Jeesh eli ensi kesäksi pitää taas pari rengasta hommata taakse ja ainakin yksi eteen. Suositelkaa / kertokaa kokemuksia 10 R Kawaan hyvin sopivista renkaista. Varmaan muittenkin vastaavien pyörien rengaskokemukset pätevät eli niitä myös voi kertoa! Ajan 80 % ajoista kadulla ja loput Motoparkissa.
Omia kokemuksia on vain Dunlopin ja Pirellin kumeista. Ensiasennusrenkaina olevaa Dunlopin kumia (olikohan D208) en kerinnyt edes radalla kokeilla kun se silisi jo 4 tkm ajon jälkeen. Ainut hyvä puoli renkaassa oli motogp tyyliset powerslaidit ekalla ja tokalla vaihteella kiihdyttäessä
Pirellin Diablo on takana tällä hetkellä ja se on kadulle mielestäni hyvä rengas mutta voin suositella ainoastaan kuivalla tiellä ajettaessa. Kuivalla rengas pitää melko hyvin mutta märällä se muuttuu vaarallisen liukkaaksi. Motoparkissa minun muutaman ratapäivän kokemusvauhdilla (1.50) Diablo toimi ihan ok mutta pelkään, että kierrosajan kohentuessa loppuu renkaasta ominaisuudet.
Tällä hetkellä kallistuisin itse Metzelerin Rennsport street kumeihin sekä eteen että taakse (paljonkohan kestävät katukilometrejä?). Mutta ehdottakaa muita hyviä vaihtoehtoja. Toimiiko 180 profiilin rengas radalla ajettaessa kympissä paremmin kuin 190?
Tietääkö muuten kukaan mistä saa 10 R:ään kaatumatappisarjaa edullisesti ja tuplakupla pleksiä (esim. Farbri) alkaa tuon matalan pleksin takia pitemmillä reissuilla rasittaa niskaa mukavasti.
Kiitos kommenteista!
zii ex ten aar
Sun käyttöön Diablo Corsa olis varmaan ihan ykkönen! Itte oon tykänny kuin hullu puurosta, ja niin on moni muukin. Kestää ja pitää hyvin. Se on radalla vielä selvästi parempi kuin tavallinen Diablo. Sateella en ole huomannut myöskään mitään valittamista.(Hansci @ Marras. 08 2005,12:35) kirjoitti
Rennsportti on sateella ihan killeri. Tai no, ei kai se street-malli ole läheskään niin huono..
Samoja kokemuksia minullakin Dunlopeista kuin sinulla; kuluu hetkessä eikä mikään erikoinen pito tai ajettavuus...
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Diablo Corsa on joo hyvä. Motoparkissa kestää ajaa ainakin 1.40-aikoja, jos ei tee kammovirheitä.
Märkäpidosta. Diablo on yksi parhaita renkaita sateella, kuulostaa vähän hullulta että se olisi ollut erityisen liukas? Sateella tuppaa olemaan liukasta. Diablo Corsa on sateella hieman heikompi kuin Diablo. Rennsport/Supercorsa taas toimii lämpimänä sateellakin mielestäni erinomaisesti, kun vaan muistaa sen, että takarenkaassa kuvio loppuu jo pienen kallistuksen jälkeen, koska kuvio ei ulotu reunalle asti. Pito loppuu tasan sillon kun kuviokin, mutta suoraan ajettaessa ko renkailla voi vaikka keulia vesisateessa, ei mitään heikkoa.
Diablo Corsa pyöri mulla 6R kwaakussa edessä joku 5000 km ja ei ollut kulunut lainkaan. Takasella ajaa kilosella ehkä 5-10 tkm, riippuen ajosta. Supercorsa/rennsport taas kestänee edessä yli 10 tkm ja takana riippuen ajosta 3-8 tkm.
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
Diablo Corsa on ymmärtääkseni samalla kuviolla kun tavan Diablokin? Radalla ajaessani reunalle asti menevä kuvio kuluu Diablossa väärältä puolelta pyöreäksi. Saman teki myös kaverin 6R Kawalla. Bridgestonen olikohan BT014 kuitenkin -05 6R:n ensiasennus kumi kului oikealta puolelta samalla 6R:llä. Tällä ei ehkä ole suurta merkitystä ennenkuin tosi nopeilla kierroksilla?
Joo sateella on tosiaan liukasta. Säikäytti vaan pahemman kerran kun ajoin syyskuun puolella märällä (ja myös kylmällä!) tiellä ja tuntui perä lähtevän alta kolmos ja nelosvaihteillakin ihan kevyissä kiihdytyksissä. Kympissä on tiesti aika jäykkä perä mutta kaveri valitti samaa myös 12 R:llä. Oli moottoritienopeudella lähteny perä heittelee vähän väliä märällä ja nimenomaan Diablolla. En uskonu ennenku ite ajoin märällä.
