Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Pitkästä aikaa kun meikäläisellä on 100% vakiopyörä, eikä siten tarvitse setä sinisiä pelkäillä niin tuli mieleen että minkäshintaista on pyörän muutoskatsastus jos jotain palikkaa haluaa laillistaa vaihdon jälkeen.

    Tällähetkellä ei ole muutoslistalla kuin minivilkkujen lykkäys busan takana olevien originaalimötkylöiden tilalle. Uudet vilkut on toki e-hyväksytyt vaikka ovat minimalliset ledivilkut. Ajattelin että jos noi vaihtais ja katsastus ei ole sikahintaista ja kauheen vaivalloista niin miksikäs ei muutosta "laillistaisi".

    Kokemusta pienten muutosten muutoskatsastuksesta kellään ?
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  2. #2
    Lainaa (Jassu @ Marras. 12 2005,21:58) kirjoitti
    Pitkästä aikaa kun meikäläisellä on 100% vakiopyörä, eikä siten tarvitse setä sinisiä pelkäillä niin tuli mieleen että minkäshintaista on pyörän muutoskatsastus jos jotain palikkaa haluaa laillistaa vaihdon jälkeen.

    Tällähetkellä ei ole muutoslistalla kuin minivilkkujen lykkäys busan takana olevien originaalimötkylöiden tilalle. Uudet vilkut on toki e-hyväksytyt vaikka ovat minimalliset ledivilkut. Ajattelin että jos noi vaihtais ja katsastus ei ole sikahintaista ja kauheen vaivalloista niin miksikäs ei muutosta "laillistaisi".

    Kokemusta pienten muutosten muutoskatsastuksesta kellään ?
    Ai tarvisiko sellaisetkin katsastaa? mä oon ymmärtänyt kyllä että kunhan ne e leimat löytyy niin kelpaa ihan sellaisenaan?
    "Kaikki hullut pitäisi tappaa tai ainakin niiden peilit kuuluisi säätää"
  3. #3
    Tossa Jassulle ehkä aihetta sivuavasti hintoja:

    http://www.fhra.fi/fin/save/katsastus.pdf
    ... jotain piti muistaa
  4. #4
    Vilkkujen muutoksia ei tartte muutoskatsastaa. Niiden täytyy silti täyttää pyörän käyttöönottoajankohdan vilkkuvaatimukset. Linssissä pitää olla se e-merkintä ja ne pitää sijoittaa pyörään oikealla tavalla (etäisyydet maasta, toisistaan jne.)

    Muutoskatsastuksen hinta riippuu usein siitä, millaista muutosta katsastetaan. Se ei välttämättä ole kovin kallista...
    High Stuck Are Wit To
  5. #5
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (mcmies @ Marras. 14 2005,14:27) kirjoitti
    Vilkkujen muutoksia ei tartte muutoskatsastaa. Niiden täytyy silti täyttää pyörän käyttöönottoajankohdan vilkkuvaatimukset. Linssissä pitää olla se e-merkintä ja ne pitää sijoittaa pyörään oikealla tavalla (etäisyydet maasta, toisistaan jne.
    Ok, tämä oli hyvä tieto

    Pyörä meikäläisellä on 2005-mallinen ja uusien vilkkujen lasissa on e-merkit toki vaikka minimalliset ovatkin : - klik -

    Asennukset tulevat orkkisten reikiin, joten ainakin korkeuden pitäisi kelvata. Väliä heijastavien pintojen sisäreunoissa on toisiinsa noin 21cm (lakihan vaatii 18).
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  6. #6
    Vahasin pyörän AutoGlymin vahalla. Ennen olen käyttänyt Korrekin vahaa. Pitääkö pyörä nyt muutoskatsastaa?

    Ei vaan. Jos vilkkujen vaihto e-hyväksyttyihin vastaaviin pitäisi muutoskatsastaa, niin silloin olisi tilanne aika naurettava ja yllä kuvatun oloinen.
    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  7. #7
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Make80 @ Marras. 14 2005,15:02) kirjoitti
    Vahasin pyörän AutoGlymin vahalla. Ennen olen käyttänyt Korrekin vahaa. Pitääkö pyörä nyt muutoskatsastaa?

