Joo tosiaan tilasin Stormilta Joensuulaisen Jokikoneen toimittamana tiivistesatsin pyörääni (Suzuki GSX 1100 vm. 1980) tuota talven kansiremppaa varten. Muuten hyvä juttu mutta eihän siinä tullu mukana oikeanlaista venttiilikopan tiivistettä.
Nyt on vittumainen tilanne kun kerkesin jo käyttää tuosta laturi- ja kutkinkopan tiivisteet. Pitäis varmaan mennä uikuttamaan tuonne liikkeeseen että mitäs tehään kun ette toimittaneet oikeanmallista tiivistettä...
No jokatapauksessa nyt on sitten ongelmana kuinka saan selvitettyä minkämallinen tiiviste siihen pitäisi saada. Haynesin oppaan mukaan jossain vaiheessa nuo venttiilikopan pultit vaihtavat paikkaa estäen vuodon siitä nokkaketjun kohdalta. itselläni on juuri tuollainen versio missä sen ketjutunnelin päihin on lisätty pultit (tähän asti kyllä vuotanut kuin seula). Uusi tiiviste on siis johonkin vanhempaan malliin eikä se tuohon pyörääni käy vaikka tilattiin juuri tuohon mopoon sopiva satsi! Perkele kun tuosta Haynesin oppaasta ei löydy oman runkonumeron perusteella oikeata mallimerkintää tuolle omalle pyörälleni. Onkohan se nyt sitten GSX E, ES, ESD, EX, LZ, T, X, CP vai mikä perkeleen HC!?!
Onhan mulla nyt mukana autossani tuo vanha tiiviste jonka avulla voisi yrittää selvittää minkälainen tulee olla mutta kun ovat nuo tiivisteet perkele tilaustavaraa joten ei oikein voi pläräillä siellä liikkeessä. Vähän hankalaa ruveta välittämään entistä tiivistettä malliksi Stormille...
Osaako joku sanoa mulle millä mallimerkinnällä/koodilla saisi esim. Stormilta oikean tiivisteen? Entäs joku muu paikka mistä voisi tilata pelkän venttiilikopan tiivisteen niin ettei tarvitse pulittaa sataa euroa pelkästään tuosta - ja millä hakuehdoilla? Helppikää ihmeessä hyvät ihmiset!![]()
-H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80
Samoin kävi mulle oman 750:sen -83 ES:n kanssa. Totaalisen vääränmallinen venttiilikopan tiivistehän sieltä pyörästä annettujen tietojen perusteella tuli...
Meniköhän meijän toimitukset sekasin![]()
*Vanha ja väsynyt, laiska ja lihava* , *Have a Prozac and smile!*
Ei pylly, nythän se vasta myrkyn lykkäsi! Tosiaan – tuo uuden tiivistesatsin mukana tullut 1100 GSX –sarjan venttiilikopan tiiviste ei käynyt paikalleen jonka johdosta lompsin sarjan myyneeseen liikkeeseen (Jokikoneeseen Joensuussa), joka hankki sarjan minulle Stormilta. Siinä pähkäiltiin erilaisia ruuvinkohtia uuden ja vanhan tiivisteen välillä ja soiteltiin Stormille. Lopputulos oli karu – ei löydy sopivaa tiivistettä koska pyörästäni on vaihdettu joko kone, sylinteri tai kansi tai kaikki nuo jostain ilmeisesti tuoreemmasta suzukista. Mitä v*ttua - Mistäs helvetistä tässä kopan tiivisteeksi muuttuisi kun en osaa tunnistaa tuota kantta – koneen sarjanumerollahan ei välttämättä ole mitään tekoa asiassa jos pelkkä kansi on vaihdettu. Ja kansissahan ei tietääkseni ole mitään merkintojä!?! Kyllä mulla osaa käydä aina tuuri näiden rakkineiden kanssa!
