Nyt olis Autovahinkokeskuksella vuoden 2005 999. Siitä vaan korjaamaan ken tahtoo. On sillä tosin vieläkin hintaa... 15 000 euroa.
ZX6R -> VTR1000F -> VTR1000SP-1
Melkoisen lieviä vaurioita, vaan ei ihan tuohon hintaan kannata vielä hakea.Jos alle kympin putoaa niin myyn omani pois ja haen samoin tein tuon. Vaan epäilen. Joku saa halvalla nyt itselleen helmiäisen.
Mitäs siinä sitten on paskana?
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
*Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa*
*Jättäydy ajoissa jälkeen, niin sinulle jää enemmän aikaa ottaa muut kiinni*
Kääntynyt ympäri kiihdytyksessä, näyttäisi siltä. Osunut pohjastaan tolppaan, runko saattaapi olla hieman mutkalla.![]()
Mitä mitä se Jyri väittää! Ei twini voi keulia, ei sitten millään Ei tehot riitä...miten se muka sitten ympäri menis?(Jyri @ Marras. 15 2005,09:26) kirjoitti
Tylyttäjä vois jatkaa
![]()
Livenä en oo nähny, mutta veikkaisin että radalla on kaadettu..
-Ilo ilman viinaa on teeskentelyä-
Vahva veikkaus että liukastunut tielle heitettyyn kukkahattuun ;)
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Ei ole kaadettu radalla. Kadulla on mennyt tietääkseni...(Zackarias @ Marras. 15 2005,13:03) kirjoitti
En puhunut mitään keulimisesta. Sanoin kääntynyt ympäri.(Wainajala @ Marras. 15 2005,12:52) kirjoitti
![]()
No etkös muuta ilkeyttä keksinut(Jassu @ Marras. 15 2005,13:05) kirjoitti
![]()
Meitsin vanha 749 tulee avk:lle lähiaikoina myyntiin.
Hyvin samantyyppisiä vammoja paitsi että kytkin on revennyt irti.
eihän toi tarvi ku jarrukahvan ja kaasukahvan ja menoksi,tollaset pienet naarmut vaan lisää katu-uskottavuutta!!!!![]()
Ääh. Lievähän tuo on. Runkokaan tuskin vääränä. Jos on, niin eipä sen suoristus maksa kuin 100 euroa. Livenä en ole nähnyt, en voi siis sanoa mittee varmaa, mutta jos tekniikka on ehyt niin tuo on ihan piis of keik.
100€:lla pääkaupunki alueella ei saa kuin rungon mittauksen.(Mike Beuf @ Marras. 19 2005,00:04) kirjoitti
Missäs noin halvalla joku tekee.?
CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
Lahdessa omani mittautin ja samaan hintaan sain suoristuksen. Semmonen paja omakotitalon takapihalla.![]()
Kuka foorumin Ducati-uskovaisista tunnustaa, että mopo karkasi käsistä?![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Millä se mitattiin? Mittalaitteen jolla rungon kriittisimmät mitat selvitetään tulee olla aikasta hyvä. Ihan mielenkiinnosta kyselen.(Mike Beuf @ Marras. 19 2005,14:14) kirjoitti
Lisäksi olisi mielenkiintoista tietää millä menetelmällä runko suoristettiin?
En ollut seuraamassa itse suoristusta, mutta todennäköisesti ihan vääntämällä pakotettiin runko takaisin sallittuun toleranssiin.
Varmasti saa olla joo melko hyvät mittalaitteet, mutta valmiissa rungoissa, varmaan etenkin putkirungoissa on jo pientä heittoa toleranssin _sisällä_. Mutulätinää.
arvaatkaas heittääkö ne rungon tehtaallakin, kun putkesta hitsataan runko, niin se vetää lämpöjen ja muiden takia aina itsensä vinoon. Se väännetään sitten kohdalleen.
tehtaan toleranssi riippuu pyörämerkistä. etu takapyörä linja esim 954RR hondassa on 4milliä. Joissain pyörissä se on sentin.
tosiasia on se, että jos laitat takapyöräkn merkkien mukaan, niin tuskin koskaan saat pyörää tuon neljän millin sisään. Eli teidän 'suorat' pyörät on enemmän vinossa kuin tehtaan toleranssi. ai niin toispuoleisella haarukalla tuo ketjunsäätö on vähän tarkempi.
Kaksipuoleisessa takahaarukassa säätö on todella tarkka. Jos toinen puoli jää 1mm edemmäs kuin toinen, niin se kertaantuu, koska jos taka-akseli on 20cm, niin akseliväli on 1.5m
=7.5 x 1mm= 7.5mm etu ja takapyörälinja pielessä. Eli alle puolen millin pitää saada asetus, että taka/etupyörä linja olis kohdallaan. Kuitenkaan ne takahaarukkamerkitkään ei ole monissa pyörissä kovin tarkkoja, ja ne holkkipalikat joista taka-akseli menee läpi on monesti löysät haarukkaan, ja sisäreiältään löysät akseliin, joten kiristäessä se voi vielä mennä vaikka mihin suuntaan millin, melkein pitää kiristää ja sitten mitata vatupassilla tai käydä ajamassa lenkki ja kokeilla ilman käsiä tasaisella meneekö suoraan ja käydä säätämässä sen mukaan.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Jos esimerkiksi emäputki suoristetaan, kulma ei saisi heittää juuri ollenkaan, mikäli halutaan siitä hyvä.
