Ostaa paukaisin pyörääni (suzuki gsx 1100 vm. 1980) Wisecon 1166 cc mäntäsatsin ja porautin sylinterit oikeaan kokoon. Nyt pitäisi hiljalleen kasailla konetta mutta kun en perkele tiedä mihin järjestykseen nuo männänrenkaat tulevat - tuota kun ei löydy edes ohjeista vaikka niissä suurinpiirtein varoitetaan niitä työntämästä kissan perseeseen!!! Laitoin jo postia wisecolle mutta voisin olettaa että eivät vastaa sataan vuoteen jos ollenkaan. Paska!
Alimmaksi tulevat todennäköisesti ne ohuimmat renkaat ja se kikkararengas keskelle, entäs ylimmäksi ja keskelle. Paketissa tuli mukana kokonaan musta rengas joka on hieman leveämpi ja kuparinen rengas minkä ulkosyrjä on maalattu harmaaksi. Kumpikos noista perkeleen renkuloista nyt tulee ylimmäksi ja kumpi keskelle??? Kummia asioita eivät noihin ohjeisiinsa älyä laittaa...?
Auttakaapas viisaammat![]()
-H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80
sulla on XG-tyyppiset renkaat eli se kromipintainen rengas tulee ylimmäksi,nämä tiedot löytyvät www.wiseco.com
Mullapa kun ei ole tuossa satsissa ollenkaan kromipintaista rengasta; jäljellä on siis enää kokonaan musta rengas (joka puolelta), ja kuparinvärinen rengas jonka ulkosyrjä (siis sylinterin seinämää vasten oleva reuna) on mattaharmaa (onko tämä sitten kromia kun ei kiillä pisaraakaan?). Kumpi ylös ja kumpi alas?(YZF1070 @ Tammi. 30 2006,20:07) kirjoitti
![]()
![]()
-H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80
Pystytkö laittamaan kunnollisia kuvia noista männärenkaista ja männästä?
Onko ylimmät rengasurat samanmittaiset?
Onko renkaissa mitään merkintöjä?
Löytyykö http://www.wiseco.com/PDFs/Catalogs/CB05_Rings.pdf käypäsiä renkaita?
Niin ja sitten kun renkaitten järjestys on selvinnyt niin selvitä myös kumminpäin (ylä- ja alapuoli) rengas tulee.
Taivas saa odottaa
Tässäpä kuva renkaista: MÄNNÄNRENKAAT
Tuo "N" tarkoittaa ohjeen mukaan ylöspäin tulevaa puolta. Männänrengassarja on 2953XG (75 mm set). Vittu kun eihän nuo Wisecon sivujen kuvat tunnu vastaavan ollenkaan noita minun renkaitani..?
Mitäs nyt tuumaatte..?
-H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80
Siinähän ne ovatten oikeassa järjestyksessä ja oikein päin.
Oman wisecon sarjan mukana sain ohjeen, jossa sanotaan mm. tähän tapaan (vapaa suomennos):
Muista varmistaa ennen kokoonpanoa myös kaikkien männänrenkaiden (=2 ylintä rengasta) päittäisvälys -
eli laita rengas kerrallaan sylinteriin lähelle yläreunaa ja mittaa rakotulkilla päittäisvälys männänrenkaiden katkoskohdasta. Suositus on 0,0025"/syl.halkaisija " (tuumina) eli likipitäen 0,3 mm/75 mm poraukselle.
Oman GSX:n kohdalla päittäisvälykset olivat 0,1 mm:n luokkaa ja ko sarjan osalta jouduin käymään läpi kaikki (poislukien tietysti ne alimmat ns öljyrenkaat).
Myös käyttämäni koneistamo suositteli tarkistamaan välyksen.
