02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Stormilla näyttää aika heikolta ilmanputsareiden osalta :P
KTM 1090 Adventure R '17
Exät:
- Aprilia Tuono 1000R '07
- Honda VTR Firestorm'02 "Red Devil"
- Yamaha FZ1-S '07
- Yamaha YZF600R Thundercat
- KTM 640 LC4 (palveluksessa)
- Yamaha DT 125
- Tunturi Start
Muutama käytännön vinkki öljynvaihtoon. GEN1.
Passeli öljymäärä suodattimen ja öljyn vaihdon yhteydessä on noin 3.7l. Konetta joutuu käyttämään välissä, että saa kaiken säiliöön menemään.
Säiliö vaatii uuden aluprikan.
Koneen propussa ei ole alkuperäisenä prikkaa. Olen kuitenkin käyttänyt. Jos on alkuperäinen koneen proppu, niin tarkkana avaamisen kanssa. On juustoa, eli hyvä avain tarpeen.
Momentit pulteille keulasta perään. 15, 11, 11, 12.
Suodattimen kannen O-renkaan tiukkuus hyvä tarkistaa sen kannen ympärillä, ja paras myös puhdistella se, ettei jää tihuttamaan.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ai niin. Öljysäiliön sihtiä on turha putsailla. Jos siellä on tavaraa, niin on myös housuissa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mikä juttu tuokin on että öljynsuodatinta on kahta eri pituutta?![]()
KTM 1090 Adventure R '17
Exät:
- Aprilia Tuono 1000R '07
- Honda VTR Firestorm'02 "Red Devil"
- Yamaha FZ1-S '07
- Yamaha YZF600R Thundercat
- KTM 640 LC4 (palveluksessa)
- Yamaha DT 125
- Tunturi Start
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Asia kunnossa.
Kiitoksia.![]()
KTM 1090 Adventure R '17
Exät:
- Aprilia Tuono 1000R '07
- Honda VTR Firestorm'02 "Red Devil"
- Yamaha FZ1-S '07
- Yamaha YZF600R Thundercat
- KTM 640 LC4 (palveluksessa)
- Yamaha DT 125
- Tunturi Start
Jos on tarvetta avarammile putkille, ductailille tai 150a starttireleelle niin olisi tarpeettomana tarjolla: https://www.tori.fi/pirkanmaa/Aprili....htm?ca=18&w=3
Eipä ole jykylän mätänetissä enää saatavilla tuota motulin 15w-50...
Mätänetin vaihtoehdot oikeastaan tässä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/5960...-4-T-15W-50-4L
https://www.motonet.fi/fi/tuote/5920...Bike-15W-50-4L
kokemuksia?
KTM 1090 Adventure R '17
Exät:
- Aprilia Tuono 1000R '07
- Honda VTR Firestorm'02 "Red Devil"
- Yamaha FZ1-S '07
- Yamaha YZF600R Thundercat
- KTM 640 LC4 (palveluksessa)
- Yamaha DT 125
- Tunturi Start
^ Ykkösestä tuli kieltämättä aika lyhyehkö..mutta kulmapyörityksessä taas 2 & 3 toi uusia positiivisia vaikutuksia ajettavuuteen. Eikä toi nyt niin mahoton ole motarillakaan ajella vaikka kierrokset huomattavasti korkeammat.
04 Buell xb12s
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Twinissä liian lyhyt välitys on minusta ainakin vähän huono koska käytettävä kierrosalue on usein joku 6-7000rpm, sitten jollain -1/+4 väleillä saa latoa isompaa sisään kuin crossipyörässä konsanaan.
Onkos näissä gen1 Tuonoissa nokkaketjun kiristin kuinka kulutustavaraa?
Vähän ruvennut häiritsemään kun on selvästi ketjun hetkellinen rallatus lisääntynyt kylmästarteissa. Ennen teki silloin tällöin mutta nyt lähes joka kerta kun kone kylmä. Lämpimänä ei sitä tee.
04 Buell xb12s
https://dl.dropbox.com/s/hp3210g4sz0i06v/diag.png
Olisi hieman tarvetta sähköosaajalle. Gen 2 Tuono lopettaa välillä lataamisen. Staattori on vaihdettu ja latauksen tauotessa staattorin johdon irroittamalla se tuottaa edelleen jännitettä, joten se on kunnossa.
Kun laite ei lataa, niin jännitteensäätimen vieressä olevista abikoliittimistä(alkuperäinen liitin korvattu) saa mitattua ainoastaan akun lepojännitteen, joten olettaisin, että regulaattori ei tuota jännitettä.
Säädin on menossa siis todennäköisesti vaihtoon vai olisiko joku muu mahdollinen vikakohde mielessä?
Säätimeksi olisi tulossa ilmeisesti SH775. Alkuperäisessä säätimessä on yksi 1.5mm johdin, joka vaikuttaa yleismittarilla mitattuna sammuneessa laitteessa diodilta ja päällä ollessa +12V. Mikä ihme tuo johdin on? Menee kaavion mukaan sulakkeiden kautta kohteeseen "multiple connectors". Mitä tuolle karvalle pitää tehdä kun SH775:ssa ei ole tuolle paikkaa.
...
