Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    bladesta irtos tulppa itsestään ja rikkoi kierteet!

    onko kellään kokemusta/tietoa voiko korjata?
    saako esim: helicoil kierteitä moottoripyöriin?
    missähän mahtollisesti niitä asennetaan?
  2. #2
    en uskalla muuta sanoa toiminnasta, kun joskus oon nähnyt sellaisia "holkkeja" joka ruuvataan tulpanreikään kuten helicoilkin. Siinä holkissa on siis ulko-ja sisäpuolella kierteet.
    Toki itseään moottorikoneistamoksi kutsuvien verstaiden luulisi tuon kierteen korjaamisen osaavan, kun kansi on irroitettu.
    <p>I/ö- got the Feeling</p>
  3. #3
    Vaikea sanoa poikkeaako pyörän kansi autosta tässä suhteessa, mutta ainakin yhteen auton alumiinikanteen olen koneistamolla kierteet laitattanut ja kyllä ne ainakin auton puristukset kesti.

    Laitettiin samalla kun tehtiin muukin kansiremppa, joten vein irtokannen enkä siten tiedä edes erillishintaa, mutta epäilemättä kannen irroitus ja kiinnitys oheishommineen maksaa niin paljon että tuo kierrehomma on vain nyanssi hinnassa?
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  4. #4
    Kyllä niitä tosiaan saa, eikä maksa juuri mitään. Sellanen korjaussarja ei maksa edes paljoa, vaikka itelle ostaisi, mut isompi homma on tosiaan tuo kannen avaus... voisihan sitä yrittää kikkailla jotain lastunpoistojuttuja, mut aina on olemassa riski, että lastuja joutuu venttiilien väliin ja jää venat vuotamaan...

    Noita varmaan löytyy jopa hongkongista, ainakin tolle yleisimmälle kierteelle, joka on muistaakseni kokoa M14x1,25.

    Ainakin jokaisessa moottorikoneistamossa on. Ja varmaan autokorjaamoissakin. Autokorjaamosta lainatulla satsilla korjasin viimeksi omani.
  5. #5
    Autotarvikeliikkeet myy noita sarjoja, eikä ole mikään temppu asentaa itse... Kantta ei tarvitse irroittaa. Korjaus kierre kestää paremmin, kun alkuperäinen, onhan se terästä...
    Jos sylinteriin joutuu muutama alumiinilastu, niin se ei paljon menoa haittaa, menevät suoraan ulos pakoputken kautta...!!!
    Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
    Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
    Kawasaki Gpz1000RX
    Kawasaki ZG 1200
  6. #6
    kiitoksia vastauksista! täytyy käydä kyseleen vähän hintoja, että kannataako hankkia helicoil sarja itelle vai viedä johonkin koneistamolle. se olisi kyllä hyvä jos ei tarvis kantta irrottaa!
  7. #7
    Lainaa (hurrinarri @ Marras. 25 2005,10:44) kirjoitti
    kiitoksia vastauksista! täytyy käydä kyseleen vähän hintoja, että kannataako hankkia helicoil sarja itelle vai viedä johonkin koneistamolle. se olisi kyllä hyvä jos ei tarvis kantta irrottaa!
    Helicoilia en välttämättä tuohon tulpankohtaan laittais... Voihan se olla, että se on tiivis, mutta kun helicoil-kierteet on aika lyhyitä ja sehän on sellasta kierreprofiilinauhaa, niin saattaapi olla, että jää vuotamaan. Noi tulpankierteen korjausholkit on ihan holkkeja, joissa on ulko- ja sisäpuolinen kierre. Ja todennäköisesti sarjan mukana tuleva kierretappi jättää kannen kierteen hiukan vajaaksi, jotta holkki tarraa kunnolla kiinni.

    Eli eihän sotketa noita tulpankierteen korjaussarjoja ja helicoileja keskenään, eihän...
  8. #8
    juuei. lastunpoisto on helppo tehä letkusta, käyttää sitä imurina imurin letkun jatkoksi...
    Kawasaki GPX 750R -89
    Kawasaki ZZR 1100 -95
  9. #9
    Lainaa (MadMan @ Marras. 25 2005,11:05) kirjoitti
    ..vai viedä johonkin koneistamolle. se olisi kyllä hyvä jos ei tarvis kantta irrottaa!
    Helicoilia en välttämättä tuohon tulpankohtaan laittais... Voihan se olla, että se on tiivis, mutta kun helicoil-kierteet on aika lyhyitä ja sehän on sellasta kierreprofiilinauhaa, niin saattaapi olla, että jää vuotamaan. Noi tulpankierteen korjausholkit on ihan holkkeja, joissa on ulko- ja sisäpuolinen kierre. Ja todennäköisesti sarjan mukana tuleva kierretappi jättää kannen kierteen hiukan vajaaksi, jotta holkki tarraa kunnolla kiinni.