Ducatin tehtaalla rungot tarkastetaan koordinaattimittalaitteella, jonka tarkkuus on luokkaa 0,01 mm. Rungot valmistaa Verlicchi. Runkojen toleransseista ei ollut juttua, mutta oletan sen olevan kuitenkin kohtuullisen tarkkaa ainakin emäputken ja takahaarukan kiinnityksen osalta. Kaikki rungot tarkastetaan. Näin kertoivat tuossa viikonloppuna käydessäni Ducatin tehtaalla EICMA-messujen yhteydessä.
Sinänsä mielenkiintoista näissä suoristeluissa, että jos ne tehdään ihan murjomalla, se vaatii kokemusta jotta lopputulos on todellakin suorassa. Milläs se sitten suoristelujen jälkeen mitataan luotettavasti täällä on ihan toinen asia... toisaalta kai ammattimiehillä on siihen sopivat laitteet. Kolarikorjaus voi olla helppoa, mutta kuten usein TM:n autotestit ovat näyttäneet ei tulos aina kestä kriittistä tarkastelua.
Itse kyllä silti tulee katseltua noita AVK:ta, mutta lähinnä siinä mielessä että sieltä voisi saada moottoriradalle lelun...
Jos radalle katsot peliä ja asenteesi rungon suoristusta kohtaan on noinkin kriittinen katupeliä simällä pitäen, niin eikös radalle kuitenkin olisi hyvä suhteellisen suora pyörä?
Ja mikä nyt oli se pointtisi tuossa? Aiheuttaako se kenties vaaratilanteita tai tekee pyörästä keskinkertaisen jos pyörän runko on suoristettu kertaalleen toleranssiinsa? Mielestäni muulla ei ole väliä, kunhan pyörä kulkee suoraan.
Olisihan se mielenkiintoista tietää miten kolaripyörän runko mitataan, mistä saa tietoa referenssimitoista, mittausvälineistä ja toleransseista (maahantuoja)?(Mike Beuf @ Marras. 21 2005,17:50) kirjoitti
Jos jonkun pyörän kolarikorjaa niin täytyyhän nuo perusasiat olla tiedossa. Lisäksi nykyään lähes kaikkeen liittyy erinäisiä säännöksiä ja rekisteröintiä ajatellen niittenkin asioiden tulee olla kunnossa. Tässä kohtaa referoin autopuolen valmistajan korjausohjeisiin, jotka ovat yleisesti saatavana esimerkiksi v.a.g-autoihin ko. konsernin webbisivuilta. Nämä uusimpien automallien korjausohjeet ovat aikasta syvälle asiaan meneviä, johtuen kai suurlujuusteräksistä.
Lisäksi jos ratapyörää rakentaa niin kai se muutenkin pitäisi katsoa läpi, jotta se on mahdollisimman hyvin kaikilta osiltaan kohdallaan.
Eli kyse ei ollut mistään kritiikistä ketään kohtaan. Kunhan vain kysyin.
Itse en kyllä välttämättä ostaisi esimerkiksi kolarikorjattua pyörää jonka rungosta ei ole mittaustodistusta eikä tarkkaa tietoa miten korjaus on suoritettu. Jos tuollainen teräs menee pahasti myötörajan yli niin ei se sitä runkoa paranna...
Todistukset löytyy luonnollisesti. Eikä ne siellä katsastuksessa huoli ihan mitä tahansa penkkejä, eli ihan valtuutettu ja hyväksytty penkki pitää olla. Mahdotontahan niissä on tietenkään jok'ikistä kulmaa mitata, mutta loput voi itse päätellä ajamalla pyörää. Riittänee meikällekkin vallan hyvin. Ennen vanhaan iskettiin rautakanki takahäkin väliin ja väännettiin suoraksi, ja varmasti kelpaa vieläkin!
Autot on vähän eri juttu kantavuuksineen ja hitsauksineen, vähän nihkeä verrata prätkän (putki)runkoon.
Skeptisyyteni noita kolarikorjauksia kohtaan johtuu siitä, että olen nähnyt melkoisia virityksiä kolarikorjatuissa prätkissä. Katsastuskonttoreilta ilmeisesti saa mitä vain läpi jos kohdalle osuu sopivan tietämätön katsastusmies.
Tässä siis en mitenkään arvostele kenenkään täällä kirjoittelevan itse korjaamaa pyörää, sillä niitä en ole nähnyt. Toki korjauksen voi tehdä monella eri lailla, riippuen lähinnä budjetista. Sinänsä ymmärrettävää, että kalliit alkuperäiskatteet esimerkiksi saatetaan vaihtaa lasikuituisiin.
Kamalinta tosiaan on sellainen jos jousitusosia, esimerkiksi etupumppuja on suoristeltu ja mittailtu jollain tilapäisvälineillä, alumiinivalua olevien vanteiden murjonta suoraksi ja muut vastaavat hommelit.
Ihan perushommiahan nuo tuommoiset.Mikäs ongelma noissa korjauksissa on? Pienet luntut vanteissa lyö koska vain suoraksi osaavissa käsissä, oikeasti risat ja murtuneet voi heivata helvettiin. Ties vaikka itse ajelisit pyörällä missä on rungossa pieni hiusmurtuma valmistusvikana.
![]()
Eikös olisi helpompaa, halvempaa ja järkevämpää hankkia ratapyörä vaikka Saksasta ja ajella ilman kilpiä?(Jyri @ Marras. 21 2005,17:07) kirjoitti
ZX6R -> VTR1000F -> VTR1000SP-1
Kyllä kai, avk-peli on vain yksi vaihtoehto.(jasyvara @ Marras. 22 2005,10:55) kirjoitti