Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
    en ainakaan kovin tuoreista löytänyt tyydyttävää vastausta eli...
    CB 600 hornet ois harkinnassa. speksit löytyy hondan sivuilta mut kokemuksia kiitos. lähinnä koneen toiminta (alakierrokset ym.), jousitus (säädöt, jäykkyys), ajo-ominaisuudet. kaikki muukin tieto kelpaa

juu modauksetin kiinnostaa (vars kilpiteline) oottelen kyllä varmaan takuun loppuun ennen suurempia muutoksia

-- Kyllä sen kestää, kun tietää miten hyvää se mulle tekee

<s>Pappa Tunturi -76 -> Yamaha DT 125LC -84 -> Honda CB 500 -01 -> Honda CB 600F Hornet -06</s> -> Kawasaki Z1000 -09
    NO HUH! ei o näköjään kukaan kuullukaan kyseisestä vehkeestä... täytyy sit vaan kokeilla ite

<s>Pappa Tunturi -76 -> Yamaha DT 125LC -84 -> Honda CB 500 -01 -> Honda CB 600F Hornet -06</s> -> Kawasaki Z1000 -09
    Eläny hikeenny.

Haulla löytyypi varmaan enemmän mutta tässä muutama alkuun : KLIK, KLIK ja KLIK
    Mitä jos tämän jättäisi tyhjäksi
    No noihin kysymyksiin on aika vaikee vastata ku ei tiedä kuinka vaativasta kuskista on kyse ja millainen on ajotapa ja pääasiallinen käyttötarkoitus.

Hyvä peruspyörähän se on, jolla voi reissata vaikka maailman ympäri jos tahtoo ja nostaa se molempia renkaitakin ilmaan jos tarvii. Alusta sopii pieneen hyppimisen ihan kivasti, mut rata-ajossa ja kovassa mutkapätkäajossa keula on kuulemma heikoin lenkki. Briteissä kuulemma ajavat ihan hornetti-cuppiakin, että ainakin sieltä varmaan saa keulaan lisäpalikoita, jos tarvis tulee.

Vanhimmissa malleissa eturenkaan löytäminen saattaa olla hankalaa, kun on 16" etuvanne.

Kone toimii ihan niinku kuussatkussa vähän laimennetussa pyörässä pitääkin, alhaalla ei kauheesti tapahdu, mut jotain kuitenkin. Varsinainen meno alkaa sitten seittemän ja kaheksan tonnin välillä. Nostaa keulaa ykkösellä puhtaasti kaasusta ja kakkosella kytkimellä. Muuten tykkäsin pyörästä, mutta se oli mulle liian hieno ku en oo puunaajatyyppiä. Ja halusin ajaa myös maastossa. Menee toi hornetti muuten metsäpoluillakin, ja hiekkatiet on suorastaan lystiä

Ainoa miinus on singerimäiset äänet vakioputkella ja jyrkkä tankin takareuna... siihen lyö lisääntymisevehkeet aika helposti, jos missaa vaihteen keula pystyssä tms. Sama vika tosin lienee useimmissa pyörissä.

Ja mun kokemukset siis mallista -98. Kysykää tarkemmin, jos haluutte lisäinfoa. Viritysosista ja lisämuoveista en teidä mitään, kun en niitä harrasta.
    Lainaa (MadMan @ Marras. 15 2005,10:50) kirjoitti
    No noihin kysymyksiin on aika vaikee vastata ku ei tiedä kuinka vaativasta kuskista on kyse ja millainen on ajotapa ja pääasiallinen käyttötarkoitus.

Hyvä peruspyörähän se on, jolla voi reissata vaikka maailman ympäri jos tahtoo ja nostaa se molempia renkaitakin ilmaan jos tarvii. Alusta sopii pieneen hyppimisen ihan kivasti, mut rata-ajossa ja kovassa mutkapätkäajossa keula on kuulemma heikoin lenkki. Briteissä kuulemma ajavat ihan hornetti-cuppiakin, että ainakin sieltä varmaan saa keulaan lisäpalikoita, jos tarvis tulee.

Vanhimmissa malleissa eturenkaan löytäminen saattaa olla hankalaa, kun on 16" etuvanne.

