Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
    Kertokaapas viisaammat miten se oikein on noiden istumapaikkojen kanssa. Saako kyydissä istua ketään, jos rekisteröintitodistuksessa lukee istumapaikkojen lukumääräksi yksi paikka? Voiko poliisi sakottaa, jos kyydissäni istuukin joku? Pyöräni on ihan vakio Suzuki GSXF. Lukeeko minkään pyörän rekisteröintitodistuksessa muuta kuin yksi paikka?

Aikaisemmin on ollut jotain juttua tästä, mutta en löytänyt mielestäni selvää vastausta asiaan. Täytyykö lähteä rekisteröimään uudelleen?
    - Engine MC -
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Artsi @ Tammi. 09 2006,18:57) kirjoitti
    Lukeeko minkään pyörän rekisteröintitodistuksessa muuta kuin yksi paikka?
    Hayabusassa lukee ainakin istumapaikkojen kohdalla 2.
    Pyörätön motoristi...

Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
    JOVAIN KAKSI...!

..kyllä se on varmaan niin että jos lukee 2 niin silloin molemmille on oltava satula (tai siksi luettava istumapaikka) sekä jalkatapit (ihan oikeat semmoset), mut eikös suzukissas sit ole tappiloi...?

Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (mchuurre @ Tammi. 09 2006,19:13) kirjoitti
    ..kyllä se on varmaan niin että jos lukee 2 niin silloin molemmille on oltava satula (tai siksi luettava istumapaikka) sekä jalkatapit (ihan oikeat semmoset), mut eikös suzukissas sit ole tappiloi...?
    Vai meneekö niin että jos on 2-osainen penkki niin lukee 2, jos taas yhtenäinen jakkara, kuten tuossa f:ssä, niin sitten 1 ?
    Pyörätön motoristi...

Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
    Lainaa (Jassu @ Tammi. 09 2006,19:14) kirjoitti
    Lainaa (mchuurre @ Tammi. 09 2006,19:13) kirjoitti
    Vai meneekö niin että jos on 2-osainen penkki niin lukee 2, jos taas yhtenäinen jakkara, kuten tuossa f:ssä, niin sitten 1 ? *
    Yksiosainen penkki ja jalkatapit löytyy.
    - Engine MC -
    yksiosainen penkki, 2 istumapaikkaa rekisteriotteessa...

(jalkatapit molemmille)

39 § (29.9.2005/791)
    Henkilökuljetus kaksi- ja kolmipyöräisillä ajoneuvoilla ja niihin rinnastettavilla nelipyöräisillä ajoneuvoilla
    1. Moottoripyörällä, jota ei ole varustettu sivuvaunulla (L3e-luokka), saa kuljettaa enintään yhtä matkustajaa. Edellytyksenä on kuitenkin, että matkustajaa varten on sopiva istuin ja jalkatuet. Sivuvaunulla varustetun moottoripyörän (L4e-luokka) sivuvaunussa saa kuljettaa enintään kahta matkustajaa.

2. Kaksipyöräisellä mopolla (L1e-luokka) saa kuljettaa yhtä matkustajaa matkustajalle varatulla paikalla, jos ajoneuvo on rekisteröintitodistuksen mukaan tarkoitettu matkustajan kuljettamiseen, tai enintään kymmenvuotiasta lasta, jos lasta varten on tarkoituksenmukainen istuin ja tarpeelliset jalkojen suojukset.

3. Kolmipyöräisellä mopolla (L2e-luokka), kolmipyörällä (L5e-luokka), kevyellä nelipyörällä (L6e-luokka) ja nelipyörällä (L7e-luokka) saa kuljettaa matkustajia enintään rekisteriin merkityn määrän.

