Viime viikolla ilmestyneessä alan lehdessä oli juttua erään pariskunnan viime kesäisestä reissusta Alpeille. He olivat lähettäneet pyörän omia teitään edestakaisin Müncheniin rekalla ja itse perässä lentokoneella. Kustannukset olivat aivan siedettävät, ja koska Ruotsin ja Saksan läpi on ajettu jo aivan tarpeeksi monesti alkoi juttu kiinnostaa. Onko kellään Org.ilaisella kokemusta tai tietoa asiaan liittyvistä seikoista. Lehti antoi aikas mairittelevan kuvan asian helppoudesta ja edullisuudesta ? Kiitti tiedoista.
Joo, kertokaahan äkkiä... kiinnostusta olisi nimittäin täälläkin.
Nimim. neljä kertaa saksan läpi yksmukisella täristimellä.
Kyselin hintoja viime keväänä. Pyörän vienti Muncheniin olisi halvimman tarjouksen mukaan maksanut 600 € (per suunta!).
Ongelmana kai on löytää sellainen rekka jossa sattuu olemaan hukkatilaa pyörän verran, jonka kuski suostuu pyörän ottamaan, ja jonka kuskiin luottaa sen verran että pyöränsä hänelle uskaltaa antaa (kuljetuksessa syntyneistä vahingoistahan ei rekan kuski sitten mitään suostukaan maksamaan).
Niinno, jutussa vertasivat pyörän vientiä + lentoa (yhteensä tuon mukaan lento + rahti ~1000e(tai yli, en muista tarkkaan enään tuota) vs 2hlöä laivalla (meno-paluu superfastilla tais olla) ~950e pyörän kera...
No jos tosta menopaluusta pelkkän laivamatkan maksaa 950e niin saa mennä kyllä jo luxus hytissä - 2hlöä menopaluu +pyörä normaalikaudella näyttää olevan 434e + 100e = 534e edestakaisin ikkunattomassa hytissä.
Toki tuo on nopeampi keino lähettää rekankyydissä mopo suoraan alueelle ja lentää itse perässä, mutta hinnat oli jutussa puuta heinää laivan osalta.
Kukin tehkee kuten haluaa, toi rahtina pyörän kuljetus olis kyllä ihan ok vaihtoehto - toisinaan.
Ja joo, hinnat mitkä oli lehdessä sai vaan hymähtämään, en mä muuten tätä laittannu tähän![]()
Kawasaki ER5->Kawasaki ZZR600->Kawasaki ZX-9R->Suzuki SV1000s(z)->Honda CB1300F->BMW K1200R Sport->BMW K1300S->BMW S1000XR
https://kokkonen.zone
Kai se mopo vähän bensaakin vie... viis litraa satasella tekee 1500 kilometrillä (kai ainakin sen verran tulee Saksa eestaas ajettaessa) 75 euroa, jos litra maksaa euron. No joo... eipä tuo vieläkään hinnassa tasoihin mene, mut sit pitää vielä laskea se ajamisen "vaiva" ja kuluva aika.(flack @ Tammi. 30 2006,17:37) kirjoitti
Junalla tota pyörän roudaamista joskus mietiskeltiin, mut ei siinäkään tuntunu olevan hinnallisesti mitään järkeä, rekalla vois saada halvalla, jos tuuri kävis. Pidetään mielessä![]()
Kyllä nuo laivahinnat pitävät kohtuullisesti paikkansa:(flack @ Tammi. 30 2006,17:37) kirjoitti
SuperFast esim. heinäkuussa (=normaalikausi ?)
-Meno-paluu pyörä+lepotuolipaikka = 294 € kahdelta siis 588 €
-Meno-paluu pyörä+B4 hyttipaikka= 444€ kahdelta siis 888€
B4 on edullisin hyttiluokka
Elämä on !
Elämässä täytyy olla muutakin kuin se, että saa kaiken.
SuperFastin (ja vast.) hinnoissa näkyy hyvin autojen laivaaminen Saksasta. Katetta on, mutta minkäs teet. Budjettimatkailijana hurautan varmaan Baltian läpite. Tai sitten ensin Ruotsiin ja sieltä etelästä lautalla Saksaan.
