Eikös ne käytä lentokoneissa sitä sen takia, että kun lämpötila ja paine -erot on niin valtavat. Eli ilmassa kumit menis tyhjiksi (10km/jotain 40-60 miinusastetta, ellei enemmänkin), eikä ehtisi täyttyä laskun aikana ? Vai oonko mä nyt mutu tuntumallani ihan metässä ?
GSX-R 1000 K8, KXF 450, DUKE II 640
En tiedä paljonko noissa lentokoneen renkaissa on painetta, mutta lähtökohta on kuitenkin se, että ilma sekä typpi on molemmat kaasuja. Kun toimitaan maltillisilla paineilla käyttäytyy molemmat kaasut hyvin liki ideaalikaasun tavoin, eli eivät poikkea toisistaan. Ja se ideaalikaasun yhtälöhän oli pV=nRT. Kaasut seuraavat noita muuttujia lineaarisesti. Tai muuttujia noista on oikeestaan vaan (tilavuus,) paine ja lämpötila. Ja lämpötilassa tulee huomioida, että se lasketaan kelvineinä. -273,15 celsiusta on 0 kelviniä ja 0 celsiusta on 273,15 kelviniä.
Tuskin siis perustuu ihan tohon perusjuttuun.
TL1000R
eix tosta paineilman sisältämästä kosteudesta pääse eroon ilmankuivaimella![]()
![]()
elä ja anna muiden roudata
Olen pahoillani mutta olet metsässä. Lisäksi 10 km korkeudessa voi hyvin olla niin paljon pakkasta, mutta lentokoneen telinekuilussa hyvin suurella todennäköisyydellä on paljon vähemmän pakkasta.(White @ Tammi. 20 2006,02:21) kirjoitti
Ja tässähän tuli vastaus:
Ja ei se muuten ole vaikeaa laskea noita tilavuuksia reaalikaasuillakaan. Isoissa lentsikoissa rengaspaineet liikkuvat siinä 15-20 barin hujakoilla. Tosin näissä fysiikan puolella liikkuvissa jutuissa lienee järkevämpää käyttää yleistä kaasujen tilanyhtälöä (p1*v1)/T1=(p2*v2)/T2.kirjoitti
Red Meat
Tuo on johdos ideaalikaasun tilanyhtälöstä ja toimii kanssa siten vain ideaalikaasuille. pV=nRT jaetaan T:llä ja toiselle puolelle jää vain vakioita. Näin ollen olkoon tila mikä tahansa niin pV/T=vakio (n=ainemäärä ja R=kaasuvakio).(Nalkis @ Tammi. 20 2006,09:45) kirjoitti
Eli sama asia.
TL1000R
Johan meni tieteelliseksi taas
.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Jep, eikös tässä pitäisi käyttää van der waalsin kaavaa, joka toimisi aika kivasti, jos vain tietäisimme "ilman" kulloisenkin ainejakauman ja niiden muodostamat molekyyliosuudet.(ZR-7herwood @ Tammi. 20 2006,13:43) kirjoitti
Noh, ainakin tuo kaava selittää sen kuinka merkittävä tilanne esimerkiksi veden tai muiden "epäpuhtauksien" muodostuminen on, ainakin kriittisissä tilanteissa. Vedsimolekyylin parametriarvot kun ovat todellakin kertaluokkaa erilaisia kuin vedyllä ja hapella.
Tosiaan, menee aikamoiseksi insinööreilyksi![]()
Tämä meni yhtä hifistelyksi kuin typen laittaminen mp-renkaisiinMutta tietääkö joku oikeasti käyttävätkö ne MotoGP:ssä typpeä renkaissa? Itse en ainakaan keksi mitään syytä miksi mp:n renkaisiin tarvitsisi laittaa typpeä.
Tästä tulikin mieleen kun kerran yksi rupesi täyttämään sen typpikärryn pikkuruista rengasta sillä typellä, mutta kun siinä on täyttölaitteessa sattui olemaan vain se 20 bar:n täyttöpaine jota se kärryn rengas ei luonnollisesti kestänyt, vaan seurauksena oli sen renkaan hyvin äkillinen tyhjentyminen![]()
Red Meat
Mutta jos esimerkiksi ajatellaan kosteaa ilmaa, niin sen absoluuttinen kosteusprosentti (eli myöskin ainemääränsä suhteellinen osuus) on normaalilämpötiloissa kokolailla pieni, jolloin sen merkitys tulokseenkin on pieni.(isojussi @ Tammi. 20 2006,14:26) kirjoitti
Toisaalta voitaisiin käyttää myös Berthelot´n tai Dietricin yhtälöitä, mutta nämäkin ovat (kuten van der Waalsinkin) vain analyyttisiä yhtälömalleja, eivätkä nämäkään toimi määrätyillä vakioilla kuin rajatulla alueella.
No joo, tässähän tulee pientä reeniä rästissä olevaa termodynamiikan tenttiä varten.
TL1000R
Niimpä, ootahan vaan ku alamme puhumaan polttoaineista ja polttoaineen lisäaineista.(Athene @ Joulu. 25 2005,17:23) kirjoitti
![]()
Mainittakoon tähän että tuskin ratapyörissä toi typen käyttö on milläänlailla tarpeellista...ja kuten tässä ketjussa joku viittasi lentokoneeseen niin liikutaan aivan eri sarjassa.Ensinnäkin lentokoneen jarrut käyvät aika pirun kuumana.Ja siten myös rengas lämpenee "hiukan".Ei tarvitse muuten kesäsäällä mennä ihan lähelle juuri laskeutuneen koneen päätelinettä...lämmintä riittää...(Nelli @ Joulu. 17 2005,17:20) kirjoitti
![]()
Honda cbr600rr
Pahoittelen vanhan keskustelun uudelleen avausta, mutta tämmöinen sivu tuli muissa yhteyksissä vastaan:
Linkki
Amerikkalaisten haihatusta...(Nomad @ Tammi. 23 2007,14:02) kirjoitti
1000