Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    noniin, nytkun tuli vähän selvyyttä tohon DARRAN öljynpaine probleemaan, eli öljypumppu pystyy pumppaamaan sen 2baria painetta, mutta edellyttää, että otan öljynpaineen säätöventtiilin pois kokonaan. Eli VAKIONA pumppu nostaa paineet 2bariin ja sen jälkeen napsahtaa venttiiliauki ja paine laskee taas 0.8bariin.

    noh.. tuli puheeks ko. homma tuolla mp-palvelussa, niin se sano, että täytyis duunata joku lisäöljysäiliö, koska muuten se pumppu imaisee öljypohjan kuivaks, koska öljy ei ehdi valua kannesta takaisin? Öljytilavuus 2.6l muistaakseni, kuulemma helvetin iso öljylauhari menisi hyvänä extra säiliönä jolloin öljyä olisi tarpeeksi.


    Mitäs muut on mieltä tosta?

    toivottavasti hiffasitte mitä meinaan.



    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  2. #2
    Mulla tuli vaan mieleen että kait suzukilla on joku syy miks öljypaine on rajoitettu tuohon 0,8 bariin, ootkos sellasta miettiny?
  3. #3
  4. #4
    Lainaa (Miihkali @ Marras. 09 2005,14:37) kirjoitti
    Mulla tuli vaan mieleen että kait suzukilla on joku syy miks öljypaine on rajoitettu tuohon 0,8 bariin, ootkos sellasta miettiny?
    Siis.. se paine "soutaa" 0.8 ja 2barin välissä. Eli ei vielä siitä 2barista mitään haittaa ole.

    Niin ainakin joku jeesuksen aikanen orggis service kirja väittää, ainut mikä tässä hämää on se, että milloin se saavuttaa ton 2bar! Sitä kun ei mainittu ko. kirjassa.

    Eli vedän umpeen sen rajoitinventtiilin reiän, se nostaa toivottavasti paineet nopeemmin siihen 2bariin ja ylikin. Sitten vaan kun keväällä on vehkeet nipussa tsiigaa öp. mitskusta paljon on paineet, jos menee korkeillalenkeillä jonnekkin 3bariin niin sitten vaan laitan sen säädettävän rajoitinventtiilin koneenposkeen ja paluu öljypohjaan. MUTTA jos sitä painetta ei ole riittävästi, niin sitten onkin jo pieni probleema, eli liikapaine ei haittaa.

    Nyt pitäisi saada vastaus tohon öljynpaluuseen!

    Edit: eli njoo, sen valumisnopeuden takia se varmaankin on rajattu, mutta mitäs posse on mieltä tosta extra öljysäiliöstä?? joku 2L vetävä säiliö tai jäähdytin.

    Jos hommais saatanan isonjäähdyttimen? Eikö kukaan oo tosiaan duunannu aikasemmin näitä jutskia? noh täytyyhän jonkun tehdä pioneerin työtä..



    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  5. #5
    En minä ny oikei ymmärrä näistä jutuista hirveesti mutta tuli toinenki juttu mieleen että jos öljyn paluunopeus on tietyn verran ja sinne hirveellä paineella laitetaan tavaraa niin minne se ylimääräinen joutuu?
  6. #6
    Lainaa (Miihkali @ Marras. 09 2005,15:08) kirjoitti
    En minä ny oikei ymmärrä näistä jutuista hirveesti mutta tuli toinenki juttu mieleen että jos öljyn paluunopeus on tietyn verran ja sinne hirveellä paineella laitetaan tavaraa niin minne se ylimääräinen joutuu?
    Se voitelee joko ilmansuodattimen tai takarenkaan riippuen siitä mihin huohotinletkun toinen pää on kytketty. Eli jos painetta on "liikaa", niin kannesta tarvitsis varmaan suurentaa paluukanavia öljypohjaan. Lisäsäiliöstä ja suuremmasta öljymäärästä ei varmaan haittaakaan ole missään tapauksessa.
    -Timppa-

    Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
  7. #7
    Lainaa (Timo Tasakaasu @ Marras. 09 2005,15:33) kirjoitti
    Lainaa (Miihkali @ Marras. 09 2005,15:08) kirjoitti
    En minä ny oikei ymmärrä näistä jutuista hirveesti mutta tuli toinenki juttu mieleen että jos öljyn paluunopeus on tietyn verran ja sinne hirveellä paineella laitetaan tavaraa niin minne se ylimääräinen joutuu?
    Se voitelee joko ilmansuodattimen tai takarenkaan riippuen siitä mihin huohotinletkun toinen pää on kytketty. Eli jos painetta on "liikaa", niin kannesta tarvitsis varmaan suurentaa paluukanavia öljypohjaan. Lisäsäiliöstä ja suuremmasta öljymäärästä ei varmaan haittaakaan ole missään tapauksessa.
    njep! ja sitten voi savutus olla aika mageeta kun venttiilikoppa on täynnä öljyä!

    Prkl kun kansi on pajalla nyt, niin voisi tsiigata ne kanavat. En nyt muista ihan tarkkaan, että oliko siinä takaosassa sellanen todella iso kanava öljypohjaan..

    Melkein 99% varma että tolla isommalla lauharilla saa skulaamaan, kunhan se öljy ei vaan lopu sieltä öljypohjasta! Muihin jutskiin voi sitten tehdä muutoksia, koska muuten leipoo koko saatanan kattila! Aika isokasa euroja kiinni tossa padassa.

    ja voihan sinne koneeseen tunkea sitä öljyä snadisti yli maximin? jos se vakiona on 2.6l ja laittaisi jonkun 2.8-3l, sitten jos lauhari vetää vaikka 1l-2l, niin ei varmaan pitäis öljypohjasta loppua öljy kovillakin paineilla? suurempi öljytilavuus kuitenkin on hyväksi muutenkin padalle.

    Toi darran kansi on sen näkönen, että siitä ei pal niitä kanavia suurennella, voishan tietty kysyy kun kerta on pajalla, että pystyisikö, sitten pitäis samalla pytystä ja lohkosta suurentaa.



    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  8. #8
    Miks ihmeessä sun pitää nostaa öljynpainetta?

    Ja miten sun mielestä lisäöljysäiliö nopeuttaa öljyn paluuta kannesta?

    Entä mihin ja miten meinasit öljysäiliön laittaa?
    Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä!!!
  9. #9
    Darran kone on niiltä ajoilta, jolloin ei juuri synteettisiä öljyjä mopoissa käytetty. Tämä johtaa siihen, että käyttämällä viskositeetiltaan ohkaista syntiöljyä pitäisi sen myös palautua nopeammin, paluukanavien suurennus varmasti auttaisi asiaa. Jäähdytin toimii erinomaisena lisäsäiliönä, vanha toimiva konsti kuplanvirittelyajoiltani. Vielä jos on mahdollista pistää lauhduttimen paluuletku niin, että vie mahd. suoraan öljypohjaan. Kannattaisi ehkä myös asentaa öljytermostaatti, joka alkaa kierrättää öljyä "syylarin" kautta vasta, kun se on saavuttanut tietyn lämpötilan, niitä ilmajäähyvolkkareihin aikoinaan ruuvattiin. Ja pystyyköhän sitä paineventtiiliä säätämään, esim. vaihtamalla jousen? Vaikka sellaiseksi, että aukeaa kahdessa baarissa ja napsahtaa takaisin kiinni jo esim. puolessatoista? Nopeuttaisi paluukiertoa eikä laskisi paineita niin paljoa.
  10. #10
    Joo, kyllä munki mielipide on vähä siihen suuntaan, että lisäämällä öljn määrää ei tohon paluukanavan ahtauteen voi vaikuttaa... se lisäöljy ei palaa öljypohjaan sen nopeammin kuin alkuperäinenkään, ainoastaan ahtautuu kanteen ja kanaviin nostaen painetta systeemissä entisestään... Eli öljyn kiertonopeuden lisäämiseksi sun pitää kasvattaa virtauspinta-alaa, ei painetta, eikä öljyn määrää.

