Joo o… Vittujen kevät en enää paremmin tässä vaiheessa sano.
Tuo ruskeanliittimen irroitus homma tuli hylättyä heti alkuunsa, menee niin ahtaasta välistä että ajattelin ottaa sitten staattorin irti kopasta.
No, en tiiä itkeä vai nauraa mutta kun kopan aukasin meinas leuka tippua lattiaan. Staattorin ylimmät käämit aivan mustana palaneesta öljystä (?) ja myöskin ne kohdat jotka hipovat vauhtipyörän magneettia. Taitaa olla siis myös staattori paskana tästä helevetin vehkeestä.
Vauhtipyörä ja pultti lähti hienosti auki kun lämmitin kunnolla.
Spragi tuntuu pitävän kyllä toiseen suuntaan ja toiseen suuntaan pyörii.
Seuraava ongelma on se että miten saan purettua tuon vauhtipyörä paketin osiin? 6 kpl pultteja irroitettu vauhtipyörän syvennyksestä mutta en keksi miten sen saa pienempiin osiin kun saumoja ei näy missään?
Käyrä kyllä tällä hetkellä sen verran korkealla ettei ole tosikaan…![]()
Viimeksi muokannut: TimoTei; 16.05.2024 klo 19:40.
Aprilia Rsv 1000 R
https://youtu.be/tis4msHxzk4?si=2tcR8R4iNSkQ5HS_
Spragin pitoihin… et kädellä saa testattua kuin, että menee oikein päin.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Nyt on myynnissä kohtuu edullinen Mille, melkein tekisi mieli hakea oman Millen kaveriksi talliin
https://www.nettimoto.com/aprilia/rsv/3084321
Kawasaki Z1000 2010
Honda CBR1100XX Blackbird 2000
Ihan erinäkönen gen2 vauhtipyörä. 6 pulttia irti mutta ei vaan lähe purkautumaan noi takana olevat ”pesät”.Tuossa videossa oikein levähtää käsiin tuo vauhtis.
Kehno kun en kuvaa tänne osaa laittaa..
Ps. Kesän lopulla kun elämänilo menny tämän myötä saat tuohon rahaan jo gen2.![]()
Aprilia Rsv 1000 R
Kuvien perusteella se tähden muotoinen osa on juuri niillä kuudella pultilla nipussa. Spragi on kaikissa V990 Rotaxeissa sama.
IMG_1695.jpg
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Aprilia Rsv 1000 R
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
En oikein osaa tuohon lataukseen sanoa juuta enkä jaata, kun huimat 10km oon kerenny pyörällä ite ajaa. Tyhjäkäynnillä mittari näytti jotain 13.4v luokkaa muistaakseni kun tutkin sitä sen ainoan kerran kun sain pyörän käyntiin. Mutta joo, satavarmaa on kyllä se etten tuolla staattorilla tuu kasaamaan tuota tai ampuu siinä itseään jalkaan. Sitä mustaa palanutta shittiä oli siis varmasti ainakin reilu milli ympäriinsä ylimpiä käämejä.
Onko ehdotuksia staattorista mikä laittaa tilalle? Jotkut sanoo että turha investoida kalliisiin kun porsii kuitenkin ja jotkut on erimieltä. Kävi kyllä mielessä että jos rakentelis öljysuuttimen samalla… Kun tehdään niin sit tehdään kerralla kunnolla.
Kerrotko vielä mitä tulee ottaa huomioon kiilan kanssa? Kunnolla varmaan ainakin puhdistus kampuran kaulalle? Voiko käyttää porakonetta ja teräs/messinkiharjaa vai onko liian raaka metodi?
Kaikki vinkit otetaan vastaan!
Aprilia Rsv 1000 R
Ei siinä mitään kovia keinoja tartte. Kunhan lukitteen raadon saa pois.
Ja kattoo vain, että kiila on urassaan paikalle laitettaessa ja vauhtipyörän ura kohdallaan.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tämmönen tuli vastaan:
https://www.carmo.nl/index.php?main_...p2020erelivf81
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Juu. Kaulalle kanssa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kun ilmaat takajarrua, niin ota kaveri, sillä muuten menee akrobatiaksi. Satulan nippa pitää saada ylös sinne perän korkeudelle. Sitten rokkaa. Eli takanen irti jne.
Siellä kun sitä pitelet, niin yksin ylettää nippa nappa jalalla polkimelta pumppaamaan.
Edit: onnistuneen ilmauksen jälkeen kato, että polkimen työntötanko ei ole säädetty liian lähelle. Klappia pitää olla. Muuten takajarru leikkaa kiinni.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Olisko syytä investoida se satku plus postit derated 370W vauhtipyörään joka ei polta staattoria enää ikinä. Pari sivua aiemmin tarjosin linkkejä joissa tähän palveluun viitattiin, ennen saagan alkua.
Eli tässä viestissä linkkeineen
http://www.moottoripyora.org/keskust...=1#post6760309
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Onko tämä sama tyyppi?
https://www.apriliaforum.com/forums/...the-500w-Rotor
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
150€ vissiin maksaa nykyään + postit. Pitää laittaa viestiä tuolle että millä aikataululla sais tehtyä. Tuoko sitten ois korjaus näihin staattori ongelmiin? Toisaalta jos tuolla saa estettyä uuden palamisen niin sitten ei varmaan tarviis öljysuihkutusta rakennella enää lisäksi. Mitä staattoreita ootte käyttäneet?
