Sain vihdoin luettua koko ketjun läpi.
Huomasin että porukalla on PC:tä ja kaikenmaailman lastuja ja map-kakkosia taunoissaan,
mutta minulta löytyy tuommoinen rapid biken boxi.. kellään ei tunnu siitä olevan kokemuksia?
Tunnustaako kukaan omaksi viritykseksi?![]()
KTM 1090 Adventure R '17
Exät:
- Aprilia Tuono 1000R '07
- Honda VTR Firestorm'02 "Red Devil"
- Yamaha FZ1-S '07
- Yamaha YZF600R Thundercat
- KTM 640 LC4 (palveluksessa)
- Yamaha DT 125
- Tunturi Start
Joo kirjoittelin ehkä vähän huonosti, se oli siis pyörässäni jo asennettuna kun sen ostin viime kesänä.
Ja minusta kone toimii kyllä oikein mukavasti, ihmettelin vaan kun on tuollainen ratkaisu kun ei tunnu olevan kovin yleinen viritys tuonoissa..Ei mitään hajua missä säädetty
![]()
KTM 1090 Adventure R '17
Exät:
- Aprilia Tuono 1000R '07
- Honda VTR Firestorm'02 "Red Devil"
- Yamaha FZ1-S '07
- Yamaha YZF600R Thundercat
- KTM 640 LC4 (palveluksessa)
- Yamaha DT 125
- Tunturi Start
Mulla oli RB2 Tuonossa (v.2007), hienosti pelitti. Siinä boksin kyljessä oli mikrokytkin jolla karttaa sai "pikasäädettyä": Arrowin vaimentimet killereillä tai ilman (1-2) ja ns. vapaavirtaus ilmansuodatin, jos unohtui "väärään" asentoon ilman killereitä ajaessa, osa polttoaineesta paloi vasta putkissa...
-säätöraportti meni pyörän mukana (oli jollain dynopajalla säädetty asennuksen jälkeen, en nyt muista missä (H:ki-T:re-Pori alueella?)).
MAD (mean absolute deviation)
KTM 1090 Adventure R '17
Exät:
- Aprilia Tuono 1000R '07
- Honda VTR Firestorm'02 "Red Devil"
- Yamaha FZ1-S '07
- Yamaha YZF600R Thundercat
- KTM 640 LC4 (palveluksessa)
- Yamaha DT 125
- Tunturi Start
Vähän lisää tutkimista suoritettu:
- Etujarrujen kelluvat tapit ovat aivan ryytyneet. Ihan jäätävä vibraatio jarruissa ja kahva karkaa kauas. Täytynee muuttaa kelluviksi täppiä suoristamalla samalla kun laittaa uutta eturengasta alle.
- Alusta oli jännä, edessä pirusti preloadia ja keulaa nostettu puolitoista rengasta vakiosta, vaimennukset vakioasennossa. Takana iskarin pituus minimissä, preloadi kireällä, compressioni täysillä, reboundi normaali. Ohjauslaakeri vaikuttaa todella löysältä heilutellessa mutta ohjausiskari naamioi sen ajossa. Laakerin kiristys ohjelmassa eturengasjumpan tai keulan korkeuden säädön yhteydessä.
- Linkut kitisevät ja vaikuttavat ryytyneiltä, toivottavasti riittää aika rasvailuun madalluskolmioiden laiton kanssa. Itse asiassa molemmat päädyt tuntuvat yllättävän jäykiltä.
- Mopedi lataa 13V tauluun (ehkä vähän enemmän siis akkuun) ja keltaisten johtojen liitin lämpiää, ostin 4.0mm2 johtoa, liittimiä ja sulakerasian josko modaisi valkoisen liittimen ja kolvaisi keltaisten johtojen liittimen kuntoon.
- Akku on finito, AGM-akku lienee kustannustehokas, etenkään kun viime skootterinakun hapotuksen jälkeen päätin etten happoihin enää koske ellen palaa 60-luvulle.
- Takajarru yllättäen on lähes hengetön, Motul RBF on ostoslistalla.
- Vaimenninvillat on ostettu ja vanha Millen orggisäänenvaimennin kaivettu naftaliinista varuiksi samoin kuin
- eBay rikastui: Starttirele, sprag, fork seal/bushing kit, madalluskolmiot, laturin kopan tiiviste. Postin kulkua odotellessa.
