Tarkoitus olisi tehdä pyörään vaihteiston vaihto, kun kakkonen hyppii paikoiltaan, niinkuin näissä on tapana. Sain hankittua moottorivaurioisesta yksilöstä koko lootan kohtuuhinnalla ja pitäis talven aikana saada työ tehtyä. Löysin thunderacen korjaamokäsikirjan, johon olen moottorin osalta tutustunut. Nyt tarvittasiin vielä vinkkejä turhan työn minimoimiseksi.
Olisiko kenties järkevää vaihtaa samalla jotain muutakin, kun kone täytyy kuitenkin avata? Mistä saan tiivistesarjan edullisimmin? Muita ongelmiakin on ollut, kuten kohtuuton bensansyönti ja muutaman kerran on puolilämpöisen koneen käynnistäminen ollut vaikeaa.
Polttoaineen kulutukseen olen päätellyt syyksi kuluneet pääsuuttimet/neulaputket, koska ryyppyä ei tarvitse koskaan ja alakierroksilla kone röpöttää. Käynnistysongelmat saattavat johtua alkavasta venttiilien kantamisesta. Pyörä siis käynnistyy, muttei pysy käynnissä tyhjäkäynnillä, eikä kaasu pohjassakaan kierrä yli 1000rpm. Näin on käynyt pari kertaa, mutta hetken houkuttelulla kierrokset nuosivat ja kone alkaa toimia normaalisti. Männät on tarkoitus pitää sylintereissä, etten joutuisi männänrenkaisiin puuttumaan, kone kun ei vie öljyä nimeksikään. Etukäteiskiitokset kaikille jotka vaivautuvat neuvomaan.
valitettavan huonoja uutisia purkua varten, sillä mäntiä ei voi pitää sylintereissä jos fzrrän alakerran purkaa. siellä on nimittäin myös kampikammion puolella läpipultit alempaan lohkonpuolikkaaseen. ja koska et voi pitää mäntiä putkissa niin hoonaus ja uudet renkaat on lähes pakollinen investointi, tai öljynsyöntiä ei voi välttää.
veikkaisin myös että kuluneet suutinputket aiheuttavat tuon kohonneen bensansyönnin, ja edelleen veikkaan etteivät venttiilit kanna, vaan neulaventtiilit vuotavat pikkuisen bensaa läpi sylintereihin, joka aiheuttaa kuvatun kaltaisen "kaasupohjassa 1000rpm" tilanteen. toki helpointa on tarkistaa välykset ennen kuin pistät koneen päreiksi jolloin saat vertailuluvun ja tiedät pitääkö kannelle oikeasti jotain alkaa tehdä. imupuoli noissa on arempi pienemmän venttiililautasen johdosta.
tiivistesatsit ovat joskus melko huonoja (ja suorastaan sikamaisen hintaisia), ja suosittelen lämpimästi ostamaan yamaha orggis tiivisteet niihin kohtiin joissa uusi tiiviste on pakollinen. (kannentiiviste, kaikki o-renkaat) loput voit koota järkevällä määrällä esim loctite tms pienitoleranssista bensan ja öljyn sekä lämmönkestävää tiivistettä. kunhan et laita sitä yhtään ylimääräistä mihinkään.
et kertonut kuinka paljon koneella on ajettu, mutta täydelliset kampiakselin laakerit plus kaikki koneen sisällä olevat runkolaakerit eivät varmaan paljoa yli 130€ maksa ja ne voisi olla järkevää vaihtaa samalla. samaten kuin nokkaketju ohjureineen olisi hyvä vaihtaa nyt. sitä toista ketjua ei tarvitse ylensä vaihtaa ennen 100tkmmää joten vaihda jos siltä tuntuu mutta pakollista se ei ole.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
jos ei kaikkia laakereita halua vaihtaa niin ainakin koittaa kaikki laakerit ja ne joissa on vikaa niin vaihtaa pois, samalla tietenkin tarkistaa vaihteensiirtäjät ja vaihderattaat myös, purkuvaiheessa tietenkin ois hyvä tarkistaa kytkinkruunu ja levytkin samalla....
tuosta koneen aukasusta, niin kannattaa varata joku astia johon saat irto osat ja sitten pidä ne osat toisissaan kiinni tai jossain järkevässä järjestyksessä jottei kasausvaiheessa tarvi miettiä että tulikös tää ratas kumalle akselille... myös kaikki pultit jotka tulee lohkoihin tai muualle on sama uusia kerta koneen käyttää auki....
Jep, niin mä vähän pelkäsinkin, kun kuvia kattelin. Käsikirjankin mukaan purku alotetaan muistaakseni kannesta ja edetään alaspäin. Koneella on ajettu reilu 80tkm, ja ketjujen rallatus on jo sen verran kova, että eiköhän ne molemmat vaihdeta ohjureineen. Siirtohaarukat ja muutkin lootan kilkkeet löytyy ja vaihdetaan samalla. Täytyy harkita niitä laakereita, se edellyttäs sitten myös kiertokankien purkua. Aika herkästi paisuu tommonen rattaanvaihto konerempaks. Jos ton koneen sitte uusiks laittaa, niin täytyy varmaan ajellakin pari kesää vielä, turhan kallista muuten.
Mikskä sitä ainetta kutsutaan suomeks, jolla mitataan noita laakerivälyksiä. Plastigauge oli lontooks, ja myydäänkö missä? Onko vaihtoehtoisia menetelmiä laakereiden kunnon määritykseen?
Plastigaugea eli välysnauhaa saat Us-parts:ista ja myöskin koneentiivisteet/wiseco mäntäsarjat,kannattaisi porata samalla 1040cc jos on kulunut.