Kone toimii ihan niinku kuussatkussa vähän laimennetussa pyörässä pitääkin, alhaalla ei kauheesti tapahdu, mut jotain kuitenkin. Varsinainen meno alkaa sitten seittemän ja kaheksan tonnin välillä. Nostaa keulaa ykkösellä puhtaasti kaasusta ja kakkosella kytkimellä. Muuten tykkäsin pyörästä, mutta se oli mulle liian hieno ku en oo puunaajatyyppiä. Ja halusin ajaa myös maastossa. Menee toi hornetti muuten metsäpoluillakin, ja hiekkatiet on suorastaan lystiä

Ainoa miinus on singerimäiset äänet vakioputkella ja jyrkkä tankin takareuna... siihen lyö lisääntymisevehkeet aika helposti, jos missaa vaihteen keula pystyssä tms. Sama vika tosin lienee useimmissa pyörissä.

Ja mun kokemukset siis mallista -98. Kysykää tarkemmin, jos haluutte lisäinfoa. Viritysosista ja lisämuoveista en teidä mitään, kun en niitä harrasta.
    -03 malli ei ainakaan mun alla nostanu ykköselläkään kaasusta keulaa, ei edes silloin kun oli normi-tuunaukset, eli slipari, säädetyt kaasarit ja filsu. Kytkimellä joutu kikkailemaan tai sitten kaasua on/off. Eikä nostanu muuten sen omistajankaan alla, joka on mua melkeen 30kg kevyempi..

Muuten samaa mieltä; ihan hyvä peruspyörä. Vetää alhaalla mun mielestä pikkasen paremmin kuin moni 600cc kyykky. Ei niin ylävireinen motti.

Erityisen helppo ja kevyt ajaa. Kohtuu vakaa jos vauhti tai mutkanopeudet ei nouse kauheen kovaksi.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
    Lainaa (Tylyttäjä @ Marras. 15 2005,11:11) kirjoitti
    -03 malli ei ainakaan mun alla nostanu ykköselläkään kaasusta keulaa, ei edes silloin kun oli normi-tuunaukset, eli slipari, säädetyt kaasarit ja filsu. Kytkimellä joutu kikkailemaan tai sitten kaasua on/off. Eikä nostanu muuten sen omistajankaan alla, joka on mua melkeen 30kg kevyempi..
    Tästä on ollu ennenkin keskustelua ja väitän aivan kiven kovaan, että mulla nosti täysin vakio hornetti keulaa täysin puhtaasti powerilla kun piti vaan kaasua pohjassa, eikä nojannu eteenpäin. Tehoalueelle päästessä alko keula nousemaan, ei tarvinu pumpata eikä mitään. Ehkä se oli erityisen hyvä yksilö tms. Ja mä paoinoin tuolloinkin 65-70 kiloa.

Lainaa kirjoitti
    Muuten samaa mieltä; ihan hyvä peruspyörä. Vetää alhaalla mun mielestä pikkasen paremmin kuin moni 600cc kyykky. Ei niin ylävireinen motti.

Erityisen helppo ja kevyt ajaa. Kohtuu vakaa jos vauhti tai mutkanopeudet ei nouse kauheen kovaksi.
    Mut ää lienee kuitenkin se pääasia. Mä olin hornettiin tosi tyytyväinen, tasanen suht. tehokas kone, mukava ajaa jne. Yllätyksetön peruspyörä.

Bensankulutus nousee rajusti 160km/h matkavauhdin jälkeen, johtuen katteettomuudesta.
    Lainaa (MadMan @ Marras. 15 2005,11:38) kirjoitti
    mulla nosti täysin vakio hornetti keulaa täysin puhtaasti powerilla kun piti vaan kaasua pohjassa, eikä nojannu eteenpäin. Tehoalueelle päästessä alko keula nousemaan, ei tarvinu pumpata eikä mitään. Ehkä se oli erityisen hyvä yksilö tms.
    Voisiko ero johtua takajousesta ja sen säädöistä?

Jos sulla on ollut ns. löysähkö takajousi ja sen esijännitys minimissään jne. jne.

