Tämmönen on vaan askarruttanu, pitää saada pois mielen päältäJoku merkityshän sillä öljyn ylärajallakin täytyy olla.. en nyt puhu mistään järjettömistä määristä vaan siitä että laittaa öljyä hieman ylärajan yli.
jos sitä on liikaa ni se tulloo ulos ylivuotoletkusta ja sotkee jokapaikan, sen kummempia ei tapahtune... eri asia jos sitä on liian vähän![]()
Mjoo, ite laitan aina ihan hiukan yli sen ylärajan ku öljyt vaihdan. En mä usko että pienillä määrillä on mitään haittaa siis... Korjatkoon joku jos näin ei ole?![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Mistä v**un ylivuotoletkusta?! Ai että öljytila on yhteydessä täysin vapaasti ulkoilmaan vähän niinkuin kaasarin ylivuotoletku(Rubberduck @ Joulu. 07 2005,21:30) kirjoitti
?
Jos on vain hiukan liikaa öljyä niin ei se vaarallista ole.
...pakokaasuimpulsinaattorilla tahdistettu...
Eikös siellä ole silloin liikaa painetta jos on liikaa öljyä?En uskaltais kyllä laittaa yli ja autossakin pidän aina merkkien välissä, en koskaan ylärajassa...
Ainakaan roiskevoideltu laite ei ole enää voideltu, jos "kauha" peittyy öljyyn?
Try again. Fail again. Fail better.
Siellähän pitäis olla jonkun sortin ylipaineventtiili, mikäli painetta kertyy liikaa... Painettahan nostaa ainakin tukkoinen suodatin ja vääränlaiset öljyt...
Mutta tosiaan pieni liika-annos öljyä ei haitanne, vaikka itse en täytä kuin ylärajaan asti...
Honda CBR600F -> Suzuki SV 650
On kuulunut huhuja että joissain kuivakytkimisissä laitteissa kun laittaa liikaa öljyä painaa kehittyvä ylipaine öljyn kytkimelle ja seuraukset voi arvata. En ymmärrä mitä järkeä on laittaa liikaa öljyä. Miksei laittaisi vaan ihan kiltisti ohjekirjan mukaan oikean määrän. Parempi laittaa ylärajaan, käydä ajamassa hieman ja tarkistaa vielä öljynmäärä uudelleen.
Hauskin tarina, minkä olen aiheesta kuullut, tuli tarvikemyynnin nuorelta mieheltä, joka kertoi, että panee aina litran ekstraa, koska koko ajan mennään ”hytti pystyssä” ja silloin…
... jotain piti muistaa
Näinhän se. Mm. bemun saa vuotamaan aika helposti lisäämällä öljyä liikaa. Liika lisäys onnistuu jopa turhan helposti, sillä tikkua ei ole ja öljysilmä täyttyy todella hitaasti. Korjauskonsti onkin sitten vaihdelaatikko irti ja stefan vaihto, mahdollisesti myös kytkin uusiksi.(TTA @ Joulu. 08 2005,10:09) kirjoitti
Missään koneessa liika öljy ei ole hyväksi, sillä jostain se ylimääräinen pyrkii aina pihalle.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Jos kyseessä olisis Jammu niin aina hieman liikaa öljyä koneeseen, kyllä se sieltä kuitenkin palaa poisNimimerkillä kokemusta on
Mitäs hauskaa tuossa oli? Taitaapa melkein kaikki jotka mopoilla kikkailee täyttää öljyä aina vähän extraa... Ei nyt ihan litraa, mutta kyllä mä ainakin aika reilusti sitä ylämerkin yli lorautan eikä oo ollut mitään ongelmia.(seku @ Joulu. 08 2005,10:17) kirjoitti
Jostain olen joskus ollut kuulevinani, että liika öljyn määrä
käy stefojen päälle---> dtefat rupeaa koneessa vuotamaan.
Tuskin ihan pieni määrä mitään vaikuttaa...
"Jokainen enskalla metsässä ajettu kilometri tukehduttaa raivoonsa yhden viherpiipertäjän"
Minua se huvitti -olkoonkin, että teon syy oli asia-argumentoitu.(Hermanni Hiiri @ Joulu. 08 2005,10:39) kirjoitti
Tarkoitukseni ei ollut luonnehtia käytäntöä typeräksi (en ole nähnyt mitään mittausdataa seurauksista).
Silti se hymyilyttää edelleen, hyvä niin...
... jotain piti muistaa
No omasta kokemuksesta joka johtui siitä,että huollossa oli laitettu liikaa öljyä koneeseen.Ompa muuten aika paskamainen fiilis kun huomaat tossa kovassa jarrutuksessa et mihinkäs ne on hävinneet kun tuo "hukkaputki" oli heittänyt kaiken ylimääräisen takajarrulevylle
Onneksi tilanteesta selvittiin "kalsareitten" vaihdolla
![]()
BMW 1200 LT
ei sitä pyörää takajarrulla pysäytetä...(hessu @ Joulu. 08 2005,11:43) kirjoitti
ihan vaan tiedoks...
