- Kaikki yleensä haaveilevat vaihtaa, ja vaihtavat, aina vaan isompaan - minä aion vaihtaa pienempään!
- Nykyinen on Honda Sevenfifty. Tykkään pyörästä (ulkonäkö, huoltovapaus, ym) MUTTA on liian painava käsitellä, hengenvaarallinen soralla ja liian tehokas (!) minulle.
- Auttakaa pappaa valinnassa: Mikä 250-500cc olisi sopiva yleispyörä? Ajan 80% sorateillä ja mutkaisilla pikiteillä loput. Myös tuulisuojan tarvitsen. Alkaa tuulen riepottelu kyllästyttää! Suojan pitäisi olla mahdollisimman pieni ja virtaviivainen mutta silti antaa hyvän suojan 170sm kuskille.
- Itse ajattelen Suzuki 500E:tä tai CB500 Hondaa. Tai jotain 250 - 350cc, mutta ovat kai kaikki kyykkyjä ja en enää taivu niin alas *![]()
Pikkusen menee yli mutta mites tämmöinen ? Näyttää Nettimotossa muutama olevan myynnissäkin...
The Real Thing ?
Aprilia Pegaso 660 Strada tai Trail, sopii asfaltille ja soralle.
Taivas saa odottaa
Mites uusi Yamaha Tenere? Olisi tuulisuojaa ja koneena hieman yli 600 cm³:n laite. Tietenkin esim. Suzukin pikkudarra (DR, 350 cm³) voisi olla passeli. Tosin tuulisuojaa siihen joutuu virittämään sitten itse.
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Suzuki DR 650 RSE:ssä on pikkukate ja tuulisuoja valmiina. Noita saa kohtalaisen edukkaasti ja pärjää niin pikitiellä, kuin sorallakin. Moottoritiellä ei ole kovin mukava peli, mutta en sitten tiedä, että onko se millään pelillä kivaa ajaa suoraa pikipätkää 120 lasissa. Kokemuksesta voin suositella.
Nyt on meikäläiselle hyvä sauma antaa neuvoa: itsellä on Sevenfifty, vaimolla GS500E Suitza ja tyttärellä CB500S. Suositukseni annan tuolle CB:lle; siinä on varttikate antamassa suojaa ajoviimaa vastaan ( toimii hyvin laillisilla nopeuksilla, oma pituuteni on 180 cm ) ja liikkuu tarvittaessa tarvittavan ripeästi. Kevyt käsitellä ja ajoasento sopivan pysty varttuneellekin kuskille. Yksinkertainen tekniikka ja halvat vakuutukset/käyttökustannukset. Jos Sevenfifty tuntuu liian tehokkaalta niin kaikki nuo muut ehdotetut vaihtoehdot ovat huomattavasti kiivaampia menopelejä... Ehkä joku Transalp tai Deauville voisi olla rauhallisempi vaihtoehto.
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
öö soralle?(kap57 @ Joulu. 22 2007,23:51) kirjoitti
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Suosittelen mieluiten jotain seuraavista, esim. Yamaha tenere 660, Aprilia pegaso 650, Suzuki DR 650 RSE, Honda transalp 600-650. Rauhallisia ja vääntäviä pyöriä ovat .
CB500:sta en suosittele jos haluat ajaa myös pienemmillä kierroksilla. Muistaakseni kolmoselta lähtien moottoria pitää kierrättää vähintään 3500rpm, muuten moottori täristää ja toimii heikosti(vastaa huonosti kaasuun), kun alta 3500rpm käännät nopeasti kaasun tappiin niin saat vastaukseksi "Tärrin tärrin tärrin vruuum...". Eli täristää ja sitten vasta alkaa kiihtyä kunnolla. Tästä johtuen aion itsekkin vaihtaa pyörää sitten ensivuoden syyskuussa kun saan rajoittamattoman A-kortin.
Edit: Juu menevät yli haetuista kuutioista nuo suosittelemani, mutta tuskin paljoa haittaa.
- Kiitos vastauksista!
- Olisi pitänyt rajoittaa etsintä vielä alle 5000 Euroa joten nuo uudemmat ja isommat jää pois. Enkä todella tarvitse yli 500cc kun 125 kulkee 80km/t...
- Suzu 500 on ilmajäähdytteinen ja se kiehtoo kun ei ole "turhaa" krääsää mennä rikki.
- Täytyy koeajaa CB500 ja Suzuki aluksi. Kai ne saa soralle sopivaksi kun ostaa sopivat renkaat?
Okei. Voin suositella suzuki gs500:sta, siinä on tunnetusti "pomminvarma" kone. Tehoakin siinä on hieman vähemmän ja punaraja tulee vähän myöhemmin kuin cb500:sessa.
Ennen kuin cb:n ostin niin koeajoin kahta suzuki gs500s:sta. Hondan valitsin siksi koska siinä on vähän pystympi ajoasento ja vähän enemmän tehoa kuin gs:ssä.