Nopea homma tarkistaa - huolellinen viilaus vie jo enemmän aikaa
Nyt kyllä painuisin lähimmälle moottorikoneistamolle jossa poraillaan moottoripyörän sylinterejä ja kysyisin sieltä neuvoa varmuuden vuoksi. Muuten pistäisin tuon alemman renkaan jossa näyttäisi olevan viiste yläreunassa ylös ja tuon mustan renkaan alempaan uraan ja tietysti öljyrengas alimmaiseksi.(Pulukka @ Tammi. 30 2006,21:54) kirjoitti
Peruste: joskus renkaat saatetaan laittaa vanhaan mäntään ja poraamattomaan sylinteriin, viisteen tarkoitus suojella rengasta sylinterin kulumisuralta.
Mutta en tarkkaan Wisecoista tiedä niin suosittelen varmistamaan asian.
Kannattaa kysyä myös söhmistä, siellä tiedetään aika paljon näistä asioista.
Taivas saa odottaa
Eivät muuten ole. Tuo kuvan ylempi musta grafiittirengas kuuluu 2. uraan ja alempi kuparin värinen (kromireunainen) 1. uraan. N-merkit tulevat ylöspäin, kuten ovat kuvassakin. Öljyrenkailla ei ole väliä, ne ovat samanlaiset.(888 @ Tammi. 30 2006,21:59) kirjoitti
Kuten on mainittukin, on tärkeää mitata renkaiden päittäisvälys. Rengas asetetaan sylinteriin ja painetaan männällä hieman alaspäin siten, että mäntä on suorassa sylinteriin nähden, esim. toinen rengasura on tasaisesti sylinterin yläreunaan nähden. Sitten mitataan rakotulkilla renkaan päiden väli. Mikäli rengasta tarvitsee lyhentää, viilataan päästä ulkoa sisään päin, pitäen huoli siitä, että viilaus tapahtuu suoraan ts. pään kulma ei muutu. Lopuksi poistetaan viilalla mahdollinen syntynyt purse ala- ja yläreunasta sekä takareunasta. Sanomattakin on selvää, että työstetyt renkaat ovat sylinterikohtaisia, kuten koneistuksen jälkeen sovitetut männätkin.
Tärkeää on myös asentaessa laittaa renkaiden päät oikeaan asentoon toisiinsa nähden, jotta ohipuhallus olisi mahdollisimman vähäistä. Ohje löytyy mäntien mukana tulevasta lapusta. Yleisohjehan on 120° ja siten, että öljyrenkaiden päät ovat 10-20 mm haitarirenkaan pään molemmin puolin.
Eih perkele. Ei tule tähän hommaan selvyyttä ikinä; eri ammattilaiset väittävät toista ja toiset toista. Sähköpostillakin alkoi saapumaan ehdotuksia joka paikasta muualta paitsi itse Wisecolta...
Omat renkaani ovat siis:
1. Kokonaan musta mikä on täysin tasapaksu joka suunnasta katsottuna. Hieman leveämpi (syvyyssuunnassa) kuin tuo toinen mutta ei paksumpi eikä ohuempi (suoraan sivusta päin katsottuna).
2. Kuparinvärinen joka on kanssa täysin perkeleen tasapaksu jonka yla- ja alareunoissa ulkoreunalla kylläkin on pienet viisteet/pyöristykset. Ulkoreuna on MATTAHARMAA.
wisecon kirja sanoo:
1-rengas ferrox coated ,chrome faced
2-rengas nodular iron phosphate coated ,taper faced
Eihän saatana Wisecolta edes löydy noita minun männänrenkaitani perkele sentään!!! Missään ei ole kromia noissa kummassakaan renkaassa joten mitä ihmettä tässä nyt tekisi!?! Mikä helvetin taper face; kumpikin ovat suoria sivuiltaan, kuparisessa on vain piene viisteet reunoissa.
ääh, miksi mikään ei mene niinkuin pitää; pajaltakin soitettiin että neljä venttiiliä pitää uusia a 21,5 €/kpl!!!
No takaisin renkaisiin: Kumpi on punaisempaa; nodular iron phosphate vai Ferrox? Olisiko tuo kuparinvärinen jompi kumpi noista kerrotuista materiaaleista?