Pitää tänään vielä yrittää purkaa tuo vauhtipyörä niin selviis oliko koko startti ongelma siitä johtuva vai vieläkö tässä piilee joku muu vika.![]()
Aprilia Rsv 1000 R
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Kiitoksia tästä tiedosta teille! Laitoinkin viestiä tuolle että mitä kustantaa ja minkälaisella aikataululla onnistuisi. Meikän tuurilla posti hävittää vauhtipyörän tuolle Itävallan välille ja sitten ollaan h moilasena.
Aprilia Rsv 1000 R
Sain vauhtipyörän purettua tänään osiin, aukes helposti kun laittoi pari pulttia kierteille ja siihen hylsyn kiinni ja pieni napautus.
Onneksi kaikki laakeripinnat oli erittäin siistissä kunnossa. Tuo spragi homma ihmetyttää edelleen. Näyttää hyvältä kaikinpuolin vaikka en tuommosta oo ennen nähnykkään. Kaikki hampaat on linjassaan ja jousi ehjä. Yhdessä kohdassa jousta noin 2mm matkalla jousi hieman ”auki”, mutta voiko siinä olla jousen päiden liitoskohta?
Olisi mielenrauhan kannalta ollut mukavampi kun selvä vika olisi ollut. Nyt tulee mieleen ajatus että lieneekö käynnisysongelma korjaantuu näillä toimenpiteillä.
Kiitos muuten tuosta vauhtipyörä hommasta vinkkaamisesta! Sain Dominikin kiinni ja laitan vauhtipyörän menemään Itävaltaan huomenna. Hänellä ”hyllyssä” pari valmiiksi downgreidattua vauhtista niin laittaa samantien tulemaan mulle uuden kun nykynen saapuu hänelle. Otin myös häneltä staattorin, hintaa sillä 130€. Eli karkeesti ~300€ palaa taas tämän staattori homman takia perseeseen mutta minkäs teet.
Aprilia Rsv 1000 R
Jos kaapelit kattelet, ja solenoidinkin vielä, niin mikäs sitä estäis.
Hyvä ratkaisu.
Itelläkin on staattorin liitin vielä vakio, mutta säätimen liittimen oon ohittanut vaihtovirtapuolelta. Gen1 tartti vähän piuhaa ja liimallista kutistesukkaa. Reilu kuorinta ja punoo vain liitoksen, ja sukka päälle. On notkee, eikä katkee.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Joo ajattelin laittaa varmaan samaan konkurssiin 16mm2 kaapelit ja sen 150a solenoidin.Jos ei niillä ala käynnistymään niin sitten hakkaan jo päätä seinään.
Ps. Mistä tietää että huoleton japsien aika on ohi? Enää ei tarvii varata talvisäilö paikkaa vaan sain tallipaikan syksystä alkaen niin pääsee purkamaan ja ihmettelemään sitten ajokauden ulkopuolella.
Aprilia Rsv 1000 R
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
JMH tai joku muu tietäjä. Tuli tuossa mieleen tuosta spragista vielä. Yritin netistä löytää miten se ktm spragi menee paikalleen. Pyörimissuunta eri, mutta vaatiiko sen asentaminen spragin purkamisen ja kasaamisen päinvastoin lukkorenkaan alta? Vai oliko niin että ktm spragi istuu kummin päin tahansa apriliaan koska siinä ei ole vastaavaa ”kaulusta” kuin aprilian omassa?
Puntaroinut vielä että onko uhka vai mahdollisuus laittaa ebayn spragi paikalleen. Että jos sen saa sinne helposti ilman riskiä että tunaroin sen rikki ennen asennusta niin mielumin tilaan ainakin oletusarvoisesti laadukkaamman vielä ennenkun lyön kasaan. Jääpi sitte pahan päivän varalle ebayn malli.
Aprilia Rsv 1000 R
Mulla sen kotarin spragin ois saanut kummin päin vain asennettua.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Niin oon lukenut että ainut erotus siinä on, ettei siinä ole kaulusta toisella puolella mikä apriliassa estää väärinpäin asennuksen. Mutta ei siis ilmeisesti vaadi itse spragin purkamista osiin? Netistä en löytänyt muuta tietoa kun juuri tuon että huomio pyörimissuunta.
Taidan tilata sen spragin vielä kotarilta niin saa laittaa hetkeksi tuon magneetonkopan kiinni ja mielenrauhan.
Vauhtis on nyt menossa maailmalle, virtakaapelit pitäs tilata ja sitte ootellaan että kusti polkee.
Kiitos taas !
Aprilia Rsv 1000 R
Mä luulen että näitä on eri designejä. Omaan 03 Milleen laitoin BMW yksipyttyisen spragin ja siinä piti irroittaa jousi ja kääntää nokat, kun spragin huuli esti asentamisen "oikein" päin. Joko se istuu fiksusti tai sitten ei.
Sellainen vinkki tuli mieleen että ole tarkkana kasatessa että kaikki rattaat tulevat oikein päin, ekaa kertaa tehdessä piti vetää vauhtis uudelleen irti kun olin sössinyt eikä koppa mennyt paikalleen.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Kiitos vinkistä. Joo ilmeisesti vähän riippuu minkä merkin spragia käyttää.
Kuvia tuli otettua onneksi reippaasti ennen purkua ja videoita mihin suuntaan pyörii vapaasti jne.
Äsken laitoin Apworkshopilta kaapelit + solenoidin tilaukseen niin saa nekin samaan rytäkkään laittaa kuntoon.
Aprilia Rsv 1000 R