CB500:seen suositellaan enimmäkseen renkaiksi bridgestone bt 45 renkaita, kuulemma bridgestonet toimivat parhaiten. Huomaat kun googletat niin selvä enemmistö suosittelee noita renkaita. Cb:n renkaiden tulee olla tyyppiä sport touring.
mites kawasaki er-5 ainakin pomminvarma kone ja helppo ajaa ja niitä on paljon joten varaosia on ite kyllä ottasin transalpin jos paljon sora ajoa ei ole liikaa tehoa.
Kaikki autoilijat on hirviä
Helpommin, kuin rengastusta vaihtamalla saa soralle sopivan pyörän ostamalla suoraan matkaenduron. Niissä on rengastuksen lisäksi myös jousitus tehty sorateiden nimismiehen kiharoihin sopivaksi ja valinnanvaraa on runsaasti alle viiden tonnin hintahaarukassa(TTH7 @ Joulu. 23 2007,03:49) kirjoitti
![]()
Näin. Itse vaihdoin bemarin isosta matkalehmästä jammun TDM:ään ja en ole katunut. Painoa meni melkein 90 kiloa pois pyörästä ja on todella paljon helpompi käsitellä. Vaikkei olekkaan oikea matkaenduro niin kuitenkin sellainen monikäyttöpyörähän se on. Itse suosittelisin myös jotain vastaavaa kuten tuossa aikasemmissa vastauksissakin on ollut. Esimerkiksi juuri tohtoria tai tenereä. Näissä kuitenkin ihan oikeasti on paremmat ajo-ominaisuudet soralle kuin mitä jossa er:ssä tai Cb.ssä, sekä niillä on ihan kiva vetää mutkaista pikitietäkin.(kale @ Joulu. 23 2007,07:18) kirjoitti
... jotain piti muistaa
"ilmajäähdytteinen ja se kiehtoo kun ei ole "turhaa" krääsää mennä rikki."(seku @ Joulu. 23 2007,10:37) kirjoitti
Hyvä ja hieno pyörä tuo KLE, mutta vesijäähynä sisältää sitä krääsää, jota tuo TTH7 vierastaa (niin muuten minäkin)![]()
ei muutakun jaawaa tai iiseetä alle niin jää turhat krumeluurit pois... voi ajella rauhassa ilman suurta pelkoa kauheasta tehopurskeesta...
vaihtoehtojaava tosimiehille **löytyy tuulisuojatkin...
The Real Thing ?
- Kekeilin 1-syl enduroita mutta en oikein tykkää koneen luonteesta (KTM ja XT Yammu). Pyytää vaihtamaan koko ajan.... ja ei ole sitä 2-tai 4-syl joustavuutta. Voi olla pelkkä makuasia mutta maun mukaanhan näitä ostellaan *
PS. Tuo JAWA olis myös testi onko naisen kiinnostus aitoa ja kestävää; jos tuon pommin kyytiin lähtee ja kyydissä pysyy kuukauden Euroopan matkan ajan se on aitoa rakkautta!
Mene välipäivinä käymään Ainonkadun Motomestassa niin eiköhän ne poijjaat osaa vinkkiä antaa hyvästä moposta ja tarvittaessa hommaavat siulle semmosen sitten![]()
The Real Thing ?
Hyvä ajatus, itse olen ollut pitkään sitä mieltä että härmäläiset ajaa liian isoilla pyörillä yleiseen käyttötarkoitukseen verrattuna ja sitten kun pistät pikkupyörän siis alle litraisen parkkiin niin tsiigataan nenän vartta pitkin. Itsella pienin on tällähetkellä pw 50 erittäin kelvollinen kun hoitaa stadissa asioita ja suurin 850. Joulun rauhaa.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Minä olen päätynyt samaan ratkaisuun, eli vaihdoin pienempään pari vuotta sitten. Ajelin Yamaha 1600 Wildstarilla, mutta kyllästyin ainaiseen kelinkyttäämiseen ja putsaamiseen, sekä älyttömään painoon ja ykstotiseen ajeluun sillä. Myin sen pois ja ostin 7 vuotta vanhan Suzuki DR650SE matkaenskan ja en katunut pätkääkään, koska kun ottaa soratiet motoiluun mukaan, niin tiestöt lisääntyy huomattavasti mitä voi ajella, eikä koskaan tarvi murehtia, että likaantuuko pyörä, koska se vähän kuin kuuluu asiaan. Myin syksyllä Suzukin pois ja nyt odottelen kevääksi tilamaani uutta Yamaha XT660Z-08 Teneretä. Tämä on mun 12:sta moottoripäöyörä, eli monenlaista on tullut kokeiltua. Tämähän on vain minun mielipide ja minun elämäntilanteeseen sopiva ratkaisu, eli ymmärrän täysin jos joku ajattelee asian täysin päinvastoin, koska niin minäkin olisin tehnyt kymmenen vuotta sitten![]()
Triumph Tiger 1050 SE (ABS) - 2010
Kyllähän tuo CB alle 3000rpm vähän täristää, mutta yli siitä vetää ja vastaa kaasuun hyvin. Hiekalle.....nojooo, ei se mikään paras hiekkateille ole, mutta kyllä sillä sielläkin pärjää siinä missä Kawasakin KLE500:lla. CB ei kuitenkaan oikein ole omiaan hiekalla, vaikka renkaiksi laittais mitä tahansa. KLE ei ainakaan kokemuksien perusteella ole niin levoton ja hankala ajettava irtohiekalla kuin CB.(Pyörämies @ Joulu. 23 2007,01:48) kirjoitti
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
Alkuperäisen viestin vaihtoehdoista CB on paras soratiellä, GS:n ongelma on liian kapea/matala ohjaustanko tai oikeastaan clip-on sarvet. Tyttären CB:n rengastuksena on Pirelli Sport Demon, hyvä ja halpa yleisrengas.(SamiN @ Joulu. 23 2007,00:45) kirjoitti
Jos soratiellä ajelee paljon niin ehdottomasti Transalp tai vastaava.