Mites tuo 180 vs 190 profiili?
zii ex ten aar
Corsan kuvio on kapeampi ja harvempi. Muodoltaan muuten sama.(Hansci @ Marras. 08 2005,13:36) kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Mitä tämä kysymys tarkoittaa?(Hansci @ Marras. 08 2005,13:36) kirjoitti
180/55-profiili on ketterämpi kuin 190/50. Kääntyy paremmin. Kilosissa tuntuvat suosivan noita joko 190/55 tai 190/60 -profiilia, riippuen siitä saako suosikkirengasta ko profiililla ja mahtuuko rengas pyörimään. Etuna korkeammassa profiilissa on sama ketteryys kuin 180/55 -luokan renkaassa, ja lisäksi suurempi kosketuspinta-ala rataan, eli pitoa on enemmän. Mutta sitä päässee hyödyntämään vasta sitten, kun vauhdit Motoparkissa on alle 1.33. Ketteryydestä en osaa sanoa, en ole testannut, mutta kuulemma eron huomaa.kirjoitti
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
Joo kirjoitin vähän sekavasti tuosta kuvion pyöreeksi kulumisesta mutta koitan kirjoittaa vielä sekavamminEli kun rengasta kattoo esim. takaapäin ja renkaan reunaa mihin kuvio loppuu niin kuvion yläreuna kuluu pyöreäksi ja alareuna teräväksi. Vai olikohan se toisin päin. Jokatapauksessa yks ratakettu sanoi, että se kuluu just väärinpäin ja kovaa mutkaan tultaessa pyörä kallistettuna(ja vauhdin hiljentyessä) rengas saattaa alkaa elämään, koska renkaan reuna ei ole tasainen johtuen kuvion reunojen kulumiseroista eli yläreuna on erimuotoinen kuin alareuna. Tätä ei esiinny renkailla, joissa kuvio ei mene reunalle asti. Mutta tämä oli jotain pro-shittiä. Tää ois helpompi piirtää paperille mutta jospa jotain ymmärsit tuosta surkesta selvityksestäni.
zii ex ten aar
Nyt ymmärsin, mutta eipä ole vastaavaa ilmiötä tullut vastaan muuta kuin eturenkaassa (aalloille kuluminen). En osaa siis sanoa, joku asiasta tietävä kertonee.
Mutulla ja vatulla tohon vois sanoa, että kannattaa tsekata rengaspaineet/jousitus, ehkä myös ajotyyli. Tossahan taitaa olla kysymys siitä, että ensin rataa koskeva osa rengasta kuluu enemmän, ja se taas voisi johtua siitä, että rengas pääsee elämään liikaa ja siksi pinta-paine vaihtelee ja sitä kautta myös kuluminen.
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
Joo aalloille kuluminen taitaa olla se oikea termi! Paineet mulla on ollu jotain 2.4 bar kylmänä tuolla Diablolla radalla. Tuo rengas tarvii enempi painetta ku moni muu kumi. Tuota kulumista voi vahvistaa sekin, että tulen mutkaan moottorijarrulla aika pitkälle (mikä ei ole varmaankaan oikea tekniikka) eli sekin hieroo rengasta varmaan jonkin verran (liukukytkin antaa kyllä vähän armoa)ja tuo 10 r vääntää sen verran, että rengas ei helpolla pääse mutkasta lähdettäessäkään.
zii ex ten aar
Itellä oli viime kesänä katuseos Dragon Supercorsa Pro 190/55 1000rr:ssä ja kaverilla K2 Kilogixerissä samanlainen enkä pysty kuin suosittelemaan lämpimästi. Pitää sateellakin hyvin ja kestää saman kuin Diablo Corsa. Ja tosiaan tuo 190/55 tuntuu paremmalta kuin 190/50.
Kolmenkympin kriisi tuli vähän etumerkissä...
