän muljahtelevalta tuntuu mutkaisella tiellä.
Renkaat on huono paikka säästää.. Uuuden kun laittaa niin ei tarvi kokoajan olla katselemassa, että joko kankaat näkyy. Hyvää ajokautta kaikille, nyt säät suosii![]()
Suzuki GSF Bandit 600 S