Tällä kertaa näin: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015...02935_uu.shtml
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Tuo oli selvästi moottoripyöräilijän syy kun otti nosturin syliinsä.
Onhan täälläkin moneen kertaan todisteltu kuinka nykyautoilla on turvallista vetää sitä kärryä motarinopeuksilla. Kyllä se perässä tulee.
Peräkärryn kiinnitysajokortti!
Kesähuvilasatamassamme kaverit tuli uudella sea doo 300 heppasella (oikein mapitettu) vesiskootterilla rantaan ja pakittivat laskua varten. Sinne meni koko järjestemä, traileri uppos ja vesiskootteri jäi onneksi kellumaan.
Tässä tapauksessa selvittiin huumorilla........tragediakin olisi voinut olla toinen mahdollisuus matkan varrella.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Ja Ila-Sanomat uutisoi tapauksen näin:
**Moottoripyörä törmäsi peräkärryyn Espoossa – kuljettaja loukkaantui vakavasti**
Pelastuslaitoksen mukaan onnettomuus sattui, kun moottoripyörä törmäsi loivassa mutkassa vastaantulevien kaistalle ajautuneeseen, henkilöauton kuljettamaan peräkärryyn. Myös moottoripyörän edellä ajanut pakettiauto törmäsi peräkärryyn.
Pakettiauto ja moottoripyörä vaurioituivat onnettomuudessa ajokelvottomiksi.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Ja motarilla jopa ohitellaan kärry perässä, vaikka ohitettava ajaisi sallittua nopeutta.
Niissä tilanteissa on kyllä jo tehnyt mieli soittaa poliisi paikalle.
Jos joskus tien päällä tarkastettaisiin nuo yhdistelmät, veikkaan, että pääosassa olisi jotain puutteita sidonnassa tai kuormauksessa.
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Jos se nosturi oli jo osunut edelläajaneeseen pakettiautoon, niin paljonkohan mahtoi olla turvaväliä siihen pakuun jos moottoripyöräilijä ei ehtinyt väistämään? Luulisi että se ensimmäinen törmäys olisi ottanut perävaunusta suurimmat vauhdit pois.
Monesko idiootti tämä on joka törmää samaan kasaan edellä kolaroineen kanssa? Kannattaako oikeasti roikkua edelläajavan perässä kiinni?
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Etukilpi olisi saattanut pelastaa onnettomuudelta. Hienoa että meistä parhaat (terkale) pystyvät tämmöisenkin ennakoimaan..![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Toi iltasanomien otsikointi kyllä pisti vähän vihaksi, jutussa juuri ja juuri mainitaan että kärry tullut väärälle kaistalle edes.![]()
Harley Davidson Sportster 883/1200 - 2006 - Nykyinen
Kawasaki Z750 - 2004 - EX
Yamaha XJ Diversion S 600 - 1992 - EX
Turvavälin merkitystä ei voi riittävästi liikenteessä korostaa ja kunnollinen turvaväli antaa aina tilanteeseen enemmän aikaa. Perässä roikkuja on aina myöhässä, kun edessä alkaa tapahtua. Parantunut jarrutekniikka auttaa myös kokematonta kuljettajaa ottamaan niistä kaiken hyödyn irti ja jarruttavat akselit sekä renkaat välittävät kitkaa entistä paremmin tien pintaan.
Kaikki menee hyvin liikenteessä siihen asti, kun asiat sujuvat, oli se oma turvaväli mikä hyvänsä. Jostain kumman syystä se turvavälin merkitys ei vain ole, edes meille kaikille motoristeille selvä juttu tuolla tienpäällä liikenteessä.
https://www.youtube.com/watch?v=2mDoVbdSkBo
https://www.youtube.com/watch?v=66qMh5kdXJQ
Turvallisuus lähtee ihan meistä itsestämme ja puutteita sekä ei niin hyviä tapoja voi aina kukin meistä parantaa, kun vain huomaa niihin tarpeen.
Liika on aina liikaa, mutta kohtuus on ehdottomasti liian vähän
Niin että karkasko se henkilönostin peräkärrystä vai koko peräkärry lasteineen? Jos vetokita on kunnossa ja lukittuna, ei kärry kyllä ihan helpolla koukusta irtoa.
Superbike #7
Turvaväli on tietenkin hyvä asia ja auttaa moneen juttuun. HajaBussi pysähtyi 23m-80kmh. Jarruton 1000kg painava kärry pysähtyy sitten kun pysähtyy eli turvaväli pitäisi olla 1 sekuntti+23m+kärryn pysähtymis matka.
On tosiaan aika typerää laittaa onnettomuus liian pienen turvavälin piikkiin.![]()
Elämä on onneksi mutkikasta
Kannattaa tosiaan miettiä. Ihan pakettiauton perässä ajaessa ei käytännössä näe ollenkaan mitä edessäpäin tapahtuu. Pidempi väli auttaa näkemään suuremman siivun edessä olevasta tiestä ja tapahtumista, vaikkapa kärryn irtoamisen saattaa havaita jo ennen kuin se törmää edessä ajavaan ja on mahdollisuus hidastaa omaa nopeutta ja suunnitella mihinpäin väistää.
