Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    Monella palstalla olen lukenut, että porukka on ajatelut vaihtaa rytköseen pari piikkiä isomman takakiekon tai pykälää pienemmän eturattaan. Mutta löytyykö täältä joku, joka olisi kyseisen tempun oikeesti tehnyt. Mitkä olivat vaikutukset, vai oliko vaikutuksia ollenkaan?

    Nimim. "Pientä askaretta talveksi"
  2. #2
    Lainaa (Ryksi @ Marras. 08 2005,18:47) kirjoitti
    Monella palstalla olen lukenut, että porukka on ajatelut vaihtaa rytköseen pari piikkiä isomman takakiekon tai pykälää pienemmän eturattaan. Mutta löytyykö täältä joku, joka olisi kyseisen tempun oikeesti tehnyt. Mitkä olivat vaikutukset, vai oliko vaikutuksia ollenkaan?

    Nimim. "Pientä askaretta talveksi"
    Kannattaa vaihtaa, et pety. Ei huomaa matka-ajossa mitenkään jos on piikkiä pienee eturatas, pienemmässä ajossa kyllä. Jaksaa lähteä liikkeellä lähes pintakaasulla. Itse vaihdoin kun huomaisin pyörän kulkevan ykkösellä jo rapiat 170km.

    Ja varmaan sua kiinnostaa kuinka keventää. Noh keventäähän se

    Tuo piikkiä pienempi eturatas, mikä mulla on omassa, ei kuitenkaan mitään ihmeitä vielä vaikuta, pieniä muutoksia huomaa kuitenkin.
  3. #3
    Riittääkö ketjussa vara kun hammasrattaita muutellaan ?
    Ei raaskis heittää nurkkaan muutamaa tonnia ajettua ketjua.
    Paljonko mittarivirhettä tuli hammasrattaan vaihdosta ?
    Kaksi asiaa mistä en luovu, ensimmäinen on shoei ja toinen moottoripyöräily.
  4. #4
    Lainaa (hemmo75 @ Joulu. 22 2005,19:31) kirjoitti
    Paljonko mittarivirhettä tuli hammasrattaan vaihdosta ?
    Jos edessä oli 16-piikkinen ja uusi 15 - - - > 6 % enemmän
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  5. #5
    Lainaa (hemmo75 @ Joulu. 22 2005,19:31) kirjoitti
    Riittääkö ketjussa vara kun hammasrattaita muutellaan ?
    Ei raaskis heittää nurkkaan muutamaa tonnia ajettua ketjua.
    Paljonko mittarivirhettä tuli hammasrattaan vaihdosta ?
    Kyllä taakse voi ostaa 2 piikkiä isommat rattaan ilman, että tartteen ostaa pidempiä ketjuja.

    Mutta 1 piikin pienempi eturatas "vaikuttaa enemmän kuin 2 piikkiä isompi takaratas.
    Suzuki GSXR 600 L1
  6. #6
    Lainaa (tomppa82 @ Joulu. 23 2005,07:34) kirjoitti
    Lainaa (hemmo75 @ Joulu. 22 2005,19:31) kirjoitti
    Riittääkö ketjussa vara kun hammasrattaita muutellaan ?
    Ei raaskis heittää nurkkaan muutamaa tonnia ajettua ketjua.
    Paljonko mittarivirhettä tuli hammasrattaan vaihdosta ?
    Kyllä taakse voi ostaa 2 piikkiä isommat rattaan ilman, että tartteen ostaa pidempiä ketjuja.

    Mutta 1 piikin pienempi eturatas "vaikuttaa enemmän kuin 2 piikkiä isompi takaratas.
    Muistaakseni yksi vähemmän edessä vastaa kolmea lisää takana.
    Ezekiel 25:17

    The path of the righteous man is beset on all sides by the iniquities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he, who in the name of charity and good will, shepherds the weak through the valley of darkness, for he is truly his brother's keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.

    - GSX-R 1000 K7-
    - MUSTANG HT-65-
  7. #7
    Onko kenelläkään kokemusta mittarivirheen korjaavasta "aparaatista"?? Kuulin huhuja että kaupasta niitä voi ostaa, mutta taitaa mokoma maksaa rykköseen noin 90€.
    FZS 600 -99 ->
    R1 -05
  8.  
  9. #8
    Pompsautankin tämän ylös sen sijaan että tekisin uuden aiheen...

    Pyörä on FZ6, ja suunnitelmissa olisi ajoittaa ajokausi piikkiä pienemmällä eturattaalla.

    Eipä siinä mitään, mutta ajattelin jos suurentaisi takaratastakin hieman. Pari piikkiä esimerkiksi. En aja matka-ajoa käytännössä koskaan vaan kaikki on kaupungissa ja mutkateillä pyörimistä.

    Kysymys kuuluukin: Miten paljon esim. 2-3 piikkiä takarattaassa käytännössä vaikuttaa ketjun kireyssäätöön? En mielellään alkaisi ketjun pituutta muuttelemaan vakiosta vaan normaalin säätövaran puitteissa pitäisi toimia.
    Kun eturatas pienenee piikillä, niin takarengasta on siirrettävä hieman taaksepäin, mutta paljonko takaratasta voi suurentaa että tuollainen normaali about 20mm(?) säätövara riittää vielä?

    Lisäksi takarattaan suurentaminen nostaa hieman ketjulinjaa takaisin ylöspäin ja helpottaa ketjuohjurin kuormaa?