Seuraava ongelma!
Akku tyhjentyy ajossa, ei vuoda suhteelisen uusi akku (2 vuotta vanha).
Jännitesäädin makaa tuossa pöydällä testattuna, ja oli kunossa, mitä seuraavaksi.
Laturikaapeleiden liittimet oli sulanneet jostain syystä, mistä tämä voi johtua? Liittyykö se tähän?
Voiko vika olla akussa?![]()
Tyhjeneekö nesteestä vaiko pelkästään sähköstä?
Honda CBR1100XX
Tyhjenee vedestä!
Ja tietenkin kun pinta rupee olee lähellä nolaa, niin myös sähköstä![]()
lataa liian kovalla jännitteellä, akku kiehuu ja vesi haihtuu. siksi ne kaapelitkin on sulaneet.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Tarkistin just jännitesäätimen (IC Regulator) joka toimii moiteettomasti elikä katkaisee latauksen kun jännite nousee 14,5V
Voisko se akku kuitenkin olla niin huono ettei siellä pysy virta ja
siitä johtuen säädin lataa melkein koko ajan![]()
Ahdettu 1216
Tai akku ei edes saavuta sitä 14,5v ja siksi säädin vaan lataa.
Ahdettu 1216
Pitääpi vaihtaa akku, katsoo sitten miten lähtee tomii, kunhan nyt pääsee
Kiitoksia avuista!
Ihan uteliaisuudesta... Miten sä pystyt jännitteensäätimen testaamaan??? :o(Hole @ Helmi. 01 2006,08:49) kirjoitti
*Vanha ja väsynyt, laiska ja lihava* , *Have a Prozac and smile!*
Okei perun kysymykseni. Mä oon kuulemma niin dami ettei mulle tollasia kannata alkaa selittämään. Ja kun en valmiiksi sähköinsinööri ole, ei mun kuulemma noita tarvii tietääkkään.(Sumppa @ Helmi. 01 2006,11:39) kirjoitti
*Vanha ja väsynyt, laiska ja lihava* , *Have a Prozac and smile!*
jos et kerro kelleen, niin helpoin tapa on mitata se akun navoista, kun häksätin käy. napojen jännite ei saa millään kierrosaluella nousta yli tuon 14,5 voltin...(Sumppa @ Helmi. 01 2006,12:05) kirjoitti
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
Ja se siis kertoo säätimen toiminnan olevan kunnossa??? Kaikkien sähköjen osalta?(Bluesman @ Helmi. 01 2006,12:13) kirjoitti
*Vanha ja väsynyt, laiska ja lihava* , *Have a Prozac and smile!*
Tai sitten iroitat sen soeltä laturista, sen jälkeen kun olet purkannut puoli pyörää, jonka jälkeen kytket siihen 12V lampun. Sitten lähdet nostaa sitä jännitettä säädettävästä jännitelähteestä sinne 14,5V jonka jälkeen lampun pitäisi sammua, mitä se tässä tapauksessa teki. Jonka jälkeen kiroilet hetken sitä että purkasit pyörän osiin "turhaan", ja lähdet uudestaan kasaamaan pyörää!![]()
Tämmösen vastauksen sain joskus viime vuonna aiheesta itsekkin
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=36919
Honda CBR1100XX
Eipä saa nousta ei, mutta jos nousee, ei se välttämättä tarkoita että säädin olisi automaattisesti sökö. Tämän sain todeta vanhan ysini kanssa. Uusi akku oli kiinni ja latasi sitkeästi 15,2-15,3 akun navoilta mitattuna. Vaihdoin säätimen ja lataus ei muuttunut miksikään. Kuinkas tämän selitätte?(Bluesman @ Helmi. 01 2006,12:13) kirjoitti
Hapettuneet liittimet vaikuttaa myös lataukseen yllättävällä tavalla, samoin virtalukko ja varmaan kuun asentokin. Sen huomasin siinä vaiheessa kun puhdistin ja kävin kaikki liitokset läpi. Nimittäin sen jälkeen lataus nousi vielä hieman. Ja tietenkin niin, että mitä enemmän kuormitti valoilla ja muilla, sitä enemmän vaan latasi. Kyllä kawassa sähköt kiersi sen verran ihmeellisesti virtalukkojen ja muiden kautta, että koin paremmaksi antaa asian olla. Siinähän se 15,3 latasi valot päällä, mutta eipä siitä haittaa kerennyt olemaan. Akkua olisi ehkä kerran pariin vuoteen joutunut vaihtamaan.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen
Nonni. Tätä mä just ajan takaa... Mistä tiedät, että jännitteensäädin on VARMASTI ehjä ja toimii OIKEIN kokonaisuudessaan??? Ääritapaukset (esim järjettömät lukemat mittarilla katottuna) voi jättää nyt huomioimatta... Ne kun on aika selviö...(Kwaks @ Helmi. 01 2006,16:15) kirjoitti
*Vanha ja väsynyt, laiska ja lihava* , *Have a Prozac and smile!*
Mistä moposta puhutaan...?
"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh-
Minun tapauksessa on kyseessä GSX 750F -93.
Ohjeet säätimen tarkastukseen on otettu korjausoppaasta.