    Eli eihän sotketa noita tulpankierteen korjaussarjoja ja helicoileja keskenään, eihän...
    Tuota noin. Onhan siitä jo vuosia vierähtänyt kun moisia hommia tein, mutta..
    Sellaselle holkille täytyy tehdä huomattavan iso reikä, eikä nykyisissä pitsikansissa taida olla tilaa moiselle. Sopii paremmin 2-tahtiseen, vaikka heligoil on siinäkin parempi. Semmonen holkki ruuvautuu helposti kannesta tulpan mukana irti ja jos sen kierteen rikkoo, niin sitä ei korjaa millään. Monark-mopooni sellainen aikoinaan laitettiin ja muistan, että jo silloin moinen viritys ketutti..

    Heligoilia minä pitäisin parhaana ja oikeana ratkaisuna. Tulpanreikä suurenee vain lankakierteen vaatiman tilan verran ja ratkaisu on lopullisen kestävä ja tiivis - edellyttäen ettei tulpanreiästä lähde minkäänlaista halkeamaa. Jos on halki niin tulppa ei tule todennäköisesti tule pysymään kiinni koneen lämmetessä. Tämä lähinnä siis ilmajäähdytteiselle, nestejäähdytteisen halkeamat huomaa ikävällä tavalla muutenkin..

    Ja homman voi tehdä kansi paikallaan - edellyttäen, että reiän näkee kunnolla ja sen mahtuu koneistamaan ja kierteyttämään uudelleen. Lastut saa pytystä pois paineilmalla ja jos jotain jää, niin ne ei pitkään koneessa viihdy. (2-tahtisessa kannen irrotus on niin helppo, että pois vaan)

    Äkkinäiselle en hommaa suosittelisi itse tehtäväksi, en yrittäisi itsellekään vuosikymmenten jälkeen. Koneistamoon vaan, sieltä löytyy jotain muuta kuin bilteman vehkeitä ja todennäköisesti myös ammattitaitoa.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  10. #10
    Lainaa (J@ck @ Marras. 25 2005,12:11) kirjoitti
    Sellaselle holkille täytyy tehdä huomattavan iso reikä, eikä nykyisissä pitsikansissa taida olla tilaa moiselle. Sopii paremmin 2-tahtiseen, vaikka heligoil on siinäkin parempi. Semmonen holkki ruuvautuu helposti kannesta tulpan mukana irti ja jos sen kierteen rikkoo, niin sitä ei korjaa millään. Monark-mopooni sellainen aikoinaan laitettiin ja muistan, että jo silloin moinen viritys ketutti..

    Heligoilia minä pitäisin parhaana ja oikeana ratkaisuna. Tulpanreikä suurenee vain lankakierteen vaatiman tilan verran ja ratkaisu on lopullisen kestävä ja tiivis - edellyttäen ettei tulpanreiästä lähde minkäänlaista halkeamaa. Jos on halki niin tulppa ei tule todennäköisesti tule pysymään kiinni koneen lämmetessä. Tämä lähinnä siis ilmajäähdytteiselle, nestejäähdytteisen halkeamat huomaa ikävällä tavalla muutenkin..

    Ja homman voi tehdä kansi paikallaan - edellyttäen, että reiän näkee kunnolla ja sen mahtuu koneistamaan ja kierteyttämään uudelleen. Lastut saa pytystä pois paineilmalla ja jos jotain jää, niin ne ei pitkään koneessa viihdy. (2-tahtisessa kannen irrotus on niin helppo, että pois vaan)

    Äkkinäiselle en hommaa suosittelisi itse tehtäväksi, en yrittäisi itsellekään vuosikymmenten jälkeen. Koneistamoon vaan, sieltä löytyy jotain muuta kuin bilteman vehkeitä ja todennäköisesti myös ammattitaitoa.
    No niin, kommentteja satelee, hyvä niin. Saattaa vaan kysyjän pää mennä sekaisin

    Epäilin aiemmin Helicoilin tiiviyttä, mutta jos se kerran on tiivis, niin ei siinä sitten mitään, vaikka helicoilia, jos mieli tekee. Totta on se, että Helicoil vie vähemmän tilaa, mutta enpä usko, että tuo tilanvienti on ongelma missään kannessa. Ei tuolle kierteenkorjausholkille kuitenkaan tarvinne tehdä kuin luokkaa M16 kokoinen kierre. Olisiko kehitys kehittynyt tämänkin suhteen niistä ajoista kun Monark oli vielä kylän komein ja nopein mopo

    Enkä usko tuollaisen holkin kovin helposti irtoavan. Kuten jo aiemmin sanoin, luulisin holkkia varten tulevan kierteen olevan sen verran vajaa, että holkki manglautuu paikalleen. Lisäksi holkki on tiukempaa materiaalia kuin alkuperäinen alumiini, joten kierre ei siitä pytystä enää yleensä mene.