Ystävällisin terveisin Antti
    Lainaa (koris66 @ Marras. 15 2005,11:45) kirjoitti
    Lainaa (MadMan @ Marras. 15 2005,11:38) kirjoitti
    mulla nosti täysin vakio hornetti keulaa täysin puhtaasti powerilla kun piti vaan kaasua pohjassa, eikä nojannu eteenpäin. Tehoalueelle päästessä alko keula nousemaan, ei tarvinu pumpata eikä mitään. Ehkä se oli erityisen hyvä yksilö tms.
    Voisiko ero johtua takajousesta ja sen säädöistä?

Jos sulla on ollut ns. löysähkö takajousi ja sen esijännitys minimissään jne. jne.

Joo, voipi johtua siitä ihan hyvin... veikkaan, että mun takajousi oli aivan vakiosäädössä sekin... pyörän edellinen omistaja oli saanut mopon viiskytvuotislahjaks ekaks mopokseen, ja se oli niin alkuperäsessä kunnossa kun vaan voi olla, enkä itekään varmaan sitä jousta säätäny...

Mut mitenpäin se meneekään, mä arvelisin, että jäykällä jousella keulii helpommin kun energiaa ei huku perän kasaan painamiseen? Toisaalta pyörän geometria muuttuu jousen painumisen myötä helpommin keulivaksi. Onko jollain oikeeta tietoa kumpi helpottaa keulimista, löysä vai jäykkä jousi?
    On pakko heittää tähän omakohtaista kokemusta asiasta. Mulla oli skidinä landella suizan RM125 monttukone. Siitä puuttui takajousitus kokonaan ja pumpun tilalla oli rauta putki, JA SE KEULI HETI KAASUSTA. Mut sit kyl sain jostain siihen jousen ja keuli sittenkin. Tuon perusteella mitä jäykempi ni helpommin keulii *
    Honda Riders of Finland ry
    ----------------------
    www.hondariders.fi
    ----------------------
    Lainaa (tincan @ Marras. 15 2005,11:56) kirjoitti
    Tuon perusteella mitä jäykempi ni helpommin keulii *
    Juu, mutta jossain toisessa asiayhteydessä... Mitä tulee motolla keulimiseen, niin löysemmällä takaresorilla perä painuu herkemmin, jolloinka painopiste siirtyy taaemmas ja keula kevenee. Niin, Hornetista ei ole kokemusta, mutta pilataan erään asiantuntevan Hondakuskin päivä ja todetaan hänen puolestaan, että se varmaankin on tehoton pappatunturidemarimopo, jollaisella on nähty erään politikonkin ajavan ja...
    Lainaa (kaasunalle @ Marras. 15 2005,13:40) kirjoitti
    Tuon perusteella mitä jäykempi ni helpommin keulii
    Juu, mutta jossain toisessa asiayhteydessä... Mitä tulee motolla keulimiseen, niin löysemmällä takaresorilla perä painuu herkemmin, jolloinka painopiste siirtyy taaemmas ja keula kevenee.
    Ja oliko tää nyt sitä tietoa, jota mä peräänkuulutin? Iteki totesin, että noin siinä käy, mutta toisaalta siihen jousen kasaanpainamiseenkin kuluu energiaa, joka taas on keulan nostolta pois...

Iteki oisin enemmän sitä mieltä, että jäykempi keulii paremmin, puhutaan sitten kummasta asiasta tahansa
    Lainaa (MadMan @ Marras. 15 2005,14:13) kirjoitti
    Juu, mutta jossain toisessa asiayhteydessä... * * * Mitä tulee motolla keulimiseen, niin löysemmällä takaresorilla perä painuu herkemmin, jolloinka painopiste siirtyy taaemmas ja keula kevenee.
    Ja oliko tää nyt sitä tietoa, jota mä peräänkuulutin? Iteki totesin, että noin siinä käy, mutta toisaalta siihen jousen kasaanpainamiseenkin kuluu energiaa, joka taas on keulan nostolta pois...

Iteki oisin enemmän sitä mieltä, että jäykempi keulii paremmin, puhutaan sitten kummasta asiasta tahansa
    Kyllä se taitaa pääpiirteissään olla niin, että korkeampi keulii herkemmin; painopiste on ylempänä. Tuon takia esim. kiihdytyshommissa pyöriä madalletaan -> ei keuli niin helposti. Lisäksi kun vielä pidennetään, niin ei juurikaan enää keuli.