    Ei vaan. Jos vilkkujen vaihto e-hyväksyttyihin vastaaviin pitäisi muutoskatsastaa, niin silloin olisi tilanne aika naurettava ja yllä kuvatun oloinen.
    No siis korrekin vahahan on ihan paskaa, glymin jälkeen jos tollaseen siirryt niin kikottimen voit suoraan ajaa ämmässuolle ;)

    Muttajoo, takaisin aiheeseen. Itse olen kuvitellut että jos vaihdat jotain hallintaan, näkyvyyteen tai ajettavuuteen vaikuttavia palikoita, niin e-merkinnästä huolimatta kun kyseessä ei ole alkuperäinen (tai sitä muistuttava osa) pitäisi se lain sanan mukaan katsastaa.

    Nyt harhaluuloani on oikaistu, kiitokset siitä
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  8. #8
    Elän toivossa, että joskus tulee SMOTOlta tietoja toteutetusta päästömittauksesta, mutta...

    Ny on talvi ja taas on alkanut ihmeellinen aika, kun pyöränsä voi rakentaa sellaiseksi, että se on muutoskatsastettava. Mulla jo semmoinen yks onkin, vaan ei ole gyy vielä tienpäällä iskenyt.

    Ny pitäis sitten taas pohtia, menenkö vaihtamaan vakioon (se toinen) sliparin. Se sitten johtaapikin:

    7 § Pakoputken ja äänenvaimentimen muutokset

    1. Moottoripyörän alkuperäisen pakoputkiston tai äänenvaimentimen saa korvata toisella pakoputkistolla tai äänenvaimentimella tai moottoripyörän pakoputkistoa ja äänenvaimenninta muulla tavalla muuttaa. Muutoksen edellytyksenä on, että korvatun tai muutetun pakoputkiston ja äänenvaimentimen suuntaus ja mitoitus vastaavat katsastushetkellä voimassa olevia määräyksiä ja että moottorin äänenvoimakkuus ja pakokaasupäästöt eivät muutoksen jälkeen ylitä moottoripyörän käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleita rajoituksia.

    11 § Muutoskatsastus
    1. Muutettu moottoripyörä on esitettävä ajoneuvojen katsastuksesta annetun asetuksen (843/89) 22 §:n mukaisesti muutoskatsastukseen, jos rekisteriin merkityt tiedot ovat muuttuneet tai jos moottoripyörään on tehty edellä 2, 3, 5-7 taikka 9 §:ssä tarkoitettuja muutoksia.

    Keväällä on taas odotettavissa toi tarkistusisku. Olenkin tähän topic’iin näköjään aiemmin osannut laittaa linkin hintoihin. Ei, niinku, oikein houkuttelis maksaa. Slipari taas... *



    ... jotain piti muistaa
  9. #9
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (seku @ Loka. 11 2006,08:21) kirjoitti
    Keväällä on taas odotettavissa toi tarkistusisku.
    Yhtenäkään vuotena en ole noihin joutunut, toivottavasti en ensikään vuonna.

    Ei sillä että mulla olisi edelleenkään mitään pyörässä muutettu ;)
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  10. #10
    Itse kävin ton mun Leo Vincen SBK evo II muutoskatsastamassa tossa kesällä. Hommaan meni kaikkineen 15 min ja maksoi 42 euroa. Paikkana oli Herttoniemen autokatsastus. Leovincen sivuilta saa ladata sellasen sertifikaatti todistuksen, jossa lukee Eu-Direktiivit joiden nojalla he vakuuttavat, että putki on kyseiseen pyörään asennettuna melu/päästönormien mukainen. Katsastusmies (Kekkinen) huomautti, että peilini ovat laittomat, eli liian pienet. Ei puuttunut asiaan sen enempää.