Täydellisyyden ruumiillistuma ja vieläpä vaatimaton.
pysäytetään jos on se hytti pystyssä.
eikä sinne mitään ylipainetta synny. Moottorin kampikammio on yhdistetty huohotusletkulla ilmaboxiin, tuo työntää paineet ilmaboxiin. Jos öljyä on todella liikaa, niin kone voi työntää huohotinletkusta öljyä niin paljon ilmansuodatinkoteloon, ja sieltä se valuu sylinteriin ja öljy ei puristu, joten kone voi hydrolukkiintua. yleensä menee sitten kiertokanki kieroksi tai muuta kivaa., mutta se ei ihan pienellä lisällä mene.
Joissain koneissa öljyn liiallisuus saa kampiakselin ja vaihteistorattaat ottamaan kiinni öljynpintaan, joka aiheuttaa tehohäviötä ja vatkaa öljyä vaahdoksi.
monesti käy myös niin, että koneet kuluttavat öljyä, jos se on täynnä, juuri siksi, että huohotuksen kautta menee roisketta ilmaboxiin ja sieltä polttoon. monesti keskellä merkkejä kulutus loppuu.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
hyyyyiiiiii, kuka semmosta tekee?(jaket @ Joulu. 08 2005,12:20) kirjoitti
eikös se ole laitontakin? *
edit:
Jottei olisi ihan pelkkää off-topiccia...
Niin esim vanha ilma-öljy sutsuki kun imi sisuksiinsa 7,5liitraa öljyä, niin siinä motissa tuskin haittaa jos on se litra liikaa...
Eri juttu on taasen jos se mopo syö vaikka sen 3 litraa, niin sinne tuskin kannattaa litraa ylimääräistä kaataa...
Täydellisyyden ruumiillistuma ja vieläpä vaatimaton.
Mulla poksahti vf:ssä vetoakselin stefa kun oli liikaa öljyä koneessa. Meinas syödä öljyä ja sit tuli hieman liikaa laitettua. Öljyä tiputti suoraan pakoputkelle. Noh ei ollu ku 60 km kotia et just sain ajamalla mopon talliin.
Liika öljy ei hyvästä alkaa vaahtoamaan, joten voitelu ominaisuudet pienenee.
CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
ainakin tuo vanha pyöräni VN15 ei todellakaan "tykännyt"
liiasta öljystä rupes tihkumaan sieltä ja täältä stefojen
väleistä,taitaa päteä kaikkiin V-2:siin ja paineet siinnä
nousee joten liika öljy "korkkaa" jostain aivan varmasti.
ainakin tiedossani on rivikoneissa vaihde vivun juuri kun on
vielä vähän kulunut ja vanha kun laittaa liikaa öljyä melko
varmasti tulee ulos tuolta,olen edelleen sitä mieltä että
mielummin hiukan vajaa kuin liikaa.
Nojoo kiitoksia vastauksista.. taitaa olla jonku verran pyöräkohtaistakin tuo öljyn määrä. Järjenkäyttö sallittua tässäkin asiassa![]()
Ei taida porukalla paljoa tietoa tosta voitelusysteemistä.
Miten öljyn paineet nousee jos laittaa liikaa öljyä?
Ei kuitenkaan taida määrä vaikuttaa paineeseen...
Eiköhän se öljynpaine tule öljypumpusta eikä öljyn määrästä.
Silti ei liika öljy ole hyvästä.
Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä!!!
Ei se öljyn määrä mitään painetta tosiaan nosta, sen määrää öljypumppu, tietty öljyä täytyy sen verran olla etta kurveissakin ylettyy sumppu öljyyn asti(jos nimi sumppu oli oikea), vaahtoaminen johtuu jos ja kun muistan oikein kampiakselin osumisesta suoran öljyyn, jolloin se vaahdottaa öljyn, joten turvallisin reitti ylhäältä alas kanavia myöten, pumpun nostamana, ja kanavien ohjaamana.(Ahonen @ Joulu. 09 2005,17:24) kirjoitti
Hitto ei jaksa ettii moottoriopin kirjaa, opiskelusta jo liian kauan, ei muista ihan tarkasti.
CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
Onhan se ihan selvä, että liian korkea öljypinta aiheuttaa ylimääräistä öljyn pisarointia ja sumuuntumista. Kaikki liikkuvat osat, jotka ovat suoraan kosketuksissa öljypintaan (kytkin, kampiakseli, vaihteiston akselit, tasapainoakselit ym.) aiheuttavat tuon sumuuntumisen. Tämä öljy kulkeutuu sitten huohotusilman mukana ilmanottojärjestelmään (yleensä suodatinkoteloon), koska huohotuskanava ei enää kykene palauttamaan kaikkea öljyä takaisin. Ilmanottojärjestelmästä öljy menee palotilaan ja poistuu palotapahtuman jälkeen pakokaasujen mukana. Toisin sanoen mitä enemmän koneessa on liikaa öljyä, sitä enemmän sitä kuluu. Liika öljy aiheuttaa myös tehonhukkaa, koska osa energiasta kuluu öljyn vatkaamiseen.