Sanokaa joku 100 % varmuudella nyt mulle kumminka päin nuo pitäisi laittaa tai katkon kohta koko renkaat ja laitan pelkkää rautalankaa noihin rengasuriin ja vejän perseet
...ja vielä pitäisi ruveta noita viilailemaan...
-H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80
No oltekos kysynyt maahantuojalta?(Pulukka @ Tammi. 31 2006,15:41) kirjoitti
Tai joltain oikealta ammattilaiselta?
Onkos sulla skannattua kuvaa niistä ohjeista?
Ja vielä, elä hättäile...
Niin, mistäpäin suomea oot kotoisin? Jos vaikka jonkun tuntis naapurista.
Taivas saa odottaa
Jaa, viistetty rengas ylimmäksi? Mikään ei ole enää niinkuin ennen..(assu @ Tammi. 31 2006,11:18) kirjoitti
Johan minä 100-varmuudella kirjoitin ohjeen!(Pulukka @ Tammi. 31 2006,15:41) kirjoitti
Kyllä siinä ylimmäisessä renkaassa on kromireuna, se on se harmaa alue, aivan kuten Wiseco mainitsee. Toinen rengas on kokonaan musta ja siinä on viistetty reuna (taper faced), vaikka toista väittäisitkin. Viiste vain on niin loiva, että sitä ei tahdo nähdä muuta kuin suurennuslasilla. Tässä toisessa renkaassa onkin tärkeää kumpi on yläpuoli, koska viisteen terävä reuna täytyy tulla alaspäin. Mikäli rengas on väärin päin, käy niin, että se kaapii öljyä väärään suuntaan.
Mikäli et aio tarkistaa ja tarvittaessa lyhentää renkaita, voit varautua uusintaremonttiin sekä mahdolliseen sylinteriputken vaihtoon (+ tietysti mäntäsarja).
Tuntuu kyllä tuo touhusi olevan sen tasoista, että eiköhän olisi parempi viedä rojut pajalle ja antaa ammattilaisen tehdä kokoamisen. Olethan mitannut mäntä-sylinterivälykset ja merkinnyt kunkin männän omaan sylinteriinsä
Lopeta tuo typerä kiroileminen, kyllä ne Wisecon ohjeet ovat ihan selkeät, mutta eipä ne niitä rautalangasta väännä (ohjeita). Tokihan Wisecollakin oletetaan, että perusasiat ovat edes jotenkin hallussa.
Männät on tilattu Suomen Mp- huollosta; tuolla Arho Jemisen mielestä laitetaan suora rengas ylös ja vino rengas alas. Wiseco ei ole kommentoinut asiaa mitenkään kuten epäilinkin.
Ohjeissa ei mainita rengasjärjestyksestä halaistua sanaakaan, ja noita ohjeita tuli mukana kaikkiaan 4 kpl - Uskokaa nyt ihmeessä! Ohjeista kyllä tulee ilmi mikä puoli renkaista laitetaan ylöspäin ja minne päin nuo "gapit" pitää suunnata yms. asia tuhanteen eri otteeseen. Tuokin gapin välys tulee tosi selvästi ilmi; sen mukaan 3:n tuuman poraukselle pitäisi tulla 0,012 tuumaa välystä eli milleissä 2 käsittääkseni 0,251 mm. Toisten tietojen mukaan välyksen pitäisi olla 0,3 mm kun männän halkaisija on 75 mm. Toista pitää nyt uskoa.
Männät on toimitettu Joensuun moottorikoneistamolle jossa sylinterit porattiin mäntien mukana. Ovat ammattitaitoisia tekijöitä ja ovat kuulemma ottaneet huomioon sen että kyseessä on takomännät - porauksen välys ilmenee mäntäpaketista. Olettaisin etteivät ole repineet kaikkia mäntiä irti laatikoista vaan tehneet yhden männän/paketissa tulleiden ohjeiden mukaan tuon porauksen. Eikös noiden nyt pitäisi olla kaikkien samankokoisia!?!
Nyt olen itse merkannut sylinteriin, mäntiin ja rengaspaketteihin numerot 1-4 joten eivät mene osat sekaisin; eihän niiden järjestyksellä ole tähän mennessä ollut merkitystä kun kaikki on suoraan kaupan hyllyltä?
