Pientä. Orkkisjarrupalat (2 palaa) 130 eur.(CebariTonni @ Helmi. 01 2006,11:58) kirjoitti
Tyhmänä en etukäteen kysnyt hintaa kun pyysin ne vaihtamaan.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
en käy merkki enkä pikku huolloissa. kaveri huoltaa meidän pyörät (mp-mekanikko) talvisäilytys maksaa pullon kirkasta ja kevät huolto mikäli ei ihmeempiä vikoja ole 50€ sis(öljyt ym perustarvikkeet)![]()
Yamaha FZS 600 -02
"Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
Tartteeks öljyn ja suodattimen vaihdossa kiroilla ja polttaa röökiä vai(Wasserschwein @ Tammi. 18 2006,22:00) kirjoitti
Eipä ne siellä paljon muuta tee... Mitä siihen menis aikaa, 15min?
Muut hommat "huolloissa" on yleensä vain tarkastuksia, joita nähtävästi suurin osa huolloista ei edes tee. Ei se itsekään ole niin hirveän vaikeeta tarkastaa, tai vaihtaa jopa ilmafilsu
Sitten kun venat pitää oikeesti säätää (tarkastus ei ole säätämistä), niin aikaa menee. Silloin ei ole ihmekään, että maksaa jonkin verran. Monessa pyörässä tarkoittaa nokkien irroittamista yms..
Mun mielestä vaikka olis kuinka onneton tekniikan kanssa, niin kannattaa tehdä itse kaikki muu, paitsi se venojen säätäminen. Se ei välttämättä kaikilta onnistu, eikä palojakaan ole heti käsillä. Venat voi tosin poropeukalokin helposti _tarkistaa_ itse, ja jos vaatii säätöä niin vie sitten sinne huoltoon, jos ei itse luota hommaa osaavansa.
Toki sitten on muutakin välillä. Parin vuoden välein kandee vaihtaa sit jarrunesteet. Talvisin on hyvää aikaa rasvailla joskus linkustoja ja niveliä. Etupäähän kandee kans silloin tällöin vaihtaa öljyt. Noiden takia ei tartte myöskään viedä pyörää kaikkiin määräsaikaishuoltoihin, voihan ne teettää sitten erikseen silloin kun haluaa, jos hommat ei itseltään luonnistu.
Oon kyllä nähny hienoja esimerkkejä siitä, minkälaisessa kunnossa pyörä voi olla, vaikka on "täydellinen huoltokirja". Paljon paremmassa kunnossa se on, jos tekniikaa hiukankin ymmärtävä kaveri on itse pitänyt siitä huolta.
Poikkeuksiakin tietysti on. On sellasiakin huoltoja olemassa, joita oikeesti kiinnostaa se pyörän kunto, ja jotka tekevät ja laskuttavat vain ne hommat mitä kuuluukin. Turhan yleistä vain on tuo ***rkeleen kallis öljyjen ja suodattimen vaihto, johon se sitten melkeen jääkin.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Jakohihnan vaihto 1.200 euroa? Ryöstöä.(avivolin @ Tammi. 19 2006,11:08) kirjoitti
Baijerilaisessa onneksi ketju, joten ei tarvitse vaihtaa.
Olihan minulla Bladen tulppien vaihto 2-3 v. sitten: 4 tulppaa 150 euroa. Kysyin merkkihuollon päälliköltä, että onko ne p*rkele tehty kullasta?
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Kyselin joskus auton öljynvaihtokeskuksessa, että miksi ne ei vaihda moottoripyöriin öljyjä. saisivat lisäasiakkaita ja helppoa hommaa. sanoivat, että kyllä voivat tehdä jos ei tarvitse purkaa katteita ja öljynsuodattimeen pääsee käsiksi.(ja on suodatin).
briteissä performance bike neuvoi säästämään huolloissa jopa siten, että ne purki pyörästä katteet irti kotona. sitten vei sen pyörän huoltoon. eipä huolto naarmuta katteita. ja säästävät jonkun tunnin katehommissa.
luulisi kansalaisopistossa olevan kysyntää moottoripyörän huoltokurssille.?
