Gsxr 1000 K1 laittaisin yhden orkkis kuntoisen säästöön pahan päivän varalle.
Samoin ekan korimallin räpeltämätön r6 sinisenä tai punavalkoisena. Näen siinä jopa enemmän potentiaalia, kuin vastaavassa r1.
---
S1000RR puimuri. Onko se sitten se eka, vaiko 2015/2016 milloin ne avustimet nyt muuttuivat merkittävästi parempaan.
Ne kahvalämppärit vakiona. Nice touch!
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
KTM 950 Super Enduro (valm. 2006-2008), viimeinen kaasarimörkö. Voisi etäisesti verrata jopa CR500 kulttimaineeseen.
690 Enduro
Speed Triple 1050 Turbo
Ducati 748
Onko tämä oireellista moottoripyörien iästä Suomessa, vai missä ovat maininnat 2010-2021 pyöristä tässä nykypyöräketjussa? S1000RR ja uusin-nopein Ducati on mainittu mutta that's it. Nyt nykypyöriä kehiin!
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Honda RCV 213 on jo nyt keräilykappale. Kelpaako klassikoksi?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Heitetään omaa kortta kekoon kun kerran yllytin (ja olihan siellä B-King ja Z900RS mainittu ihan rehellisyyden nimissä kun uusiksi luin). B-Kingin voin minäkin klassikoksi uskoa, ainakin kulttiklassikoksi.
Mä luulen että facelift-ZZR1400 on klassikko. Eka oli eka, mutta tää viimeinen teki kaiken vähän paremmin ja on eniten, paremman näköinen ja tehoisampi. Ja yhtäkkiä näyttää siltä että vastaavaa genreä ei enää tehdä. En laske H2:sta samaan kategoriaan.
Musta nimittäin tuntuu että tehokas räärääpyörä jäänee jäljelle markkinoille, mutta muuten päättömimmät tehomallit menevät kohti turmiota. Toki en ole ensimmäinen joka tätä ounastelee: Jo A.D. 1988 muuan Vance & Hines-niminen firma laittoi yhden ZX-10:n säilöön ajatuksella "tämä on jo liikaa, kohta nämä kielletään" joten samalla pelkolinjalla jatketaan. Luulen vaan että syyksi koituu viherpiiperrys eikä turvallisuus.
Kulttiklassikkostatus on nykyisin kyllä vähän vesittynyt. Facebookkiryhmiä on melkein joka mallille ja lähes kaikki ovat ainakin ryhmän jäsenten mielestä vähintään kulttiklassikoita, meriiteistään tai niiden puutteesta huolimatta. Silti oli ihan kiva nähdä omalla kohdalla etten ole ainoa joka intoilee Eliminaattori-Kawoista siinä missä useimmat näyttävät samantyyppisistä vehkeistä ennemmin fanittavan V-Maxia.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Suzukin RG sekä GSX-R sarjat 80-luvulta ovat jo klassikkoja. Tätä peilaten väittäisin alkuperäiskuntoisen k5-k6 Suzuki GSX-R 1000 olevan klassikko vuonna 2035
Suzuki B-Kingissä on jo selkeästi klassikon tuntomerkkejä. Ainakin hinnat on olleet nousussa jo jonkin aikaa sekä orkkisulkonäkö sellainen, ettei jätä ketään kylmäksi viha/rakkauslinjalla.
Jos jätetään tyyliin Superleggerat pois laskuista, ei vuosien 2020-2021 pyörissä kovin montaa tosi klassikkoehdokasta mun silmissä ole. Uusi Rocket 3. Iso Gessu on liian tusinakamaa, ne ei lopu ikinä, mutta olisiko esimerkiksi R1250R riittävän erikoinen, mutta silti riittävän tuttu? Myös Streetfighterissa on otetta. Tenere 700 ja vähän vanhemmista Africa Twin 1000 on sellaisia, että hyväkuntoiset tulee varmasti olemaan haluttuja 25 vuoden päästä. Ja siipi-RSV, mutta sekin on tyyliä Lamborgini Countach.