Olen mitannut kahden rengassatsin gapin välyksen joka on ollut 0,25-0,3 mm:n välillä, jonka käsittääkseni pitäisikin olla valmiiksi kohdallaan jos sylinteri vaan on porattu oikein. Toisiin renkaisiin (tummat?) jää isompi välys kuten Wisecon nettisivuillakin sanotaan; olettaen että ne nyt ovat sitten toiset renkaat. Tokihan voin viilata noista renkaiden päistä tuon puoli millinkymmenystä pois jos tuntuu että tulee ahdasta lämmetessä. Mäntä-syliterivälystä en ole mitannut koska oletan että Joensuun moottorikoneistamo osaa asiansa ja tekee kaikista sylintereistä samankokoiset ja Wiseco samaten mäntien osalla.
Moottoreiden kanssa rassautuminen on oikeasti ihan mukavaa jos asiat sujuvat; kaipa näitä asioita on joskus opeteltava kantapään kautta kun ei ohjeet riitä. Tokihan tekisin tämän koneremontin ihan mielelläni jollain ammattilaisella jos mulla olis 3000 € ylimääräistä. Mutta kun ei ole eikä tule; itse pyöräkään kun ei maksanyt noin paljoa lähellekään. Rahalla saa ja hevosellä pääsee - menkööt muut menojaan.
Olkoon touhuni vaikka minkätasoista tahansa niin jostain kai se on aloitettava. Muuta ongelmaa tässä nyt ei ole kuin että mikä männänrengas tulee ylimmäksi (josta siitäkin on "ammattilaisten" taholta kahta eri ilmaa). Perusteet kyllä on itsellänikin jotakuinkin hallussa, jos vain tietäisin varmasti että kromi meinaa männänrenkaissa mattaharmaata ja iron phosphate coated mustaa.
Pitänee vielä tuplavarmistaa tuo rengasjärjestys tuolta moottorikoneistamolta jos tietävät siellä asiasta jotain. Kiitokset avusta.
Ja Kirota pitää jos vituttaa, perkele, sehän on köyhän rukous *
-H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80
0,012 tuumaa on 0,3048mm. Jos meinaat saada tuon 48 millin tuhannessosaa jollain mitattua, niin tee sitten tuon mukaan, mutta uskoisin vakaasti, että 0,3mm on ihan sopiva tarkkuus.(Pulukka @ Tammi. 31 2006,20:42) kirjoitti
Ja kyllä ne hommat vähemmälläkin kiroomisella selviää![]()
Jos siellä koneistamolla on vielä K. Vaakanainen hommissa niin kysypä häneltä, ko. kaveri tietää moottoripyörien moottorien koneistuksesta todella paljon. Ja kelkkojen koneista.(Pulukka @ Tammi. 31 2006,20:42) kirjoitti
Taivas saa odottaa
Kyllä Jemisen Arho on aivan oikeassa. Wisecon mäntäpaketin ohjeissa ei tosiaan ole mainintaa rengasjärjestyksestä, mutta heidän kataloogistaan se löytyy. Vanhempien Wiseco-pakettien mukana oli maininta järjestyksestä. Niin se menee kuin aikaisemmin olen maininnut. Näin olen Wisecot GSX1100:een laittanut ja laite on pelittänyt erinomaisesti.
Tuossa tulikin jo korjaus sinun päittäisvälyslaskelmaan, joka pitää siis sinun porauksessasi olla 0,30 mm (0,299999999 mm). Tämä koskee siis 1. ja 2. rengasta. Monesti tuo välys on jo valmiina, mutta varsinkin isommissa GSX:n sarjoissa (esim. 1327 cc) saattaa olla, että päittäisvälystä ei ole lankaan. Kyllä se on ihan hyvä aina tarkistaa, siis silloin kun puhutaan Wisecoista.