![]()
Päivän tärkein ateria on se, joka ensimmäisenä pysyy sisällä
Niinno, jos ton haluais tehdä jotenkin muutenkun ajamalla saksan läpi niin laivalla rostockkiin ja sitten junalla Saksan läpi...
Kellään hintatietoja tosta junalla menosta Saksan läpi?
Kawasaki ER5->Kawasaki ZZR600->Kawasaki ZX-9R->Suzuki SV1000s(z)->Honda CB1300F->BMW K1200R Sport->BMW K1300S->BMW S1000XR
https://kokkonen.zone
no jos sitä tuolleen ajattelee... eikö olis paras vuokrata perille päästyä pyörä. vois lentää molemmat siivut.![]()
ennen kova, joskus jopa nopeakin...
No minähän en tästä nimenomaisesta asiasta varsinaisesti mitään tiedä, mutta kaveri hommasi saksasta viime keväänä moottoripyörän ja tuotatti se rekalla suomeen. Ei siis itse ollut saksassa. Ja tämä maksoi 146 euroa.
^Tuota itsekin mietin... Vois ne jotka niitä tuo sieltä tännepäin viedä menokuormana sinne...!!![]()
Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
Kawasaki Gpz1000RX
Kawasaki ZG 1200
Mitäs, jos ottais muutamalla kympillä halpalennon Saksaan ja sitte ottais tai ostais sieltä sopivalla diilillä koeajoon muutamaksi viikoksi sellasen mopon, jonka ostais ja tuottais suomeen sitte vaikka rekan kyydissä, jos ei jaksa mopolla ajella ja taas hyppäis halpamatkalle lentäen takasin tänne sarvikuonojen maahan? **sattahan se olla luovaa hulluutta, tai hulluutta ainaskin, mutta....
Mä oon kans vähä ihmetelly, että mitä järkeä on ajaa mopolla Ruotsin tai Baltian maiden läpi.
Saksaan mopon laivaamisessakaan ei ole hirveästi järkeä sillä silloin sillä joutuisi todennäkösesti ajella pitkin Saksan teitä. Kaikkihan tietää, ettei bensa ole Saksassa mitään mielettömän halpaa. Lisäksi Saksassa ajaminen on varsin usein sitä motarilla kaahailua mikä on vaarallista ja kovassa vauhdissa pyörteilevä ilma tekee helposti niskat kipeiksi. Itse suosisin ehkä ennemmin bussia tai junaa joissa voi paljon lepposammein tehdä matkaa. Lentokone on myös hyvä vaihtoehto sillä siellä pääsee rauhassa lueskelemaan lehtiä tai pelaamaan läppärillä pasianssia.
Perille päästyä kannattaa tehdä hieman laskelmia mitä milläkin hintaa saa. Sillä hintaa mitä mopon rahtaaminen maksaa tai paljonko mopon vuokraan täytyy laittaa rahaa saa jo vaikka mitä. Viikon mopon vuokralla saa jo monta lippua museoihin, opastetun kiertoajelun ja varmaan hienon valikomain kaikkia ihania matkamuistoja. Siinä säästyy paljon aikaa ja rahaa kun ei tarvi mopon kanssa säätää. Ja mikä parasta: ei tarvitse ajaa mopolla.
(vkoivu @ Maalis. 11 2006,02:30) kirjoitti
Mutta takaisin asiaan.
Välimallin vaihtoehtona on, että tuuppaat emännä lentokoneeseen, ja lähdet itse reissuun 3-4 päivää aiemmin. Siinä ehtii pyörän kanssa keskenänsä naatiskella enne kuin poimii emännän jostain etelämpää kyytiin.
Toimii.
Ei hullumpi vaihtoehto varsinkin jos ite tykkää ajella pitkiä matkoja ja emäntä tykkää istuskella lyhkäsempiä matkoja.(Hanski R1100RT @ Maalis. 11 2006,10:42) kirjoitti
Vaikka tossa väsyneenä kirjottelinkin viime yönä ehkä aavistuksen tuota moporeissulle rekka-autolla lähtemistä niin eipä sekään hirmuisen hullulta ajatukselta kuulosta. Jos mulla ois rahaa lähes rajatta ja vaipaa-aikaa ei niin voisin hyvinkin kuvitella lähettäväni mopon johonkin eksoottiseen paikkaan ja lentää itse perässä ja päristellä sitten vaikka pidennetyn viikonlopun.