tuossa alussa viitattiin kiroilemiseen ja tupakanpolttoon, tässä onkin aloittelevan huoltajan suurin virhe, hermo ei saa mennä. pitää pysyä rauhallisena, eikä ajoittaa huoltoa siten, että kahden tunnin päästä pitää pyörän olla kunnossa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Huoltokursseja on valitettavan vähän. Venttiilien säädöt pala- ja ruuviversioissa, ketjujen ja renkaiden vaihto sekä renkaiden tasapainotus, keulaöljyjen vaihto, jne, olisi ainakin perusteltua järjestää.(jaket @ Helmi. 02 2006,09:45) kirjoitti
On opettavaista seurata ”tee se itse” miesten mokia. Syntyy todella ymmärrys siitä, miksi jotain pitää tietää ja kun ostetut huollot on, mitä on…![]()
... jotain piti muistaa
en tiedä vaatiiko se kansalaisopisto edes mitään venttiilinsäätökurssia, kunhan olisi öljynvaihto ja jarrunesteen vaihto, jarrupalojen vaihto yms.
http://www.motorcyclistonline.com/howto/
tuolla on hyviä yksinkertaisia ohjeita. pyörän manuaalit myös käyvät lävitse perushuollon melko hyvin.
kun opettelee manuskan kanssa tekee oikein pikkuhuollot niin säästää paljon. Kaikessa rauhassa vaihe vaiheelta, ja sekuntti kello pitää jättää pois työstä. Ei tuo esim tulpan vaihto niin vaikeeta ole, vaikka katteita pitää purkaa-tässä menee kallista "huolto taksaa" ns hukkaan kun liikkeessä tekee? näin voi erotuksella laittaa vaikka ite iridiumit jos tykkää.
Eikös tunti taksalla ole sama mitä ne liikkeessä värkkää pyörään kun asiakas maksaa...
Kun funtsaa niin lähes kaikki moottorin ulkopuoliset yleiset huolto hommat on aika helpoja tehdä, kuten nesteiden vaihdot, jarrupalat yms. Ja kun tietää oman pyörän kunnon niin ei tule ylläreitä vrt valohoitoon.
<p>I/ö- got the Feeling</p>
Itse tulee noi huollot tehtyä, johan sitä kakaranakin oli mopon motti levällään keittiön pöydällä. Oli kuulemma enempi korjauksessa ku ajossa.
Vaan eipä taida kaikilla ole tarvittavia tiloja ja työkaluja vaikka halua olisi tehdä hommat itse, joten pyörä pitää viedä NS. huoltoon. pilaa-se-itse hallinkin vuokra voi tulla kalliiksi.
Onneksi itsellä lämmin autotalli, ettei tarvitse enää levittää kamoja keittiön pöydälle.![]()
Benelli Tornado Tre Novecento 2004
Venojen tarkastus/säätö(suiza 1200 @ Tammi. 19 2006,01:24) kirjoitti
Jarru nesteiden vaihto
Tulpat
Öljyt
Sekä lista tarkastuksia.
Kalleinpana juurikin toi venojen säätö missä joutuu purkamaan paljon sekä huoltomies puhui että joutuisi moottorin korvakon irrottamaan että saisi konetta kallistettua jotta venoihin pääsisi käsiksi? liekkö pistänyt omiaan?
- XT 660 R
"Kalleinpana juurikin toi venojen säätö missä joutuu purkamaan paljon sekä huoltomies puhui että joutuisi moottorin korvakon irrottamaan että saisi konetta kallistettua jotta venoihin pääsisi käsiksi? liekkö pistänyt omiaan?"
ei pistänyt, kyllä se monissa sen tarvii
Mikään ei ole vittumaisempaa kuin yrittää ekan kerran tehdä jotain mistä ei voi tietää miten se menee, jos siis puhutaan öljynvaihtoa hankalammista hommista. Kun ei yhtään tiedä missä menee onnistuneen operaation ja rikkomisen rajat, niin siinähän sitten ihmettelee että pitäiskö tähän laittaa vielä vähän lisää voimaa vai mitä. Jostain manuaalista voi lukea että näin sen "pitäisi" lähteä, mutta jos ei meinaa onnistua niin sitten on umpikujassa.
Olen kyllä sitä mieltä että jos ei ole rutiinia tollasten vehkeiden kanssa askartelusta, niin ei sillä ainakaan säästä että rupeaa pyöränsä kanssa harjoittelemaan, varsinkaan jos ei satu olemaan käytettävissä kaikkia työkaluja.