4. Kolmipyöräisessä henkilökuljetukseen tarkoitetussa mopossa (L2e-luokka) ja kolmipyörässä (L5e-luokka) ei kuljettajan ja matkustajien sekä tavaran yhteenlaskettu massa saa ylittää 300 kg:aa eikä nelipyörässä (L6e-luokka) ja kevyessä nelipyörässä (L7e-luokka) 200 kg:aa.
    <br />
    Lainaa (Jeesus @ Tammi. 09 2006,19:43) kirjoitti
    39 § (29.9.2005/791)
    Henkilökuljetus kaksi- ja kolmipyöräisillä ajoneuvoilla ja niihin rinnastettavilla nelipyöräisillä ajoneuvoilla
    1. Moottoripyörällä, jota ei ole varustettu sivuvaunulla (L3e-luokka), saa kuljettaa enintään yhtä matkustajaa. Edellytyksenä on kuitenkin, että matkustajaa varten on sopiva istuin ja jalkatuet. Sivuvaunulla varustetun moottoripyörän (L4e-luokka) sivuvaunussa saa kuljettaa enintään kahta matkustajaa.
    Tuon mukaan saisi olla matkustaja. Mutta, kun tuo rekisteröintitodistus hämää. *
    - Engine MC -
    Lainaa (Artsi @ Tammi. 09 2006,19:56) kirjoitti
    39 § (29.9.2005/791)
    Tuon mukaan saisi olla matkustaja. Mutta, kun tuo rekisteröintitodistus hämää.
    piti oikein tarkistaa omasta rekisteriotteesta ja yllätykseksi huomasin että firebladen rekisteriotteessa lukee että istumapaikkoja 1. eihän se cbr 900:sen patalappu mikään sohva ole mutta luulisi sillä saavan kuskata matkustajaa no, viime kesänä ainakin reissatiin emännän kanssa 2päällä miltei koko ajan,mutta eipä kyllä paskalakitkaan kertaakaan pysäyttäneet.

edit: tarkistin ton emännän pyörän(GPZ 500s) rekisteriotteen, ja siinäkin luki istumapaikkoja 1. vaikka siinä on kunnon yksi osainen penkki. lieneekö näin että kaikissa uusissa rek.otteissa (lakana) on 2-pyöräisille merkitty 1? vai tarkottaako toi että kuljettajan lisäksi 1 matkustaja?

Yamaha FZS 600 -02
    "Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (666F @ Tammi. 09 2006,20:33) kirjoitti
    lieneekö näin että kaikissa uusissa rek.otteissa (lakana) on 2-pyöräisille merkitty 1?
    No ainakin mun vm 2005 hayabusassani on juurikin tuo lakana-mallinen rekkariote ja kyllä siellä se 2 on...
    Pyörätön motoristi...

Lainaa (Jassu @ Tammi. 09 2006,20:35) kirjoitti
    lieneekö näin että kaikissa uusissa rek.otteissa (lakana) on 2-pyöräisille merkitty 1?
    No ainakin mun vm 2005 hayabusassani on juurikin tuo lakana-mallinen rekkariote ja kyllä siellä se 2 on...
    Samoin mulla lukee 2 istumapaikkaa lakanamallisessa rekisteriotteessa. Eikö noissa vanhoissa lukenut "kuljettajan lisäksi" tms., vai muistanko väärin?
    "Kaikki hullut pitäisi tappaa tai ainakin niiden peilit kuuluisi säätää"
    Lainaa (RRRami @ Tammi. 09 2006,20:42) kirjoitti
    Lainaa (Jassu @ Tammi. 09 2006,20:35) kirjoitti
    Samoin mulla lukee 2 istumapaikkaa lakanamallisessa rekisteriotteessa. Eikö noissa vanhoissa lukenut "kuljettajan lisäksi" tms., vai muistanko väärin?
    vähän ihme juttu tosiaan toi, luulisi noilla kummallakin meidän pyörällä voivan kyydittää toi gpz on tuotu 2 vuotta sitten saksasta ja toi mun fireblade tuli viime vuoden keväällä belgiasta,kumpikin on katsastettu ja verotettu/rekisteröity eri paikkakunnilla....

