Omia mietteitä maalaisjärjellä, korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä!
Liikkuvat massat kevenevät -> vauhtipyörään jäävä liike-energiamäärä pienenee -> seurauksia mm:
+ Kone ottaa kierroksia herkemmin -> vastaa paremmin kaasuun
- Moottoriluonne muuttuu kulmikkaammaksi (sisältää monia kohtia)
Toisaalta liiallisella keventämisellä saa pilattua pyörän -> esim. bensan syötön katketessa vauhtipyörän liike-energiamäärä ei riitä niin tasaiseen kierrosnopeuden laskuun kuin ennen... jolloin ajo saattaa tuntua töksähtävältä. Lisäksi tommosta vaihtaessa pitää ottaa huomioon erilaisia asioita! Eli ennen vaihtamista miettisin pyörän käyttötarkoitusta ja jos päätyisin vaihtamiseen, tekisin erittäin tarkat laskelmat sopivasta muutoksesta!
Vaikka en ducateja tunnekaan sen enempää, mutta yhdyn edelliseen kommenttiin. Moottoripyörissä on muutenkin inertiat niin alhaiset että en alkais enään niitä laskemaan, eiköhä tuo vauhtipyörä ole tehty niin kevyeksi kuin mahdollista jo suunnitteluvaiheessa.
Ainut heikkous on äärimmäinen tarkkuus
eipä ole kokemusta asiasta... teoria pohjalta tosiaan kiertää varmasti herkemmin mut ei käy tasaseen. hyvä homma ehkä jos koko ajan röörit täysin auki ja sama vaihde ei o päällä montaa sekuntia.
-- Kyllä sen kestää, kun tietää miten hyvää se mulle tekee
<s>Pappa Tunturi -76 -> Yamaha DT 125LC -84 -> Honda CB 500 -01 -> Honda CB 600F Hornet -06</s> -> Kawasaki Z1000 -09
Kokemuksia on 900SS i.e. -mallista. Suosittelen.
Ainoa miinis mikä kevyemmästä vauhtipyörästä tuli, oli hiukan suurempi sammumisherkkyys liikkeelle lähdettäessä.
Kun liikkeelle oli päästy, moottorin vastasi kaasuun huomattavasti paremmin. Keulan keveni entistä helpommin.
Tyhjäkäyntiä pyörä kävi hiukan epätasaisemmin. Amatöörit eivät mitään kytkimen kolinalta huomanneet, mutta harrastajat epäilivät jyrkempiä nokkia rohnotuksen syyksi...
Halpa viritys ja hupia on kuin välitysten tihentämisestä. Vauhtipyörästä saa muuten sorvaamalla kevyemmän kuin tuo Performance-alumiinikäikäle on. Tämä siis pätee uudemmalla sytkällä varustettuihin malleihein:
http://www.ducatikaemna.de/cms_en....kel=261
Minulla on tuollainen orkkis, jos joku haluaa sorvauttaa.
Janne
www.urheilukuvat.net
Pyöräni ollessa huollossa kyselin miten tuota Ducatia voisi virittää. Kaveri sitten kertoili siitä 748:sin muuntamisesta 854:ksi ja totesi, että siihen laitettiin myös kevyempi vauhtipyörä. Vaikutuksista sanoi, että vastaa paremmin kaasuun ja moottorijarrutus efekti pienenee. Toki varmasti noita seurauksia voi olla muitakin, mutta nämä nyt päällimmäisenä. Itse kyllä tykkään siitä moottorijarrusta maantiellä, kun ei tarvinut jarruun koskea, jos pelkäsi, että poliisit ovat tulossa vastaan. Kaasu pois ja nopeus laski 150:stä sataseen melko rivakasti.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Nyt tehdään 748R:stä kilpuria ja ko. laitteen omistajalla on kyllä hyvä tietämys näistä, mutta ajattelin silti kysäistä täältä. Kiitokset Jopille vastauksesta, juuri tuon kaltaista efektiä ajattelin...
Kaemnan sivuilla kovasti mainostavat kevyemmän vauhtipyörän olevan "must" juttu koneeseen.
Täytyy harkita tuota omaankin laitteeseen jossain vaiheessa...
Mul otettiin pois noin 1 kg 907IE:n limpusta, ja totta hitossa keula keveni huomattavasti. Tosin samassa yhteydessä portattiin kannet ja laitettiin tiukemmat nokat. Avonaiset savupiiput ja K&N tulopuolella ovatten olleet jo kauan...FIM:n lastua rikkaammalle ja nyt pelittää ihan kiitettävästi!