On sen verran mystinen ongelma, että pitää varmaan ottaa joku noitatohtori avuksi. Käynnistettäessä ja paikalla ollessa latausjännite on ok. Kun lähtee ajamaan, niin melkein välittömästi jännite tippuu ja ei siitä enää nouse. Kun pyörän sammuttaa ja käynnistää lämpimänä uudestaan, niin jännite on jokseenkin ok.
Jännitettä olen ajossa seurannut tällaisella: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4724...aytto-DC-6-30V
...
En tiedä tuonon sielunelämästä, mutta mulla oli aikanaan kotarista regu paskana eikä pelannu pyörä lainkaan. Eli ilman jännitteensäädintä ei lähtenyt käyntiin.
Kaaviota tarkemmin tutkimalla ja yleismittarilla varmistamalla selvisi, että tuo nasta syöttää jännitettä regulaattoriin kun virtalukko on napsautettu auki. Tarkoitus on tosin vieläkin epäselvä. Pyörä toimii ja käynnistyy vaikka jännitteensäädin ja staattori ovat irroitettu.
...
Jos tarkoitat pyörän puolen plugissa sinisten ja punavalkoisten johtojen välissä olevaa "ylimääräistä" piuhaa niin se on lataustason feedback tms säätimen suuntaan, voi vaan jättää irti ainakin SH:iden kanssa.
YZF600R -> RSV1000R
Juuri kun keväällä pääsi viimeisestä Apriliasta eroon, niin nyt tuli emännän pyöräksi harmaa 2003-malllinen Tuono. Tähän hankintaan ajauduin, kun piti saada uutta konetta runkoon odottavan Eliminaattorin tilalle jotakin, jossa on tarpeeksi jytinää ja tuli sopivaan hintaan sopiva pyörä vastaan.
Kyseinen yksilö on 40tkm mittarissa, mutta vapaakytkinvammainen ja ilmeisesti hieman huonolla pidolla ollut. Vapaakytkin ottaa enää ajoittain kiinni, vaatii joskus moottorin pyöräytystä tönäisemällä ja starttaaminen on sittenkin vaivaista. Pakoputkena on käsittämättömällä pörinällä varustettu ovaalimainen pönttö, jossa ei varmaan villojakaan enää juuri ole. Etustonga on vaihdettu ja siinä on korkeammat riserit. Ajolleen pyörä tuntuu vakaalta ja nöyrältä eikä vetojen suhteen ole ongelmia, lukuunottamatta keskialueen kuoppaa. Ostoslistalle on nyt lähdössä seuraavia osia, ja kun on jokunen vuosi edellisestä Aprilian omistuksesta, niin palautetta saa antaa valinnoista:
- KTM vapaakytkin (josko riittäisi tämä, eikä tarttisi koppaa ja ratasta uusia)
- Staattorin kopan tiiviste
- 150A starttirele
- Keulan tiivisteet
- Uusi akku (mikä, mistä?)
- Vaimenninvillat (mitähän nykyisin kannattaisi laittaa?) ja jokin universaali mölykilleri, ellei fiksumpaa pönttöä löydy
- Eturengas
- Öljynsuodatin (lieköhän tässä lyhyt vai pitkä malli)
Pyörä on hieman turhan korkea 163-senttiselle, ja on tarkoitus katsoa saisiko madallussarjaa jostakin, jotta pyörän hallinta olisi ennemmin luottamusta herättävää kuin kauhua aiheuttavaa. Netissä tuntuu satasen pintaan pyörivän, jos ylimääräisiä löytyy nurkista niin saa tarjota.
Muita tekemisen kohteita:
- Etujarru herää vasta pitkähkön painalluksen jälkeen ja nypyttää. Nesteiden vaihto, satuloiden putsaus ja niittien pyörittelyrupeama tiedossa
- Etustefan ajattelin ensiapuna koittaa saada fiksattua stefatyökalulla
- Alustan säädöt ovat vähemmän yllättäen melko randomia, toivottavasti korjautuu säädöillä
- Keula vaikuttaa myös olevan korkealla, vain yksi tai kaksi rengasta (laskutavasta riippuen) on näkyvillä yläkolmioista, tarkistettava oikea korkeus (Millessä piti näkyä 4 rengasta?)
- Ohjauslaakerin voisi kiristää
- Keltaisten johtojen liittimen ohitus
Pari randomia kysymystä olisi perään:
- Avaimia oli vain yksi. Se on väriltään musta (tosin virtalukkokaan ei näytä ihan originaalilta, olisiko tämä jokin entinen varkaustapaus). Saako näitä teetettyä jossakin?
-Millä chipin saa tunnistettua vai saako millään (epäilen että ei saa)?
Muita hyviä vinkkejä saa heittää. Tarkoitus olisi saada tuo häkkyrä sellaiseen kuntoon, että ei tarvitse itse olla teknisenä tukena joka matkalla mukana, nyt ei vielä ole tarkoitus lähteä virittämään. Talvea varten on ajatus varautua tankin letkujen vaihtoon, keulahuoltoon ja venttiilivälysten tarkastamiseen.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Avaat Ecun kannen, niin chipin päällä on tarra. Saa siitä todennäköisesti tunnistettua.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.