Eihän kellään sattuisi pyörimään tallin nurkissa ylimääräistä alakatetta tuonoon?![]()
KTM 1090 Adventure R '17
Exät:
- Aprilia Tuono 1000R '07
- Honda VTR Firestorm'02 "Red Devil"
- Yamaha FZ1-S '07
- Yamaha YZF600R Thundercat
- KTM 640 LC4 (palveluksessa)
- Yamaha DT 125
- Tunturi Start
Jos jollain on jäänyt nurkkaan käyttämätön tarvikestaattori, niin voisin lunastaa pois. Ei nuo pahasti maksa maailmalla, mutta jos vaikka pääsisi ensiviikolla remppaamaan.
...
Bergule.
Vaihdoin tänään tuonoon ytx14-bs akun, ja sieltä piti vähän siirrellä romuja syrjään että se mahtui sinne.
Siinä sitten laitoin kaikki kasaan ja koitin startata niin ei perkule inahtanutkaan, virrat meni kyllä päälle.
Noooh, ei muuta ku penkkiä irti ja johtoja tutkimaan. "Ei perhana ne on kyllä kaikki kiinni, mikä mättää??"
Sitten sieltä löytyikin joku ihme mokkula missä luki "upper" ja nuoli ylöspäin. No ei muuta kun ohjeiden mukaan, ja sittenhän se starttasikin oikein iloisestiIlmeisesti joku turvajuttu jos heittää vaikka lipat
Mitenhän jos keulii tarpeeksi pitkän matkan..
Taas olen viisaampi. Jatkakaa.![]()
KTM 1090 Adventure R '17
Exät:
- Aprilia Tuono 1000R '07
- Honda VTR Firestorm'02 "Red Devil"
- Yamaha FZ1-S '07
- Yamaha YZF600R Thundercat
- KTM 640 LC4 (palveluksessa)
- Yamaha DT 125
- Tunturi Start
Mies kyllästyi lainailemaan miun mopoa ja osti eilen sitten 2012 Tuonon. Sen verran siinä on elämisen jälkeä, että minua kehotettiin tiedustelemaan että ei kellään sattuisi olemaan joutavana orkkispakoputken lämpösuojaa? Siis sillä tapaa joutavana, että on oikeasti edukkaasti siitä valmis luopumaan. Hakuammuntaa, mutta yrittänyttä ei laiteta.![]()
MV Agusta Brutale 910R -08
Ex: Suzuki SV 1000S -06
Jaahans. Ei mikään mainioin päivä Taunon kanssa. Vinkkiä tarvitaan!
Elikkäs tuossa olin ajelemaan lähdössä, pärrä starttas nätisti ja kävi hetken. Liian aikasin taisin ottaa ryypyn pois ja kahvasta vääntää kun stumppas. Vaan eipäs enää startannu, releen suunnalta penkin alta kuului vaan naks ja omituista rutinaa. Virrat pois ja päälle, kiekkamittari vaan vapisi ja kesti hetken että mittaristoon tuli virrat.
Mittasin sitten akun virtatilanteen ja tulin siihen tulokseen että oliskos se startin rele keijona. Vaihdoin sen ja iloisesti lähti tulille. Pääsin ajelemaan ja pysähdyin kaffeelle. Lähtiessä taas lähti tulille mutta starttipa ei sitten lopettanutkaan pyörittämistä, ei edes vaikka virrat käänsin pois avaimesta. Hiljeni vasta kun startin releen liittimen irroitin. Onneks on pikakiinnityksellä penkki, pikkasen meinaan meinas olla jännäkakka housussa että mitäs nyt teen! Pakko oli himaan päästä ja uudelleen starttaus onnistui ilman että startti jäi huutamaan päälle.
Kysymys kuuluukin, mistä moinen voi johtua ja mistä ekaks kannattaa lähteä tutkimaan??
Ja Tuonohan on vuosimallia 2003
04 Buell xb12s
No. Startin katkaisija voi olla yksi. Auki ja puhaltelee puhtaaks.
On semmoinenkin mahdollisuus, että akku vähän väsynyt ja sen johdosta vaihdoit paskemman releen tilalle. Palaisin lähtöruutun aluksi.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Noin vanhassa RSV:ssä tulee eteen startin kaapelin, ja akun maakaapelin uusinta joka tapauksessa pian eteen. Mulla kuoli yksi lennosta, kun ei elektroni jaksanut enää siirtyä. Sitä vikaa muuten metsästettiin. Oli starttikin auki ja kaikenlaisia sähkönippeleitä lainattiin kokeeks. Välillä lähti ja toisinaan ei.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Vaihtorele on toimivana otettu irti kun vaihdoin sen väkevämpään. Koska eBay kiinanversio niin tottakai oli heti oletus että se nyt laukes. MUTTA nyt kun mainitsit tuon välillä starttaa välillä ei, oli se muuten juurikin syy miksi alunperin sen releen vaihdoin jykevämpään. Uuden akun vaihto silloin kun ei vaikuttanu mutta sitten uudella releellä tuntui pyörittävän paremmin ja varmemmin. Niin senhän luulin sen vian silloin olevan.
Eli laulaen purkien ja johtojen ihmettelyä kun vaan kerkee. Kiitos vinkistä 😊
04 Buell xb12s
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Taidanpa siis valita ensiavun tähän hätään! Wendelin sivuilta kattelin etukäteen mitä edessä, niin kuvien perusteella taidan vaan tutkailla ja antaa hätähoitoa. Syssyllä sitten kunnolla jos ei pahalta näytä..