Ammattitaitoistenkin porarien jäljiltä poraus saattaa vaihdella 0,01 - 0,02 mm ja vaikka Wiseco onkin laadukas tuote, saattaa heilläkin männän halkaisija vaihdella saman verran. Mikäli kaikki sylinterit on porattu ja hoonattu saman männän mukaan, on parhaan tuloksen saavuttamiseksi hyvä hakea yhdistelmät, jolloin välykset kaikissa sylintereissä ovat mahdollisimman samanlaiset. Mikäli siitä huolimatta jää eroja, kannattaa ilmajäähdytteisessä pienemmät välykset sijoittaa reunoille. Samalla tulee varmistettua, että sylintereissä ei ole liikaa tynnyrimäisyyttä, kartiokkuutta ja soikeutta. Itse en ainakaan ikinä laittaisi konetta kasaan varmistamatta näitä asioita, vaikka olisi itse Ukko Ylijumalan poraama sylinteri.
Tärkeä asia, mistä ei ole ollut mainintaa, on sylinterin peseminen ennen kasausta. Koneistamot kyllä yleensä pesevät sylinteriryhmän osienpesukoneessa, mutta se ei riitä, hooniuran pohjaan jää silti hoonausjätettä. Sylinteri on pestävä lämpöisellä saippuavedellä (Fairy) ja sen jälkeen huuhdeltava. Putkien ollessa vielä lämpimät pesun jäljiltä ne voidellaan moottoriöljyllä, jota hangataan sormilla sylinterin seinämiin. Sen jälkeen esim. valkoisella talouspaperilla kuivataan öljy pois. Öljyn hankaaminen ja kuivaaminen toistetaan niin kauan, kunnes paperiin ei enää tule tummaa hoonausjätettä. Yleensä kaksi "öljypesua" riittää.
Jees, homma etenee yhtä varmasti kuin kuolema tappaa. Renkaat on nyt asennettu mäntiin ja männät on sullottu sylintereihin. Piru että osasi olla hankala/tiukka operaatio; pitää vain toivoa että sylinterin asentaminen onnistuu näin päin että lasken koko hässäkän paikoilleen moottoriin ja kiinnitän männät vasta sen jälkeen kiertokankiin kiinni. Aika kapiset viisteet oli noihin hemoihin koneistamolla tehty... Ei ole kyllä mitään toivoa saada käsipelillä tai millän letkuklemmarilla noita mäntiä sullottua takaisin sylintereihin jos ne tuolta ulos pulpahtavat asennusvaiheessa. Hyvä että olohuoneessa valoisassa sylinteri ylösalaisin pöydällä onnistui ...
Kolmea männänrengasta tuli viilattua niin että välykseksi sain jotakuinkin sen 0,3 (0,299999) mm ja yhdelle vähän ylikin. Toisen renkaan vähimmäisvälyksiksi laskin jotain 0,4 mm joka kyllä ylittyi ihan itsestään ja tuntui jäävän jopa aavistus väljää. Viilatut reunatkin yritin siloitella parhaani mukaan niin ettei jäänyt mitään teräviä reunoja. Sitten vain ujutin renkaat mäntiin käsipelillä perkeleesti kiroten ja öljyä perään.
Pitäisiköhän vielä sitten mitata tuo männän & sylinterin välys ja sovittaa männät sopiviin sylintereihin. Tämä kyllä vaan edellyttäisi sitä että pitäisi irrotella renkaat männistä uudestaan sillä ne on jo viilattu sylinterikohtaisesti (olettaen että mäntien järjestys vaihtuu). Saa nähdä nyt, en kyllä ihan hevillä viitsisi enää järjestystä muuttaa...
Sylinteri tuli pestyä saippualla heti kun sain sen koneistamolta kun sormiin tarttui jotain metallisilppua; nyt on puhdas - samalla liuotin jollain tiivisteenpoistomyrkyllä tiivisteenjämät poikkeen. On kyllä perkeleen nopeata tavaraa ruostumaan nuo sylinteriputket jos sieltä kaiken rasvan liottaa poikkeen. Aikamoisen öljykuurin sai antaa kun ruostui hetkessä öljynhakureissulla punaiseksi. Ruoste kyllä hävisi kun vähän öljyä ja talouspaperia tarjosi; nyt on mukavasti rystyset verillä...
