Mielenkiintoinen uutuus toi FJR:n puoliautomaatti
Täytyy ensi kesänä hankkia FJR puolitomaatilla![]()
![]()
Varmaan ihan koeajon arvoinen peli vaikka pyörä ei itsessään muuten kiinnosta pätkääkään.(MotorArse @ Joulu. 11 2005,20:23) kirjoitti
Eniten mietityttää miten hyvin toi "kytkin" skulaa hiljaisissa vauhdeissa, kiihdytyksissä ja sitten kun oikeasti käytetään jengakelloa "tapissa".
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Ei he****ti, seuraavaksi varmaan neljä pyörää.
Mihin katoaa oikeat moottoripyörät, onneksi Yamaha tekee myös vielä niitä.
Silloin kun mä olin nuori juniori, kaikki kaverit ajeli Monkey'lla jossa silloin oli 3-vaihdetta ja automaattikytkin. Eli ei kai tämä sen kummempi ole, paitsi ettei Monkey'ssa ollut "käsi-nappi-vaihtomahdollisuutta"...
Niin, ja kyllä mulle ihan tuo tavallinen manuaali riittää...
Maailman nopein skootteri -titteli taitaa tästä lähtien olla tukevasti Jammun hallussa. Lisähinta on aika kova mutta eikös se kaikki erikoisuuden tavoittelu maksa.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Turhaan vastustatte kehitystä.
Aina löytyy niitä joiden on vaikea hyväksyä kehityksen kulkua.
10-vuotta eteen päin, niin kaikki pyörät ovat (puoli)automaatilla.
Niin... paitsi harrikat![]()
Onhan noita automaatteja ollut ennenkin Hondalla Tuutti ja CM 400 sekä Guzzillakin, tyyppiä en muista, on Suomessakin. Lienevätkö olleet aikaansa edellä tai muuten vaan väärin ymmärrettyjä.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Mobilisti 6/2000:ssa viiden sivun juttu Honda 750 A Hondamatic:sta, jutun mukaan valmistettiin 1976-78 n 10000 ja arvatenkin Amerikan markkinat oli tavoitteena. Jutun tekijä arveli noita tuolloin olleen maassa 5-6.
Ex-955i
ei muuten pidä paikkaansa, Harrikkaan saa automaattilaatikon... ei tosin alkuperäisenä, mutta kuitenki(MotorArse @ Joulu. 12 2005,11:42) kirjoitti
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
Muita automaatteja löytyy mm Honda DN-01 ja Gilera Ferro 850.(MotorArse @ Joulu. 11 2005,20:23) kirjoitti
mime.
Aivan.(MotorArse @ Joulu. 12 2005,11:42) kirjoitti
Eikä siihen kehitykseen mene kymmentäkään vuotta. Toki - ei kaikista kaksipyöräisistä tule automaattivaihteisia, mutta niitä tulee lisää.
Keväällä 2006 astuu Japanissa voimaan ajokorttiuudistus (ajokortti pelkästään automaattisia 2-pyöräisiä varten) ja sen vaikutukset näkyvät nyt japanilaisten mp-valmistajien suunnitelmissa, joista hyvänä esimerkki on Hondan DN-01 - konseptipyörä, jossa automaattivaihteisto. Kohta tuotannossa.
Lisäksi Suzukin 6-sylinteristä Stratosphereä saa tulevaisuudessa valinnaisesti "manuaalilaatikolla" tai automaatti "painonappi"-laatikolla. Ja Yammu FJR. Nämä eivät toki ole suoranaisia automaattivaihteisia niin kuin Hondan DN-01, mutta malleja joiden menekkiä varmasti seurataan tarkasti.
Myös Englannissa on jonkin sortin 2-pyöräajokortti automaattivaihteisille, jolla saa ajaa suurempia skoottereita.
Englannissa huhutaan olevan paljonkin kysyntää automaattivaihteisille moottoripyörille (MCNews).
Kyllä tuutista oli seitkytluvulla tai kahdeksankytluvun alussa automaatti. Yksi sellainen löytyy Vihdin Haimoosta, museopyöränä vieläpä. Maunulan majalla olen moiseen törmännyt.(MotorArse @ Joulu. 12 2005,20:50) kirjoitti
Ei niitä varmaan montaa maassa ole, mutta käsitykseni mukaan pari kolme.
Ja tässä keskustelussa on sekaisin kaksi eri asiaa: automaattikytkin ja automaattivaihde. FJR:ään tulee automaattikytkin. Vaihde on manuaali napilla tai jalalla. Meneehän tuo vaihde päälle ilman kytkintä ylöspäin missä pyörässä vaan ja nyt siis myös alaspäin. Automaattikytkin vaan mahdollistaa nopean vaihdon alaspäin konetta särkemättä.
Vaihdekaaviokin on tuossa hieman poikkeava, alimpana kun on vapaa.
Totta. Mutta FJR AS-mallissa on "automaattikytkin" ja "automaattivaihtaja".(Anttoo @ Joulu. 14 2005,16:09) kirjoitti
Molemmista huolehtii elektroniikka. Vaihdepolkimesta ei ole suoraa manuaalista yhteyttä vaihdeakselille, vaan vaihdepoljin toimii kuten stongassa oleva vaihdevalitsin. *Koko vaihtotapahtumaa ohjaa ECU. ECU:lle välittyy tietoa moottorin rpm:stä, laatikon rpm:stä, "pesässä" olevasta pykälästä, "kaasukahvan" asennosta ja mp:n nopeudesta. Näiden tietojen - ja kuljettajan "vaihtokäskyn" - pohjalta ECU hoitaa vaihtotapahtuman kontrolloiden siis myös moottorin kierroksia. Valmistajan mukaan vaihtotapahtumaan kuluu aikaa 0,1-0,2s.