Ehkä tämä kertoo siitä, että mitään tosi päräyttävää ei ole vähään aikaan nähty. Lähinnä hienosäätöä ja invavarusteiden kehittelyä nämä uudet tuppaa olemaan.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Jokohan täällä on mainostettu Kawaa??. Jo klassikko taitaa olla Kawasaki ZRX-1100R ELR mallina. Sit kovaa vauhtia samainen 1200R ELR. Molemmat tietysti onkseny limen vihreenä se oikee väri.![]()
<p>Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04</p>
Sori Siki, ZRX-intoilu loppuu siihen paikkaan, kun sun ikäiset puskee koiranputkea. Mun mielestä Kawalla on 2000-luvun puolella kolme ehdokasta: Ninja H2, 04 ZX-10R ja ZZR1400. Näistä viimeisestä ei tule Hayabusan veroista klassikkoa, vaikka se pyöränä kaikin puolin parempi onkin.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Sellainen vielä, että JOS Aprilia RS 660 onnistuu käynnistämään katusporttien suosion uudelleen, on siitä ehdottomasti klassikoksi. Erityisesti (toivottavasti) tulossa olevasta Factory-mallista.
Toinen ilmeisesti tulossa oleva klassikkoehdokas olisi M1000XR, jos sen tehot pysyvät kolmannella sadalla.
Nyt ollaan jo tulevissa malleissa, onko riittävän tuoretta![]()
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tää intoilusysteemikin on jännä, kun usein asioissa ensin putoaa yksi sukupolvi välistä ja vasta sitten seuraava intoilijapoppoo löytyy jotka uudelleen huomaavat asian hienouden.
Joo, nyt meni sokerihiivaseoksen juomisen puolelle, kun spekuloidaan malleilla jotka EHKÄ on tulossa ja ilmiöillä jotka EHKÄ tapahtuvat.
Kelasin vähän systemaattisemmin asiaa. Tsekkasin viimeisen 10 vuoden "parhaat prätkät" äänestyksiä maailmalta, ja jo mainittujen lisäksi löytyi seuraavia yllätyksiä:
- Keskiluokka-adventure/wannabe-dualsport pyöriä tyyliin Tiger 800 XC, Versys 650, V-strom 650, Moto Guzzi V85 (????), KTM 790 Adventure
- Yamaha Niken
- Yksittäisiä vetoja kuten Versys 1000, Super Duke 1290 GT, 790 Duke
- Jatkuvasti maailman lehdissä toistuva Triumph Street Twin
- Honda Rebel 300 / 500 ja joitain muita aloittelupyöriä kuten Versys 300
Näistä voin Nikenin kyllä nostaa varmasti tulevaksi klassikoksi, riippumatta siitä käykö luokalle hyvin vai huonosti. Tietenkin se pitää moottoripyöräksi hyväksyä. Pelinmuuttajapisteet ovat korkealla. 100% klassikko.
Keskiluokan adventuret, unohtuuko vai korostuuko tulevaisuudessa, tässä voi käydä kummin päin tahansa. Ainakin ovat jokapäiväiseen käyttöön optimoituja vehkeitä joissa ei maksa kuutioista joita ei koskaan käytä. Uskon että klassikkoa ei tästä joukosta nouse eli potentiaali sille 0%.
Noista yksittäisistä en osaa sanoa, onko klassikoksi ainesta jos on UJM-versiointi Gessusta kuten Versys 1000, matkaviritetty rähinäpyörä kuten SD1290GT, tai Duke-luokan Duke. Mielestäni Duke on käsite, riviDuke onkin kokematta mutta vaikuttaa kalliilta. SD1290GT kuullostaa eniten omintakeiselta systeemiltä tyyliin Tuono Touring joten kokeilematta veikkaisin tätä vahvimmaksi ehdokkaaksi. Arvio 60% mahdollisuus klassikoksi.