04 Buell xb12s
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mullakin meni akku vaihtoon vaihteeksi. Oli päässyt kuivahtamaan totaalisesti talven aikana kun ylläpitolaturi ei ollut saanut virtaa sulakkeen hyytymisen tms takia. Yuasan YTX-14BS taas sisään, liittimien putsaus ja virtaa. Lähtihän se. Tosin jo tänään teki taas sitä, ettei lähde heti pyörittämään vaikka akku ja solenoidi taatusti hyvässä vedossa. Seuraava kaapeli lienee siis mullakin vaihdon tarpeessa. Tosin on tehnyt tätä viimeiset 50000 kilsaa eli kahtellaan. Todennäköisesti menee lopullisesti viikonloppuna Baltiassa![]()
Viimeksi muokannut: mikkokoo; 09.05.2018 klo 18:35.
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Täällä Tauno toimii taas. Torstaista lähtien jo niin nyt uskaltaa jo kirjottaa tämän
Eli tuli lähestulkoon kaikki liittimet mihin käsiksi pääsin, myös mittariston, käytyä läpi kera crc:n. Startin johto oli liitoksestaan aivan ruosteessa, jopa mutterin prikka oli ruostunut lähes tunnistamattomaksi mutteriin kiinni. Max 1/4 kontaktipintaa oli puhtaana! Miinuskaapeli koneen kyljessä oli ihan ok näköinen mutta hioin sen kontaktipinnan silti. Ja koska vinkkinä annettiin palata takaisin lähtöruutuun, vaihdoin sen s.releen takasin siihen mikä siinä oli. Ei enää oikein luottoa ole siihen mikä jäi starttia pyörittämään itekseen. Näiden toimenpiteiden jälkeen suuntasin Akkukellariin jossa akulle (se isompi malli alkup.nähden) tehtiin jopa 2 rasitustestiä. Testi väitti että akussa on puhtia mutta silti nappasin uuden ja edelleen mallia isomman mutta nyt on geeli ja kylmäkäynnistys luvulla 300. Vanhassa testiluku oli 210. Tuli akkukengätkin hiottua ja akkukellarista saadulla naparasvalla kyllästettyä. Kyllästin myös s.releen kytkypinnat sillä.
Ero vanhaan on huikea. Koskaan kertaakaan tuo pärrä ei ole noin nätisti starttia pyörittänyt ja tolla vauhdilla. Minkään näköistä katkosta startatessa ei ole enään esiintynyt!
04 Buell xb12s
Edelleen tuntuis toimivan
Kylmästartin kun tekee niin laakista tulille. Joutu oikein varottamaan naapurin muksua notta elä peljästy, kohta jysähtääTakavilkun lasi/ muovi lähti vissiin paremmille laitumille hengailemaan niin räpläämään pääsee kuitenkin taas..
04 Buell xb12s
1000R Tuono on saamassa power commanderin sisäänsä. Onko mukana tullut "o2 optimizer" asenettava jos käytössä on map2? Silloinhan lambdan pitäisi olla pois käytöstä.
http://www.powercommander.com/downlo...I10-004.02.pdf
Jos jollakulla on Tuono säädetty, niin ottaisin mielelläni karttoja tarkasteluun. Penkille tuo on todennäköisesti vietävä, mutta olisi sitä odotellessa jotain räpellettävää. PC:n omalla sivulla on periaatteessa kaksi karttaa tarjolla katittoman sliparin kanssa käytettäväksi. Erot ovat kohtalaisen suuret ja kiinnostaisi mikä on oikea suunta.
...
Pitäs vähän rompetta tilailla niin mieleen putkahti ajatus samalla tilata uus eturatas. Nykyiset välitykset on 16 & 43 niin millanen olis jos vaihtais 15 hampaisen eteen? Kokemuksia ja mietteitä vastaanotetaan mielellään![]()
04 Buell xb12s
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Laitoin tilaukseen kylkiäisenä tuon rattaan. Kattoo millanen siitä tulee ajaa. Toiveet että parempi kun ajot pääsääntösesti nurkissa pyörimistä nykyään.
Onkos vaihto/ irrotus operaatiossa mitään erikoista joka pitäs tietää?
04 Buell xb12s
Eikö sulla ole manuskaa?
Laita mulle privalla s-posti, niin laitan Millen manuskoihin linkit, ja saat ladattua.
Anyway, vaihde päällä se kertoo, että eturatas pitää irroittaa. Lisäks se vaatii lukitteen, Loctite 243.
Takarattaan vaihto vetopakkaan onnistuu hyvin jossain ruuvipenkissä.
Kaikki on 50 Nm, muistaakseni.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
https://i.imgur.com/OXRChs9.jpg
Tuollainen käppyrälappu tuli pyörän mukana.
Uutena ominaisuutena näin lämpimällä, pyörä vilkuttelee öljynpainevaloa about 30min seisottelun jälkeen, kun lyö taas tulille. Oishan tuola pari öljyvuotoakin, mutta kun ei jaksaisi näin kesken kautta tehdä muuta kuin ajaa...
Jos jollain sattuisi olemaan nokka-akselin asentoanturia joka _ei_ vuoda öljyä liittimestä, niin otan mielelläni vastaan
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ensimmäistä öljynvaihtoa pukkaisi (minulta tuonolle).. meinasin tyrkätä sisään motulin 5100 15W-50 esteriä..
Oletteko mistä tilanneet alkuperäisosia tuonoon? Heikolta näyttää motonetissä esim. ilmansuodattimen ja öljynsuodattimen suhteen..![]()
KTM 1090 Adventure R '17
Exät:
- Aprilia Tuono 1000R '07
- Honda VTR Firestorm'02 "Red Devil"
- Yamaha FZ1-S '07
- Yamaha YZF600R Thundercat
- KTM 640 LC4 (palveluksessa)
- Yamaha DT 125
- Tunturi Start