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Juu. Unohdin itsekkin täysin tuon kawasaki kle500 mikä on 500cc pyöristä suunnilleen paras vaihtoehto soratielle ja kadulle. Matkaenska, enduro tai allroad pyörät ovat niitä parhaimpia vaihtoehtoja soralle.
Toisaalta ihmetyttää, miksi vierastaa vesijäähdytystä? Vain siksi että on enemmän huoltamista ja pikkusen enemmän painoa?
Pääsi myös unohtumaan cb:n huonoista puolista sen surkeat kylmäkäynnistys ominaisuudet. Pirun tarkka ryypyn suhteen, vaatii ryyppyä +23c lämpötiloissakin että saa käyntiin, muuten ei suostu käynnistymään kuin muutamaksi sekunniksi. Tämä välillä saa hermot kärisemään.
Vertauksena ex mopo ja piikki lähtivät helposti käyntiin ilman kaasua tai ryyppyä +18c lämpötilassakin ja pysyivät kiltisti käynnissä. Sitten Cb +7c lämpötilassa vaatii ryypyn lisäksi kaasua avuksi. Tässä lämpötilassa mopolle ja piikille riitti hyvin pelkkä ryyppy. Kiinnostaisi tietää miten tuon cb:n käynnistysominaisuuksia kylmänä voisi parantaa, kenties korottamalla tyhjäkäyntiä(1500rpm lämpöisenä) nykyisestä?
Edit: Kyllä tuo cb500 toki toimii sorallakin, olen välillä ajanut soralla ja hiekalla. En kuitenkaan yli 50kmh koska tuntuu siltä kuin pito aikoisi hävitä.
Aika kumma kun porukat ostelee kokoajan vaan suurempia ja tehokkaimpia pelejä vaikka litratehot nousee kokoajan,itse
alkanu pienentämään pyörää ja nyt alla 600cc bandiitti jossa n.80hv vakiona ja kokoa saman kuin isoveljessään,mitä noilla
luvuilla paperilla tekee ja vakuutuksia makselee,mielummin pistän sen erotuksen itse ajamiseen ja matkaamiseen.![]()
Aloittajalle voisi CB500 suositella omassa kokoluokassaan, koska se on ilmeisiin vertailukohteisiinsa GS500 ja ER-5 verrattuna hieman kookkaampi ja hieman tukevampi ja hieman tehokkaampi.
Mutta kun kerrot ajavasi soralla, niin sitten alkaa hieman epäilyttää. Soratie kun ei ole CB500:n ominta aluetta. Toisaalta ei siinä ole myöskään sitä kaipaamaasi tuulensuojaa.
Etkös sinä juuri listannut keskikokoisen enduron speksit tyyliin Transalp, V-Strom, KLE,...?
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Nämähän ovat niitä mielipidejuttuja.(JARIK @ Joulu. 27 2007,16:09) kirjoitti
Oman B12:ni olisin mieluusti kuristanut 600 huipputehoille, jos sillä olisi saanut myös 600:n vakuutusmaksut JA mikäli kuristuksen olisi saanut tehdä käyntinopeuden rajoituksella.
Se mihin minä Isossa Rosvossa ihastuin, oli juuri vahva alavääntö tyhjäkäynnin tuntumassa. Tuo oli ainoa uutena käsiini saamani kone, jota piti tietoisesti kierrättää sisäänajon aikana tarpeettoman kovilla käyntinopeuksilla, vaikka 8000 RPM on tuolle koneelle täysin järjetön käyntinopeus normaaliajossa -> sisäänajon jälkeen käyntinopeudet tippuivat.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti