Joo eipä tälle tuurilleen nyt minkään mahda, ja ei tosiaan ole Mikeyxi piilotellut tätä hommaa kauppoja tehdessäse vaan nyt sattui hajoamaan.
Tosiaan käytin vielä startin irti ja se oli ihan täysissä sielun ja ruumiin voimissaan .
Onko kenelläkään myydä ulosvedintä vauhtipyörälle? Mites kun noissa ohjeissa kehotetaan lukitsemaan moottori ykk kohtaan, niin miten se onnistuu todeta ilman venakoppien irroitusta? Vai onko edes välttämätöntä tässä operaatiossa?
Tuo ktm numerolla oleva osa oli motokeitaalta näköjään loppu varastosta. Mitenkä tuo ”väärän” kätisyys huomioitava asentaessa? Ekaa kertaa tuommosta tulee laitettua.
Ja ettei lopu kysymykset liian aikaisin niin jos jollain tallessa oe numeroa myös magneeton tiivisteelle/sille aprilian omalle vapaakytkimelle niin saapi laittaa tulemaan!
Kesä vasta alussa, ekana päivänä kun purkaa pyörää niin kohta on tuttu kapine vaikka kilometrejä ei kerry.
Edit: Aprilian orkkisnumero ilmeisesti AP0659110?
Ebaystä noita löytyy kohtuulliseen hintaan, osa jopa olevinaan original quality mutta näinköhän on. NPM myy kohtuulliseen vajaan 600€ hintaan sitä.
Viimeksi muokannut: TimoTei; 12.05.2024 klo 22:46.
Aprilia Rsv 1000 R
wendel motorräder: noilla sivuilla räjäytyskuvat ja osanumerot esimerkiksi.
tiivareita saa jopa Motonetistä (ainakin toista puolta). Athenan tiivari ebaysta käy.
Kätisyys kytkimelle: Kun osat kasassa pöydällä ja pyörität ratasta (leikit starttimosaa) pitää ottaa kiinni. Kun pidät ratasta paikallaan, ja pyörität vauhtipyörää (leikit konetta) ei saa ottaa kiinni.
En nyt muista ulosvetäjän kierrettä, mutta apriliafoorumin hakutoiminto on ystäväsi. (AF1 foorumi). Löytynee vaikka Stormilta.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Pitää katella mitä saapi motonetistä ja mitä tilailen ulkomailta. Onko kokemusta, pitäskö ton nyt olla orkkis osa vai onko porukalla kokemusta noista ~80€ italiassa myytävistä malleista?
Osaako joku vielä valaista, onko tossa välttämätöntä koneen lukitus ykk kohtaan? Ja jos on niin vaatii sitte etupyrtn venakopan purkamisen + sinne uus tiiviste.
Pitää yrittää saada tilattua osat tässä alkuviikolla, niin voisin rauhassa alotella jo purkamaan.
Kiitos kaikille avusta jo tässä vaiheessa!
Aprilia Rsv 1000 R
Kampuran lukituskolot (niitä on kaksi, molemmille pytyille) on YKK:ssa. Lukituspultin paikka on kytkimen puolella. Saanee sen sitäkin kautta lampun kanssa kurkkimalla oikeaan kohtaan, että saa lukittua. Ei tartte koppia availla.
Sitten kun olet ampunut vauhtipyörän ulos, niin putsaa kampuran pää ja vauhtipyörä vanhasta lukitteesta kunnolla, että nousee kartiolle kunnolla kun laittaa takaisin paikkaan.
Vauhtipyörää on aika hankala heittää muistaakseni 130 Nm momenttiin, jos kone ei ole lukittuna.
Venakoppien tiivisteet eivät ole muuten kertakäyttöisiä näissä. Se kumitiiviste on aika pitkäikäinen.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Gen1 ei tarvitse koneen lukitusta, vauhtipyörästä voi pitää kiinni n. 40mm kiintoavaimella jolloin momentin saa kohdalleen. Mielestäni Gen2 vauhtipyörä on erilainen, mutta en ole nähnyt sellaista elävänä, ehkä tämän joku vahvistaisi. Muutaman vapaakytkimen vaihtaneena selvästi eniten ahdisti koneen lukitus mutta ei kai sekään liene osaavalle temppu eikä mikään.
Semmoinen huomio että ampuisin keskipultin auki ilman koneen lukitusta mikäli mahdollista ja lopuksi tietenkin momenttiavaimella takaisin. Vuosikausia foorumeita ja FB-ryhmiä seuranneena näin kerran sellaisenkin, että apinan raivolla oltiin saatu koneen lukitseva pultti poikki. Voi toki olla että tässä oltiin koitettu avata lämmittämättä tuo sikaluja Loctite mikä on oleellinen osa kokoonpanoa.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Joo eniten itseänikin ahdistaa tuo että saan koneen lukittua. Toisaalta jos reiän kautta hyvällä lykyllä näkisi lukituskohdan niin helpottaisi. Sillä nyt ei varmasti ole väliä kumpiko sylinteri on ykk:ssa lukittuna tätä toimenpidettä ajatellen.
Itsekin luin kauhutarinoita tuosta että voi paskalla mäihällä katketa lukituspultti koneen sisään…
Oliko se vapaakytkin jollain lukkorenkaalla tjsp. Kiinni siellä sisässä kun ei kuvista oikein hahmottunut.
Kaipa tuo ihan tehtävissä oleva homma on kun työkalut pysyy kuitenkin käsissä. Paljon vaan opeteltavaa ekalle kertaa tämän vehkeen kanssa. Toivottavasti vika löytyisi sieltä.
Aprilia Rsv 1000 R
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Homma valmistuu suunnitelmien osalta kohta käsiin.
Ulosvetimen kierre täytyy ilmeisesti olla m22*1,5 ja oikeankätisellä kierteellä - tuollainen löytyy motonetistä hintaan 12€. Samalla tilasin athenan tiivisteen kopalle motonetistä 12.90€.
Pitää vielä miettiä tota vapaakytkintä, tilaanko suoraan apikan osan vai sovellanko siitä kotarin osasta ja saisin mahdollisesti tilattua paikallisten ktm myyjien kautta (jos hinta kohtuullinen).
Manuaalisss ohjeet ihan ok, toki siellä ei ihan jokaisesta vaiheesta kuvia ollut mutta hitaasti kun tekee ja välttää turhaa voimankäyttöä niin yleensä hommat rokkaa!
Ps. Jos jollain varma tieto niin voitteko vielä varmistaa ton työkalun kierteen!
Aprilia Rsv 1000 R
Reissussa, niin ei pääse tallille kurkkimaan.
Olen kerran kotarin osan laittanut. No problem.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kattelin tuossa kuvia, niin ilmeisesti ei tuo motonetin ulosvedin käy? Ainakin aprilia foorumilla käytettiin sellaista ”hylsy”- mallia jonka sisästä menevä pultti otti sitten kiinni kampiakselin kierteille. Motonetin malli on ulkokierteellä oleviin. Tuotenumero 80-3030
Edit; nyt on kyllä aivopieru.. Vauhtipyörässä siis itsessään on ilmeisesti m22*1.5 kierre johon tuo kävisi. Ongelma lienee se että tuo ulosvetopultti tuossa on m12 jolloinka se sujahtaa tuonne kampiakselin pultin sisään kun se on m16. Eli ulosvetimen kai pitäisi olla mallia ”pultti”.
Valaiskaa jos olen väärässä.
Viimeksi muokannut: TimoTei; 13.05.2024 klo 16:53.
Aprilia Rsv 1000 R
Joo, ulosvedin on mallia pultti. M22 1.5
Muista se Loctite 648 tai vastaava kasatessa ja irroittaessa reipas lämpö.
Kuva AF1 kaupasta
![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kiitos varmistuksesta!
Tilasin stormilta tuon ulosvetimen. Ajattelin tilata Saksata noin 50€ hintaisen vapaakytkimen, siitähän sen näkee kauan kestää. Vähän kyllä jännittää onko vika tuossa vapaakytkimessä kun netistä ei hirvesti tapauksia löytynyt gen2 osalta.. No työkalu tilattu, tiiviste tilattu, pitää tilata vielä vapaakytkin ja hankkia loctiteä niin kaikki alkaa olla valmista.Joku foorumilainen oli joskus onnistuneesti irroittanut vauhtipyörän kaverin avustuksella tai lukitsemalla takarengas, mietin että josko sitä kokeilisi ensiksi. Sen verran hyvä tuuri tuntuu olevan tämän kanssa että kohta on lukitustappi mutkalla koneen sisällä…
Ps. Missä kohtaa startin rele/solenoidi sijaitsee? Jos kävisin sen vielä läpi ja samalla toisen kerran kaikki muut liitokset kun alan purkamaan pyörää tässä joku päivä.
Aprilia Rsv 1000 R
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kaipa se pitää uskaltaa luottaa tuohon lukitustappiin vaikka kovin heikolle tuommonen m8 kuulostaa jos toisesta päästä punotaan isoa pulttia auki.
Tilasin saksasta apikan numerolla olevan spragin, noin 50€ jäi hintaa sille. Tänään töiden jälkeen arvelin alotella purkamaan pyörää. Käyn nyt vieläläpi tuon startin solenoidin ja sitten tuli mieleen myös seisontatuen katkaisin.
Ei kai se pahaa tekis päivittää sitäkään startin solenoidia siihen 150(?)A malliin. Tosin ongelma nyt ei pitäisi johtua virran vähyydestä kun ei edes boosterin avulla lähtenyt käyntiin.
Voiko tuo spragi sitten vioitella tuolleen, että välillä käynnistyy ja välillä ei niin herättää kysymysmerkkejä päässäni. Kaikki kertoo rusahtelusta ja kauheasta metelistä kun yrittää startata.
No saapi nähä. Jos se ei oo syyllinen niin siinäpä sitä sit ollaan ihmeissään että mitäs nyt.
Aprilia Rsv 1000 R
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Käytän ite hitsaushanskoja koska vauhtipyörä on oman lämmittelyn jäljiltä ollut kuumempi kuin Emilia Clarke vaahtokylvyssä.
Mulla oli vaan 2-osainen ulosvetäjä jonka keskiosa ruuvataan sisään, kyläseppä ratkaisi homman katkaisemasta Valmet 702:n kannen pinnapultin, jossa oli kampuran sisään oikea jenga, ruuvataan pultti sisään ja ulosvetäjä painaa sitten tätä vasten. Oikealla työkalulla helpompi.
Juuri näin se voi vihoitella. Kytkimessä on kehällä monta nokkaa joita pitää kasassa samanlainen jousikiekura kuin vaikka on akselitiivisteessä ts. etuhaarukan stefassa. Kun jousi kuoleentuu niin nokat pääsevät väärään asentoon. Sitten ne joko ottavat tai eivät ota kiinni. Jos tilanne vaihtuu kesken starttauksen niin tulee rutinaa. Pahintahan tuolle on starttailla huonolla akulla, koska jos moottori pääsee pyörähtämään taaksepäin, spragille tulee melkoinen isku.
Siksi hyvä (litium) akku, latausjärjestelmä kunnossa, jotkut päivittävät vielä kaapelitkin (AP Workshopilta saa setin, muistaakseni Gen2 oli vähän köykäisemmät kaapelit tietyissä vuosimalleissa vakiona). Vuosien myötä tulee häviöitä ja ongelmat korostuvat.
Harmi homma että heti alkuun tuli tälläistä tuskaa, mutta kyllä se siitä iloksi muuttuu. Missä päin muuten sijaitset?
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Kiitos tsempistä ja neuvoista teille molemmille!
Ei tosiaan kuvin ruusuisesti alkanut mutta eiköhän se siitä. Tekemällähän nämä oppii ja ajatus onkin käyttää vaikka kaksinkertainen määrä aikaa kuin hosua ja olla huolimaton.
Mietin kyllä tuota virtakaapeli swappia, pitää tutkia mitä hintaa valmiit on vs jos itse tekisi metritavarasta ja ostaisi uudet kaapelinpäät.
Joensuussa asustan.![]()
Aprilia Rsv 1000 R
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuli aloteltua tänään purkamista ja kävin vielä kertaalleen liittimet/sulakkeet/akkukaapelien päädyt sekä startin solenoidin läpi hiekkapaperin kera. Solenoidi muuten löytyy näissä oikean takakatteen alta.
Mietin tuota tankin irroitusta. Ohjeissa ei käynyt ilmi pitääkö se tyhjentää ennen irroitusta vai tuleeko sieltä muuten kaikki soppa pihalle - nimimerkillä täysi tankki.
Aiemmin ollut vaan kaasaripyöriä joissa ollut bensahana tankin alla.
Huomenna jatketaan pikkuhiljaa etiäpäin. Seuraavaks taitaa olla luvassa öljysäiliön irroitus/öljyjen pois laskeminen.
Aprilia Rsv 1000 R
Jos tankin irroitat, niin paluupuolella on pikaliitin, mutta menopuolella ei (gen1 tietoa), eli jos letku tankilta menee suoraan läppärunkoon, niin lappona tulee ulos irroitettaessa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tankin irrotus -jos se todellakin on pystyyn nostamisen sijaan tarpeen- lienee helpointa tehdä jättämällä letkut kiinni läppärunkoon ja ottamalla koko roska samalla kertaa.
