Lainaan uudestaan tähän (kiisteltävää teoreetikoille, turhaa tietäjille):
Bensiinillä on taipumusta hapettua.
http://www.tfd.chalmers.se/~ogink/HCCI_chem.html
Hieman selkeämmin mm. olefiineistakin URLissa¨
http://www.mda.state.mn.us/ethanol/storinggas.pdf
http://www.turborick.com/gsxr1127/gasoline.html
Kohta 4.11 lienee adekvaatein tässä yhteydessä.
On suhteellista, onko sakkaantuminen 3kk aikana ongelma. Sakka se rikastuu sinne kaasariin, sitä myötä ku bensat haihtuu.
Etkö pääse siis käyttelemään sitä paria kertaa kuussa? Masinol on monen ohje, putsaustarkoituksessa. Kun on tukossa, niin ei ole enää hyötyä…
Saatko tulpat vaihdettua helposti? Se on siitä käynnistelystä, se teoreettinen ongelma, jos ei malta käyttää pitempään. Toinen on akun lataus, jos käyntikerrat jää harvoiksi.
Willi Tähden metodi on vanha ja yhden koulukunnan oikeaoppinen. Toiset sanoo tiivisteiden ja kalvojen ravistuvan. Olkoon kukin onnellinen, uskossaan![]()
... jotain piti muistaa
No, laitetaan vielä kerran. Bensa siis vanhenee ilman stabilisaattoria. Nesteen kertoma tieto on että huonossa tapauksessa jopa viikoissa.(seku @ Tammi. 20 2006,14:09) kirjoitti
Ja tuossahan se on yläpuolen lainauksessa tiivistettynä viimeisellä rivillä. Se riittää.
.
Moottori käy sillä keväällä ihan hyvin, vaikka periaatteessa vanhentuis. Stabilaattori EI RATKAISE sitä ongelmaa, joka oli topikin aloittajallakin.. Veikkaan että Neste tarkoittaa sitä, että bensa voi alkaa muodostamaan sitä sakkaa jo muutaman viikon jälkeen. Sen takia olisikin hyvä käydä n. kuukauden välein kaasaripyörää käyttämässä.(vma @ Tammi. 20 2006,14:17) kirjoitti
Siinä menee sitten keväällä jopa päivä, ennen kuin se kaasari taas pitää, jos se on päässyt kuivumaan. Neulaventtiili se siellä usein kusee -> ei käy kunnolla. Jos se kusee usemmasta kuin yhdestä kaasarista, niin ei tahdo edes käynnistyä.
Willin Tähden metodissa ne todellakin kuivahtaa eikä pidä, niin käy USEIN. Ei mene välttämättä edes kuukautta jos kaasarit on kuivat, kuin ongelmat alkavat. Se ei ole uskon asia, vaan ihan oikea ongelma, tapahtuu melko monessa tapauksessa.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Keskusteluhan muistuttaa jo vähän Tarjan ja Saulin Nato-puheita. *
Pistän nyt vielä varmuudeksi Masinolia lurauksen tankkiin ja pyrin käyttämään tallissa ainakin kerran-kaksi kuussa. Sinänsähän se käyttäminen Tylyttäjän ohjeiden mukaan on myös se loogisin ratkaisu, kun käyttämättä jättäminen niitä ongelmia näyttää tuovan. Akkuakin kun vielä latailee, niin ei pitäisi olla lisähuolia.
Keväällä sitten oikein reipas ajopäivä heti, kun lumet antaa myöten, niin siinähän näkee, rupeeko toimimaan. Jos ei toimi, niin pitää sitten miettiä, mitä tekee.
Suo, kuokka ja Suzuki
Niinhän se vaan on että tavara tykkää kun sitä käytetään.
Niin, ja p.s. Jostain luin että neste takaa bensansa säilyttävän ominaisuutensa neljän kuukauden ajaksi. Bensahan tunnetusti hartsiintuun kun se seisoo pitkään. Tämä on ihan omiaan tukkimaan ruiskusuuttimia, mutta tuskin yks talvi sen isompia ongelmia aiheuttaa.
Ainut heikkous on äärimmäinen tarkkuus
Pitäiskö mun nyt huolestua?
Ennenkuin pistin pyörän talvisäilöön(lämpimään) 10.12., niin kävin tankkaamassa pyörän piripintaan ja laiton stabilaattorit perään. Ajoin muutaman kilsan lenkin. Laiton bensahanan kiinni ja käytin vielä kaasarit tyhjäksi.
Pyörässä on alipainekaasarit ja kunnon vanhanaikainen bensahana. Onko ongelmia odotettavissa??
Tuleeko kiiru käynnistelemään pyörää?![]()
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
Mulla oli vanha gixu kylmässä autotallissa talven yli ja aina se käyntiin lähti keväällä. Eikä ikinä ollu mitään stabilaattoreita.