Korkeampi ja jäykempi ovat taas yhteydessä toisiinsa. Esijännitystä lisäämällä se jäykistyy ja nousee korkeammalle -> keulii herkemmin. Toisaalta taas, jos löysennetään perää mutta ei keulaa, niin siitä geometria muuttuu siten, että painopiste muuttuu hiukan taaksepäin; taas keulii helpommin.

Pääosin siis niin, että jos haluaa pyörän keulivan helposti, pistää siihen paljon esijännitystä eteen ja taakse; saadaan painopiste ylemmäs. Kun ei haluta että pyörä keulii (esim. kiihdytyskäytössä), niin pyörä mahdollisimman alas.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

Lainaa (legi @ Marras. 05 2005,23:19) kirjoitti
    juu modauksetin kiinnostaa (vars kilpiteline) oottelen kyllä varmaan takuun loppuun ennen suurempia muutoksia
    Helevetin pätevä yleispyörä, näppärä kaupungilla menee myös maantiellä. Tykkään pistellä mutkamäkipätkiä myös.

Tuossa on meikäläisen honnetin perä. Pitäs vielä upgreidata jarrut ja ehkä vaihtaa jäykemmät jouset eteen.(oikeastaan myös taakse.)
    en ole poraillut reikiä/katkonut mitään... kaiken voi palauttaa sellaiseksi kuin se oli.

Honda CB1000R '10
    Lainaa (MadMan @ Marras. 15 2005,13:13) kirjoitti
    Juu, mutta jossain toisessa asiayhteydessä... * * * Mitä tulee motolla keulimiseen, niin löysemmällä takaresorilla perä painuu herkemmin, jolloinka painopiste siirtyy taaemmas ja keula kevenee.
    Ja oliko tää nyt sitä tietoa, jota mä peräänkuulutin?
    Peruskoulufysiikkaa.

Lainaa kirjoitti
    Pääosin siis niin, että jos haluaa pyörän keulivan helposti, pistää siihen paljon esijännitystä eteen ja taakse; saadaan painopiste ylemmäs. Kun ei haluta että pyörä keulii (esim. kiihdytyskäytössä), niin pyörä mahdollisimman alas.
    Paljon esijännitystä eteen ja vähän taakse. Peruskoulufysiikkaa jälleen. Vaan enpä ala asiasta sen enempää offtopic kinaamaan, jokainen tulkoon uskossaan autuaaksi.
    Lainaa (kaasunalle @ Marras. 16 2005,12:12) kirjoitti
    Lainaa (MadMan @ Marras. 15 2005,13:13) kirjoitti
    Tuon perusteella mitä jäykempi ni helpommin keulii
    Juu, mutta jossain toisessa asiayhteydessä... Mitä tulee motolla keulimiseen, niin löysemmällä takaresorilla perä painuu herkemmin, jolloinka painopiste siirtyy taaemmas ja keula kevenee.
    Ja oliko tää nyt sitä tietoa, jota mä peräänkuulutin?
    Peruskoulufysiikkaa.

Lainaa kirjoitti
    Paljon esijännitystä eteen ja vähän taakse. Peruskoulufysiikkaa jälleen. Vaan enpä ala asiasta sen enempää offtopic kinaamaan, jokainen tulkoon uskossaan autuaaksi.
    Jepjep, perusfysiikkaahan tässä minäkin ihmettelin. Yleensä tuppaa vaan olemaan sillee, että tossa peruskoulufysiikassa tehdään niin paljon yksinkertaistuksia, että oikeasti asiat ei meekään ihan niinku helposti tulis pelkkien kaavojen ja vapaakappalekuvien perusteella ajatelleeksi. Tässäkin tapauksessa on asioita, jotka vaikuttaa sekä keulimista helpottavasti, että vaikeuttavasti, joten ainakaan mä en pysty suoralta kädeltä heittämään kumpaan suuntaan vaaka kallistuu. Olen kuitenkin enemmän tylyttäjän linjalla, eli jäykemmällä takajousellakeulii helpommin.

