Terve.
Keltanokkana täällä palstalla ja yleensäkin pyörätouhuissa, eli ekaa pyörää ostamassa, ja hintoja selaillessa ee-speed näyttää olevan kilpailukykyisin. Olen koittanut kaiken mahdollisen tiedon onkia, mutta kysyisin nyt kokemuksia ja tietoa miten menee takuuasiat ee-speedin kaltaisilla firmoilla, jotka eivät ole valtuutettuja maahatuojaliikkeitä? Esim. Hondallahan on 4 vuoden takuu, miten on jos pyörän ostaa ee-speedistä?
Voisiko asiasta tietävät kertoa. Aihetta on sivuttu useammassa ketjussa, muttei suoranaisesti käsitelty. Toki voin olla väärässäkin, mutta en ole ainakaan löytänyt.
Onko siis olemassa "vaaraa", että mikäli kaikki ei olekkaan pyörässä kunnossa, niin saa itse olla maksumies kun aletaan peliä korjaamaan?
Kiitos jo etukäteen. Ens keväänä ois tarkotus liittyä sitten kakspyörästen kerhoon![]()
Totta kai riski on olemassa...(Julle80 @ Marras. 07 2005,23:54) kirjoitti
... sä itse arvioit sen merkittävyyden.
Itse ostin ekan pyörän ee-speediltä, eikä ole kokemusta takuuasioista, kun pyörä on toiminut moitteettomasti. Täysin mutuna voisin heittää sen, että valmistajan antama takuu ei ole riippuvainen jälleenmyyjästä. Eli jos jotain vikaa tulee takuuaikana, niin valmistaja korjaa sen ilman, että omistajalle tulee siitä ylimääräisiä kuluja.
Jos jollain on parempaa tietoa, niin tietoa vaan kehiin.
Big guys need big bikes
"Tuomme itse maahan, myymme, huollamme ja takaamme kaikki tarpeelliset merkit ja mallit. Kaikissa tieliikennepyörissä vähintään 12kk tehdastakuu. Yleensä tehdastakuuu on isoissa pyörissä aina 24kk. Kilpurit ja kuravehkeetkin 6kk vähintään recall- ja varaosa-apuna. Meillä tehtaiden normaalitakuu toimii normaalisti. ", kerrotaan ee-speedin veppisivuilla. Varmasti kannattaa mahdollisessa ostotilanteessa tsekata myös sopparit huolella läpi. Käsittääkseni Ee-speed kuitenkin hoitaa hommat lupaamallaan tavalla, toisin kuin eräs vastaava...
"Esim. Hondallahan on 4 vuoden takuu, miten on jos pyörän ostaa ee-speedistä?"
Honda ei myönnä 4 vuotta takuuna. Vuonna 2005 (ja ilmeisesti myös 2006?) ostettuihin hondiin sai 2 vuoden tehdastakuun lisäksi kaupanpäällisiksi 2 vuotta Brandtin, eli maahantuojan myöntämää takuuta. Eli Brandtin synttäreitähän tässä juhlistettiin.
Takuu- ja virhevastuuselvitystä
Tuolla on sivun puolenvälin alapuolella selvitetty asiaa.
Itse kannatan ja suosin pienta "yksityisyrittäjää" aina kun se on mahdollista ja järkevää. Tähän liittyy hintaetu ja takuun toteutuminen käytännössä. Ee-speedin takuutyöt taidetaan tehdä vain heidän omissa tiloissaan. Välimatka voi olla haittatekijä käytännössä. Toinen haitta/este voi syntyä siitä, jos Ee-Speed päättääkin lopettaa toimintansa. Kuka sen jälkeen vastaa takuutöistä ja miten.
Jos hintaetu on esim. 500 eur., kannattaa arvioida mitä vaivoja hankkii itselleen sillä hinnalla ml pieni riski toiminnan loppumisesta. Tässä taannoin esim. Honda-liikkeet myivät tupla-x:ää hintaan 15500 eur. Enpä juurikaan sen alle nähnyt kenenkään "harmaatuojan" päässeen - ainakaan merkittävämmin.
Suositan pienen yksityisen kannattamista, jos se vaan on järkevää.
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Heitänpä tähän topikkiin muutaman ajatuksen; merkin maahantuojalla/pääedustajalla on yleensä kaksi roolia; on kaupallinen rooli ja toisena juridinen rooli. Jälkimmäinen koskee lähinnä niitä takuuasioita ja niiden hoitamista sekä mahdollisia tehdaskampanjoita ja niinikään niiden hoitamista, koska kampanjoillahan yleensä varmistetaan liikenne- tai käyttöturvallisuuteen liittyviä asbekteja.
Maahantuoja, tässä keskustelussa siis mainittu ee, voi osoittaa, missä ajopelin tarvitsema takuukorjaus voidaan suorittaa. Jos *suhteet "merkin viralliseen verkostoon" eivät ole kunnossa, niin siitä saattaa koitua pientä harmia etenkin silloin jos asuu satojen kilometrien päässä myyjätahosta. Kohtuuttomia kustannuksia ei kuluttajalle kuitenkaan saa tulla, jos hän joutuu toimittamaan takuunalaisen laitteen (tässä tapauksessa m-pyörän) takuukorjaukseen. Näin todetaan mm. Kuluttajansuojalaissa (KSL). Näitä asioita voi puolestaan käydä netissä kurkkimassa sivuilta www.kuluttajavirasto.fi
Takuuhan sinällään on myyjän/maahantuojan/valmistajan (ja nimenomaan tässä järjestyksessä, unohtamatta ns. regressio-oikeutta) antama vapaaehtoinen, tuotekohtainen lisäsitoumus, mutta se ei saa huonontaa kuluttajansuojaa eli sitä mitä lakisääteisestä virhevastuusta on lakiin (KSL) kirjattu. Lisäksi takuusta ja sen sisällöstä on ostajalle annettava kirjallinen tai sähköisessä formaatissa oleva asiakirja tai todistus, jonka sisältöä ei voida yksipuolisesti muuttaa.