Nimimerkillä vituttaapa aika runsaasti kun viikonloppu tuli vietettyä roplaten ilman että sai mitään aikaan. Jos samalla ajalla olisin tehnyt ns. oikeita töitä, olisin maksanut huollon kahteen kertaan, käynyt vetämässä kylillä kännit ja jäänyt vielä taksirahat kotimatkaa varten.
Työkaluista tuo on paljon kiinni. Momenttiavain pelastaa paljolta ja öljyt, suodattimet ja tulpat nyt vaihtaa melkein kuka tahansa joka on joskus jakoavainta kädessä pitänyt. Eikä se nesteiden vaihtokaan kovin pelottavaa ole. Keulan laiton jättäisin huoltoon nosturin puutteen takia ja venojen säätö on liian herkkä homma ite ryssittäväksi.
Se missä varsinainen mekaanikko on kullan arvoinen on silloin kun jokin menee pieleen. Vrt, edellinen huoltaja vetänyt öljytulpan liika kireelle ja kiinni laittaessa korkkaa. Siinäpä sitten itekseen mietitään.
Kallein huolto mikä on ollut oli linnunpesän poisto koneen päältä - 55€. Kyllä siinä oli kaatumatattien asennus siinä sivussa, mutta...
Kyllähän noi huollot itsekin tekis mut uudehkoon pyörään kun on saatava se leima sinne huoltokirjaan että takuut pysyy ja pääsee viel joskus moposta eroonkin kun vaihtokuume iskee,siin vaihees kyl osa kustannuksista tulee takas...
Makso mitä makso, niin muut tekee. Ite ei halua paskoa näppejä, säätää ja ruuvaa. Moottoripyörä on minulla ajoa varten.
Jos nyt krossin ostan, niin sitten joutuu alkaa itse tekee, muuten ei.
Viimeinen huolto 18000 oli kaksisataa, sisälsi jarru ja jäähdytys nesteiden vaihdon.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Jo pari vuotta on ollut niin, että takuu ei raukea vaikka huollattaisi missä.(JARIK @ Kesä. 05 2006,13:24) kirjoitti
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Noilla huoltohinnoilla mun pyörä on jo maksanut itsensä takaisin kun ite olen tenhy kaikki huollot ja korjaukset. Peli maksoi hieman päälle 4000 e vuonna -85 ja sen jälkeen siihen on parisataatuhatta kilsaa mittariin tullu sen lisäksi mitä siinä oli.
Näinhän se homma menee joko teet itse ja säästät tai itket ja maksat jollekkin muulle siitä. Onhan vanhojen pelien tekniikka toki helpommin huollettavaa, tilaa on eri lailla ja komponentit kestäviä tämän päivän peleihin verrattuna. Osia vanhaan 70-luvun Zetaan saa vielä hyvin, ei vielä tarvi siirtyä uudempaan kalustoon. Joskus sekin päivä varmaan koittaa (vanhoista ei silti luovuta, niillä ajelua vaan vähennetään), mutta itse varmaan huollan senkin, jos niihin vielä hylsysarja puree![]()
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Mp Salosella maksoi 179 e arvio oli 120-150(tomtom @ Tammi. 19 2006,11:01) kirjoitti
![]()
R1-2011
EX-R1 2008
EX-R1 2005
EX-YZF 600R
Kun vaihdoin edellisen pyöräni nykyiseen, ei liike edes kysynyt, onko pyörää jotenkin huollettu. Ei niillä leimoilla taida paljon merkitystä olla, vuosimalli ja kilometrit sen hinnan määrää.(JARIK @ Kesä. 05 2006,13:24) kirjoitti
Eikä ne huoltoleimat takuuseenkaan mitään vaikuta. Kyllä se vaan on mielestäni tyhmää maksaa öljyn ja suodattimen vaihdoista 150€.