    Mutta kukin oman makunsa ja luulonsa mukaan. Pääasia, että kierre on mahdollista korjata ja vieläpä suhteellisen edullisesti.

    Jos itse tekee, niin tuo Bluesmanin ehdottama lastujenpoistomenetelmä toimii kyllä. Silloin on ehkä parempi varmistaa, että venttiilit ovat kiinni kun hommaa ruvetaan tekemään. Kokonaisuutena ton ei pitäisi olla mikään vaikea homma tehdä itse, jos on edes jotain hajua yleisten työkalujen käytöstä.
  11. #11
    Lainaa (MadMan @ Marras. 25 2005,12:03) kirjoitti
    Epäilin aiemmin Helicoilin tiiviyttä, mutta jos se kerran on tiivis, niin ei siinä sitten mitään, vaikka helicoilia, jos mieli tekee.
    Niin, eihän se kierre tulppaa tiivistä, se on se joko kartiomainen tiivistepinta tai tulpan juuren tiivisterengas. Ainoa tilanne, milloin HELICOILilla korjattu tulpanreikä voi vuotaa tulee silloin, jos onnistuu ryssimään sen vinoon niin, ettei tiivistepinta (tai -rengas) asetu kohtisuoraan vastinpintaansa nähden. Muutamaan auton kanteen olen (kantta irroittamatta) k.o. jengat laittanut, sekä moton öljypohjaan, ja hyvin on pelittänyt.
  12. #12
    holkki tai irtokierre molemmat varmaan toimivat hyvä kikka poratessa ja tapilla kierrettä tehtäessä on laittaa tappiin tai poranterään vaseliinia niin lastunpalaset tarttuvat siihen se vähä mitä alumiinin lastuja palotilaan pääsee ei haittaa mitään sieltä huuhtoutuvat pakokanavien kautta huitsin nevadaan.

    jos ei oo hirveesti kokemusta kyseisistä hommista niin suosittelen ammattihenkilöön turvautumista meinaan jos homman ryssii niin sit vituttaa ja raskaasti.
    elä ja anna muiden roudata
  13. #13
    Veistä puukolla sopivankokoinen puutappi josta pistät naulan läpi n.5mm, väännät sen pään sivuun.
    hakkaat sen sinne reikään ja tulpan johto toiseen päähän, voi toimia vähän aikaa
    -98 xx KTM 300 exc
    TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
  14. #14
    vastauksia on tullut paljon, kiitos niistä!

    äkkiseltään ajateltuna toi helicoil kuulostaa parhaalta vaihtoehdolta. täytyy selvittää mitä toimenpiteitä toi menetelmä vaatii. eiköhän sen asentaminen onnistu itseltäkin.

    jotain pitäs tehdä kevät on yllättävän pian!!
  15. #15
    Wurth myy korjaussarjaa tulppakierteille M14x1,25 -
    hinta 200 euron tietämissä. Mukana tulee eri pituisia kierreholkkeja sekä mm työkalu tiivistepinnan oikaisua varten.
    Vaseliinin avulla saat estettyä metallilastujen pääsyn palotilaan (eli rasva kierretappiin)
    Jos kyse yksittäiskappaleesta, niin kävisin koneistamon juttusilla.......
  16. #16
    mitenkään laatuun kantaa ottamatta ruotsalainen autovaraosa market myy "SYTYTYSTULPAN KIERTEEN KORJAUSSARJA Tuotenro
    18145 7,90 €".
    Tuossa on ainakin malli kuva:
    <p>I/ö- got the Feeling</p>
  17. #17
    tuossa kierreholkinkorjauksessa täytyy muistaa laittaa lukiteliimaa ulkokierteeseen, siihen kanteen tai muuhun metalliin kiinnittyvään, näin tehden esim. holkki ei kierry ulos tulpan mukana. helicoili on tosin helpompi ja yhtä pitävä sinänsä.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  18.  
  19. #18
    Mulla oli aikoinaan 500 h1 kawasta tulpankierteet mennyt ja laitoin teräskierteen ;kesti 2 viikoa,uudestaan metallikierre liiman kanssa kesti kuukauden ,vein metalli pajalle kannen johon tehtiin messingistä harvat ulkokierteet ja tulpan ja ulkokehän paksuus jotain 3mm .Lisäänty muuten puristuksetkin kun kierre osa meni osittain palotilaan mutta sen jälkeen kesti mitä nyt tulpan vaihdon yhteydessä irtosi mutta ulko kehän jenkat kesti kannessa kuitenkin
    Kawasaki H1 500 1972
    Suzuki EF 750 1985
    Kawasaki ZZR1100 1991
    kawasaki ZX12R 2002
    hayabusa 2008
    Honda Blackbird 2002