Street Twin jää varmaan Suomessa marginaaliin ja rikkaammat, sivistyneemmät MP-maat, etenkin UK ja Ruotsi vetävät tätä proomua eteenpäin Pohjanmerellä, Suomesta löytyy kaksi hammaslääkäriä ja yksi lakimies jotka hommaavat tuollaisen sunnuntaiajeluilleen kun se muistuttaa faijan vanhasta brittipyörästä joka omassa nuoruudessa makasi navetan perällä eikä koskaan toiminut. 0% potentiaali Suomessa klassikoksi.
Minä toivoisin, että tästä Rebel 500-tyyppisestä osastosta muodostuisi klassikkoja siitä syystä, että uusi motoristisukupolvi / uudelleensyntynyt motoristisukupolvi saisi siitä sopivan kipinän harrastuksen alkuun. 300-kuutioisia ei kotimaassa taideta pahemmin myydä ja vielä vähemmän arvostetaan. Rebelistä voisi kai klassikko tullakin jos se onnistuu. 25%.
RS660:sta toivon toki myös paljon, ja onhan se H-D Bronx ja muut downsizingharrikat vähän näytön paikka koko bisnekselle. Toivotaan klassikkoja 50-60.
Edit: Editoin vähän tuota klassikkopotentiaalia tähän lisää ettei jäänyt ihan listaukseksi.
Viimeksi muokannut: Eroz; 13.01.2021 klo 14:21.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Pysyn ZRX-kannassani. Sille, miksi jengi innostuisi yhtäkkiä siitä, eikä vaikkapa XJR-Yammusta tai GSX-Suitsasta, ei ole mitään syytä. Harrastajaystävällinen peli ilman muuta ja mainio aihio rakenteluun, mutta niin ovat myös XJR ja GSX. Sinänsä yleisellä tasolla UJM-konseptin mukaiset pyörät ovat varmasti tulevaisuudessakin suosittuja, mutta en usko, että yksittäisistä malleista mitään elämää suurempia klassikoita tulee. UJM-klassikoiden aika oli tuutin esittelystä ehkä jonnekin 80-luvun puoliväliin.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Klassikko nimikkeellä ja mallin myyntimäärillä, yleisyydellä / harvinaisuudella ei ole mitään yhteyttä.
Klassikko voi olla ihan yhtä lailla harvinainen (esim joku -60 luvun Ferrari) kuin kansan malli (VW kupla, alkuperäinen Mini)
Eli jos joku malli on tusinakamaa (esim mainittu Gessu), ei se mitenkään estä sen mahdollista nimeämistä klassikoksi. Sen määrää ihan muut kriteerit.
Esim onko Suzuki RE-5 klassikko?
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Okei olen eri mieltä. Milloin näit viimeksi Minin tai Kuplan? Gessun rasite on se, että ne näyttävät olevan harrastepeleinä niin luotettavia, että ei ne lopu ikinä. Tämän takia niille ei tule erityistä haluttavuutta kuin vasta todella myöhään.
Kun nyt autot otit esimerkiksi, niin Porsche 996. Vasta ihan viime aikoina niiden hinnat on alkaneet nousta. 10 vuotta sitten sata tonnia ajetun auton sai Suomesta kahteen kymppiin. Siis noin 10 vuotta vanhan Porsche 911:n! Boxstereita saa tänäkin päivänä Saksasta alle kympillä.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Kyllä kakkoskoppainen ZZR 1400 on mielestäni eräänlainen klassikko.Melko valmis,varma,sopii silmään muotoilultaan,ei vielä liikaa elektroniikkaa,niinkuin uusissa vilkkuvalonäyttönappulahirviöpyörissä.
Kestää aikaa,kulkee riittävästi,helppo harrastaa.
<p>Man cannot live on beer only.
Helkama,Sachs,Tunturi,Hånda,Kawasaki;Suzukeita 5kpl,pari Kawasakia,kaksBemaria,ZZR 1400 SE,Triumph Tiger 1200 XRT,nyt 2 Kawasakia ja BMW K1300 GT.