Haynesin gsx/GS 1000, 1100 & 1150- korjausoppaassa sanotaan että jossain vaiheessa (EZ model onwards) GSX:ien venakoppaan tehtiin muutoksia tiiviyden parantamiseksi, ja lisättiin kaksi pulttia ketjutunnelin päihin (yht. 4 pulttia, kuten omassani). Oma pyöräni on vuodelta 1980, ja ez –malleja on tehty vasta vuosina 83 ja 84. Stormilla kyllä olisi ollut kuulemma joku kuminen kopantiiviste EZ –malliin mutta siinä olisi ollut vain yksi ruuvipaikka lisää kummassakin ketjutunnelin päässä (oli hankala kuvailla puhelimessa). Mitäs tässä nyt osaa kun ei tunnu oikeata tiivistettä löytyvän mistään; onko kellään gsx –harrastajalla samankaltaisia kokemuksia venttiilikopan tiivisteistä tai tietoa mistä kannattaisi tiedustella?
On aika vittuuntunut olo kun tulee tuollaisia ylläreitä, keksikääpä ihmeessä jotain?
Tässäpä kuva noista tiivisteistä jos olisi jotain apua. Tunnistakaapa tuo minun vanhan tiivisteen kannen ja malli mistä pyörästä se on niin tanssin ripaskaa ja kiitän mitä kauniimmin - kertokaa myös mistä kannattaa kysellä Stormin lisäksi: tiivisteen kuva *- KATSOKAA TÄÄLTÄ
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80
Jos nyt kuitenkin kokeilis sillä koneen numerolla ensteks. Ihan vaan jos vaikka tärppäis.
TL1000R
Katsoppa TÄÄLTÄ tuon ajan suzukien osaluetteloista noita venakoppia (cylinder head cover). Tuolta voi ainakin jotakin osviittaa saada että mikä se voisi olla jos jaksaa kuvia katsella? Ainakin vm.82 1100:ssa kannen tiiviste näyttää aika tavalla samalta kun noissa sun kuvissa.(Pulukka @ Joulu. 07 2005,23:56) kirjoitti
"Kaikki hullut pitäisi tappaa tai ainakin niiden peilit kuuluisi säätää"
Tuolta löytyy kans jonkin verran tietoo noitten gs:ien päälle. Kysele vaikka sieltä foorumilta jos ei muuten tärppää.
e: linkki kuntoon
TL1000R
Jos et muuta keksi niin laita vanha tiiviste ja pinnoita se sellasella punaisella tiivisteliimalla molemmin puolin.
Ite oon joskus autosta tiivistänyt öljypohjan kyseessäolevalla tökötillä jopa ilman minkäänlaista tiivistettä. Hyvin on toiminut. Liima kestää lämpöä melkein 200 astetta.
Mulla on kädessä tollanen tiiviste. Muuten tasan sama, ainoa ero on sisäkulmissa (kun tiiviste tekee mutkan takaisin nokkaketjun suuntaan) ei ole noita reikiä, vaan tiiviste kiertää ulkokautta. En usko että vaikuttaa. Mutta mutta. Tää lähtee täältä kyllä jos tarvii. Osalapussa lukee Vesrah VV-3020 ja sopivuus GSX1100-GSX1100S '80->
Muuten on tosissaan ihan sama kun sun vanha. Olettaen, että vanha tiivisteesi ei ole kuminen uratiiviste.
//S
*Vanha ja väsynyt, laiska ja lihava* , *Have a Prozac and smile!*
Ongelma taitaa olla sama jokaisen vanhan Suzukin kohdalla - GS450:sen tiivistepaketissa kaikki muu myös ok paitti kopan tiiviste...
Ite aina mettästäny tiivisteen jostain, viimeksi löytyi Jokisen Hanskilta Herttoniemestä...