Kertokaapa sitten vielä pari niksiä:
1. Mihin suuntiin männänrenkaiden gapsit kannattaa laittaa? Olen nimittäin saanut nyt wisecoltakin kaksi erilaista ohjetta. Mukana tulleissa ohjeissa sanottiin että alin öljyrengas osoittaa ylhäältä katsottuna vasempaan, toinen oikeaan ja se niiden välissä oleva röpelörengas eteenpäin tai 90 astetta tapinpäästä pois. Kahdesta ylimmästä renkaasta ei sanota tähänkään mitään! Toinen Wisecon ohje minkä jostain netistä bongasin taas kumoaa tämän täysin ja öljyrenkaatkin pitäisi laittaa ihan eri suuntiin. Mitäs tuumaatte - kertokaapa hyväksi havaittuja ilmansuuntia jos mäntää katsotaan ylhäältä päin ja ylös on eteen?
2. Miten saisi ne tappien lukot helposti paikalleen. Luulisin että tuossakaan sylinterin paikalleen asentamisessakin on vaikeinta saada se toisen puolen lukkosokka paikalleen sinne pikku rakoseen joka sylinterin ja lohkon väliin jää..? Onko jotain pirkkaniksiä tähän puuhaan muuta kuin kapeakärkiset pihdit ja helvetinmoiset hermot? Olisi mukava varmistaa että tuo sokka ei lentele pitkin mopotallia saati jonnekin nokkaketjun kuiluun (jonne toki älynnen jotain rättiä laittaa? Nix nax?
-H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80
aikamoinen pinsettisormi saat olla tuossa hommassa.(Pulukka @ Helmi. 01 2006,10:23) kirjoitti
kuvittelisin että "9 kotirouvaa kymmenestä" valitsee mieluummin perinteisen tavan jossa männät ovat kiinni kangissa ja ujutetaan pareittain pyttyihin...
onnea vaan, varo ettei mitään putoa alakertaan...
1. Veikkaisinpa että taaksepäin siten että eroa tulee 120-150 astetta(Pulukka @ Helmi. 01 2006,10:23) kirjoitti
2. Onko ne männäntapin lukot teräslankaa vai lukkosokan tyyppiset?
Teräslankaisiin käy meisseli johon on hiottu ura.
Ja olen sitä mieltä että ensin mannät kiinni kiertokankiin ja sitten lohkon pudotus päälle.
Ei ole ihan helppo mutta onnistuu kun rauhallisesti tekee.
Taivas saa odottaa
1. Olen yleensä aina asettanut gapsit siten, kuten aiemmin kirjoitin eli 120°. Tämä on yleisin tapa. Makuasia sitten on, mistä kohtaa lähtee liikkeelle. Itse asennan siten. että öljyrenkaan haitarirenkaan pää sojottaa suoraan eteen, eli pakosuuntaan. Öljyrenkaan ylä- ja alarenkaiden päät ovat haitarirenkaan päästä 10 - 20 mm sivussa (siis molempiin suuntiin tietysti) riippuen männän koosta. Yleensä ne asettuvat hieman männäntapin reiän etupuolelle. 2. rengas on sitten 120° haitarirenkaan päästä vasempaan (päältä katsottuna), eli asettuu vasemman imuventtiilitaskun kohdille. 1. rengas taas 120° haitarirenkaan päästä oikealle (päältä katsottuna), eli asettuu oikean imuventtiilitaskun kohdille. Tärkeää on varmistaa, että öljyrenkaan haitarirenkaan päät eivät ole päällekkäin, vaan päättävät toisiaan vasten.(Pulukka @ Helmi. 01 2006,10:23) kirjoitti
2. Wisecon männäntapin lukkorenkaat ovat todella jäykkää kamaa, paljon jäykemmät kuin originaalit. Kuten aikaisemmin neuvottiinkin, kannattaa sisemmät lukkorenkaat asentaa jo valmiiksi, kun männät ovat irrallaan. Pihdeistä on kyllä apua, kunhan ne ovat riittävän jämäkät. Itse asetan lukot siten, että sormin painan niin pitkälle kuin menee ja loput rullaamalla meisselillä. Tärkeintä on, että ei aiheuta lukkoon turhaa ylimääräistä vääntöä, jotta muoto pysyy oikeana. Yhtä tärkeää on, että lukon päiden asento on oikea, siis joko alas tai ylös. Itse asennan aina alas, koska irroitus on tällöin helpompaa männässä olevan irroitusuran vuoksi. Missään tapauksessa lukon päät eivät saa sojottaa sivuille.