Ainut heikkous on äärimmäinen tarkkuus
No heti kun tiet sulaa ja lämpö nousee plussalle, ei ennen mitään kiirusta(CJ200 @ Tammi. 22 2006,14:24) kirjoitti
![]()
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
Herätetäänpä tämä ketju henkiin kun itselläni on samanlaiset oireet omassa GSX-f:ssä.
Jos ketjun aloittaja on vielä paikalla, niin miten asian kanssa kävi?
Jos kaasuttimiin on päässyt vettä, niin saako sen pois käyttämällä konetta riittävän pitkään? Auttaako lisäaineet jos vettä tosissaan on jo päässyt kaasuttimiin? Kohokammiot tyhjentämällä vesi varmaankin lähtee, mutta tämäkin vaatii katteiden purkamisen tässä pyörässä...
Omat tähänastiset vähäiset kokemukseni ;):
Eka talveksi 2003-04 pistin tankkiin stabilointilitkua ja annoin syksyllä käydä aikansa, että menisi kaasareihin asti. Keväällä -04 oli aikalailla hankalaa saada käyntiin ja ei toiminut kunnolla alkuun.
Sitten tästä "viisastuneena" olen syksyisin tyhjentänyt kaasuttimet niistä tyhjennysruuveista. Ja stabilaattoriin en ole rahojani enää tuhlannut. Siitä lähtien 05, 06 ja 07 keväisin on pyörä lähtenyt ensimmäisellä startilla käyntiin, ihan kuin ei mitään talviseisontaa olisi välillä ollutkaan. Pidän bensahanaa PRI-asennossa n. 20 sekuntia, että bensaa valuu kaasareihin.
Ei mitään hajua siitä, että miten tämä käytäntö toimii pitemmällä aikavälillä kaasareiden ikääntyessä, mutta toistaiseksi osoittautunut parhaaksi tavaksi säilyttää pyörää talven yli.
Pyörä lämpimässä tallissa ja tankissa bensaa sen verran, kun sinne on sattunut jäämään syksyllä, yleensä n. 1/2 - 3/4 tankillista. Enkä siis käytä pyörää talvella ollenkaan.
Toivottavasti konsti toimisi myös muilla.
Kawasika ZZR-1400 2006 | jyppe.jalbum.net/ZZR1400
ex-Suzuki GSX 750 F 2003
Jep! Jos se käy, kyl masinol jeesaa...(januzki @ Joulu. 30 2007,10:41) kirjoitti
Luitko, Jyppendaal, ketjua ollenkaan?
... jotain piti muistaa
En jaksanu. Pistin vaan oman jorinani, sori jos häiritsee(seku @ Joulu. 30 2007,11:57) kirjoitti
![]()
Kawasika ZZR-1400 2006 | jyppe.jalbum.net/ZZR1400
ex-Suzuki GSX 750 F 2003
Pakko vastata, osta Honda lähtee vaikka olis seissyt vuoden samoilla bensoilla..
HaaHaa
CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
Samat oireet itsellänikin F:ssä ja nyt bandiitissa,muutamankerran talvella käyttelen lämpimäksi,ei ota kunnolla kiekkoja ja tuntuu kuin kävisi 3:lla,mutta herää kyllä aina keväällä pienen lenkin jälkeen joten ei kannata menettää yöunia vaikka vähän talvella röpöttelisikin, turhaa sahaamista huonolla akulla kannattaa välttää ettei tuhoa tulppia.
Saattaa olla, että teoreettisesti penza jotenkin väljähtyy, mutta(mopokuume @ Joulu. 30 2007,12:10) kirjoitti
käytännössä en ole huomannut siinä mitään muutoksia.
Kaasari saattaa kuivua ja/tai pikeentyä .. tuo on tavallisempaa ja
tietenkin se, että akku alkaa heiketä. Mulla akun heikko virta
ilmenee siten, että valot kyllä syttyy ja palaakin ihan kirkkaasti,
mutta siten kun yrittää startata niin yhtikäs mitään ei tapahdu,
ei edes naksahda .. ei edes yritä ... Akku latinkiin .. sitten lähtee
laakista ..
Kävin juuri laittamassa akunnavat kiinni ja kokeilin syksyisillä sähköillä ..
köh köh ja bruuuumm .. sanoi Yamaha ... nätisti pelittää ...
Rock ....
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Jos sitä pentsiiniä jää näiltä edellisiltä , nin mulle kans` !(jarijii @ Tammi. 18 2006,12:23) kirjoitti
![]()
Tulppien lämpöarvot saattaa tehdä tepposiaan... Kesällä Kawassa 8:n tulppa, nyt 7:n tulppa (se lämpöarvo) ja hyvin toimii. Sellanen patarauta kawa vm -80
Tiedä sitte onko mitää merkitystä.![]()
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Pienenä vinkkinä vielä, että mikäli mahdollista, käykää pistää virrat päälle, odottakaa tovi jotta pumppu täyttyy, muutamat täydet kaasun käännöt ja seuraavana päivänä vasta starttailee.