    Oisko mahollista heittää kanteen liitos vaikka pytyn ulkona kulkevalle lisäputkelle, jota pitkin osa öljystä pääsis takas öljypohjaan. Lauhdutin ei varmaan turbon kanssa ole huono idea, mut ei sekään tota sun ongelmaa varmaankaan ratkase...
  11. #11
    Lainaa (MadMan @ Marras. 09 2005,16:54) kirjoitti
    Joo, kyllä munki mielipide on vähä siihen suuntaan, että lisäämällä öljn määrää ei tohon paluukanavan ahtauteen voi vaikuttaa... se lisäöljy ei palaa öljypohjaan sen nopeammin kuin alkuperäinenkään, ainoastaan ahtautuu kanteen ja kanaviin nostaen painetta systeemissä entisestään... Eli öljyn kiertonopeuden lisäämiseksi sun pitää kasvattaa virtauspinta-alaa, ei painetta, eikä öljyn määrää.

    Oisko mahollista heittää kanteen liitos vaikka pytyn ulkona kulkevalle lisäputkelle, jota pitkin osa öljystä pääsis takas öljypohjaan. Lauhdutin ei varmaan turbon kanssa ole huono idea, mut ei sekään tota sun ongelmaa varmaankaan ratkase...
    Ei sillä öljynmäärällä siihen ahtauteen vaikuteta, vaan siihen, että se öljy ei vahingossakaan pääse loppumaan sieltä öljypohjasta!

    tosin se ei poista tulvimisongelmaa. Tossa on kannesta kuva, tossa öljynpaluukanavan vieressä on tollanen "tulppa", siihen jos duunaa kierteet ja vetää erillisellä letkulla öljypohjaan.

    kansi
    eli paluukanava on toi reikä tossa oikealla ylhäällä pakovenan yläviistossa

    Darrassa on muuten toi öljynjäädytin PAINEPUOLELLA, ei paluu.. eli jäähdyttimen läpi menee kanteen öljy.

    mutta joo, eli isompi jäähdytin tulee nyt ainakin ja sitten jos duunaisi ton erillisen paluuletkun kanteen. Sitten pitäisi skulata?

    Ahonen: Ahtimen takia pitää nostaa paineita..



    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  12. #12
    Lainaa (kwak750 @ Marras. 09 2005,16:00) kirjoitti
    mutta joo, eli isompi jäähdytin tulee nyt ainakin ja sitten jos duunaisi ton erillisen paluuletkun kanteen. Sitten pitäisi skulata? *
    Mielestäni kyllä, vaan tuotevastuulaki ei onneksi kata puolipöljältä saatuja neuvoja. Tee seuraava rojekti Jammun Tenerestä, niis'on kuivasumppu.
  13. #13
    Lainaa (kwak750 @ Marras. 09 2005,17:00) kirjoitti
    tosin se ei poista tulvimisongelmaa. Tossa on kannesta kuva, tossa öljynpaluukanavan vieressä on tollanen "tulppa", siihen jos duunaa kierteet ja vetää erillisellä letkulla öljypohjaan.

    kansi
    eli paluukanava on toi reikä tossa oikealla ylhäällä pakovenan yläviistossa

    ................

    mutta joo, eli isompi jäähdytin tulee nyt ainakin ja sitten jos duunaisi ton erillisen paluuletkun kanteen. Sitten pitäisi skulata?
    No emmä meinannukaan sun tarkottaneen, että kanavien ahtaus häviäis öljyn määrää lisäämällä. Tahdoin vain tähdentää juuri sitä, että öljyä lisäämällä tilanne tuskin paranee, sillä johonkin se ylimääräinenkin öljy pakkautuu, jos paluukanavassa ahdistaa. Mut se siitä.

    Ite yrittäisin varmaan kattoa lisäletkulle sellasen paikan, mihin vois tuupata koneistimella tiivistystason ja ihan kunnollisen kokosen kierrereiän putken liittämistä varten... näytti vähän pieneltä toi sun ehdottama kohta. Tosin on tosi vaikee sanoo pelkän kuvan perusteella, toi nyt ois ainaki helppo kohta. Enkä nyt jaksa edes muistaa miten tossa omassa tohtorissa se öljy takasin lootaan liruu...