125 Monkey.
Aprilia Tuono V4R aprc, ex. FZ2-N, FZ1-N
Jawa Perak 2022 tai Ural Ranger 2022 ovat tulevaisuuden klassikkopyöriä...koska vastaavia muita ei vain ole.
https://www.jawatalli.fi/product/1446/uutuus-jawa-perak
https://ural.fi/
No joo, ja Boss Hoss aivan varmasti. Sitten, kun vain sähkömoottorit ynisevät ja joku karauttaa Boss Hossilla paikalle apteekista ostetun bensatilkan siivin.
Viimeksi muokannut: jaskap1; 10.12.2021 klo 14:16.
Rakastan ulkoilua raikkaassa pakokaasun tuoksussa.
Kausi jatkuu koko vuoden ja parhaat ajokelit alkavat marraskuussa.
Yamaha FZR1000,Suzuki GT750,Kawasaki KMX200, Honda Goldwing 1500, Skyteam 200, Mad Croc 80cc
Joku tuossa sivuja ja vuosia taaksepäin teki eroa kulttivehkeiden ja klassikoiden välillä. Kulttivehkeitä autoissa ovat kalliit ja harvinaiset exoticit/erikoismallit ja nykypäivän klassikoita ihan tusinalaitteet. Kupla, 100A, 127 ja muut pikkufiatit, Takapotku- Escortit -Ladat jne ihan oman aikansa halvat arkiset käyttöautot. Esim 90-luvun autot ovat omaan silmään tällä hetkellä lähinnä rumia ruosteisia paskoja, eikä oikein klassikkoa löydy. Ei niitä vielä kukaan entisöi, vaan paaliin menevät tai amispojat romuttavat.
Jos tällä periaatteella etsii nykypyöristä tulevaisuuden klassikkoja, niin vaikeaksi menee minusta. Vanhasta ärräsuikkasta tuli ehdoton klassikko, sillä se avasi kokonaan uuden aikakauden = (tusina)kyykkypyörän ja Honda Tuutti teki vastaavan vallankumouksen ensimmäisellä tehokkaalla tusinajapsinelarillaan. Leskentekijä-Kawat oma lukunsa myös. Minusta klassikon pitäisi olla jotenkin käänteentekevä omalta aikakaudellaan. Tosin eipä noissa autoissakaan ollut mitään käänteentekevää.
Viimeksi muokannut: B12; 11.12.2021 klo 12:54.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Taitaa olla niin että klassikoksi tullakseen peruskulkineen myyntimäärien pitää olla merkittäviä. Silloin riittävän monilla on siihen liittyviä muistoja. Yleisen kulkineen kanta harvenee nopeasti käyttöiän loppuessa, niitähän ei varjella koska niillä ei koeta olevan arvoa.
Eri asia on sitten eksoottisemnat laitteet joita ei ole isompia määriä tehtykään, mutta niissäpä ei olekaan samaa muistoihin liittyvää nostalgiaa.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Postasin tähän mielenkiintoiseen ketjuun 2010. Minun lista on kasvanut, hienoja pyöriä on niin paljon ja tullut lisää. Tässä ei varmasti ole kaikki.Mulla on ollut noista 11 ja vieläkin 4. Ajanut olen 27:llä.
H-D pannu
Kawa H2 750
Honda CB 750
Honda Z50
Kawa Z900
Kawa 1300 möhkö
Suzuki 1100 Katana
Honda CX500 turbo
Honda CR500
Kawa Gpz900
Yamaha V-Max
Suzuki GSXR 750 ja 1100 oliko se 1986 ensimmäiset vai 1987
Honda RC30
Honda GoldWing 1500
H-D Fat Boy
Ducati Monster
Suzuki Hayabusa
Triumph Rocket
KTM 950 Superenduro
KTM Duke
KTM 525
Ducati 916
MV Agusta F4
Ducati Desmosedici
Ducati 1098R
Ducati Streetfighter
BMW 1150-1200 GS
BMW S1000 RR
Kawa H2
Viimeksi muokannut: mikkoyli; 11.12.2021 klo 21:24.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500