Joo taidan jättää sitten irrottamatta kokonaan. Eipä se tuota remonttia ajatellen olisi ollutkaan to do- listalla mutta ajattelin käydä myös ns. Konehuoneen puolelta kaikki liitokset läpi kun kerran on alettu tekemään. Oliko muuten niin, että tdc työkalu kiristettiin vain sormilla tiukalle? Mulla on siis mikeyxin tekemä työkalu siihen jo pakissa.
Aprilia Rsv 1000 R
Jos on siipimutterimallia, niin pitäis mennä sormilla. Eihän se tartte olla kuin kontaktissa kolon pohjan kanssa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Päivittelen tänne jos jotakuta sattuu kiinnostamaan tai tulevaisuudessa on suunnitelmissa vastaava remontti ilman aiempaa kokemusta ko. Operaatiosta.
Tänään hetken hääräilin pyörän kimpussa ja laskin öljyt pois + purin öljysäiliön pois.
Koneenkin sain lukittua ykk kohtaan, iso kiitos JMH vinkistä että kurkistelemalla kampikammioon reiän kautta tuo onnistuu. Tovin sain pyöritellä että sattui kohdalleen, pyöritin siis yksin vaihde päällä takarenkaasta kun en tohtinut koppaa vielä avata kun pyörä ulkona majailee.
Olin ehkä liian tarkka siitä että tuo lovi on millilleen linjassa reiän kanssa - tuli myös useaan kertaan lukitustapin paikalleen laiton jälkeen kokeiltua takarengasta pyöritellä suuntaan ja toiseen sekä varmistettua että kampura tosiaan pysyi paikallaan.
Huomenna käyn hakemassa vielä loctiten sekä täytyy ostaa noita kunnollisia letkukiristimiä ja niille pihdit.
Ootteko vaihtaneet niitä vauhtipyörässä olevia 3kpl kuusiopultteja kovempiin vai kasannut orkkiksilla - aprilia foorumilla tuntui olevan aika yleistä tuo homma.
Ja ootteko löysänneet niitä pultteja jo siinä vaiheessa kun vauhtipyörä on vielä kiinni koneessa?
Taas muutama tyhmä kysymys mutta tuleepahan sisältöä.![]()
Aprilia Rsv 1000 R
Mä oon käytellyt ihan hylsyllä kiristettäviä kiristimiä.
En muista vaihtaneeni vauhtipyörän pultteja ja purettu on vauhtipyörä pöydällä.
Linkin maaliraaputin on näppärä, kun raaputtelet irti paperitiivisteen jämiä.
https://www.motonet.fi/tuote/wolfcra...oduct=75-00962
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Perkule tuo raaputin se unohtu ostaa. Huomasin äsken kun katoin huoltomanuaalia, että kampiakselin asentotunnistimen pultti pitäisi kai kanssa laittaa lukitteella kiinni - tosin perinteisellä kierrelukitteella.
No tänään kerkeää taas hetken punomaan, tarkotus ois saada vauhtipyörä pöydälle niin pääsee ihmettelemään miltä näyttää.Oliko nyt niin että kannattaa antaa lämpöä jo reilusti pelkän kampiakselin pultin irroitukseen, ja sitten lisää ennen kun ulosvedän vauhtipyörää pois?
Mulla on vielä ruskealiitin käytössä staattorilta, mutta ajattelin etten irroita staattoria kopasta vaan kokeilen saada staattorin piuhan vauhtipyörän puolelle ja sidon siihen pienen narun jolla vedän sitten kasatessa takaisin.
Pyörä kun majailee pressun alla katoksessa niin saan sitten kätevästi laitettua kopan hollille aina kun hommat seiso- jotkut laittaneet kopan myös nippusiteillä roikkumaan staattorin kanssa, mutta mukavampi touhuta kun on tilaa.
Katotaan miten äijän käy tänään! Toivotaan että vapaakytkimestä löytyisi jotain merkkejä vauriosta ja vika olisi siinä.
Ps: pienessä mielessä kyllä suunnittelin jo tilaavani samaan konkurssiin Ap workshopilta virtakaapelit/järeämmän solenoidin. Hankala tietää missä kunnossa nuo nykyiset johdot on eristeiden sisältä.
Aprilia Rsv 1000 R
Pultti on samalla kovalla muistaakseni kiinni, että lämpöä voi antaa.
Ja ideahan on lämmittää vauhtipyörää juuri kartion ympäriltä, eli keskeltä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.