Tämä siksi että kaasarit ym. täyttyessään, ehtii hieman liueta kuivanneet lisäaineet ja helpommin lähtee.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Kyllä pensa vanhenee , vaika olis stapilisaattorit mukana :(vma @ Tammi. 20 2006,14:17) kirjoitti
hetihän se alkaa vanhentua , kun pentsiini on valmistettu...
![]()
Tienpä justiinsa ison huollon hondaani, ja tarkoitus oli pistää se käyntiin kaasuttimien synkkausta varten. Uusi bensa, akku ladattu ja käyntiin.....kävi tosi huonosti: 1 ja 2 sylinterin tulpanjohdot oli asennettu ristiin.
-J-
Kannattaa vaihtaa sitten äkkiä vaiks Teboilin bensaan... Se kestää helposti talven yli(vma @ Tammi. 17 2006,11:25) kirjoitti
![]()
Edit: Hmmh... vastasinpa taas wanhaan
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Jee, kyllä se omakin suzuki heräili talviunilta. Alkuun kävi tosi huonosti ja paukku putkessa mutta kunnon lämmittelyn jälkeen alkoi käymään nätisti. Nyt ei muuta kun
Hyvää kevättä ja ajokelejä vaan kaikille!
Tai sit uhrautuu ja laskee pohjaruuvista kaasarin/rit tyhjäksi niin ei tule töhnää suuttimiin.(Tylyttäjä @ Tammi. 17 2006,10:24) kirjoitti
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Sukisukissa otin syksyllä irti bensahanan alipaineletkun ja annoin koneen käydä keskijalalla kunnes bensa loppui kaasarista. Ei tarvinnut jumpata noiden pohjaruuvien kanssa.(jannep @ Huhti. 15 2008,21:42) kirjoitti
Nyt keväällä ensin tankinkorkki auki ja kiinni, sitten hana PRI:lle ja kone tulille. Aika nopeasti lähti. Jostain syystä tuo GSX-F jumittaa tankin (alipainetta?) niin ettei bensa virtaa PRI-asennossakaan kunnolla jos korkkia ei raota.
Mulla kun ei ole alipainehanoja tai muita hienouksia mopossa, käytän kaasarit syksyllä niin tyhjäksi kuin suostuu hana kiinni käymään.
Laitan stabilointiaineen bensan sekaan ennen kaasareiden tyhjäksikäyttöä, joka ei tosi viime talvena poistanut sitä tosiasiaa, että vehje kävi aivan päin p.rsettä kevään ensikäynnistyksellä.
Tähän hätään sitten Masinolia kehiin ennenkuin sai tuoretta bensaa tankkiin, joten saattaa se bensa mennä nähtävästi huonoksi stabilaattorista huolimatta, vai onko mennyt stabilaattori vanhaksi? *
P.S. Masinol auttoi eli taidan ottaa tavaksi keväisin ja lähteepä vesikin järjestelmästä samaan hintaan.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Kumma juttu. Eihän tankin korvausilmaletku ole painunut lyttyyn jostain?(JesseW @ Huhti. 16 2008,11:31) kirjoitti
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Hyvä pointti, tankki oli nimittäin irti talvella kun vakuutusyhtiö (tai siis niiden lukuun Frankki) teki töitään. Pitänee katsastaa mitä siellä näkyy.(jannep @ Huhti. 16 2008,16:31) kirjoitti
Tää ongelma on siis vain ekassa startissa talvisäilytyksen jäljiltä, normiajossa toimii kaikki kolme asentoa ihan ok.
Itse ajoin pyörän talvisäilöön syksyllä ja nyt keväällä ajoin sen ulos ilman mitään ongelmia. Pyörä seissyt ilman käynnistys kertoja (30.9.2007-13.4.2008) ei mitään lisäaineita (turhaa rahan haaskuuta) bensa oli 98
Yamaha YFZ1000R Thunderace -01
Yamaha FZR600 -93
Joo. Joskus ne voi jäädä puristuksiin.(JesseW @ Huhti. 18 2008,14:53) kirjoitti
Kumma juttu sinällään. Mulla VTX:ssä ole edes PRI -asentoa, eli hana aukeaa vasta alipaineella joka pitää kehittää kuivalla kaasarilla. Ihan korkki kiinni talven jäljiltä kesti se alta kymmenen sekuntia startilta veivata kone tulille.
Huonostihan se sitten tietysti käy vanhalla bensalla ja tankki oli melkein tyhjä, mutta ajattelin että väljähtyköön siellä kun se kuitenkin sillä käy, niin saa sitten heti mahdollsimman paljon tuoretta bensaa tankkiin.
Sitten hyrräsi taas kuin kissa![]()
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008