Olen tässä viimeaikoina lueskellut melko ahkeraan lähinnä brittien MP-lehtiä (Performance bikes, Fast bikes, Bike ja Two feels) ja niiden mp-testit on usein tehty ihan tyydyttävällä tavalla. Yleensä tekniset tiedot on testattu ja dokumentoitu hyvinkin kattavasti yms...
MUTTA yksi asia on jäänyt häiritsemään. Eli miksi ihmeessä näissä testeissä (sportti)pyörien painot on ilmoitettu järjestään "claimed" eli valmistajan ilmoittama??? Tuon nyt luulisi olevan kaikkein helpoiten mitattavissa oleva suure. Tämä tuli vaan mieleen, kun joku tässä vastikään totesi, että esim 1000RR blade painaa aikusten oikeasti tankki tyhjänä yli 195kg (claimed 179kg).
Halutaanko näissäkin "testeissä" hieman kaunistella teho-painosuhdetta vai mitä, kertokaahan omia mielipiteitänne.
Ja mikäli jollain on heittää FAKTAA uusien sporttien todellisesta painosta (vrt. valmistajan ilmoittama) niin jakakaa ihmeessä.
Missähän olis kaikkien kyykkyjen oikeat painot? Siis tankki täynnä ajokunnossa, harvoin sitä tyhjällä tankilla ajetaan
alkaakin tulee kummallisesti painoeroa enskoihin kun otetaan oikeat painot..esim. mun darra 750 160kg ajokondikses+tankki täynnä tänä kesänä
![]()
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Onko tuolla nyt sit jotain väliä? Meinaan vaan et kuskienkin painossa voi olla eroa sata kiloa...
Sarjassa kiva tietää tietoa. Jollekin sillä voi olla suurestikin väliä.(Köpi @ Joulu. 08 2005,15:22) kirjoitti
All you´ve got is time - living is takin´ it.
No kyllä minua ainakin kiinnostaa, ainahan noista teho-painosuhteista jauhetaan (tietämättä todellista painoa). Monethan jopa laittavat titaaniputkistoja nimenomaan muutaman kilon painonsäästön vuoksi.(Köpi @ Joulu. 08 2005,15:22) kirjoitti
Ja vaikuttaahan se siihen kiihtyvyyteenkin, luonnollisesti (kuskin painon ollessa vakio)
Toistaiseksi elän siinä uskossa, että nuo valmistajan ilmoitukset ovat lähempänä totuutta kuussa kun täällä maanpäällä...
edit:
Josko Pohjolan uusi liikennevakuutus hieman innostaisi porukkaa punnitsemaan pyörien todellisia painoja
Minä tuota totesin, lähteenäni oli jenkkien Cycle World. Ne punnitsee itse prätkät, eli tankki on tyhjänä ja työkalut poissa. Olen ton tonnicebarin painon nähnyt myös:(Wainajala @ Joulu. 08 2005,15:08) kirjoitti
LINKKI_Hondan_paino_197,7_kiloa
Toi painoissa valehtelu on tonnikyykyissä alkanut yleistymään: kun ei valmistajat tehoissa kehtaa valehdella (siitä jää kiinni ja maine menee), niin voi sitten laittaa jotain absurdia painoa ilman hyytelöä akuissa, ilman jäähdytinnestettä, ilman öljyjä, ilman jarrunesteitä ja todeta sen olevan pyörän kuivapainon. Heh heh.
Ja Köpille tiedoksi: onhan sillä väliä - tykkäämismielessä ja friikkiysaspektilla.
a) itse tykkään kevyistä prätkistä (oman rekisteriotepaino 208 kiloa), niiden vaivattomasta käsiteltävyydestä.
b) mun harrastuneisuuteen kuuluu tietää mm. paino ja teho (joka hopeanuolessani on 94,4 rajusti laukkaavaa hummaa takagummilta).![]()
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Mun pointtina olikin tuo että mikä se todellinen teho-paino suhde on (kuski mukana), eli kuinka turhaa asiasta väitellä tilanteessa esim. R1 & 155 kg kuski vs. Gixxer & 55 kg kuski. Siinä ei meinaan paljon pelkän mopon teho-painosuhde paina
Enkä mä nyt muutenkaan parin kilon eroihin kiinnitä huomiota (mopon painossa), turhaa saivartelua.
Edit. Kun nyt kerran tuli puheeksi, niin väittävät mun uuden mopon kuivapainoksi 264kg, onneksi sentään itse oon tälläinen kukkakeppi.
No et ehkä sinä, mutta myyntiargumentti se painokin on.(Köpi @ Joulu. 08 2005,16:18) kirjoitti
Valmistajien valehtelu tai totuuden muuntelu/kiertely/kaartelu ei ole tuossakaan asiassa suotavaa, onneksi on lehtiä, jotka punnitsevat itse testaamansa pyörät.