Miten mutkaan voi muuten tulla kuin moottorijarrulla? Totta kai etujarrulla avitetaan, mutta ainoa henkilö jonka olen kuullut mutkaan tultaessa pitävän vetoa päällä jarrutuksesta huolimatta, on Valentino Rossi.(Hansci @ Marras. 08 2005,14:40) kirjoitti
Jos tuo kuvaamasi ilmiö on ongelma ihan renkaan kantilla, niin uskoisin, että 1.50-vauhdilla parkissa ei vielä tarvitse tulla mutkaan niin kovaa sisään tai avata niin aikasin, että sisäänmenossa/ulostulossa syntyvä kuluminen olisi aaltomaisuutta aiheuttamassa. Kyllä se tulee ihan siinä mutkan keskikohdilla, kun pyörä on eniten kallellaan, vain kevyt veto päällä ja odotellaan avauskohtaa. Tai sitten sulla on aika omintakeinen ajotyyli, esim ajat suorat tosi hiljaa ja mutkat eniten![]()
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
Kyllä se mun "harjaantumaton" ajotyyli on vielä täysin toisinpäin eli suorat mennään lujaa ja mutkat mennään kuin mummot konsanaanSiitä on Rossit kaukana
Pitää vielä hankkia lisää kierroksia ja selkäpanssari + paremmat hanskat ja tuo kaskon puuttuminen tuntuu rajoittavan menohaluja kaikkein eniten
Mut kyllä tuo ratatouhu on tosi mukavaa vähän hitaampaakin vauhtia. Jos joskus 1.40 pääsis niin ois hienoo!
zii ex ten aar
(gikseri @ Marras. 08 2005,14:57) kirjoitti
Joo, mäki oon kerran kokeillu... toivottavasti oli viimeinen kokeilu lajiaan
![]()
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
Diablon Corsa on varsin sopiva vaihtoehto. Jos katselette ja vertailette http://www.worldsbk.com sivustolta WSS ja Stock600 -luokan aikoja niin näkyy ero, mutta esim. Mangy Coursissa se ero ei ole mikään hirmuinen. Ottakaapa kuskiksi Canepa (ajoi molemmat luokat) ja vertailkaa aikoja. WSS:ssä miehellä oli alla täysverinen kilpuri kun taas Stockissa ko. luokan säännöillä oleva samanlainen Kawa.
No miksi mä noista höyryän? No siksi kun Stock600 -luokassa ajetaan Diablo Corsilla ja WSS:ssä SuperCorsa Pro:lla. Eli pito-ominaisuudet noissa Daiblo Corsissa on aika maukkaat.
Mitä tulee profiileihin (takarenkaan) niin nyt kannattaa muistaa minkä levyinen on vanne (5.5" vai 6"). Itse käytän 5.5":lla vanteella 180/55 sekä 190/55 rinkulaa (Bridgestonen BT002 Racing) ja loppukaudesta vain ja ainoastaan tuota 190/55, sillä pito on parempi ja käyttäytyminen on levollisempaa leveämmällä renkaalla. Leveämpää rengasta käytettäessä voit käyttää myös pehmeämpää seosta ja saada sitä kautta lisää pitoa. Joiltakin merkeiltä löytyy jopa 190/65 profiileja ja niitä en ole vielä kokeillut, mutta eivätpä ole pahaa sanaa saaneet. Pääsääntöisesti noi 190/xx ja 180/55 sopii pyörimään ilman mitään vaivoja nykykyykkyjen swingissä.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Leveämpi rengas on miltei aina hitaampi kääntymään, koska hyrrävoimat ovat suuremmat. Siksi 180/55 olisi takuulla ketterämpi kuin vastaava 190/55 saati sitten 190/50. Kuitenkin 10r:ssä on jo tehoja niin paljon, että 180/55:stä en kyllä suosittele, ellet oikeasti tiedä mitä teet/haluat. 190 on varmasti turvallisempi valinta. Avauspitoa on huomattavasti enemmän. *
Tuo Diablon/Diablo Corsan 2.4 oletuspaineet radalle ovat minulle täysi mysteeri. Se todennäköisesti läpenee johonkin 2.8-3 bariin, mikä tekee siitä aivan törkeän kovan. Runkorakenteen täytyy olla todella erikoinen, että tuo antaisi maksimipidon.
Näkemättä rengasta on vaikea sanoa mitään, mutta tuo voi hyvin olla syy, miksi rengas kuluu oudosti. 1.50 kierrosajalla 2.1/1.9-tyyppinen paineistus voi olla overkilliä, mutta jos saat D208:n powerslideen, avauksesi ovat jo kierrosaikaan nähden riskirajoilla. Takarengas voi lämmitä melkoisesti. Paineita kannattaisi miettiä jonkin verran. Myös jousituksessa voi olla parannettavaa.
Janos: Hyvin pitävillä sateisilla ajaneena voin kyllä todeta, että Supercorsa Pro ei todellakaan pidä sateella hyvin. Se kestää hyvin kadulla siksi, että se ei ikinä lämpene toimintalämpötilaansa. Eli se on kadulla äkkitilanteessa kohtuullisen liukas kuivallakin.
- JAM Racing Team -
Tuo 2.4 ei varmaan annakaan maksimipitoa mutta renkaan kuluminen nopeutuu tosi paljon alemmilla paineilla ja pito ei kuitenkaan huomattavasti parannu.(johtaja @ Marras. 20 2005,13:36) kirjoitti
zii ex ten aar