    Mut kokoluokkana voisin heittää et sisähalkaisijaa putkella sais olla varmaan kymmenisen milliä, jotta siinä öljy kunnolla kulkisi. Mä en ainakaan viittis riskeerata noin isoa ja kallista projektia öljynkierron suhteen

    (eli miten sen erillisen öljynkierron suhteen kävi)
  14. #14
    Lainaa (MadMan @ Marras. 09 2005,17:55) kirjoitti
    Lainaa (kwak750 @ Marras. 09 2005,17:00) kirjoitti
    tosin se ei poista tulvimisongelmaa. Tossa on kannesta kuva, tossa öljynpaluukanavan vieressä on tollanen "tulppa", siihen jos duunaa kierteet ja vetää erillisellä letkulla öljypohjaan.

    kansi
    eli paluukanava on toi reikä tossa oikealla ylhäällä pakovenan yläviistossa

    ................

    mutta joo, eli isompi jäähdytin tulee nyt ainakin ja sitten jos duunaisi ton erillisen paluuletkun kanteen. Sitten pitäisi skulata?
    No emmä meinannukaan sun tarkottaneen, että kanavien ahtaus häviäis öljyn määrää lisäämällä. Tahdoin vain tähdentää juuri sitä, että öljyä lisäämällä tilanne tuskin paranee, sillä johonkin se ylimääräinenkin öljy pakkautuu, jos paluukanavassa ahdistaa. Mut se siitä.

    Ite yrittäisin varmaan kattoa lisäletkulle sellasen paikan, mihin vois tuupata koneistimella tiivistystason ja ihan kunnollisen kokosen kierrereiän putken liittämistä varten... näytti vähän pieneltä toi sun ehdottama kohta. Tosin on tosi vaikee sanoo pelkän kuvan perusteella, toi nyt ois ainaki helppo kohta. Enkä nyt jaksa edes muistaa miten tossa omassa tohtorissa se öljy takasin lootaan liruu...

    Mut kokoluokkana voisin heittää et sisähalkaisijaa putkella sais olla varmaan kymmenisen milliä, jotta siinä öljy kunnolla kulkisi. Mä en ainakaan viittis riskeerata noin isoa ja kallista projektia öljynkierron suhteen

    (eli miten sen erillisen öljynkierron suhteen kävi)
    njep kiitoksia kaikille vastauksista! Nyt tämä öljynkierto homma pitäisi olla handyssä 95% Talvella/Keväällä sitten saa sen 100% varmuuden

    Eli.. vaikka paine nousee niin se pumpun tuotto ei kasva ja suurin osa öljystä menee kuitenkin kampuralle. Kanteen menevä painekanava on halkasiltaan noin 5mm ja paluu noin 12-14mm! Paluukanavassa lohkossa oli aika paljon valupursetta, jotka poistamalla paluuvirtaus paranee varmasti!

    Mutta jos vain mahdollista niin duunaan siihen sen ulkopuolisen öljynpaluu letkun varmuuden vuoksi ja isompi öljynjäähdytin.

    Se erillinen öljynkierto kusi laturiin, paineeseen, painoon, kestävyyteen.. eli se sähköpumppu olis todennäkösesti rikkonut MAGNEETON, mikä ei varmaan ole halpaosa

    Olis muuten myytävänä se pumppu! 50egee UUSI!



    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  15.  
  16. #15
    Etkös saisi ahtimelle paineita jollain haarakappaleelta ennen rajoittajaa ja muulle koneelle normaalista kierrosta. Jos ei onnaa, voithan koittaa siirtää rajoittajaa niin että saat öljypumpulta tulevan täyden painee haaroitettua menemään ahtimelle ja myös rajoittajalle. Se ongelmahan täässä on, että jos ahtimen kanavat ovat kovin isot, paine kulkeekin tätä kautta ja koneelle ei enää öljy riitä. Toisaalta ahdinpuolellekin voisi jonkin korkeamman aukeamispaineisen rajoittajan laittaa.
    No niin, no