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Jenkeissä Suzuki väittää 2005 GSX-R1000 painavan 166 kg (365 lbs.)(Wainajala @ Joulu. 08 2005,15:08) kirjoitti
LINKKI_USA_Suzuki
Sport Rider (December 2005, sivu 70) kertoo GSX-R1000 painavan kuivana ("dry") 188 kg (414 lbs.).
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
" more even than the old CBR954RR and the Ducati"
1000rr on fat.
punnitsin oman 954:sen ja se on jotain 199 tankki lähes täynnä. bensahan painaa jotain 0.7kg litra.
Paino on merkittävää. Pidin pyörässä 5kg kaatumarautoja ja niiden olemisen moottorin ympärillä huomaa kiihdyttäessä, jarrutettaessa ja kaarteissa ehkä eniten.
Jos 5 kilon eron huomaa, niin miten se 1000rr voi painaa 10kg enemmän. Ilmankos ne ei pysy matkassa.
eniten sen huomaa, kun pyörä meinaa kaatua ja kun sitä työntää talliin, kyllä se kevyt on parempi. Saisi tuostakin vielä 10-20 kg olla kevyempi.
Hondan ilmoittama siis 168kg. japsin ilmoittaa painon joskus ilman mitään nesteitä, siis ei jarrunestettä eikä akkunestettä. Jotkun kuulemma ilmoittavat sen ilman renkaita(kumeja), koska kumien painot vaihtelevat. ja nykyään kilpaillaan painolla, joten on aika markkinoille edullista ilmoittaa se mahdollisimman kevyeksi. Vähän niinkuin tehot kannattaa ilmoittaa patopaineiden kanssa.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Esmes Motoparkissa painon vaikutuksen aina huomaa konkreettisesti. Jos alottaa päivän täydellä tankilla ja sitten muutaman tunnin päästä taas tankkaaa täyteen, niin seuraavan kerran radalle mennessä laite tuntuu eri pyörältä, taittuu niin paljon huonommin mutkiin. Ja painoa tulee noin 9 kg lisää. Se tietysti lisää vaikutusta, että paino tulee niin ylös, mutta vaikutus on silti huikea.(jaket @ Joulu. 08 2005,17:54) kirjoitti
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
Tehot, kierrosajat ja vertailu yleensäkkin. Onko niillä jotain väliä? Kaikki vaan arvalla, kun kuskien taidoissakin voi olla eroa sata yksikköä...(Köpi @ Joulu. 08 2005,15:22) kirjoitti
yksi huomattava ero tulee lujasta vauhdista jarrutettaessa. Jos pyörä on esim 10-20 kiloakin painavampi, niin jarruilla joutuu ns seisomaan pääsuoralta jarrutettessa esim botniaringillä. kun samassa tilanteessa kevyellä pyörällä jarrutus on pieni painallus jarrusta ja nopeus on kadonnut.
nopeutta joku 220.
Mä olen käsittänyt, että jotkut ajavat jopa tosissaan kilpaa moottoripyörillä(jusku @ Joulu. 08 2005,18:30) kirjoitti
![]()
Speed Triple -12, Daytona i955 -02, Bonneville V140T -78, Aprilia Pegaso -01.
siellä huomaa helposti. täydellä tankilla bussipysäkin kampeaminen on hankalampaa. tankkaan omani aina radasta riippumatta n 30min ajoaikaa varten niin shokki ei ole niin iso. tosin alkaa loppupäivästä/vklopusta ärsyttää 5~7 litran kaataminen tankkiin joka setin välillä.(Make80 @ Joulu. 08 2005,18:02) kirjoitti
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Tapaus: Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2005
Lähde: TM 16/2005 s.47
Mitattu paino ajokunnossa: 257,5 kg
Tankin tilavuus: 21 litraa
Bensan paino: 15,8 kg
LINKKI_Bensan_tiheys_0,75kg/l
Todellinen kuivapaino ajokunnossa (ilman bensaa siis): 241,7 kg
Ilmoitettu kuivapaino: 217 kg
Erotus ilmoitetun ja todellisen kuivapainon välillä: 24,7 kg
Vaikka tässä punnituksessa mitä luultavimmin oli työkalut painoa lisäämässä, niin kyllä toi aika iso heitto on...
Niin, eihän tämä siis mikään 1Kkyykky ole, sattui vain sopivasti esimerkkinä hollille.
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
nois kuivapainois o kyll pientä säätämisen makua liikkeellä..o kuullu myös,et siks pihtaavatkin omien malliensa tietojen julkasuja viimeiseen asti,et voi rustata omansa pikkasen kevyemmäks.kuivapainohan tosiaan o ilman mitään nesteitä,bensaa,jarrunesteitä,öljyä,jäähdytysneste itä.. tosin kyllähän nuo painot jokseenki kuitenkin paikkaansa pitävät. *
kuskin painohan ton teho-paino suhteen yleisimminkin määrittää tosiaan.
tv..syön vain porkkanoita siksi..
