Milloin työkalu ei oo avattavan kannen alla, ni miten avaatte?
Ketjutyökalu, hihnatyökalu, papukaijatongit, muu?
Kiristättekö käsin (vuotaako)?
... jotain piti muistaa
käsin on tullu kiristeltyä.en ole työkalua hankkinu,eikä ole aikomustakaan
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Tämän lauseen merkitys ei avautunut minulle(seku @ Marras. 23 2005,15:35) kirjoitti
Pitäsköhän avata threadi, miten tuo lause avataan
Sorry, siirryn asiaan. Käsin kiristän, silti jumahtaa niin, että irrotukseen tarvitsen sellaista sahanteräkehällä varustettua suodatinavainta. Ei ole koskaan jäänyt vuotamaan kotilossa eikä pyörässä, putsaan aina suodattimen kantaosan ennen uuden laittoa, ja pyyhkäisen sormella uutta öljyä suodattimen kumitiivisteeseen.
Käsin on kiristetty ja avattu. Jos piukassa, niin pyörästä lähtee filsu tongeilla, ja autosta lyömällä meisseli filsun läpi.
Pulttaan sen paineavaimella kiinni niin ei karkaa, ja irti otan rälläkällä. *
Juu ei ole vuotanut.
CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
Ketjutyökalulla, ja/tai papukaijapihdeillä. Yksi vanhan kansan tapa on iskeä ruuvimeisseli filtterin läpi (roskiinhan se menee anyways) ja kiertää sitten auki. En ole kokeillut enkä voi suositella. Kaikista paras työkalu on sellainen joka tulee filtterin päähän kiinni, mutta en onnistunut mistää löytämään. Edesmennyt Ratamopo myi niitä, muualta en löytänyt.(seku @ Marras. 23 2005,15:35) kirjoitti
Sormin voi kiristää. Yksi ohje oli, että kun tiiviste ottaa kiertäessä kiinni, kiertää vielä puolitoista kierrosta niin pitäisi olla tarpeeksi tiukassa. Tuo onnistuu sorminkin, eikä vuotanut.
Tämä ei ole edes niin vanhan kansan tapa, ainakaan autojen kanssa. Kyllä kerran jälkeen iskee tajuntaan että sen verran ruutia löytyy miehen kuin miehen ranteesta ettei muita työkaluja tarvita, eikä vuoda...(wantti @ Marras. 23 2005,15:55) kirjoitti
Power is nothing without mojo!
Käsin kiristän, eikä vuoda ja voitelen aina filtterin tiivisteen uudella öljyllä. Aukasen semmosella nahkalärpättimellä.
Sukisukimies
Juuri näin kiinnitys.(Jooney @ Marras. 23 2005,16:25) kirjoitti
Avauskin on pääsääntöisesti autossa ja mopoissa toiminut käsin pitävällä rukkasella.
Joskus jossain autossa ollut niin tiukassa eikä ollut avainta, niin löin kapean talttameisselin putsarin läpi ja nitkautin sillä auki.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
*klips*
Kaikista paras työkalu on sellainen joka tulee filtterin päähän kiinni, mutta en onnistunut mistää löytämään. Edesmennyt Ratamopo myi niitä, muualta en löytänyt.
*klips*
kyllähän noita avaimia on mahdollista saada joidenkin merkkihuoltojen kautta tilattua itselleen... jos ei muuten saa
Kyllä on ollut pakko nöyrtyä ja hommata sellainen kuppi mallinen öljynsuodatinavain joka tulee siihen suodattimen päälle. Vaikka onkin ihan tarpeeks ruista ranteissa niin ei sinne alkukäyrien väliin saa kättä kunnolla ja kukaan hullu ny yhden suodattimen takii viitti katteita purkaa.
Tilasin Stormilta sellaisen avaimen, tais olla 9€
Purkaan sen joutuu kumminkin...
K&N öljynsuodattimissa päädyssä on kiinteä mutteri josta pystyy vääntämään tavallisella 17 millin kiintoavaimella.Mielestäni paras ja yksinkertaisin systeemi suodattimen vaihdossa
Ei oo riemulla rajaa kun Busalla ajaa
Juuri vaihdoin Ceepraan suodattimen ja ku ei jaksanu rupee uurastamaan niin siitähän se talttapää näppärästi sujahti läpi ja sit löystää sillä... (on muuten sen jälkeen aika teräviä reunoja siinä et kannattaa käyttää hanskaa...)
Antakaa määkin huudan määkin olen kännissä!!!
Onko sulla tohon osanumero?? Pääosahan näistä menee kyllä ketjutyökalulla, jne, mutta esim. FZ6:n kanssa tommonen 9 egen avain ois ok. Erikoistyökalu Yamaha- Centerissä 40 eukkoo(Sepi @ Marras. 23 2005,16:50) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Ei kannata laittaa moottoriöljyy siihen suodattimen tiivisteeseen. Öljy kuivuu ja sit vasta on kiinni! Mielummin vaikka vaseliinia.(HarriS @ Marras. 23 2005,15:52) kirjoitti
Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.
Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
Sain hyvää palvelua SE-bikessa kun kävin öljynsuodatinta ostamassa, tilasivat samalla sen avaimen mulle, se tuli kyllä Storm-motorilta ja niitä oli kolmea eri kokoa tarjolla.
On siinä paketissa kyllä kaikki tiedot mutta töissä just...
