Kauppa on 5-vaille lukkoon lyöty tosta pyörästä. Vm-02. Ajettu 8 t. Nyt vastaan on tullut netissä muutama kommentti kytkimestä, ajettavuudesta ja alkoi pelottaa... onko tää ihan pieleen mennyt hankinta? Olisko kenellä antaa kokemuksen tuomaa viisautta asiaani? Tää on eka oikea pyörä skootterin jälkeen.
Itse asiassa pyörässä ole mitään erityistä ongelmakohtaa. Ajo-ominaisuudet ovat kohdallaan, kokemusta on. Kytkimestä en osaa sanoa, en ole ainakaan kuullut mitään poikkeuksellista sen suhteen. Hankintana siitä tekee keskinkertaisen se että sen maahantuoja ei ole kovin innostunut huolehtimaan jälkimarkkinoinnista. Tämä tieto on tosin peräisin siltä ajalta jolloin Aprilia oli vielä varsin vähän tunnettu merkki näillä seuduin. Eli muutaman vuoden takaa. Silloinen naapurini vaihtoi juuri tästä syystä pyörämerkkiä.
Jos pyörä kiinnostää kannattaa ottaa yhteyttä maahantuojaan (Nakkilan P & M) sekä henkilöihin joilla tällainen pyörä nykyisin on käytössä ja tiedustella heiltä valmiuksia huolto- ja varaosapalvelun ylläpidosta. Ja vertailla vastauksia.
Katsotaan onko linja parantunut?
Myös oma eka pyöräni on Pegaso, mutta paljon ei ole ehtinyt kertyä kokemuksia, kun ostin sen vasta syyskuun lopussa ja nyt se on jo talvisäilössä. Vuosimalli 1999 ja kilometrejä 27000 ostaessa. Uudemmat Pegasot (tulikohan 2001?) on ruiskulla.
Kytkimen ongelmista en ole lukenut, oliko siis kyse sen kestävyydestä? Oman Pegason kytkimen toiminnassa ei ole ollut huomauttamista.
Varaosiakaan ei ole tullut hommattua kuin öljynputsari ja se ainakin löytyi Nakkilan pyörän (Konala) hyllystä.
Ajettavuudessa ei minulla ole moitteita. Helppoahan tuollaista katuenskaa on ajaa. Moottorijarrutus on voimakas, mikä vaatii aluksi hieman totuttelemista. Tehoa ei ole järin paljoa, mutta se ei liene päällimmäisenä mielessä Pegasoa miettivällä.
Ostin Pegason kun:
- Ajattelin, että se on aloittelijan helppo ajaa
- Hinta ei ole kova. En ollut ihan varma tuleeko tästä "se mun juttu" polkupyöräilyn sijaan.
- Yksisylinterisenä yksinkertainen ja melko helppo/halpa huoltaa
- Pieni teho ei ekan pyörän kanssa niin vaivaa, enkä aja kaksi päällä kuin kerran tai pari kaudessa
- Pääsee ajelemaan sorallakin melko huolettomasti
Aika outoa jos Pegason ajettavuutta on kritisoitu... siis pyörähän on omasta mielestäni helppo kuin mikä ajaa!
Kytkimestä kestävyydestä en osaa mitään ihmeempiä sanoa kun en ole pegasoa omistanut, ihan mukavalta se tosin tuntui.
Oikeastaan ainoa vika mitä olen kuullut pegasossa olevan, on että alkupään (vm. 92-94 jos oikein muistan, joten sekään ei tätä tilannetta koske) pegasoista oli tuo kansipahvi vähän herkkä palamaan. Siitäkään ei pitäisi olla ongelmaa ellei sammuttele konetta ylikuumana.
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että pegaso on todella hyvä pyörävalinta. Voisipa itseltänikin semmoinen löytyä jos rahaa olisi...
Pegaso IE
Vanhaan threadiin uusi kysymys:
Olikos noissa vuosimallin 1992-96 Pegasoissa mitään säilytyslokeroa esim. satulan alla? Lähinnä jotain johon mahtuisi jarrulevylukko tms.