Useimmissa tapauksissa mopon vuokraaminen matkakohteesta olisi varmaan kyllä fiksumpi vaihtoehto varsinkin jos omistaa vain yhden mopon eikä halua pitää ylimääräisiä taukoja kesken ajokauden.
Onhan niillä vakuutukset kuljetusliikkeissä..(mpuputti @ Tammi. 30 2006,16:59) kirjoitti
Tosin kun todetaan,että mopo on rikki,niin kerkee lomaloppua,ennenkuin korvauspäätökset ja korjaus ok.
Jos maksaa kuljetusliikkeeseen, on hintakin korkeampi. Ja siltikin saa tapella jokaisesta naarmusta (enkä nyt tarkoita pelkästään sellaisia pikkuisia viiruja).("R" Sujari @ Maalis. 29 2006,20:16) kirjoitti
Eli itse olen luopunut tuosta vaihtoehdosta. Liian kallis - sopii vain niille joilla on ylimääräistä rahaa
Tuo on hyvä tapa siirtää repsikka Alpeille ja mennessä voi ajella rautaperseajon, niin ei mene niin kauaa aikaa.(Hanski R1100RT @ Maalis. 11 2006,10:42) kirjoitti
Ratamiehillä on kuulemma omia pyöriä odottamassa Euroopassa. Ehkä vuokraus tai pyörän osto Alpeillekin toimisi. Vaatii vähän pääomia, mutta siirtokulut pienenee.
Juu, mielenkiintoista tämä "matkamoottoripyöräilyn" maailma. Lennellään paikan päälle, kamat pannaan rekkaan ja ajellaan kohteessa sitten mukavia 25km päiväetappeja matkalehmällä vain ja ainoastaan jos aurinko paistaa. Ihmettelen?!? Luulisi noilla rahtausrahoilla vuokraavan vaikka millaisen pelin viikoksi ja varmasti jäisi vielä ylikin.
Itse olen ehdotellut vaimokokelaalle kanssa tuota meno-paluu lentämistä kohteeseen, minne itse suoriutuisin ajamalla. Toinen vaihtoehto (ei yhtä mieleinen) olisi sitten vuokrapyörä. Tämä kolmas rekkavaihtoehto ei ole sitten vaihtoehto ollenkaan ellen nyt rekkakuskiksi rupea...
Terkuin nimim. "mopo hankittu ajamista varten"
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
No katsos, monille on prätkällä ajamista tärkeämpää roudata joku customi- tai matkalehmä jonnekin Keski-Eurooppaan, ajella noita 25 km päivämatkoja (kun niin pelottaa ajaa pitkiä matkoja ja vetääkin niin paljon ja kun niskatkin kipeytyvät) vain kauniilla ilmalla, ottaa paljon maisema- ja poseerausvalokuvia sekä elvistellä sitten "raskaalla reissullaan" koko talvi rasittavuuteen saakka kaikille tutulle. Sitten kaikki tutut wannabe- bikerit (joilla on jo H-D- takki päällä, vaikka ei vielä itse prätkää) toteavat ihailevasti "On se hurja!".(mikkokoo @ Maalis. 30 2006,10:00) kirjoitti
![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Rekkakuljetus puoltaa paikkaansa jos on ajanut jo useita kertoja tuota Suomi-Saksa väliä. Eli ei enää kiinnosta kauheasti tehdä pitkiä siirtymiä päästäkseen esim. Alpeille ajamaan. Toisaalta tapasin viime kesänä motoristin joka oli reissannut joka kesä jo 70-luvulta saakka. Olivat matkalla Latviassa ja kuulemma parin viikon reissulla eivät Liettuaa kauemmaksi pyrkineetkään. Mieluummin ajoivat lyhkäsempiä päivämatkoja ja kiertelivät Baltian maiden pikkuteitä ja kyliä. Kuinkahan moni täälläkin foorumilla kirjoitteleva tietää kyllä parhaat alppitiet mutta Baltian maat on aina ajettu sitä yhtä ja samaa väylää läpi. Toki itseänikin polttelee päästä Alpeille ajelemaan mutta mielenkiintoista olis kierrellä ihan lähinaapurimaitakin vailla kiirettä ja varsinkin vailla sitä paluumatkaa kun lautta lähtee kahden päivän päästä, matkaa on 1500 jäljellä ja on pahin monsuunisadekausi tällä vuosituhannella. Painat sateessa kun on pakko ajaa että ehtii lautalle. Ei kiitos!