Ootko jo kysyny MP-Mestasta Joensuusta? Sinne kun painut tiiviste kourassa, on oikeanlainen tiiviste jo melko varmasti sun...![]()
Epäonnistumisen vaara on melko suuri, kun taitamaton opettaa kokematonta tekemään tarpeetonta...
Johan nyt on helvetti - eihän tuota tiivistettä taida olla olemassakaan koko maassa. Storm ja Tokimoto ovat suut ymmyrkäisenä ja eikä mistään tunnu varmaa tietoa löytyvän mikä tiiviste on kyseessä. Jotain arvailuja on heitettu mutta valikoimasta niistä mitään ei löydy.
Tuokaan Sumpan mainitsema Vesrah VV-3020 ei kuulemma ole sopiva malli. Joensuun MP -mestaan en saa yhteyttä, olisiko hieman hiljaista tuolla talleilla tähän vuodenaikaan..?
Keksikääpäs vielä mistä asiaa kannattaisi tiedustella, tuokaan gsrecources:in foorumi ei välttämättä ole oikea paikka kysellä kun ulkomailla noita mallinimiä on enemmän kuin täällä eikä se auta että jossain australiassa niitä tiivisteitä olisi tarjolla. Helvetti, pitääkö kohta ostaa Biltemasta metritavarana tuota tiivistemattoa ja leikata koko läpyskä itse.
Mistä saan Suzukiin tiivisteen, help!?!
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80
Eikös Jojensuussa Suzukeita kauppaa Kesmotors Naumanen? Luulisi nyt Suzna-kauppiaan kautta oikea tiiviste löytyvän...
Edit: löytyihän se Naumanen virtuaalimaailmastakin eli täältä.
...
Mä tein tohon edelliseen mopoon eli ZR-7:aan pari venakopan tiivistettä pahvista itse. Olis maksanu joku 40€ kaupassa ja pihi kun olen ni leikkasin parin euron pahvista sit ite. Siin on jonkun verran pakertamista itekin leikkaamalla, mut ei se mikään ongelma oo.
TL1000R
olen joskus tilannut osia täältä.
luettelon perusteella näyttäisi 80-81-82 venttiilikopan tiivisteitä löytyvän eri tuotenumeroilla, joten varmaan ne ovat erilaisia.. tosin kuvat ovat niin pieniä, että niiden perusteella on vaikea arvuutella pultinreikien paikkoja.
Mä tekisin itse.. mm.Motonet liikkeestä saa erittäin hyvää tiivistemateriaalia levynä.. piirrät vanhaa tiivistettä mallina käyttäen tarkat rajaviivat ja leikkaat terävällä veitsellä ja isket reiät sopivankokoisella reikämeistillä. helppo homma.
kaikista tiivisteistä just 1100:n venttiilikopan tiiviste on hankalin tehdä itse... semmoista muutaman millin soiroa ja mutkia vähän väliä...
jos yrittää vanhan tiivisteen reunoja myöten piirtää niin se on toisesta päästä jo liikkunut ties minne kun pääsee toiseen päähän...
No liimaa sen tiivisteen vaikka siihen pahviin kiinni ja sit piirtää. Ei kai siinä nyt ongelmia tule.(gs650gt @ Joulu. 16 2005,12:37) kirjoitti
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen
ei koskaan ongelmia. ainoastaan tasaisen vaikeaa...(Kwaks @ Joulu. 19 2005,11:15) kirjoitti
Voi kuitenkin olla ettei kannata liimata, sitä on hankala rapsutella pois. Laittaa 2 puolista teippiä.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen
Oikeasti sen tiivisteen muodon saa helpoiten kopsattua seuraavasti:
Tiivistemateriaali ruuviveilla "kiinni" venttiilikoppaan, sitten painellaan ympäriinsä kopan reunaa tiivistematskua vasten, jolloin siihen jää selvä kopantiivisteen kopio.
Sitten leikataan terävällä matto- tms. veitsellä tiiviste irti.
