Tämä on näppärä systeemi, vaikka maksaakin pari euroa enemmän nuo K&N suodattimet. Ei enää koskaan mitään muuta mopolleni...(aku @ Marras. 23 2005,17:00) kirjoitti
JK
Yamaha FZR 600 -89 -->
Yamaha YZF 750 R -95
Biltemassa on jotain kuppeja 2,95€ hintaan. Sopisiko niistä joku.(Sepi @ Marras. 23 2005,22:49) kirjoitti
Biltema
Omassa mopossa täytyy käyttää remmillistä (tai ketjullista), kun on niin ahtaat paikat pujotella avain vaihteenvaitsimen takaa.
Dixi et animam levavi
Toi Bilteman avain on ihan saman näköinen kun toi oma, hinta vaan on kolme euroo, HIEMAN katetta näissäkin hinnoissa. Sama avain sopii myös autoihin, Ford ja Mazda mainitaan.(ek@ @ Marras. 24 2005,10:54) kirjoitti
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Joo oli mulla hiukka mennyt kilot ja newtonit sekasin![]()
1 kilopondi on 9.81 newtonia.
Mutta onneks viisaammat taas pudotti mut maanpinnalle. Kiitos siittä.![]()
Sukisukimies
Kiitti Sepi. Biltemassa myydään kaikenlaista mm. sitä liuskapihtiä, jossa ”pieni” versiokin on liian suuri mp:n suodattimelle.(ek@ @ Marras. 24 2005,10:54) kirjoitti
Tota kuppia en oo tsekannu, joten en tiedä läpimittaa, enkä siten kiristymisperiaatetta. Mikä on noiden autojen suodattimen halkaisija.
Voimistelin just sen suodattimen irti Bilteman ketjutyökalulla. Lähti kyllä, mutta painui irti vääntäessä kasaan –sillä ei mitään kiristetä. Oliko kiristykseen riittävästi habaa, se näkyy käytössä, vuotaako.
Käsin kiristäminen oli mielenkiintoista. Sitä saa kiristää tosissaan, jotta liike lakkaa.
Taidan minäkin siirtyä K/N-suodattimiin. Tosin tsekkaan ensin Storm’in avaimen.
... jotain piti muistaa
Ymmärsinköhän nyt oikein et kiristit väkisin niin kauan et se suodatin ei enää pyörinyt. Tais mennä liian piukkaan. Eipä sillä muuten varmaan merkitystä, mut pois ottaminen on taas entistä hankalampaa ja suodatin menee varmasti lyttyyn tollasella ketjuavaimella. Ei sitä hampaat irvessä tarvii kiristää.(seku @ Marras. 24 2005,17:58) kirjoitti
TL1000R
Niinpä! Se kiinni jämähtäminen taitaa olla enempi kiinni muusta, ku kiristysmomentista. Irrottamani oli ammattilaisen jäljiltä.(ZR-7herwood @ Marras. 24 2005,18:47) kirjoitti
Ku on enempi ku yks mopo, tää rutiini täytyy saada paremmaks, ku jatkossa ite sähellän enempi.
Ja ketjuavaimesta olen samaa mieltä. Kuhan löydän kunnon kuppimallisen, siirryn siihen -tai siihen K/N-malliin. Sen saa sitten momenttiavaimella
... jotain piti muistaa
Hessumobiilista löytyy noita pienempiä kuppiavaimia. Hommasin 65 ja 68 milliset itselle, hintaa oli siinä 7-8 euron välillä.
- Kawasaki ZR-7S => Triumph Sprint RS 955 -
Ei niin, siksihän niissä suodattimissa on ne tiivisteet että pitävät öljyt oikealla puolella. *(ZR-7herwood @ Marras. 24 2005,18:47) kirjoitti
Mopoissahan öljynpaineet on valtavia bar:n kymmenyksiä...
Power is nothing without mojo!
Vilkasin omasta, Jammun manuskasta, tota kiristyslujuutta: 17 nm.
Näköjään manuska on kuppiavaimen kannalla![]()
... jotain piti muistaa
Vaihdoin eilen öljyt ja tuskailin viimeisen kerran huonosti toimivan suodatinavaimen kanssa. Seuraavalla kauppareissulla tallille siirtyy kunnollinen, kuppimalli jos vaan löytyy.
Avannu aina tuolla ruuvimeisselimetodilla ja kiristelly uuden paikalleen näppivoimalla. Niin se taidetaan manuskassakin todeta että käsin uusi kiinni vaan. Eipä ole jääny vuotamaan vaikka tuntuukin helposti ettei sitä saa kiristettyä tarpeeksi...
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Vai tarkoittasko esim. Bemun suodatinta..?(kende @ Marras. 24 2005,10:39) kirjoitti
Useimmissa? bemuissa suodatin on öljypohjan sisäpuolella, sellasessa poterossa, pienen kolmella ruuvilla kiinniolevan luukun alla.
Suodatinta ei saa millään muulla pois / paikoilleen kuin omalla työkalulla. Ei mahdu sormet, ei sorkat, ei ketjut, eikä remmit. Edes ruuvimeisselin läpi lyöminen ei onnistu ja vaikka pois jollain saisi, niin uutta ei saa takaisin ilman kalua.
Se työkalu on sellanen suodattimen kokoinen ohutseinäinen hylsyavain, joka tarttuu putsarin päässä oleviin koloihin. Sitä voi sitte pyöritellä vaikka jakarilla, jos parempaa ei ole käsillä.
Avain on siis vastaavan näköinen kuin tämä: SUODATINAVAIN
Ja täältä löytyi bemunkin avain BEMUN SUODATINAVAIN
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
No esimerkiksi XJR1300 jammussa on juuri "kuoreton" öljynsuodatin joka laitetaan koneen vas. kyljessä olevaan koteloon. 13mm hylsyllä/lenkillä hoituu vaihtaminen...(kende @ Marras. 24 2005,10:39) kirjoitti
Power is nothing without mojo!
650-750 ilmajäähy Kawoissakin se on kotelossa koneen pohjassa. Ja kotelo on just sopivasti hiukan pakarin päällä ainakin ZR-7:ssa. Sai aina virittää jonku muovipussin kiekaleen siihen putken päälle suojaamaan öljyiltä.(makemich @ Marras. 25 2005,13:01) kirjoitti
TL1000R