Mut jokainen taaplaa tyylillään. Itse en ymmärrä sitä matkustustapaa että ajetaan kaks vuorokautta putkeen ja kyytiläinen joutuu hakkamaan kuskin kypärään jotta tämä pysyisi hereillä. Perillä jossain välimerellä pistetään pyörä parkkiin ja vietetään rantalomaa viikko ja taas ajetaan takaisin Suomeen urku auki. Lentokoneet on keksitty ja pyörävuokraamot myös.
No, meikä reissasi sitä väliä vuosikaudet sekä rekalla että motolla. Omalla kohdallani juju oli siinä, etten junnannut pakkotoistonomaisesti samaa baanaa, vaan vaihtelin reittejä mahdollisuuksien mukaan. Rahtivankkurilla siihen ei aina ollut mahdollisuutta, mutta motolla kyllä. Jos laatii itselleen minuuttiaikataulun ja vähimmäiskilometritavoitteen lomareissulle, niinkuin monet tuntuvat tekevän, niin eihän se silloin onnistu, mutta minä lähdenkin motomatkoille relaamaan, en hankkimaan lisästressiä.(TTA @ Maalis. 30 2006,09:59) kirjoitti
Tästä olen kyllä aivan samaa mieltä. Rantaloman ja motoloman voi yhdistää vuokraamalla tai ottamalla ne meno/paluumatkat ajan kanssa, mielenkiintoisia kohteita matkalla katsellen. Mutta kuten jo totesin, joillekin loma on kiireenpitoa varten.kirjoitti
Paras mopo reissu on aina "valmitelematon". Itsekään ei ymmärrä miksi pitäisi olla tuhat kilsaa huomiseen lauttaan?!!! Lomailuhan siitä on kaukana! Joka päiväistä rautaperse ajoakaan en ymmärrä, päivä matkat pyörii 600-1000 kilsaa ja sitten on otettu just ne poseeraus kuvat niista lähes samoista paikoista joista jokainen ne ottaa, kehutaan nähneen puoli eurooppa ja oikeasti on nähty yö paikat ja maantietä niin helskutisti ja kerran jopa pysähdyttiin uimaan tyylillä.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Itselläni on ollut "haave" viedä kauden lopuksi pyörä Italiaan lähelle Bergamoa talvisäilöön (max 60€ / kk jossa myös huollot, renkaat vaihtuvat edullisesti varastointiaikana) ja sitten tammi/helmi/maaliskuussa tehdä pari rientoa Välimerelle esim. pidennetty viikonlopun muodossa. Ryanair lentää melko edullisesti.
Huhti/toukokuussa, kun alkaa kelit täällä, voisi tehdä taas hakureissun ja tuoda ajamalla tms. pyörän tänne käyttöön.
Yksi vaihtoehto on ostaa autotalliosake Bergamosta (n. 10 000€) ja laitta sinne parin kolmen kaverin kanssa pyörät parkkiin tai vuokrata sitä tarpeen mukaan. En usko, että autotalliosake Bergamon keskustasta paljon arvoaan menettää, joten esim 2500€ voisin laittaa luotettavien samanhenkisten kavereitten kanssa kiinni.