Suizan suodatinta kun pitää kiertää kaks kierrosta siitä kun se tiiviste ottaa kiinni, no ekan varvin saa käsin mutta se toinen onkin jo tuskaa, ei uskalla ketjulla raapia ja hihna-avain luistaa, jos vähänkin jää vajaaksi niin sitten taas tiputtaa.
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Jepulis. Intin nahkaremmin näkönen suikale varren päässä.(Jooney @ Marras. 23 2005,16:25) kirjoitti
Oma aukasutyökaluni on sellainen karhennettu teräspanta kahvassa ja kahvan toisessa päässä kiristysmutteri. Tuon kun ujuttelee filsun ympäri ja ruuvista tiukkaa pannan, niin johan lähteeKiristys tietty aina käsin eikä saa unohtaa voidella sitä tiivistettä ennen kiristystä
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
B-mallin ysis on kyl niin kurjas paikas suodatin ettei sovi sormet väliin, taikka sit mä oon niin tumpeloNoh joka tapaukses kehitin oman systeemin sellasesta vanhasta kiinnitysliinasta, jos on metalli kiristin! Sil saa kiwasti auki vanahan ja uuden takas kii
Ja tiiviste tietysti voidellaan uudella vaseliinillä, töist löytyy ja halavalla
hys hys ei saa kertoo
![]()
Avaus öljynsuodatintyökalulla (sopii suodattimen päähän) ja räikkäavaimella. Kiinnitys samalla suodatintyökalulla ja momenttiavaimella 11 Nm:iin. Näin on jämpti![]()
En kyllä ole koskaan törmännyt tuohon aikaisemmin että moottoriöljy siellä tiivisteessä jotenkin ikäänkuin liimaksi kuivuisi?(pikkupeka @ Marras. 23 2005,19:02) kirjoitti
Aina olen sitä sipaissut. Ja ohje on ollut ihan öljynsuodattimen pahvipaketissa, Haynesin manuaalissa - sekä mopon että kotilonkin. lähes aina on kyllä siitä öljyn laittamisesta huolimatta auennut rukkanen kädessä.
Mutta tiedä häntä nyt sitten? Kuivuisiko tuo moottoriöljy?
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Tä? Ettet vaan ois sekottanu kannenpultteihin... on meinaten aikas kireessä sun suodin...(assu @ Marras. 23 2005,21:35) kirjoitti
Sukisukimies
Pyrin kiristämään suodattimen ainoastaan käsin, kuivat/pitävät nahkahanskat auttavat saamaan kunnon otteen. Öljykostutus tiivisteelle ennen asennusta. Avaamisessa käytän työkalua, jossa kahvaan kiinnitetty pieni rullaketjun pätkä kiristetään suodattimen ympäri; olen hankkinut sen joskus auton/traktorin öljynsuodatinta varten. Hieman hankala käyttää, mutta pelittää varmasti...
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Lukeepi Cup type oil filter wrench 68mm takana on sellainen tunnistetarra jossa 84-04182 *oil filter cartridge type wrench medium 67mm(seku @ Marras. 23 2005,18:39) kirjoitti
Purkaan sen joutuu kumminkin...
öö.. toi 11Nm on semmonen tulpan kiristysmomentin luokkaa eli vähän. Äkkiä kuulostais ihan sopivalta suodattimeen. Kannen pultit on ihan jotain muuta.(Jooney @ Marras. 23 2005,21:53) kirjoitti
Tota voi hahmottaa sillä et se on noin 1,1 kiloo metrin varrella tai semmonen 4-5 kiloo räikän varrella.
TL1000R
suitsan huolto-ohjeessa on:(Jooney @ Marras. 23 2005,21:53) kirjoitti
OIL FILTER
• Install the oil filter with the special tool. (2-13)
09915-40610: Oil filter wrench
Oil filter: 20 N·m (2.0 kgf-m, 14.5 lb-ft)
eli eipä tuo kovin tiukka ole...
Tuskin kannenpultteja jätetään 11Nm momenttiin.(Jooney @ Marras. 23 2005,21:53) kirjoitti
Taitaa olla noi kilot ja nyyttonit jollain vähän hakusessa....
Eiköhän toi 11nm oo ihan ok suodattimen momentti.
Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä!!!
siis tuohan 11nm on suunnilleen sormikiristys <.<
Tarkoittaiskohan kuoretonta suodatinta mikä laitetaan moottorissa olevaan koteloon. Ainakin joissain bemarin automoottoreissa on tuollaisia, ei tietoa löytyiskö mistään moposta tuollaista.(HarriS @ Marras. 23 2005,15:52) kirjoitti
Cebareissa öljynsuodatin on sen verta ahtaassa paikassa että putkiston läpi ei meinaa saada tarpeeksi voimaa käsin aukaisemiseen, silloin käytän ihan autoillekin tarkoitettua nahkaremmiavaajaa, kiristys pelkästään käsin.
--
Kende
GSX-R 1K7
Ihan oikein. Tuo on muuten käsin kiristettynäkin aika pieni voima. Voiman hahmottamiseen tämmöinen simppeli mielikuvatreeni: ottakaa metrin varsi ja siihen litran maitopurkki riippumaan toiseen päähän. Kun pidätte varresta kiinni sieltä "ei purkin" päästä, on käsissänne suodattimen tarvitsema noin kireysvoima (n 10-11N/m).(ZR-7herwood @ Marras. 23 2005,22:58) kirjoitti
Työkaluilla voipi tulla helposti ylikiristettyä suodatinta.
.