Elikkäs olen ajatellut alkaa tämmöiseen hommaan (oli viisasta tai ei)
Hankin Honda XL merkkisen papattimen jostain 80 luvun puolivälin tienoilta kuutiotilavuudeltaan 500cc. Mitä nyt lueskelin, ko. vehkeessä ei ole kuin 24kW tehoa ja nykytekniikalla olevat 250cc nelarit menee jo ohi ja sehän ei käy päinsä
Elikkäs mitäs viritystoimenpiteitä tuolle kannattaa tehä ja mitä vasta rempattu alakerta kestää? Joka tapauksessa uusin alakertaan kaikki laakerit ja tarpeen mukaan kytkimen ja rattaita. Aihio tulee olemaan mallia halpa (alle tonnin) joten moottorin laittamiseen on varattu rahaa perinteistä enemmän.
Laitoshan on 1 sylinterinen ja cuutioita 497. Neliventtiilikansi ja yksi kaasari vakiona siis.
Pitäähän sitä talvena tekemistä olla![]()
eihän 500cc yksipyttyinen miksikään raketiksi muutu, paras viritys voisi olla XR500r:n kansi tuplakaasareineen.
niitä vaan ei kasva puissa.![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
JOVAIN OL...
...PIKKASEN hyvä matkapyörä tuo sun pärräs ! Itelläni oli tommonen aikoinaan kun reissuja aloittelin ja malliltaan XL- 500 R vm-85 elikkäs se monoperäinen (prolink). Sillä jutasin mm 13 norjan reissua ja yht.noin 100 tkm. Rompetta päällä aina viikoks kerrallaan + telttaa, makhuupussia ja alusta jne. jne. Ei ollu tykki, mutta ihan riittävä vuoristoon !
EN ite lähtis hakemaan tehoja vaan noita kilometrejä, yleensä kun tehot vähentää km:iä....mutta sinunhan tuo..
ps. muista rasvata prolink:in rasvanipat
pss. pärrä kuvassa keskellä....
![]()
älä viritä itselläni oli Xl 250 aikainaan, siis vielä lussumpi "metsä honda" siinä on vanhan tekniikan kansi
teettämällähän siitä jonkun humman saa mutta ei ihmeitä parempi hannkia uudempi pyörä ,mutta halpaa ajoa![]()
Isompi kaasari. Testasin männäkesänä XL:lää mistä oli tehty Smoto.
Vakiona kaasarilla ja muistaakseni 10mm-15mm suuremmalla kaasarilla ja ero oli hyvin tuntuva.
Suzuki GSX 1400
Hayabusa Gen 2
MY OTHER FAVOURITE TOY HAS TITS ..
Oon purkanut tuota xr500:sta, ja kanavista löytyy aika paljon portaita, nykypyörissä voi olla kanavat kuin samettia, ei mitään valuportaita yms. Tuossa on vielä vaikka kuinka paljon parannettavaa.
venttiileitä voi hioa siten, että imuvenasta hiotaan terävä sisäkantti pyöreäksi. Parantaa virtausta.
puristuksia kannattaa varmaan vähän nostaa, koska xr:ssä on kovemmat puristukset kuin xl:ssä,tämän voi tehdä esim ohentamalla sylinterin alatiivistettä, tai jättää sen pois ja käyttää vähän ohutta tiivistemassaa(ei sitten juuri yhtään), koska karvakin liikaa ja sitä pursuaa koneen sisälle ja menee öljypumppuun.
Väljempi pakari kannatta tehdä. Ehkä paras ohje näiden koneiden viritykseen on GB500 pyörän viritysohje. sehän on samaan koneeseen perustuva katupyörä, jolle löytyy kisaluokkia maailmalta. Netistä löytyy viritysohjetta GB:lle.
http://www.thumperpage.com/articles/gb-500faq.html
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050