Suosittelen.... tietty vielä tiuhemmat välitykset!
Finnpaso
kuinka se tasapainotus????tuliko värinöitä kovilla kierroksilla,periaatteessahan se pitäis tasapainottaa uudelleen sorvauksen jälkeen.Siinä kevyimmäs versios tais olla liki 2kiloo vähemmän massaa,jotain muist.australian sivua ku joskus kattelin.
Orkkis on kuin mikä tahansa symmetrinen limppu. Ellei teräksen valmistaja ole laittanut makaroonisulkeumia sisälle, ei kehän pienentäminen muuta tasapainoa.(ducati851 @ Marras. 06 2005,22:29) kirjoitti
Janne
www.urheilukuvat.net
Mulla on kevyempi vauhtipyörä 900SS:ssä (-96). Kokemukset kuten Jopilta eli suosittelen. Tilasin omani Kämnalta Saksasta ja alkuperäiseen verrattuna on yli kilon kevyempi (alkuperäinen muistaakseni n. 1,8kg). Moottori vastaa nyt kaasuun todella paljon herkemmin kun aikaisemmin ja vaikutus oli huomattava kiihtyvyydessä. Pienenä heikkoutena mainittakoon että kaikki kaverit jotka ovat testanneet ovat sammuttaneet vähintään pari kertaa valoissa kaupungissa... Suosittelen!
BMW RnineT -17
Kyselin tasapainotusta "asiantuntijoilta" ennen sorvausta ja sanoivatten, ettei katukäytössä tartte tasapainottaa, jos sorvi on kunnossa *
Finnpaso
PS, ei sitä muuten ihan tolkuttomasti kannata keventää....
Toi kevennys kyllä entisestään tehostaa kovaa moottorijarrutusta. Tuolla ylempänä mainittiin että se olis pienentänyt sitä efektiä mutta se ei kyllä oo edes mahdollista. Kone jarruttaa sitä tehokkaammin mitä pienemmät pyörivät massat siinä on. Jos siitä noin paljon iloa on niin tarttis varmaan omaakin keventää talven aikana
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
Kierrosherkkyys paranee, mut alin vääntö heikkenee ja kytkin joutuu kovemmille, kun ennen kevennystä, et ottakeepi kaikki nää huomioon ennenkun teette mitään peruttamatonta. Eikä sellasesta "ajotuskiekosta" kannata edes haaveilla katupyörässä, kun esim. Nicholsin osa on... Järki mukaan muutoksiin sitten!
Kone ottaa rundia hyvin, mutta varsinkin alavääntö kärsii.
Tuli aikoinaan rakennttua kilpuria kotilosta, ainakin silloin piti kampura ja vauhtipyörä tasapainottaa kevennyksen jälkeen.
Saadakseen hyödyn moisesta tarttee venttiili ja nokkapuolelle tehdä preppauksia. Voipi joutua laittamaan jäykempää ventiilin jousta tai niin kuin minä laitoin tupla jouset.
![]()
![]()
![]()
ja nautitaan
Huru Ukko Huristaa, Fazerin sinisellä
Kun ostaa valmiin (kevennetyn) vauhtipyörän niin se on tasapainotettu eikä ne nyt niin kalliita ole. Hinnat on siellä satasen tuntumassa. Säilyy sitten se alkuperäinen vauhtipyöräkin jos ei muutoksesta tykkää.
Mirolle tiedoksi että Ducatissa on pakko-ohjatut venttiilit, eli ei tartte niistä jousista huolehtia...![]()
BMW RnineT -17
Ei se moottorin vääntö minnekään häviä. Se vain tuntuu siltä liikkeelle lähdettäessä, kun moottori sammuu herkemmin.(Miro @ Marras. 08 2005,14:14) kirjoitti
Autossa limppu on harvoin 0-painossa, siksi se on painotettava uusiksi kevennyksen jälkeen.
Kevennyksen sieto on hyvinkin moottorikohtaista. Pahnapuhaltimen vauhtipyörästä taisi lähteä 8 kg. Materiaalia oli pakko oli jättää sen verran, että kytkinasetelman ja starttikehään sai vielä kiinni.