Mutta off-topikiksihan tämä on menossa, ellei alkuperäinen kysyjä meinaa keulimista mopollaan harrastaa. Mut ei anneta sen haitata, pääasia, että saa kinata
    JEP! kiitoksia, nyt näyttää jo paremmalta.
    tarkoitukseni on siis ajella sekaisin kaupunkia ja mutkapätkää. lisäks satunnaisia pidempiä pätkiä (>500km, ei mitään alppi matkoja), vauhtiakin pitäs olla mut en o radalle menossa (ehkä kokeilen)
    yhteenvetona ilmeisesti:
    -joustimille ja ohjastimelle pitäs tehdä jotain
    -kulutusta on moitittu (no ei sitä o ennenkään hinnan takia ajettu mutta toimintasäde?)
    -nokkaakin vois nostaa sillon tällön ja tuntus olevan sopiva mun tarkotuksiin.

alavääntö sais ilmeisesti olla parempi (kierrosvehkeitä nää pienet on kaikki) mut vaikuttaako kaupunki ajeluun? edellisellä pyörällä ei tarvinu alle 3000rpm mennä niin oli hissuttelu vähän ikävää.

ps. kinatkaa rauhassa > onpahan jotain tekemistä tähänkin aikaan

Lainaa (MadMan @ Marras. 16 2005,13:27) kirjoitti
    Olen kuitenkin enemmän tylyttäjän linjalla, eli jäykemmällä takajousella keulii helpommin.
    Eri mieltä.

Jos meillä on kaksi muuten täysin identtistä "ei-niin-kireää-kuminpoltto-ominaisuuksiltaan" 600-kuutioista, mutta toisessa on (jousivakioltaan) löysä takajousi ja toisessa selvästi jämerämpi takajousi, niin kyllähän se "löysä" keulii herkemmin...

... ei noissa tehoissa painopisteen nouseminen/aleneminen esim. 1,64 cm vaikuta kovinkaan paljoa, mutta kiihdytyksessä prätkän peräpään "niiaus" sitäkin enemmän: perä alas -> keula ylös.

Ja satunnaisille seuraajille: tämä ei ole kinaamista, vaan keskustelua. Ja keskustelun tuloksena voi joskus olla...

Lainaa (legi @ Marras. 18 2005,01:32) kirjoitti
    JEP! kiitoksia, nyt näyttää jo paremmalta.
    tarkoitukseni on siis ajella sekaisin kaupunkia ja mutkapätkää. lisäks satunnaisia pidempiä pätkiä (>500km, ei mitään alppi matkoja), vauhtiakin pitäs olla mut en o radalle menossa (ehkä kokeilen)
    yhteenvetona ilmeisesti:
    -joustimille ja ohjastimelle pitäs tehdä jotain
    -kulutusta on moitittu (no ei sitä o ennenkään hinnan takia ajettu mutta toimintasäde?)
    -nokkaakin vois nostaa sillon tällön ja tuntus olevan sopiva mun tarkotuksiin.

alavääntö sais ilmeisesti olla parempi (kierrosvehkeitä nää pienet on kaikki) mut vaikuttaako kaupunki ajeluun? edellisellä pyörällä ei tarvinu alle 3000rpm mennä niin oli hissuttelu vähän ikävää.

ps. kinatkaa rauhassa > onpahan jotain tekemistä tähänkin aikaan
    Jep, toi toimintasäde on päässy jo unohtumaan vuosien saatossa... se todellakin on aikalailla pieni pienen tankin ja kohtuullisen kulutuksen takia. Muistaakseni sellanen parisataa kilsaa on sopiva tankkausväli. Kyllä tolla silti Norjan reissukin tuli heitettyä, eikä bensa meinannut loppua kuin kerran... silloin päästiin onneks laskemaan kilometritolkulla loivaa alamäkeä, niin bensaa säästyi. Huoltoasemalle päästyä ei tankissa enää edes lotissut heilutellessa, eli aika tiukalle meni

Alavääntöähän tossa tuntuis olevan enemmän ku siinä vastaavalla koneella olevassa cebarissa hiukan loivennetun koneen luonten takia... pienemmät kaasarithan tossa hornetissa ainakin oli. En ite kokenu alavääntöä mitenkään huonoksi ja kone on nöyrä myös ihan alakierroksilla, ei vaan kiihdy niinku yläkierroksilla. Eli ei todellakaan oo mikään vaikee peli ajella kaupungissa, päinvastoin.