Yamaha FZS 600 -02
    "Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
    Itsellä -00 thundercatti, jossa myös otteessa paikkoja 1, vaikka tapit ja paikka kakkosperseelle löytyy. Omanikin on tuontimopo. Tuppaavat jostain syystä noihin sen 1 paikan vaan merkkaamaan rekisteröintikatsastuksessa. Kävin asiasta konttorilla kysäisemässä->johon inssi, että uusitaan paperi jos gyyt alkaa urputtamaan joskus kyytiläisestä.
    Pv50, Monkey, Dt125, KX125, VFR750, YZF600R, Z750 -08 Orange
    Lainaa (I.S.K.Ä @ Tammi. 09 2006,21:23) kirjoitti
    Itsellä -00 thundercatti, jossa myös otteessa paikkoja 1, vaikka tapit ja paikka kakkosperseelle löytyy. Omanikin on tuontimopo. Tuppaavat jostain syystä noihin sen 1 paikan vaan merkkaamaan rekisteröintikatsastuksessa. Kävin asiasta konttorilla kysäisemässä->johon inssi, että uusitaan paperi jos gyyt alkaa urputtamaan joskus kyytiläisestä.
    Sen verran vielä että mulla on tuontipyörä, tuotu 2005 keväällä ja kuten em. on mulla merkattu 2 paikkaa. Toi paikkojen määrä siis taitaa olla jotain arpapeliä?
    "Kaikki hullut pitäisi tappaa tai ainakin niiden peilit kuuluisi säätää"
    Lainaa (RRRami @ Tammi. 09 2006,21:26) kirjoitti
    Lainaa (I.S.K.Ä @ Tammi. 09 2006,21:23) kirjoitti
    Sen verran vielä että mulla on tuontipyörä, tuotu 2005 keväällä ja kuten em. on mulla merkattu 2 paikkaa. Toi paikkojen määrä siis taitaa olla jotain arpapeliä?
    Niinpä, ei se katsastusmies mulle sen kummempia selitellyt miksi niin, mumisi jotain, että tiedot tulee koneelta automaattisesti...?
    Pv50, Monkey, Dt125, KX125, VFR750, YZF600R, Z750 -08 Orange
    Kannetaan omakin korsi kekoon.
    Pyörä: Suzuki GSX-R 750 -99
    Jalkatapit: Molemmilla omat
    Istuimet: Kuskilla oma, pelkääjän paikalla se lasikuitu kuomu (istuin jäänyt saksaan)
    Rekisteriotteessa: istumapaikkoja 1
    dazuissi.kuvat.fi
    GSX-R750, GSX-R 1000, Ducati ST2
    GSXR 1100 86 sakulasta uitettu. Otteessa paikkoja tasan 1. Penkkiä ja tapit kyllä löytyy. Voi sanoa luuskalle ettei voi ottaa kyytiin, kato vaikka otteesta.

Tukka putkella pitkin baanaa,
    kyllä vauhti korjaa virheet.
    Lainaa (Artsi @ Tammi. 09 2006,19:56) kirjoitti
    39 § (29.9.2005/791)
    Tuon mukaan saisi olla matkustaja. Mutta, kun tuo rekisteröintitodistus hämää.
    No miten se hämää? Pykälässä selvästi sanotaan, että saa kuljettaa yhtä matkustajaa tietyin edellytyksin. Ei puhuta rekisteröntitodistuksesta muuten yhtään mitään, kuten mopojen osalta.

Muutenkin harrastusta rajoitetaan, joten älä tee siitä itse itsellesi vaikeampaa.
    All you´ve got is time - living is takin´ it.
    Lainaa (aironia @ Tammi. 10 2006,10:00) kirjoitti
    Istuinpaikkaluvun muutos edellyttää aina muutoskatsastusta (VN asetus ajoneuvojen hyväksynnästä 25 §).
    Niin. Muutenhan vaatimus matkustajan istuimesta ja jalkatapeista on ihan järkevä, mutta ton muutoskatsastusvaatimuksen poistamiseksi voisitte pikimmiten ryhtyä kalisuttamaan niitä ketjuja, joiden päässä lapion terä niin hassusti heilahtelee...

Ja sitten pitää vielä muistuttaa siitä, että tyyppihyväksytyissä fillareissa täytyy vuodesta X alkaen olla matkustajan kädensija, jollaisena pidetään tosin jopa nahkalerstaketta, joka kulkee kaksiosaisen satulan yli keskikohdasta ja josta kiinni pitäminen on fyysisesti sangen hankalaa.