Tuskin terävää ihmismieltä, -kättä ja -jalkaa nopeampi - millä ei ko. pyörän kohdalla oli tosin suurtakaan merkitystä.
jossain vaiheessa huomasin mobile.de :ssä parikin Ri laitosta 02-03 mallisia joissa ilmoiteiin olevan "puoliautomaattilaatikko" ja puhuttiin jostain konseptipyörästä. ajattelin että paskanjauhantaa, mutta ehkä sittenkin olivat joita koemalleja jenkeistä muilutettuna..
2016 > Triumph 675 team member
2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
(.. DKW-RT175VS im holz schublade)
.. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
.. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
Siitä lelupyörä varakkaille n00beille![]()
Desmo Jugend
Ja esim. henkilöille, joilta puuttuu vaikkapa muutama sormi kytkinkädestä.(verner @ Joulu. 17 2005,15:53) kirjoitti
Hondan Hondamatic-mallit, CB750A, CB400A, CM400A ja CM450A, valmistettiin 1978-1983.
Ne ovat varustettu kaksiportaisella vaihteistolla ja hydraulisella momentinmuuntimella. Muunnin tuplaa väännön alakierroksilla ja sen takia pärjätään kahdella vaihteella. CB750A on varustettu vaihteistolla jossa rattaat ovat jatkuvassa kosketuksessa. Vaihteen valinta tapaahtuu hydraulisilla kytkimilla. Kiihdyttäessä ei tarvitse höllätä kaasua.
Sen takia se on aika rivakka lähtijä huolimatta pienestä tehosta, vain 49 hv. Huippunopeus on siellä 150 km/t luokkaa.Vaihteisto on peräisin N600 autosta.
Niitten piti olla jenkkivalloittajia mutta niistä tulivat Hondalle täydellinen taloudellinen floppi. Jenkit vaativat automaattia autoihin mutta manuaalia prätkiin.
Suzuki valmisti GS450A Suzukimatic 1981-1984.
Moto Guzzi valmisti 1000 Convert noin 1975-1980.
Momentin muuntimella varustetut pyörät olivat aikansa Tiptroniceja. Suomesta näitä löytyy noin 20 kpl yhteensä.
Its pidän CB750A pyörästä varsinkin lullalla varustettuna. Silloin tuo "puoliautomaatti" pääsee näyttämään kyntensä.
CB750A:sta on tehty 1100 kuutioinen turboahdettu dragsteri ja vaihteisto kesti.
Variaattorilla varustettuja automaatteja on tehty Suomessakin. HD:stäkin on tehty variaattoriversioita.
Toi on varmasti hyvä ja toimiva juttu . Sillä nappivaihteilla olen edelliskauden ajellu ja pois en vaihtais.
http://galleria.busanistit.org/ksthbtek/Kuva_74
http://galleria.busanistit.org/ksthbtek/Kuva_76
Hmm.. tosin kateelliset yleensä panettelevat tekniikan hienouksia![]()
Nopeus on valttia!
+200 MPH CLUB FINLAND
Kawasaki Ninja H2
* * * * * * * *
Stripillä varmaan ihan pop... Kadulla njääää empä tiedä...(kst @ Tammi. 01 2006,20:12) kirjoitti
Ihan totta?(kst @ Tammi. 01 2006,20:12) kirjoitti
(JP_445 @ Tammi. 02 2006,07:26) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Siis ei voi sanoa onko siitä hyötyä kadulla noin isomalle vaihtaessa kun ei ole kokeillut... Tietty jos nilkka on jäykkä tai hidas niin silloin(koris66 @ Tammi. 02 2006,07:57) kirjoitti
![]()
Hondamatic sivuvaunun kanssa heikkojalkaiselle oiva tapa harrastaa moottoripyöräilyä.
Vaikuttaa kyllä tavallansa ihan mielenkiintoiselta vekottimelta, noin tulevan ingengöörin silmin, mutta motoristina kyllä vastustan - ainakin omassa pyörässäni - kaikkea ylimiäräistä käikälettä, härpätintä, vilkutinta ja hilavitkutinta. Eivätkös kauniit naisetkin ole parhaimmillaan nakuina? Omasta mielestäni se kuuluu tunnelmaan, että saa mutkasta lähtiessä potkaista pienempää simmuun ja antaa 2 x 500cc koneen laulaa. Son kaanista. Mutta monelle, jolla ei oma motoriikka enää pelaa - esim. parkinson-potilaat - täydellisesti, tuollaisesta voi olla pirusti iloa. Eihän sitä pakko olekaan itselleen ottaa. Mie polojen erelleenki vaihteit, vaik millasii vehkei tulis.
<p>Purpattava spagetinkeitin</p>
Joo mutu kommentit oman onnensa nojaan . Jos toi toimiin puoleksikkaan niin hyvin kun pro shifth, niin on ässä vaihteisto. Ja muuten nappivaihteet on enemmänkin kuin jee normi käytössä. En luopuis vaik saisin tupla hinnan mitä maksoin. Uskokaa pois.(JP_445 @ Tammi. 02 2006,07:26) kirjoitti
Ja oikeesti käyn kyllä kokaseen ton Yammun laatikon jos mahdollisuus tulee
Nopeus on valttia!
+200 MPH CLUB FINLAND
Kawasaki Ninja H2
* * * * * * * *