Ja tota keulimisjuttua vielä sen verran, että en ole muuttanut käsitystäni vieläkään, enkä muuta ennenkuin joku perustelee edes jotenkin järkevästi. Tai sitten kokeilee laittamalla tönkön pönkän takajousen tilalle ja lähtee keulimaan
    Lainaa (koris66 @ Marras. 18 2005,09:01) kirjoitti
    Olen kuitenkin enemmän tylyttäjän linjalla, eli jäykemmällä takajousella keulii helpommin.
    Eri mieltä. *

Jos meillä on kaksi muuten täysin identtistä "ei-niin-kireää-kuminpoltto-ominaisuuksiltaan" 600-kuutioista, mutta toisessa on (jousivakioltaan) löysä takajousi ja toisessa selvästi jämerämpi takajousi, niin kyllähän se "löysä" keulii herkemmin...

... ei noissa tehoissa painopisteen nouseminen/aleneminen esim. 1,64 cm vaikuta kovinkaan paljoa, mutta kiihdytyksessä prätkän peräpään "niiaus" sitäkin enemmän: perä alas -> keula ylös.

Ja satunnaisille seuraajille: tämä ei ole kinaamista, vaan keskustelua. Ja keskustelun tuloksena voi joskus olla... * *

Kyllähän se noin menee jos säätää pelkkää takapäätä, eli tulee "takapainoiseksi". Mutta en mä ainakaan säätäis sitä niin epätasapainoon.

Kun säädetään pyörä järkevästi, eli pyörä on balanssissa etu- ja takapään suhteen, niin jäykempi ja korkeampi keulii herkemmin.

Hei, kiihdytyspyöriä madalletaan, ei koroteta. Kun perse on korkeammalla, niin painopiste nousee ylemmäs. Toki tuo ylempänä oleva massakeskipiste aiheuttaa sen, että se pyörähtää helpommin takarenkaan akselin ympäri. Tämä on sitä perusfysiikkaa.

Karrikoitu esimerkki: Kumpi keulii helpommin, sama pyörä 2m korkuisena vai niin että se on ihan lattiassa kiinni? Ja jos perse on jäykkä, niin se ei pääse antamaan periksi, vaan lähtee suoraan kääntymään tuon takarenkaan akselin ympäri.

Tämä on siis koko ajan olettaen niin, ettei kukaan mene säätämään pyöräänsä takakenoon.. Ei kai siinä kauheesti järkeä olisi..

Lainaa (Tylyttäjä @ Marras. 18 2005,09:32) kirjoitti
    Eri mieltä.

Ja satunnaisille seuraajille: tämä ei ole kinaamista, vaan keskustelua. Ja keskustelun tuloksena voi joskus olla...

Kyllähän se noin menee jos säätää pelkkää takapäätä, eli tulee "takapainoiseksi". Mutta en mä ainakaan säätäis sitä niin epätasapainoon.

Kun säädetään pyörä järkevästi, eli pyörä on balanssissa etu- ja takapään suhteen, niin jäykempi ja korkeampi keulii herkemmin.

Hei, kiihdytyspyöriä madalletaan, ei koroteta. Kun perse on korkeammalla, niin painopiste nousee ylemmäs. Toki tuo ylempänä oleva massakeskipiste aiheuttaa sen, että se pyörähtää helpommin takarenkaan akselin ympäri. Tämä on sitä perusfysiikkaa.

Karrikoitu esimerkki: Kumpi keulii helpommin, sama pyörä 2m korkuisena vai niin että se on ihan lattiassa kiinni? Ja jos perse on jäykkä, niin se ei pääse antamaan periksi, vaan lähtee suoraan kääntymään tuon takarenkaan akselin ympäri.

Tämä on siis koko ajan olettaen niin, ettei kukaan mene säätämään pyöräänsä takakenoon.. Ei kai siinä kauheesti järkeä olisi..
    Jätkä vääntää aiheen vieressä olevan aiheen vierestä

Kyse oli nyt alunperinkin ainoastaan takajousen jäykkyyden vaikutuksesta hornetin keulimiseen. Kaikkihan nyt sen tietää, että korkeempi mopo keulii herkemmin, mut jousien jäykkyyksien vaikutus on vähä hakusessa.