Janne
www.urheilukuvat.net
Minulla myös kevennetty vauhtipyörä 900ss -97.Samallaiset tuntentemukset.Tyhjäkäynnillä ehkä ryskyttää enemmän koska on vähemmän massaa tasoittamassa käyntiä.Ja keventää voi melkoisesti.Tiedän kilpuriksi rakennetun 900ss-90,josta vauhtipyörä on poistettu kokonaan.Sytytys laitteet on jouduttu rakentamaan toiselle puolelle konetta,koska sytkäkehä lähti vauhtipyörän mukana.Kone kampiakseleineen.veiveineen ja mäntineen tasapainoitettu.Tärisee vähemmän kuin vakio.Että kyllä keventää voi melkoisesti!(duke @ Marras. 07 2005,08:04) kirjoitti
ex suzuki gs 500e-90,ex suzuki dr 650e-97,ex Ducati 900 ss -91,ex Ducati900ss-97,ex Ducati ST2 -03,Triumph Thruxton -07
Mitäs ne venttiilinjouset oikein on?? Jotain ikivanhaa tekniikkaa??(Miro @ Marras. 08 2005,14:14) kirjoitti
![]()
![]()
jaa niin mihinkäs se moottorin vääntömomentti katoaa jos vauhtipyörää kevennetään(Miro @ Marras. 08 2005,14:14) kirjoitti
? Mites tuo nk. sylinterissä tapahtuva palotapahtuma voi tietää,että se limppu on keventynyt???
Tää nk. "väännön" muutos on kyllä tää kuuluisa Inertia joka siellä muuttuu. Tais olla oikein hienosti sanottuna MOI-arvo.... kääntäen verrannollisesti paikaltaan lähdettäessä pienillä kierroksilla saattaa stumpata koska kevyempi inertiamassa ei jaksa pitää konetta käynnissä.. ei juurikaan tekemistä väännön/tehon kanssa... kuhan tässä pilkkua nussin![]()
Ei ole vielä tullut avattua omasta sivuposkea, joten kysäsen täältä, mistä sytkä anturi ottaa pulssinsa näissä "uudemmissa" (98-> tjsp).
Tuo vuosiluku riippuu mallista, mutta näissä uudemmissa, joissa on yksi sytkäanturi laturin kopassa ulospäin nähtävissä, pulssi otetaan hihnapyörän akselin rattaalta. Kyseessä on siis ratas, jota kampiakseli pyörittää.(FuturaRST @ Marras. 28 2005,10:06) kirjoitti
Itsellä 998 mopossa on tuo Kaemnan 234g painava v-pyörä.
Ei vaikuttanut niin paljon kun olisin halunnut, mutta ei ainakaan mitään negatiivista efektiä.
Ottakaa huomioon, että mitä kevyemmät moottorin pyörivät massat, sitä kevyempi on mopo heitellä puolelta toiselle.
Eikös esim. STM:n luistokytkin aja saman asian kuin kevyempi vauhtipyörä? Vai olenko väärässä? Pyörivät massat ainakin on huomattavasti alhaisemmat kuin vakio kytkimellä.
Millainen vaikutus jos on sekä kevyempi kytkin että vauhtipyörä? Ilmeisesti käynti alakierroksilla kärsii melko ja lailla.
F042, M944S.i.e, 250SX-F
Ihan hyvin käy tyhjäkäyntiä vaikka on sekä kevyempi STM:n kytkin ja kevyt vauhtipyörä. Liikkeelle lähdettäessä vaatii hieman tarkkuutta mutta muuten on oleellisesti parempi kun orkkisosilla.
BMW RnineT -17
Ei ihan.Vauhtipyörä on kampiakselilla ja kytkin taas pyörii ensiövälityksestä riippuen n. 1/4 nopeudella siitä mitä vauhtipyörä.Toki liikutettavaa massaa kytkimessäkin on,mutta sen vaikutus on huomattavasti vähäisempi kuin vauhtipyörän kevennyksellä.(samppavain @ Marras. 28 2005,15:20) kirjoitti
ex suzuki gs 500e-90,ex suzuki dr 650e-97,ex Ducati 900 ss -91,ex Ducati900ss-97,ex Ducati ST2 -03,Triumph Thruxton -07
Ensiövälitykset:
748, 851, 888, 900SS and M Carb models, 916 – 31/62, 2:1
ST2, ST4, ST4S, S4, S4R, 996, 900SS ie, 900M ie, 749, 999 – 32/59, 1.84:1
The 916SPS and ST2 were the only models to have the 1.84 ratio with the old 2 phase Ducati alternator.
749R – 2.11
750SS – up to engine number 007223 – 36/71, 1.97:1
engine number 007224 onward 31/62, 2:1
750M – 31/62, 2:1
750SS/M ie – 33/61, 1.85:1
600SS up to VIN 001852, 600M up to VIN 002961 – 32/73, 2.28:1
from then on – 31/62, 2:1