Ducati 900 SS
Juuri näin. Siittä kopasta sen muodon saa parhaiten.(aksu @ Joulu. 19 2005,11:54) kirjoitti
Ainakaan kawassa, jossa oli saman tapainen tiiviste kun tossa suitsassa, ei ois tullut hyvä pelkästä vanhasta tiivisteestä kopioimalla.
Sen voi tehdä myös esim näin:
-tiivistepaperi tasolle
-koppa päälle
-piirretään kopasta ulkoreunan muoto paperiin
-kopioidaan vanhasta tiivisteestä sisämuoto ulkoviivaa hyväksi käyttäen
-leikataan TERÄVÄLLÄ veitsellä irti
-laitetaan paikoilleen (liima varmistaa tiiviyden)
TL1000R
Ja koska tiiviste on hyvinkin kapea, leikkaamista voisi ehkä helpottaa seuraavasti:
Leikataan ensin sisäosa, kuitenkin jättäen se leikkaamatta kokonaan irti, vaan jätetään lyhyitä pätkiä kiinni. Näin se saattaa olla tukevampi ulkoreunaa leikatessa.
Viimeiseksi on helppo leikata sisäosa kokonaan irti.
Ducati 900 SS
Jees, homma on lopultakin saatu hoidettua; Olisihan tuo itse leikkaaminen ollut loppupeleissä aika helppo nakki mutta kun Nakkilan pyörässä ja mopossa Tampereella oli sopiva italialaisen Athenan valmistama tiiviste 12 €:n hintaan.
Eksyin jostakin näistä antamistanne linkeistä tuhannen mutkan kautta tuonne Athenan omille sivuille missä näkyi pikkuruiset kuvatkin noista tiivisteistä. Lopulta metsästin suomen edustuksen tuonne Nakkilan mopoputkaan josta tuo heti sitten löytyikin lähettämäni kuvan perusteella. Hyvä tietää jatkossa; eikä ollut edes pahan hintainen. Loistavaa, kiitoksia avusta!
Avasin muuten tuon puöräni koneen tuossa joulun alla ja tyrmistys oli melkoinen. Öljyvuotojen syyksi paljastui se että edellinen vitun idioottiomistaja oli jättänyt kannentiivisteen pois kokonaan!!! Ihme asentamista jos ei kannentiivistettä paikalleen saada!?!
Muutenkaan tuo yläosan kunto ei ollut kovinkaan kaksinen; Itse kansi kyllä oli ainakin päällisin puolin ihan kuosissaan (aika karstoittunut ja yksi nokka-akselin kiinnityspultti korkkasi kierteet), mutta sylinteri ja männät olivatkin ylläettäen vaihtokunnossa. Nelospytyn männän ylin rengas oli katkennut ja hangannut sylinterin seinämiin hirveät kolot ja sylinterin hoonaukset oli tehty varmaan moottorisahalla. Kumma että mopo on käynyt niinkin hyvin kuin se kävi...
Mutta jatko onkin taas kokonaan uusi tarina eli wisecojen tilausta ja poraamista. Palaillaampa taas.
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80
Oho! no, enpä ole moista kuullut aikaisemmin!(Pulukka @ Joulu. 29 2005,13:46) kirjoitti
oisko ollut pihi omistaja tai halpaa virityskonstia tavoitellut...kiinostaa ,että pitikö kuitenkin puristukset? kaikkea sitä kuulee!
No, pomminkestäviä ikiliikkujiahan ne on.(Pulukka @ Joulu. 29 2005,13:46) kirjoitti
itse kun seurailen ebayta ja ostelen sieltä osia niin pisti silmään tuollainen
(gs650gt @ Joulu. 30 2005,20:21) kirjoitti
Voi itkut kun osaisi sen verran enemmän tuota Saksaa, että osaisi tuolta katsella.
Sieltä saattaisi löytyä munkin Suizaan yhtä jos toista varaosaa kohtuu hintaan.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85