Kysymys siis kuuluu, kumpi keulii herkemmin, sama mopo jäykällä vai löysällä takajousella?

Mun näkemys on että jäykällä, koska löysän jousen kasaanpainamiseen kuluu energiaa, joka muuten vois nostaa keulaa... Toisaalta tosi löysä jousi vaatii tosi vähän energiaa painuakseen ja sit se onki pohjassa ja vastaa tosi jäykkää jousta. Äh ihan sama. Mulla on vahva mutu asiasta ja elän tyytyväisenä tän asian kanssa. Rautaputki takaiskarin tilalle, nini keulii hyvin
    Sä ehkä vähän missaat pointtia: totta kai kunnon kiihdyttelyharrastuksessa noi sun jutut pitää täysin paikkansa.

Tässä nyt oli siitä kysymys, miksi jonkun ns. vakiokusiainen keuli "herkästi" ja jonkun toisen ilmeisesti vain kiihtyi eleettömästi.

Eihän näitä mittailtu varttimaililla ja kellolla, vaan sillä tunteella, miten ne mahdollisesti nosti keulaa täyskaasukiihdytyksessä...
    ... mimimi esijännitys takajousessa (tai löysä takajousi) edesauttaa tuon kaltaisessa tilanteessa keulimista...
    ... kireä jousen esijännitys aikaansaa turhaa sutimista...

[Muistatko sä nyt ihan oikeasti aikaa, jolloin takiksella oli alle 100? ]
    Lainaa (MadMan @ Marras. 18 2005,10:05) kirjoitti
    Eri mieltä. *

Ja satunnaisille seuraajille: tämä ei ole kinaamista, vaan keskustelua. Ja keskustelun tuloksena voi joskus olla... * *

Jätkä vääntää aiheen vieressä olevan aiheen vierestä

Kyse oli nyt alunperinkin ainoastaan takajousen jäykkyyden vaikutuksesta hornetin keulimiseen. Kaikkihan nyt sen tietää, että korkeempi mopo keulii herkemmin, mut jousien jäykkyyksien vaikutus on vähä hakusessa.

Kysymys siis kuuluu, kumpi keulii herkemmin, sama mopo jäykällä vai löysällä takajousella?

Mun näkemys on että jäykällä, koska löysän jousen kasaanpainamiseen kuluu energiaa, joka muuten vois nostaa keulaa... Toisaalta tosi löysä jousi vaatii tosi vähän energiaa painuakseen ja sit se onki pohjassa ja vastaa tosi jäykkää jousta. Äh ihan sama. Mulla on vahva mutu asiasta ja elän tyytyväisenä tän asian kanssa. Rautaputki takaiskarin tilalle, nini keulii hyvin
    Joo, joutuu vähän aiheen vierestäkin vääntämään Sillä ajoin takaa sitä tosiasiaa, että kyllähän tuo jousen jäykkyys vaikuttaa korkeuteen. Sillähän säädetään lähinnä painauma eli millä korkeudella tuo laite kulkee. Iskarin säädöt vaikuttaa enemmän siihen miten se painuu kasaan.

Sitten tuosta kun kehitellään eteenpäin, niin kyllähän sen on niin, että jäykempi (eli korkeampi) keulii paremmin.. Siis jos jousta säädetään pelkästään. Oletan tietysti edelleen niin, ettei kukaan nyt alkais pyöräänsä säätämään takakenoon.

Tiivistettynä: jos säätää esijännityksen edestä ja takaa maksimiin, keulii herkemmin kuin säätämällä esijännitykset minimiin.

Se kyllä on ihan just niin kuin sanoit, että keuliihan se ihan pirusti jos pitoa riittää (luultavasti sutii ekaks), jos sinne laittaa vaikka iskarin tilalle rautaputken..

Siitä vaan ihan rauhassa säätämään takaa esijännitys minimiin ja edestä maksimiin. Itte en kyllä ehkä siihen lähtis Kyllähän se toki silloinkin keulii herkemmin kuin vakioasetuksissa, kun koko pyörä on jo valmiiksi hiukan "takakenossa". Painopisteestä siinäkin on kyse.