Jep. Ilman tarkempia ennakkosuunnitelmia tulee paremmat (prätkä-) lomat ainakin omasta mielestäni. Ajellaan sen mitä huvittaa ja etsitään sitten kiva paikka olla yötä kun siltä tuntuu. Jossain voi olla parikin yötä jos innostuu.(rammus @ Elo. 18 2006,14:02) kirjoitti
Tolberon kanssa kun ollaan oltu reissunpäällä, niin lomalle mennään nimenomaan ajamaan, eikä katselemaan museoita, rantoja, baareja tai viinitiloja. Niitä on kiva laittaa sinne väliin väliohjelmaksi, mutta kyllä pääosassa on ollut nimenomaan makeitten mutkapätkien, maisemareittien ja alppiväylien ajaminen. Kaupunkilomalle tai rannalle voin mennä koneellakin. Eihän sitä viitsi kaikenmaailman bilehile tai rantaromppeita raahata mukanakaan. Sitähän joutuisi laittamaan pyörään kovat laukut jos koko vaatevaraston mukaan haluaa. Toisaalta kyllä viime kesänä nähtiin porukka millä oli pyörän peräkärryssä aurinkotuolit, mutta heidän ajokenkänsäkin oli tyyliin lipokkaat.
Jos siirtymätaivalta mennään seuraavaan etappiin, niin 600-900km/päivä on ihan jees. Lyhyemmillä etapeilla ei oikeen matka etene ja lomaa kuluu pitempään moottoriteillä tai siellä missä en sitä halua viettää.
Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että jokainen ajaa niinkuin tykkää. Eurooppaa voi kiertää erilaisien tarkoitusperien kanssa. Lähteehän jotkut hullut eurooppaa kiertämään autoillakin, niin miksei silloin voisi yhdistää kulttuurielämykset ja moottoripyöräilyn. Toiset, kuten minä itse, lähtevät Eurooppaa kiertämään upeiden teiden, mukavien "biker friendly"-majatalojen ja leppoisen tunnelman takia.
Jos joku haluaa viettää lomansa muulla tavalla, niin ei se minulta pois ole.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Tere. Viime kesänä paiskattiin gw helsingistä rekkaan ja lennettiin Ryan Airin siivin Hahn:iin. Mopedi oli nätisti odottamassa parin kilsan päässä motellin tallissa ja samaan paikkaan se jätettiin kymmenen päivän päästä. Sohva kolahti parin päivän päästä sunnuntaisena aamuna takaisin kotipihaan, naarmuttomana ja priimana. Ainoa harmi oli että kyseinen oululainen puulaaki meni kuulemma konkkaan viime vuoden lopulla. Mp-messuilla oli ainakin kaksi firmaa esittelemässä touhujaan ja ajattelin kyllä viritellä tänäkin kesänä Kroatian reissun tuolla tavalla. Jos hintaa vertaa vaikka Superfastin tai Finlinesin hintoihin niin halpalennoilla ollaan kahdellla hengellä ihan samoissa rahoissa - säästyy vaan saksan (tai Puolan) läpi köröttely sekä lomasta pari päivää suuntaansa. Suosittelen kyllä ihan kympillä!
ohan asioilla puolensa....
mutta..
mikä pointti on lähteä mopolla reissuun, jossei sillä sitten halua kuiteskaan ajaa?
ymmärrän jos lähdetään myöhään syksyllä, aikaisin keväällä,tai mennään helkkarin kauax, mutta keskellä kesää!!!
tommoseen moporeissuun liittyy paljon muutakin kuin se perille pääsy ja siellä kurvailu.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Onko kukaan käynyt moporeissulla niin että kuskaisi pakettiautossa pyörän paikan päälle? Voisi sitten heittää pieniä lenkkejä ja taas siirtää pakulla pyörän uudelle paikalle kun lähitienoo on tutkittu ja kuvat räpsitty.
Ja jos sattuu vähemmän aurinkoinen päivä niin voisi ajella pelkästään pakulla
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
No omalta kohdalta voin perustella mopon viennin Saksaan rekalla..,eli ajoin ekaks vajaan tonnin,että pääsin lähelle satamaa tai rekkaa,joka veisi seuraavan tuhat km eteenpäin.(Tuppervaari @ Helmi. 08 2009,15:34) kirjoitti
Tämä jo ajettu 850km on suurimmalta osalta pois,kun suunnittelee reissua (alpeille) Istanbuliin ja takas.(roi-hki 850km=päivän ajo)
Saksasta otin rekkaterminaalista pyörän ulos ja kävin Aasianpuolella ja ajoin takas Napapiirille... n.13 000km/kk vaikka rekka vei menomatkalla![]()
"Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.