![]()
![]()
2008 Yamaha R1
Suzuki GSXR 1000 K5
Yamaha Thunderace
Suzuki GSXR 750
Honda NSR 125
Suzuki TS125
Minä luulen, että eniten kaatumarautojen olemassaolon huomaa vasta sitten, jos pyörä kaatuu!!(jaket @ Joulu. 08 2005,17:54) kirjoitti
Kuski pyöräsuhteeni on alle 1/3, joten on siinä nostamista.
"Minä luulen, että eniten kaatumarautojen olemassaolon huomaa vasta sitten, jos pyörä kaatuu!!"
älä muuta virka.
nimimerkki: kampura mutkalla.
1000rr -05 paino tankki täynnä 207 kiloa aika tarkalleen...läskihän se on...
KÄRPÄT KIITTÄÄ....
Vertailin Biken luetteloja 2005 ja 2006 painojen osalta. R1200GS painaa 2006 enää 199 kg vaikka 2005 se oli 225 kg.
No BMW:n sivuilta selviää, että molemmat painot ovat ilmoitettuja, toinen kuivapaino ja toinen ajokunnossa.
Jotenkin tuntuu, että luetteloon pitäisi ainakin pyrkiä keräämään jotenkin vertailukelpoisia arvoja - vaikka valmistajan ilmoittamia.
Esim. kilpailijat ovat pitäneet paremmin painonsa.
Hinnoissa on kuitenkin tultu pääosin alaspäin 300-2000. Vain BMW on nostanut kaikkia hintoja. V-rod on tullut taas vastaan lähes 4000!
Kauankohan pitää odottaa, että pyörät eivät maksa mitään eikä edes paina paljoa?
Vitsi, minä en huomaa mitään eroa. Mulla se bussipysäkki on aina vaikea. Ehkä kuskin massa on niin suuri, että tankin vaikutusta ei enää huomaa.(Cterror1 @ Joulu. 08 2005,22:11) kirjoitti
- JAM Racing Team -
Mitmit... Köpi tilannu uuden kikottimen ?(Köpi @ Joulu. 08 2005,16:18) kirjoitti
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Oiskohan Yammu FJR1300? Ja mahtaako olla vieläpä tuolla puol-automaattivaihteistolla...? Tämä siis puhdas veikkaus, mutta perustuu Köpin allekirjoituksen linkkiin...(Jassu @ Joulu. 11 2005,13:12) kirjoitti
edit. Mitä tulee tuohon pyörän painon alennukseen, kyllä pienenkin eron painossa huomaa pyörän käytöksessä. Vaihdoin muinoin 1100 Zetoriini devilin kokoputkiston joka oli 7 kiloa alkuperäistä kevyempi. Pyörä oli selkeästi kevyempi käsitellä vaihdon jälkeen. Suorituskyvyn eroa en aistinut. Menihän tuo pyörä muutenkin niin maan perkeleesti...
Oon myös kelaillut, että miten tuosta tulevasta moposta sais painoa pois...USAssa myydään runkoa joka on kokonaan hiilikuitua, samoin tankki joka on integroitu runkoon. Pyörä painaa (valmistajan mukaan) ajokunnossa 209 kiloa. Vielä kun tuossa esmerkissä oli joku +120heppanen kone, niin varmasti ihan kivasti liikkuu...Ainakin suoraan.
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Nonnih, jos mäkin kääntäisin takasin noi allekirjoitukset näkymään(SenioRR @ Joulu. 11 2005,14:32) kirjoitti
![]()
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Biken luettelot ovat aivan oma maailmansa.(arikorho @ Joulu. 10 2005,22:56) kirjoitti
Jopa valmistajien ilmoittamiin arvoihin verrattuna...![]()
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Juuri tähän asiaan olen koittanut aina puuttua kun noita mopojen painoja ja tehoja verrataan. Kummallisen painavia nesteitä uusissa mopoissa on...
Niin, tai ehkä se "vaikeus" on vaan niin suhteellista. Ihan niin kuin oli Supercorsan sadepito tuolla aiemmin.(johtaja @ Joulu. 11 2005,12:09) kirjoitti
![]()
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
Älytöntä noi painojen heitot! Useesti on kuitenki toi mopon paino ostoperusteena esim. kevyemmille kuskeille. Mistä hitosta voi tietää mitä ne oikeesti painaa? Pitäiskö järjestää punnitus ilta?![]()
Kovat kundit ei tanssi.
Mun mielestä ihan katuajelussakin huomaa selkeesti onko tankki tyhjä vai täynnä. Kyllä se on nopealiikkeisempi ja kevyempi viedä kohtuu tyhjällä tankilla..(Make80 @ Joulu. 12 2005,12:47) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***