Lainaa (Tylyttäjä @ Marras. 18 2005,09:19) kirjoitti
    Siitä vaan ihan rauhassa säätämään takaa esijännitys minimiin ja edestä maksimiin. Itte en kyllä ehkä siihen lähtis * Kyllähän se toki silloinkin keulii herkemmin kuin vakioasetuksissa, kun koko pyörä on jo valmiiksi hiukan "takakenossa". Painopisteestä siinäkin on kyse.
    Juuri tätä yritin tuoda julki ja tästähän Koriskin kirjoittaa, ei vaan mennyt jakeluun. Kiva, kun muut väittelee edes tämän mun puolestani. Ja kun painoa on takana, ei sudi vaan energiaa on käytössä siihen, mistä kinataan. Jatkakaa.
    Lainaa (Tylyttäjä @ Marras. 18 2005,10:19) kirjoitti
    Oletan tietysti edelleen niin, ettei kukaan nyt alkais pyöräänsä säätämään takakenoon.
    Tästähän usein on kysymys, kun "JokuMuisteleeMitenHerkästiPrätkäKeuli"...
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
    Mulla tuollanen -01. Oon tykänny, keula on löysä ja ajattelin talven aikana vaihtaa öhlinsin jäykemmät jouset. Slipari on pakko hankinta, kuullostaa muuten aivan singeriltä. Mukava pyörä tuollaiseen kaupunkiräppäilyyn ja matkaakin on tullut taitettua. Mie tykkään!
    Somewhere aka BadAss
    Lainaa (MadMan @ Marras. 18 2005,10:05) kirjoitti

Kyllähän se totuus on, että jäykällä perällä keulii paremmin. Oli muistaakseni jossain bikessä mainittu pyörätestin yhteydessä...
    Jos Tädillä on pallit, niin se on setä...
    Tuommonen tuli hankittua. -99 600:nen. Arvatkaapa pitäskö päästä baanalle?
    Hornet 600 -99
    VTR 1000 -99
    ZRX1200R -06
    SpeedTriple -08
    Busa -09
    FXDCI -06
    FXS -11
    millaset alustan säädöt tuossa hornassa on? messuilla kattelin ja keulasta taisi uupua ja takaa myös? missäs tuosta löytyy esijännityksen säätö? ei ainakaan jousen alta... näyttää muutenkin aika hepposelta pyörältä mutta varmastikkaan sitä ei ole! ulkonäkö on hyvä! ainakin messuilla ollut kuparin värinen oli mun mielestä yksiä siisteimpiä pyöriä. nakuista kun en yleensä tykkää mutta se oli
    Lainaa (santtu-cbr @ Helmi. 08 2006,17:59) kirjoitti
    millaset alustan säädöt tuossa hornassa on? messuilla kattelin ja keulasta taisi uupua ja takaa myös? missäs tuosta löytyy esijännityksen säätö? ei ainakaan jousen alta... näyttää muutenkin aika hepposelta pyörältä mutta varmastikkaan sitä ei ole! ulkonäkö on hyvä! ainakin messuilla ollut kuparin värinen oli mun mielestä yksiä siisteimpiä pyöriä. nakuista kun en yleensä tykkää mutta se oli
    Hornetti on ihan perusnaku, siellä ei säätöihin ole kauheesti satsattu. Takana pitäis esijännityksen säätö olla kai joka vehkeessä, mutta mitään vaimennussäätöjä ei varmaankaan löydy vieläkään, kuten ei keulastakaan. Tää on pelkkää mutua ja perustuu mun kokemukseen -98 mallista.

Mut Englannissa ne kuulemma ajelee noilla ihan omaa rataluokkaakin, että sieltä luulis löytyvän jos jonkinlaista palikkaa.

Keulan esijännitystä voi muuttaa prikoilla jousen alla...
  30.  
    Mistä pleksi Hornetin keulalle? Onko jollain joutilaana?
    Hornet 600 -99
    VTR 1000 -99
    ZRX1200R -06
    SpeedTriple -08
    Busa -09
    FXDCI -06
    FXS -11