Eli saako irrottaa akun k100rs:stä talveksi. Muutama on varoitellut minua ettei kannata ottaa akkua irti talveksi, koska abs kuulema sekoaa siitä ja sen palauttamiseksi toimintakuntoon pitää käydä nollauttamassa vikamuisti huollossa?
Onko tässä jotain perää vai voinko turvallisesti ottaa akun irti??
???
Hullulta tuntuu ettei akkua voisi vaihtaa/uusia ilman että pitää lähteä nollauttamaan vikavuistia...???
miks se pitää irroittaa???
miksi et vaan lataa sitä ihan normaalisti vaikka kerran kuukaudessa...helppoa, yksinkertaista ja toimivaa...
Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
Ota akku vain huoletta irti. Puheet ABS:n sekoamisesta johtuvat siitä, että pyörä käynnistetään alijännitteisellä akulla ja tämän vuoksi ABS ottaa nokkiinsa. Useinmiten alijännitteisyyden vuoksi vilkkuvia ABS valoja ei tarvitse erikseen käydä nollaamassa, vaan siihen riittää se, että huolehtii akun kunnosta pyörää käynnistettäessä. Siis Bemu käyntiin vain kunnossa olevalla akulla. Tällöin välttää myös starttireleen kiinnihitsautumisen.
Akkua voi myös ladata virran ulkostulopistokkeeseen liitetyllä laturilla, itse en ole näin kuitenkaan koskaan tehnyt.
Ei vanha vittuile, vanha neuvoo.
Itselläni on v. 1991 RS ja olen talvehdittanut sitä ulkona katoksen alla parina talvena. Tässä yhteydessä on sekä akku että moottorinohjausyksikkö viety pakkasesta sisätiloihin. Yksikön kytken irti, kun akku ei ole paikallaan. Kumpanakin keväänä kaikki on pelannut normaalilla tavalla. Yksikön poistaminen tosin tietääkseni nollaa myös vikamuistin. ABS- valo rupesi kuluneen kesän aikana vilkkumaan myöhemmin, mutta akku on jo 4-5 v. Akussa ei ole ollut varhempaa potkua. En tiedä kärsiikö keskusyksikkö Suomen pakkasesta mutta ei ole tehnyt mieli testakaan. Tosin autoissahan ne ovat kiinni vuoden ympäri. Akkua on vaikea huoltaa - esim. nestepintaa lisäillä - kun keskusyksikkö on sijoitettu sen päälle. Onko yksikkö aivan välttämättä pidettävä siinä? Itselläni yksikkö on nyt akkutelineestä irti ja eristetty akkunavoista solumuovilla. En ole huomannut mitään muutosta. Akkuun vain pääsee paremmin käsiksi kuin ennen, toivottavasti ratkaisu ei tuota harmia tulevaisuudessakaan.