Jos tämän nahkalerstakkeen ottaa ja viskaa vaikkapa suomalaiseen korpikuusikkoon, minkä jälkeen jatkaa keventynein mielin matkaansa, syyllistyy sellaisen ajoneuvon kuljettamiseen, joka ei täytä sitä koskevia lakisääteisiä vaatimuksia. Tällaisesta moraalisesti erittäin arveluttavasta ja kaikin puolin tuomittavasta menettelystä voi saada sakkoa.
    High Stuck Are Wit To
    Piti kanssa käydä ihan katsomassa mitä siinä otteessa oikein lukee. Ja kyllähän täältäkin löytyi se yksi paikka. Pyörä on FZR -89 ja uitettu joskus jostain päin tänne Suomeen.

Eiköhän tuollakin kyyditä voi, kun on ihan kaksiosainen penkki, myös uuden perän myötä, ja tehtaalla laitetut jalkatapit matkustajalle. Sanoo vaan niille smurffeille että soittaa akelle ja kyselee sieltä jos on jotain häikkää. Vaikka tuskin niitä kiinnostaa, yleensä moottoripyörällä saa kyyditä.
    TuplaX-05 suomipyörä ja otteessa istuimia kaksi.
    Lainaa (Tuppi Nurin @ Tammi. 10 2006,09:28) kirjoitti
    No miten se hämää? Pykälässä selvästi sanotaan, että saa kuljettaa yhtä matkustajaa tietyin edellytyksin. Ei puhuta rekisteröntitodistuksesta muuten yhtään mitään, kuten mopojen osalta.

Muutenkin harrastusta rajoitetaan, joten älä tee siitä itse itsellesi vaikeampaa.
    Täytyypä vähän löysätä ja ottaa rennommin. Ei tuon vuoksi pyörää muutoskatsastamaan lähdetä. Näyttää olevan monilla muillakin samalla tavalla. Tuli vaan ensin mieleen, että papruissa täytyy olla virhe, joka pitää korjata.
    Nyt unohdan tämän asian ja jään odottelemaan kevättä ja *
    - Engine MC -
    TuplaX-99 suomipyörä ja otteessa istuimia yksi.
    XX-99
    Syyllistyn usein siis mitä ilmeisimmin vakavaan rikokseen!
    Jotta voin kiinnitää pyörääni takalaukkutelineen minun pitää poistaa matkustajan kädensijat!
    Silti vaimoni uhmakkaasti istuu taakseni ja ajamme kohti auringon laskua...
    Ducati SS1000DS
    Condor A 350
    Yamaha -94 saksasta tuotu -02 ja uusi ote = 1 paikka...
    Sukisukimies
    Kyselin asiaa lokakuussa AKE:lta ja katsastus neuvonnasta, vanhemmissa rekisteriotteissa ei välttämättä ole merkitty "kuljettajan lisäksi" 1. Merkinnän puuttuminen ei tee pyörästä 1-paikkaista, jos löytyy jalkatapit ja kahden istuttava penkki niin mp:llä saa kuljettaa toista henkilöä (ei vaadi muutos katsastusta). Kiinnostus heräsi kun omassa rekisteriotteessa ei ollut ko. merkintää (RF900R vm. 1996, ed. omistaja tuonut saksasta joskus 2001).
    ***** GSX-R 1000 *****
    Mä taidan vetää pohjat. Mun pyörän rekisteriotteessa ei lue mitään tietoja matkustajamäärästä, kuljettajasta... Eli mun pyörää ei sitten vissiin pitäis ajella alkuunkaan.
    Lainaa (Jasso @ Tammi. 12 2006,13:54) kirjoitti
    Mä taidan vetää pohjat. Mun pyörän rekisteriotteessa ei lue mitään tietoja matkustajamäärästä, kuljettajasta... Eli mun pyörää ei sitten vissiin pitäis ajella alkuunkaan.
    Eli siinä on vaan seisomapaikkoja. Satula irti, niin säästyt sanktioilta.
    Mulla lukee -04 otteessa henkilöluku kuljettajan lisäksi 1.
    Suzuki GSX 1400-05
  30.  
    zx-9r vuodelta 98, suomipyörä ja paikkoja on rekisteriotteen mukaan vain yksi vaikka penkki on kaksiosainen sekä takana on jalkatapit.
    Hieman taukoa