Puuttuva asia hankintalistalla on aika, mutta tavoitteena on saada pyörä kuntoon viikon sisällä. Päätin siivota autotallin ennen sitä. Saas nähdä.
Edit: Huolestuttavaa on, että kopan tiiviste ei näytä vielä liikahtamisen merkkejä. Jos jollakulla on nurkissa joutilas, niin heittäkää viestiä.
Edit2: Komento takaisin. eBay sanoo "not in transit", Royal Mail sanoo "Helsinki, Finland". Ehkä se siitä.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
https://nettimoto.com/aprilia/tuono/2296604
Aarbikelle on näköjään ilmestynyt Factory Tuono. Ei tule ihan jokapäivä tiellä vastaan. Kiertopalkinnoksi näköjään muuttumassa oleva, josta kannattaa varmaan hieman kysellä edellisiltä omistajilta.
...
Terve.
Olisiko täällä näkemystä mahdollisen uuden Tuonon malliversion markkinoilletuloajankohdasta? Uuden tilaus harkinnassa keväällä...
Aprilia päivittää noita kahden vuoden välein, en tiedä kyllä meneekö TV4 samalla jaolla mutta RSV4:sta varmaan tulee uudistettu versio ensi kaudelle (oma oletus, ei tieto)
Jeesatkaas vähän vanhaa japsi-kuskia, missä vm vaihtuu tuonoissa v-2 vs v-4?
Wiki kertoo että V4 olis vm-12 --> mut myynnissä vm-11 V4:lla?
Eli eri generaatiot olis kiva tietää.
Tänks.
Kwakan kaveri? - Ehkäpä kohta toinen Kwaakku
Mitä pitäis tietää. V4 & V2 eroaa ulkonäöltään kuin yö ja päivä.
Mitä uudempi V4 sen parempi.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Eikö ideana oli generaatiot vuosimalleittain...
Kwakan kaveri? - Ehkäpä kohta toinen Kwaakku
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuono V4 tuli 2011. standard + APRC mallisena, mustana ja keltaisena. Eli toisinsanoen 2011-2013 on identtiset mopot.
2014 tuli ABS + isompi tankki + valkoinen väritys
2015 tuli kokonaan uudenlainen ulkonäkö (facelift+mittari+penkki) ja 1100cc koneella + uusi ecu, APRC:sta tuli "vakio" eli RR nimellä, ja factorysta parempi malli (keula, takajousi, takovanteet)
2017 muuttui taas väritys sekä mittaristo ja muuta sälää
Jenkeissähän tuo V4 Tuono tuli markkinoille vasta 2012, mutta EU alueella jo 2011. Jenkit tulee noissa kaikissa vuosimalleissa(merkinnöissä?) vuoden jäljessä.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Hei kertokaas Tuono-tietäjät, olisko tommonen ostamisen arvoinen kapine ensi kesän kurvailuihin?
APRILIA Tuono V4 APRC mit Zubehör Occasion
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Mä nyt ostin sen silti, vaikkei idea täällä kovin suurta kannatusta saanutkaan... Nyt saa nauraa ja kertoa kaikki ne syyt, miksi olisi kannattanut jättää kauppaan. Go.
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Hei olisko kellään tiedossa halpaa takasatulaa? Pitäis ostaa toinen ja modata siitä tavaroitten kuljetukseen sopivampi malli reissuilua ajatellen. Nahkojen ja pehmusteiden kunnolla ei siis tähän käyttöön mitään väliä, kohan se sisäinen muovi kaikkine kiinnikeulokkeineen on kunnossa.
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Pistin YV:tä takapenkistä.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Miten tuhnussa on nopeusmittari toteutettu? Aattelin nääs ketjuoilerin sihen pistää ja pro-oiler olis ensimmäisenä mielessä, koska siitä on kokemusta. Se peruspaketti vaatii signaalin nopeusmittarin anturilta. Jos moista signaalia ei ole saatavilla, saattaa valinta kohdistua pro-oilerin gps-mallin kanssa samanhintaiseen scottoilerin xsystemiin. Ehkä...
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11