On makuasia, asentaako männät valmiiksi kankiin vai sylinteriryhmään. Olen kokeillut molempia tapoja ja kumpikin on toimiva. Wiseco taitaa muistaakseni suosittaa männän asentamista valmiiksi sylinteriin.
Tattikset hyvistä nikseistä; jospa näillä alkaisi jos hommat sujua. Sinänsä kai nuo männänrenkiden gappien paikat eivät liene mitenkään ehdottomat kunhan vaan eivät ole ihan päällekkäin; pitää noudattaa noita antamianne ohjeita ja verrrata niitä wisecon antamiin ja tehdä sitten päätöksiä? Eikö nuo renkaat ala seilaamaan tuolla sylinterissä sillä sekunnilla kun mopon käynnistää vai pysyvätkö paikoillaan pyörimättä ihan kiltisti..?
Taitaa olla aika pakko onnistua tuon sylinterin asentaminen niin että männät ovat valmiiksi sisällä. Tästä kaupungista ei taida saada sopivan ohuita rengaspuristimia eikä noita mäntiä ainakaan minun toimestani tuonne sylintereihin pujotella ilman puristimia jos männät ovat jo kangissa kiinni. Letkuklemmareita testasin jo eikä niistä ollut muuta kuin haittaa. Aika mustekala saa olla jos saa sylinterin tiputettua mäntien päälle ja ujutetta männät reikiinsä kynsiä & meisseliä käyttämällä - en tiedä pitäisikö itse lisätä noihin sylinterien alareunoihin hieman viistettä jollain viilalla jotta tuo asennus ei olisi näin vaikeaa?
Palaillaan taas!
-H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80
on olemas myös sellaisii männä rengas pihtejä.....(Pulukka @ Helmi. 01 2006,12:42) kirjoitti
![]()
zzr600-vm90
Senverran aiheesta, että männänrenkaiden päitä ei pitäisi laittaa sylinterin "painepuolelle", mikä sinun laitteessasi tarkoittaa taaksepäin. Neuvoivat aikoinaan 70-luvulla (kun mopot oli rautaa ja päät kumia) ripottelemaan ne n. 90° eroilla, ei suoraan taakse.
mielenkiintoinen keskustelu..kiva havaita ,että löytyypi täältäkin vielä harrastajia jotka haluavat oppia ja tehdä koneremppaa..kiinnostusta aiheeseen on näyttänyt olevan paljon. noh,meillä hieman vanhempien pyörien harrastajilla tämä on arkipäivääse mikä tuli mieleeni on ,että jos ja kun haluaa neuvoa ,niin varmistaisi tietonsa oikeellisuuden.netti on pullollaan kaikenlaista toisenkädentietoa, joka vaan sekoittaa asentajaparkaa.
ei sen puoleen, täällä yhtä lukuunottamatta olisi ollut virheellistä tietoa,mutta noin yleensä.onnea ja kewättä kaikille koneremppajille!
![]()
Sen verran luin nyt läpi, että sain käsitystä siitä mitä siellä olohuoneessa oikein touhutaan.
Ihan oikeasti, ei netti mielestäni ole se oikea paikka tällaisille kysymyksille, kun 100% varman vastauksen voi joku pilata musta tuntuu menetelmällä, jonka jälkeen et uskalla uskoa ketään.