    Nyt on kiva päristellä ku putki on papereissa, tosin sillon pitäis olla toi DB-killeri kiinni, joka ei todellakaan ole ollu putkessa ku sen konttorireissun. Onpahan ainakin ollu sitte ees yritystä, ku on putki katsastettu ja se varmuudella riittää myös valvovalle instanssille.
    Don´t call me stupid, i´m insane!!
    Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
  11. #11
    Lainaa (Marshal @ Loka. 11 2006,23:06) kirjoitti
    Itse kävin ton mun Leo Vincen SBK evo II muutoskatsastamassa tossa kesällä. Hommaan meni kaikkineen 15 min ja maksoi 42 euroa. Paikkana oli Herttoniemen autokatsastus. Leovincen sivuilta saa ladata sellasen sertifikaatti todistuksen...
    Kiitos! Juuri tuollaista tietoa kuulutin. Siis Leovince...
    ... jotain piti muistaa
  12. #12
    Lainaa (Marshal @ Loka. 11 2006,23:06) kirjoitti
    Onpahan ainakin ollu sitte ees yritystä, ku on putki katsastettu ja se varmuudella riittää myös valvovalle instanssille.
    Uskova ei tieltä eksy...

    En nyt tahdo sanoa, että gyy ei tässä tapauksessa usko, mitä rekisteriotteessa lukee. Olenpahan vain nähnyt X kpl tilanteita, joissa gyy pyyhkii hanuriaan rekisteriotteella ja määrää muutoskatsastetun pyörän muutoskatsastettavaksi...

    High Stuck Are Wit To
  13. #13
    Noista peileistä tuntuu olevan aina sanomista.

    Aken sivuilla oli aikaisemmin, en ole varma onko nyt semmoinen
    excel taulukko jossa on noi säädökset käyttöönotto vuoden
    mukaan.

    Peilestä sanotaan näin
    1.1.1993 -> Direktiivi 80/780/EY+ 80/1272/EY E-sääntö R81
    tai Direktiivi 71/127/EY * 88/321/EY E-sääntö R46/01
    Ennen tuota ajankohtaa täytyy olla vähintään yksi peili ja sen
    peiliosan koko vähintään 70cm2.

    Tämähän tarkoittaa vanhoissa että täytyisi olla 10x7cm
    peili, muistaakseni vain BMW kyttä pyörässä on sitä kokoluokkaa...

    No joo, se taulukko oli tämän niminen
    AKE_MPjaL5ver1_2.xls

    AKE säädökset

    Tuosta on hyvä katsella tietoja sekä
    sitten vertailla siihen Seku mainitsi noista säädöksistä,
    mitkä johtavat noihin muutoskatsastuksiin...
    MTB Racing Team
    VMK ry

    Suzuki GSX1100R -91
    Suzuki GS450E -88 "cafe" projekti
  14.  
  15. #14
    Lainaa (Marshal @ Loka. 11 2006,23:06) kirjoitti
    Itse kävin ton mun Leo Vincen SBK evo II muutoskatsastamassa tossa kesällä. Hommaan meni kaikkineen 15 min ja maksoi 42 euroa. Paikkana oli Herttoniemen autokatsastus. Leovincen sivuilta saa ladata sellasen sertifikaatti todistuksen, jossa lukee Eu-Direktiivit joiden nojalla he vakuuttavat, että putki on kyseiseen pyörään asennettuna melu/päästönormien mukainen.
    Taitaa olla turhaa rahan ja ajanhukkaa. Miksi hyväksytty tarvikeputki pitäisi muutoskatsastaa? KATin takiako? Jos esimerkiksi kaadan pyöräni ilman kaskoa, en todellakaan ostaisi alkuperäistä vaimenninta, vaan esim. hyväksytyn(joopa joo * ) tarvikevaimentimen. Jos ajelee ilman db-killeriä, mikä on saavutettava hyöty? Kysytkö konstaapelilta tilanteessa, että onko pakko muutoskatsastaa TAAS, jos asennan db-killerin tässä saman tien?



    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.