Mites nuo venttiilivälykset ym? Kuume pahenee ja yritän perustella itselleni että miksipäs ei.
Oliko näissä gen2 myös twinspark vai onko muuttunut yhden tulpan systeemiin. Ei sillä että vaikuttais millään ostoaikeisiin mutta huvikseni mietin. Jotain sivustoja mistä saa tarvittaessa nopeasti varaosia tämmöseen kun kakka osuukin tuulettimeen?
Aprilia Rsv 1000 R
Yksi tulppa. Kannet vahvaa tekoa, ja välykset pysyvät hyvin toleransseissa.
Kopat saa auki melko helposti, kun nappaa putsarikotelon ja läppärungot irti. Etupytyn vasemman etunurkan kopan pultin kanssa tarkkana, että pääsee kunnolla käsiksi. Mielummin purkaa muoveja enemmän kuin vähemmän.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Yhdellä tulpalla per pytty on noi gen kakkoset. Mulla oli 2004 ja 2007, ekasta porsi laturi mutta miitoin molemmat toimivat ihan ok sen noin 40.000km mitä ehdin molemmilla ajaa.
Kytkin horii joskus ruuhkissa ilmaa, ja takajarru on aika tehoton.
Kytkimen saa hoidettua pikaisesti yläpäästä 8mm kiintoavaimella, takajarrun toiminta paranee huomattavasti sellaisella tappisarjalla jossa pääsylinteri siityy pystyasentoon jarrupolkimen viereen.
Viimeisimmissä, taitaa olla 2006 eteenpöin on myös ns karvalakkimallissa Öhlinsin etupää, omaan -07:aan hankin myös Ohlinsin taakse.
Jees kiitoksia vastauksista. Vaikeeta perustella että miksipäs ei. Aika paljon saa pyörää tuohon rahaan jos vertaa hintoja esim japseihin. Katotaan miten homma etenee
Rauhottaa kyllä vielä vähän tää ikuinen talvi kun paria astetta lämmintä ja räntää lupailee taas vaihteeksi, ja ajamalla pitäs pyörä hakea.![]()
Aprilia Rsv 1000 R
Venttiilien välykset tuli tsekattua ja ne oli aikalailla toleranssien alarajalla, joten säädön tarvetta ei ollut. Mutta pari kysymystä heräsi, etupytyn venttiilikopan alla, onko sormen osoittama ruskea massa ihan tehtaalta? Tai mikä sen virka on? Kuva liitteenä. Ja kyseessä on siis -99 Mille.
Kawasaki Z1000 2010
Honda CBR1100XX Blackbird 2000
Osaako joku sanoa mikä tässä on tarkoituksena? Mikä ohitus tai vastaava tässä on tehty? Ja tässäkin on -99 Mille kyseessä.
Kawasaki Z1000 2010
Honda CBR1100XX Blackbird 2000
Gen1 Millen ajotietokoneessa tosiaankin on varsin mainio ajanottokello, jonka saa päälle muistaakseni LAP- ja E-napit pohjaan painamalla samaan aikaan. Tässä moodissa LAP-nappulalla liipaistaan aina kierroksen päätteeksi, tai aikojenkatselumoodissa vaihdetaan kierrosajasta toiseen.
LAP-nappula toimittaa myös valojen väläytysnapin virkaa. Samalla napilla asetetaan kellonajan minuutit ja tunnit, joten disco tulee talon puolesta tätä asettaessa.
Ansiokas vastaus kysymykseen Samilta! En tiennyt itse tuollaisen olemassaolosta!
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Tuumasta toimeen. Tänään tuli tehtyä Mikeyxin kanssa kaupat Apriliasta. Ensimmäinen ajolenkki ja olin myyty. Oisin voinut jatkaa tuolla ajamista vaikka koko päivän.
Uskomattoman hieno moottori, ja pyörä kääntyy sinne minne haluaa kuin ajatuksen voimalla. ( toki tähän vaikuttaa sekin, että edellinen pyörä oli blackbird joka nyt, no painaa kuin synti tähän verrattuna)
Paras pyörä mitä olen ikinä ajanut!![]()
Aprilia Rsv 1000 R
Tämäpäs alkoikin hyvin. Aamulla oli tarkotus lähteä ajelemaan, mutta eipä pyörä lähtenytkään käyntiin.Startti pyörii iloisesti muutaman, ehkä non 3s ajan muttei mitään tapahdu. Tuntuu kuin pyörisi vaan tyhjää.
Otin vanhan akun irti ja kävin kaverin korjaamolla testaamassa, niin sekin oli ihan ok vaikkakin latausta vailla.(12.6v/130A virtaa ulos) rasitustestissäkään ei kyykännyt alle 11v. Kävin varoilta ostamassa uuden hieman tehokkaamman akun tilalle ja vaihdoin sen ja kas kummaa pyörä tulille. Pari kilometriä ajoin huoltoasemalle tankkaamaan ja sieltä lähtiessä sama homma…
Hetken siinä kiroilin ja kokeilin boosterillakin ettei varmasti ole virran vähyydestä kiinni. Startti vaan tuntuu pyörivän tyhjää. Rupesin siinä suunnittelemaan jo jotain mäkilähdön tynkää, ja ennen sen toteuttamista kas kummaa pyörä käyntiin laakista.