Sanoisin, että luota siihen mitä ohjeet siinä paketissasi sanoo. Tuskin Wiseco väärää informaatiota tuotteiden mukana jakelee. Ylimääräistä ehkä ... sehän on nähty muillakin merkeillä, mutta ei väärää tietoa.
Se, että menee katsomaan muista lähteistä rengasvälyksien sijoittamista sekoittaa auttamattomasti kenet tahansa ... mikäli ei tiedä tarkalleen mistä puhutaan ja jos kielimuuri on liian korkea.
Toinen tapa on ottaa aiheen kirjallisuutta nenän eteen ja opiskella sieltä sen mitä työn loppuun viemiseen tarvitsee tietää. On varsin helpottavaa todeta itsekin jonkun ohjeen olevan varmasti oikein, eikä vain uskoa siihen ensikäynnistyksen ollessa painajainen.
- "No! It's not a Harley" -
Huh, kyllä tässä on tullut pläräiltyä turhankin montaa opusta, surfattu kymmenillä nettisivuilla ja luettu paskallakin istuessa haynesin korjausopasta & varaosakuvastoja... Tiedon tulva on melkoinen ja pää hajoaa... Tietoa on kyllä saatavilla mutta kun osaisi erottaa sen oikean murusen sieltä heinäsuovasta.
Haynesiltä itseltään löytyy nettisivuiltaan kahta eri versiota siitä mihinpäin nuo männänrenkaiden päät tulisi laittaa. Poikkeavat toisistaan melkoisesti. Mukana tulleessa ohjeessa kerrotaan pelkät öljyrenkaiden suunnat ja kahden ylimmän renkaan suunnat jäävät täysin arvailujen varaan; sama juttu niiden järjestyksen osalta. Skannaisin teille tänne vaikka ohjeet jos olisi aikaa ja skanneri todistaakseni ettei noita tietoja niistä lappusista löydy.
Ensikäynnistykseksen yhteydessä saan varmasti paskahalvauyksen jos kone ei kännisty tai mitä tahansa outoa ääntä tms. tapahtuu. Huu, sittenhän tuon näkee. Nyt on olohuoneen pöydällä koneistettu kansi, porattu sylinteri ja Wisecot. Nyt kun saan arvottua tuon renkaiden aukkojen suunnat ja sullottua mäntiin toisen puolen lukkosokat niin voin tuupata männät sylinteriin odottamaan koko roskan asentamista. Joensuun moottorikoneistamollakin tuumasivat että voisi hyvinkin onnistua tuo takaisinasennus niinpäin että laitan männät ensin sylinteriin ja sitten koko roska paikalleen. Loistavaa. Pitää vielä tilata suzukilta se pirun kallis nokkaketjun kiristimen kisko niin kaikki tarpeellinen on kasassa momenttiavainta myöten.
Pitänee laskea kevään mittaan kustannusarviota tästä projektista jos tämä edes tästä onnistuu eikä koko paska leikkaa kiinni samantien. Pitääpä palailla asiaan; onneksi on nykyään tämä internet ja tämmöisiä palstoja missä joku hullu neuvoo koneen laitossa parhaillaan jopa keskellä yötä. Kiitoksa vaan![]()
-H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80
Yhtään lähteitäsi sen kummemmin kommentoimatta ... mutta nettisivut kannattaa jättää suosiolla huomioimatta. Tänne on niin helppoa sitä tietoa lisätä eikä kukaan ole sitä valvomassa, mutta painettuun kirjaan ei suolleta ihan mitä tahansa.
Muuten Wisecon männät ajavat saman asian kuin mikä tahansa mäntä ... ei niissä renkaiden välyksien suuntaus voi millään tavalla erota normaalista. Ellei sitä koko mäntää ole varta vasten niiden välyksien sijainnin avulla taottu.
Tällä hetkellä on puolessa välissä John B. Heywoodin "Internal Combustion Engine Fundamentals" ... tietoa mikä on kaiken perusta. Tai ei nyt IHAN kaiken. Naisten logiikka mm.
- "No! It's not a Harley" -