Joidenkin automerkkien nettisivuilla olen nähnyt ao. merkkien takuuehtoja ja joitain aikoja sitten auton ostaessani autopapereiden mukana tuli erillinen takuukortti/todistus, jossa kys. nelipyöräisen takuuehdot oli tarkkaan ohjeistettuna. Uutta motukkaa en ainakaan vielä ole tullut hankkineeksi, joten en pysty sanomaan, minkälaisia toimintamalleja moottoripyörien vähittäismyynnissä käytetään.
Valo(pää)petrooli, pyöriin hurahtanut.
Periaatetasolla kaikki mekaaninen menee aikanaan hajalle. Jos jokin menee ennenaikojaan, sen yleensä saa ilmaiseksi ehjättyä.
Tehtaan takuu ei ole millään muotoa aina uuden fillarin mukana tuleva/säilyvä asia. En usko, että kovin moni muu rinnakkaistuoja saa vastaavaa palvelua, kuin me.
-Asiaan vaikuttaa myyntivolyymi, joka on meillä melko suuri, ja tietysti muutkin taloudelliset seikat, sekä myyjän tekninen yleistaso (lienee siis meillä kohtuullisissa kantimissa).
Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta myymiemme/tuomiemme pyörien takuuasioiden käsittely menee aina meidän kautta. (Missään ei ole sanottu, että kaikki myymämme uudet pyörät ovat myös meidän tuomiamme...???).
-Mehän mielellämme ostamme-myymme-välitämme myös muiden Suomalaisten tuojien ylijäämää, tai kampanjatuotteita.
Toistaiseksi ollaan ainakin saatu naukumatta uudet kamppeet, kun jotain on mennyt särki selittämättömästi, tai josko jossain mopossa/sen osasessa on ollut hajoamistrendiä.
-Samaten recall tavarat tulevat itsekseen ja ilmaiseksi.
-Mikään raha-automaatti tuo takuu ei ole, ei sieltä mitään ihmeellistä ilmaiseksi irtoa.
Kannattaa huomioida, että harmillinen asia tulee saattaa myyjän tietoon heti/hyvissä ajoin, ettei tuo aiheuta ylimääräisiä johdannaisia, joista joku edes voisi alkaa kinastelemaan.
-Takuuseen menemättömiä tulee mieleen esim etupään stefat (hoidamme itse, jos antaa aihetta), (Aprilia) 2-t vehkeitten sylinterit ja männät, tietyntyyppiset vaihdelaatikkoviat, lunastuksessa käynyt mällipeli menettää takuunsa kokonaan ja suurempi virittely aiheuttaa joitain rajoituksia (yllättävän vähän).
-Takuuseen taasen on mennyt: Bandit 1200 kytkin, GSXR 600 sivumuovi, GSXR 1000 kytkin, GSXR 1000 lataussäädin, GSXR töötti, SV 1000 hilseilevä maalaus, YZF R6 nokka-akselin anturi, YZF R1 kytkin, R1 vaimennin, ZX 10R vaimennin, ZX 10R latureita, (ja sen asian johdannaisia), ZX 10R pakoläppämoottori, ZX 12 kytkinkahvan mikrokytkin, muutama öljyä tiivisteistään vuotanut erimerkkinen.
Lisäksi useiden eri merkkien ja mallien säätöjobeja yms.
Recalleja: CBR 600 sarjat -takajarruja, Honda Rincon mönkijä
-raidetangonpäät, ZX 10R -04 -etuvanteita, Triumph Sprint ST -05 -vesiletku+takajarruletkutus+ö-painevalon piuha ja johonkin "ei nyt muista" laitteisiin vaihdettiin ruiskubokseja.
-Lisäksi erilaisia tiiviste yms päivityksiä tehdään vähän väliä. *
Laadukkaaseen kaupankäyntiin kuuluu siedettävän hintatason ylläpitäminen ja asioiden kaikinpuolin kohtuullinen hoitaminen, tai sitten saa vaihtaa alaa.
-Minä/me muuten emme ole lopettamassa toimintaamme elinaikanamme, vaikka joku moisia piruja maalaileekin aina välillä. (Vastahan me uusien pyörien kanssa omana itsenämme aloitettiin, joskin reilut parikymmentä vuotta noitten kanssa mälvätty on).
-Ja vaikka itseltä menisi henki, kuten se joskus tekeekin, niin eiköhän noita tekijöitä piisaa jatkossakin meidänkin taloudessa.
Meillä puhutaan asioita suomeksi, joskus myös ruotsiksi ja jopa viittomalla (ihan oikeasti).
-Täällä ei tarvitse asioida Saksaksi, eikä matkia olevansa kiinnostunut myös traktoreista, tai muista vilja-alan asioista...
EE-Speed tekee hyvin.