Kyllä ne vaan hintaan vaikuttaa, ainakin itsellä myydessä on lisä arvoa ollut ja jos muualle myyt kuin liikkeelle, niin nopeampi on myydä. Oot tietenkin suostunut ensimmäiseen tarjoukseen minkä liike tarjonnut ja sehän on niin pieni että niille on aivan sama huollettu tai ei(Kake3 @ Kesä. 05 2006,16:10) kirjoitti
![]()
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
No kyllä minä ainakaan en osaa arvostaa mitään huoltoleimoja kovinkaan korkealle. On vähän eri asia, onko vaihdettu öljyt 10000km välein ja leimattu, vai puunattu ja rasvailtu kaikki oleelliset paikat talvella omasta toimesta, varsinkin jos on tilat, työkalut ja taitoa. Pelkkien määräaikaishuoltojen liikkeessä teettäminen ei ole kovin kummoinen tae pyörän todellisesta kunnosta. Etenkin kun lukee noita TM: huoltovertailuja.(Kake3 @ Kesä. 05 2006,16:10) kirjoitti
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Niin on. Minä vaihdatin merkkihuollossa öljyt ja suodattimen, maksoi kaikkineen 52 euroa. Terävämpi kaveri olisi tietysti ostanut vain öljyn (39 euroa) ja suodattimen (12 euroa) ja säästänyt isot rahat.(Kake3 @ Kesä. 05 2006,16:10) kirjoitti
Voit sitten onnitella itseäsi. Tuo 150€ taitaa olla aika normihinta. Siis jos puhutaan määräaikaishuollosta, eikä pelkästä öljynvaihdosta, vaikka se huolto olis pelkkä öljynvaihto ja stongasta ravistus.(tane @ Kesä. 05 2006,17:09) kirjoitti
KTM 690 Enduro R -15
Eikai ny sentäänKx-centerissä 121e 6000tkm huolto,sisältäen öljyt,suodattimen ja jarrunestettä+pikkusälää,tiivistettä etc. Ei kamalan kallista.
Monta kertaa onkin huolloissa vaarana ns.suvivirret,joille on pakko tietenkin joskus antaa tilaisuus oppiaJa eihän ne voi olla tekemättä kaikessa hiljaisuudessa jotain kämmiä
Katteiden ja ruuvien kanssa sitten itku pääseekin,naarmuja ja repsottaa=kukaan ei tunnusta
Nekalassa treella joku mp-huolto laskutti renkaat(120-180)+öljyjen vaihto+suodatin=550e! Katteet huonosti kiinni ja vanteet naarmuilla
![]()
Suk dik!
]
Vähän päälle 90 euroa maksoi Suzukin huoltojen hinta (1000km ja 6000km) sisältää melkein ämpärillisen eli vajaa 5 litraa öljyä ja suodattimen, ja mun ei tarvii lähteä kiikuttamaan sitä vanhaa öljyä mihinkään.
Tuo 52 € on jo halpa siinä ei oo jäänyt työlle palkkaa yhtään, jos öljyn ja suodattimen myynnistä on vähän jäänyt.
Monasti tässä tulee arvotettua se oma hinta työmarkkinoilla ihan kohtalaisesti, mutta jos pitäis maksaa toisen tekemästä työstä niin se sitte taas ei olekkaan oikeen minkään arvoista. Edellisessä pyörässä vaihtelin itse öljyt, mutta nyt on tullu pari kertaa käytettyä oikeen huollossa.
Laskussa taisi olla 0,2 tuntia ja 12 euroa työlle. Eli juuri sen mukaan mitä siihen menikin. Tuon säästi sitten öljyssä, joka olisi pullossa ollut kalliimpaa kuin huollon "hanassa".(maattan @ Kesä. 05 2006,21:13) kirjoitti
Ei kun se oli pelkkä öljynvaihto, tilauksen mukaan. Stongan ravistukset (vaijerien säädöt, voitelut, jarrupalojen vaihto jne.) hoidan itse mutta venttiili- ja öljyhommat menee huollossa varmemmin.(B12 @ Kesä. 05 2006,17:21) kirjoitti
Vuonna 1998 maksoi Bandit 1200:n 1000km huolto (venttiilien säätö, synkka, öljyt suodatin jne.) tasan 500mk merkkiliikkeessä, josta en edes ollut ostanut pyörää. 6000km huolto (öljyt ja ravistus) oli 135mk. On se maailma muttunut.
KTM 690 Enduro R -15
Tuolta löytyy ainakin suuntaa antavia huoltohintoja.
Jv-Motorsport
Siis mitä!!!jätkät vaihattaa öljyt huoltoliikkeessä.
Kyllä ton verran pitää viitsiä itekki tehä onhan se huoltaminen osa hauskuutta, eli moottoripyöräilyä![]()