Ducati 996 -00, Aprilia: Pegaso 650 -92 & 125 -90 x6, Tuareg 660 -22 & 350 -87, AF1 Futura Sport Pro -92 x2 & Futura -91 x4 & Replica -90 x2 & Sintesi -90 x2, Cagiva: Supercity -98, Alazzurra 350 -87, Tamanaco 125 -90, Gilera: RC 600 -90 & SP01 -90
Jälleen vanhaan threadiin uutta verta. Muutama vuosi sitten myin pois kevarini, 125-kuutioisen Pegason. Pidin pyörästä erityisen paljon ja siitä lähtien mieleni onkin tehnyt isompaa Pegasoa. Kiinnostuksen kohteena on hiukan vanhemmat, kaasarilla varustetut yksilöt, ehkä noin vm. 1996-2000. Katselin Bikez.comista kyseisiä vuosimalleja ja havaitsin pyörien kuivapainojen välillä eroja;
vm. 1996 157 kg
vm. 1997 161 kg
vm. 1998 180 kg
vm. 2000 180 kg
Onko nuihin bikezin tietoihin luottamista? Mistähän voisi johtua lähes parinkymmenen kilon painonlisäys 97- ja 98-mallien välillä? Moottorien tehoissa ei taida heittelyä olla pahemmin. Nuiden tietojen perusteella 96- ja 97-mallit kiinnostaisivat tietenkin enemmän...
Mahtaapi olla tilastoöhkiäisiä, itse en noihin ameriikantilastoihin kovin sanatarkasti luottaisi, koska noissa jenkkipeleissä voi muutenkin olla pieniä eroja meikäläisiin.
Oleellisin ero vm. -98 eteenpäin lienee vain tuo "Cuben" ilmestyminen muistaakseni hiukan massiivisimpine katevarustuksineen ja matalampine istuinkorkeuksineen, eli endurosuunnalta mentiin yhä enemmän kaupunkienska- ja yleispyörälinjalle, jota myös naiset yltävät paremmin ajamaan. Noissa tämän vuosikymmenen alun peleissähän suuntaus on aika selvä.
Missä vaiheessa ie-malli tuli eli kaasarit korvattiin ruiskulla, sitä en nyt kovin tarkkaan muista. Itse mopotti noin muuten pysyi kutakuinkin samana. Minusta tuo vanhempi malli on jopa paremman näköinen, varsinkin nuo 90-luvun alkupään siniset ja viininpunaiset mallit, ja tosiaan kevyempikin, joten jos pituutta on eikä mopotin 10v ikä haittaa, niin ihan oiva peli kaikenlaisilla teillä ajeluun se on. Nuo ihan uusimmat on toki ruiskupeleinä hiukan terävämmin kaasuun vastaavia, mutta noin muuten enempi 'tyttöjen pyöriä' ja 650cc yksipyttyisiä matkanorsuja, isoveliensä (Caponord) tapaan. Sellaisenaan siis ihan ok valintoja sora- tai routaraiskioteistä tykkäävää mopottia tarvitsevalle, mutta vanhemmista malleista löytää enemmän perinteistä enskamaisuutta ja lystiä myös metsäpoluille.
Kävin kirjastossa tutkimassa vanhoja Tekniikan Maailmoja. Löysin yhden isoa Pegasoa koskevan vertailun, vuodelta 1998. Jutussa vertailtiin Suzuki 650 Freewindia ja Pegasoa. Pyörä oli silloin uudistunut hieman, uudistuksen mukana oli tullut mm. toinen äänenvaimennin taakse sekä visiiriä oli hieman muotoiltu. Selittyisikö tuo painoero toisen vaimentimen mukaantulolla? Ehkä vaimentimet olivat raskaampia, kuin edellisissä malleissa. TM kertoi painon ajokunnossa olevan noin 185 kg. Tuon luulisi pitävän aika hyvin paikkaansa, näinollen vanhan mallin paino on ilmeisesti jotain 165-175 kg väliltä.
Täällähän on keskustelua ihan oikeista MOOTTORIPYÖRISTÄLisäänpä lusikkani soppaan, kun on tältä kesältä kokemuksia reilun 6000 kilsan verran 97 mallisesta yksilöstä.
On mukava, monikäyttöinen ja helposti hallittava peli. Ja kyllä ne tehot riittää Suomen lakien rikkomiseen
Katselin tuossa vanhoja kataloogeja ja sieltä tein seuraavia havaintoja: Malli muuttui aika reilusti vuodeksi 97, silloin tuli tankkiin tilavuutta lisää 8L, toinen äänenvaimennin ja suurempi kate(huom. painon lisäys). Seuraavan kerran muutoksia on tehty vasta 2000 luvulla(mm.ruisku).
Tietolähteiden erilaiset painot selittyvät osin mm. märkä- ja kuivapainoilla, eli jotkut on tankattuina ja toiset kuivina.