Autoissa on neljä pyörää pitämässä laitetta pystyssä äkillisessä väistössä ja peltiä etupuoleella suojaamassa tiellä olevalta tai lentävältä romulta. Moottoripyörässä ei ole, ja väistöliikkeetkin vaatii hiukan ennakointia kun kääntyminen ei tapahdu ihan pelkästään sarvista kääntämällä.
Silti usein juuri moottoripyöräilijät ajavat ihan muutaman metrin päässä edellä ajavista tai toisistaan. Viime vuosilta on useita onnettomuuksia joissa kaksi moottoripyörää on ajanut samaan kasaan ja joko kuollut tai loukkaantunut vakavasti. Edellinen tapaus 8.7. jolloin ohittanut auto törmäsi samalla kertaa kahteen moottoripyöräilijään joista toinen kuoli. Tuosta kolme viikkoa eikä tuo riittävän välin pitäminen vaan näytä menevän perille kuin yksi motoristi kerrallaan. Ja osa niistäkin joutuu sitten vaihtaman kulkuneuvoa ruumisautoon tai sähkäriin.
Voitko, näin "asiantuntijoina" kertoa, kuinka lyhyt (olematon) turvaväli tällä henkilönostimeen törmänneellä motoristilla oli?
Ja kuinka pitkän turvavälin pitää olla, että ehtii väistää, tai jopa tehdä u-käännös ja kiihdyttää pakoon, omalla kaistallaan yllättäen vastaan rynnistävää henkilönostinta/peräkärryä?
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Ollaanko nyt lynkkaamassa kyseistä motoristia?
Haloo ihan oikeasti...
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Ei missään tapauksessa. Itse kyllä tykkään pitää pitkän välin edellä meneviin isoihin möhkäleisiin. Peittävät mokomat muuten näkökentästä liian suuren sektorin eikä pysty ennakoimaan. Sekään ei auta jos vastaantulevalta kaistalta pölähtää eteen jotain omalla kohdalla, vaikka rekan renkaan pinta.
Tuo iltsarin otsikointi se syyllistävä oli.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Pitäisi oikeasti kerätä adressi joka lähetetään kaikille uutisia Suomessa kirjoittaville tahoille. Aiheena media vastuullisuus, moottoripyöräilijöiden syyllistäminen ja sen vaikutukset yleisiin liikenne asenteisiin ja turvallisuuteen.
Honda VFR 800FI ´98
Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
Riittämättömän lyhyt. Sille että kärry irtoaa kohdalla ei mahda mitään, mutta se että törmäilee edellisen kanssa samaan on oma valinta.
Ja motoristi lienee jo lynkannut itse itsensä, muut voi sitten miettiä kannattaako jatkossakin ajaa ihan edelläajavien takapuskureissa kiinni, ja mitä siitä voi seurata. Jotenkin luulisi että motoristina pystyisi vaikuttamaan edes yhden tienkäyttäjän käytökseen eli itsensä, mutta eipä näköjään.
Asnteisiin yleensä, vaiko luupäämotoristien asenteisiin/turvallisuuteen?
Toisesta ketjusta poimittuna näitä "asenteita":
"I don't ride a bike to add days to my life. I ride a bike to add life to my days"
"Tiestöön nähden sopiva nopeus näillä perähikiän nopeusrajoituksilla tarkoittaa yleensä vähintään 2xtikkari... "
"Nykypyörällä 80 on silkkaa köröttelyä."
"Niin että paljonko niitä ylinopeuksissa kuolleita on? "
" jos matka loppuu kun moottori vetää täysillä, niin onhan tyylikäs lähtö"
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Liian vaarallista ajella pelkkien idioottien seassa. Fiksu pysyy kotona siihen asti että lapsilta ja luupäiltä kielletään kaikki.
Supermoto
Voi taivas tätä ketjua. Menkää nyt helvetti vaikka ajamaan jos noin paljon kiristää.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
muutaman miljoonan kilometrin kokemuksella niin hekilöautolla rekalla ja moottoripyörällä euroopan teiltä...40vuotta kortillisenakin ajellu....
voin sanoa ett on hyvä huudella turvavälistä kun ei oo ite ollu tilantees mukana....
mietippä poika et oot saanu mopos pysään ja silti vastaan tuleva perävaunu jyrää sut..... et se siitä sun turvälistäs
noin viisas on varmaa kotona ja kulkee tiellä vaan kun muiden ääntä tai valoja ei näy....
Mistä käy ilmi, että turvaväli oli liian lyhyt tai ajettiin puskurissa kiinni? Voi olla, että tilanne eskaloitui mutkassa näkyvyyden eteenpäin ollessa lyhyt. Voi olla, että kärryn liikkeet olivat irtoamisen ja ensimmäisen törmäyksen jälkeen täysin ennalta arvaamattomia. Kuinka pitkällä turvavälillä asiantuntijat itse ajelevat?
Kannatti herätä.
Hypermotard 950