Onko ideoita mitä tässä nyt lähtee korjaamaan? Vähän kuumottava mihinkään lähteä kun ei tiedä pitääkö kävellä takasin.![]()
Aprilia Rsv 1000 R
Mittaa lataus. Jos siinä häikkää, niin akun maa ja akun navat puhtaiksi. Staattorin ja jännitteensäätimen liittimen tsekkaus.
Huonolla tuurilla startin vapaakykä antautunut. Kotarin osa käy. Mulla osanumero tallessa. Remppaan tarvitsee staattorin kopan tiivisteen, kykän ja kovaa lukitetta alá Loctite 648, kuumailmapuhaltimen ja vauhtipyörän ulosvetäjän, ja kampuran lukituspultin… muistaakseni. Pulttipyssy ei haittaa.
Ai niin, Gen2. Onkohan staattori ehjä?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
On eroa siinä että pyöriikö startti, mutta pyörittääkö se startatessa myös moottoria, noin niinkuin vianhaun kannalta.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kai tuossa startissa on jonkinlainen bendix olemassa?
Itselläni tuota ei ole tapahtunut kuin kuraenskassani, minkä vuoksi siitä olen bendixin ohuella öljyllä kevyesti voidellut. Ja siinä on vielä poljinkäynnistys varalla.
Kuulostaa sille että pyörii vain startti. Pyörii todella kevyen kuuloisesti ja antaa pyöriä noin 3s vaikka nappia pitäisi pohjassa. Mittarin mukaan latausjännite on ihan ok, n 13.7v näytti kun katsoin tänään. Purin kaikki katteet pois ja käytän nyt koko johtosarjan auki ja putsailen liittimet. Pitää käyttää vielä startin päässä oleva virtakaapeli irti ja putsailla varmuuden vuoksi. Akulle tulevat liitokset on puhtaat.
Aprilia Rsv 1000 R
^Tilanne on ilmeisesti se, että startti ei kytke hammaspyörää vauhtipyörän kehälle. Siksi bendix olisi epäiltynä. Sähköisissä kontakteissa ei mielestäni ole mitään vikaa, koska startin kytkeytyessä moottori jyrähtää laakista tulille.
Eikös vapaakytkin ongelmassa kuulu jotakin erikoisia ääniä yleensä? Luulis näiden starttien kestävän kun Denso lukee päällä.
Jos purkaa startin irti, niin pitääkö silloinkin purkaa nuo vapaakytkimet ensin irti magneeton kopan sisältä, vai riittääkö jos pulttaa startin irti koneen kyljestä ja vetää pois vähän niinkuin autoissa?
Aprilia Rsv 1000 R
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Pitää kokeilla purkaa tuo startti irti koneesta ja puhdistella. Kävin kaikki johtosarjan liittimet/liitokset läpi ja puhdistelin/voitelin.Mistään ei oikeastaan löytynyt mitään ihmeitä. Ruskealiitin ok eikä ollut sulanut tai havaittavissa lämpöongelmaa.
Taidanpa tässä illalla vielä kokeilla riipasta tuon startin tuohon pöydälle.
Aprilia Rsv 1000 R
Ei kai V60:ssä Bendixiä ole vaan vapaakytkin/suuntaislaakeri/sprägi/miksisitäkukakinsanoo niinkuin useimmissa muissakin. Jos se luistaa, ei välttämättä kuulu ihmeempiä sivuääniä, startti vaan pyörii tyhjää.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mulla Milles aikoinaan startin rele jumittui ajoittain päälle. (tätä ei oikeen huomaa ku moottori käy).
Tää tyhjens akun niin, ettei oikein jaksanu startata...
Vaihdoin starttireleen isompaan. Niin taas toimi.
Ja tollanen Aprilia ei taho lähtee mäkistartilla käyntiin. Aika tuhoon tuomittu yritys.
Takapyörä menee vain lukkoon, eikä moottori pyöri![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Näin myyjänä joudun toteamaan, että startissa on jo myyntihetkellä ollut piilevä vika. Olemme ostajan kanssa päässeet sopuun hinnan alennuksesta.
Itse en moneen vuoteen ole pyörällä ajanut alle +12C lämpötiloissa. Noissa oloissa enskailu/crosscountry on ollut voittaja. Siksi en ole aikoihin pyörää kylmässä startannut - uusi omistaja taas joutui viileässä heti ongelmiin. Eli startissa on vika, joka kylmässä tekee isoa ongelmaa mutta lämpimämmässä ei vielä. Mutta vika toki ajastaan pahenee ja alkaa sitten vaivaamaan myös lämpimämmässä.
Aika jännä että Gen2 sprag kosahtaa. Gen1 normikauraa mutta en kyllä ole uusikoppaisista paljoa kuullut. Varsinkin jos ei murissut, rutissut, rasahtanut tai muuta vastaavaa aiemmin. No, ei se vaadi kuin jousen väsähtämisen siitä ympäriltä, tai katkeamisen yks kaks yllättäen.
Sellainen jippo on saada vielä joitain kertoja käyntiin että yrittää väkisin mäkistarttia. Jos kone hievahtaa hiukankin niin sen verran tulee elämää osiin että seuraavan kerran voi napata kiinni. Ostin oman 03 Tuononi viallisena halvalla, sitten tönäämään soratielle käyntiin, ei onnistunut mutta tajusin yrittää vielä napilla. Mopo lähti tulille ja myyjän ilme kuin miljoona dollaria kun kaasutin tieheni. Sain vielä 5 kertaa käyntiin ennen kuin suosisti tein remontin ennen säkän loppumista.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88