Fennian täti meinas et perässä tulevat...
Jos oikeen käsitin niin AKE on ilmoittanut että moottoriajoneuvojen seisonta poistuu kokonaan. Tämähän tarkottais sitä et kilpi pitää viedä pois jos meinaa "seisottaa" ajoneuvoa... tiiä sitten mutta ilmeisesti myös muitakin muutoksia vakuutuksiin tulossa ois mukava ku vaan joku informois kunnolla eikä ois pelkkiä huhuja roppakaupalla.
Yamaha XJR 1300 sp
Vale, Emävale, Tilasto tai jotain...(Green6RR @ Marras. 18 2005,14:45) kirjoitti
Moni motoristi ajaa kesässä vain muutaman kuukauden, jolloin vakuutusyhtiö ei saa paljoakaan noilta asiakkailta. Uuden vakuutuksen myötä "pakotetaan" kaikki maksamaan koko vuoden vakuutukset, jolloin jollain matematiikalla tulot saattavat noustakkin. Eivät nuo yhtiöt varmaan hyväntekeväisyytä tee. Vakuutusmatemaatikoilla ollut varmaan hauskaa leikitellä erilaisilla parametreillä *![]()
Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
kotisivuräpellys
vaimon 250cc virago -93 on varmaankin iso riski suurten tehojensa takia kun pohjola tarjoaa laskurilla 533,48 e/vuosi!
En ole oikein vakuuttunut tuosta vakuutuspolitiikasta kun isompi pyörä 10*tehoilla olisi halvempi?
Ja juuri vakuutusten takia tuli tuo joskus ostettua.
Toivottavasti muut yhtiöt pistävät paremmaksi sillä ifin nykyinen 540e/6kk ei myöskään ole halvimmasta päästä...
(laskin 0% vaikka pyörässä onkin 70%)
No ensimmäisenä vuotena pääsee vähän säästämään tällä uudella systeemillä sentään.
Henk. koht vakuutuskausi loppuu 6.11-06, josta alkaa ensivuoden vakuutuskausi. Tänä vuonna kun laittaa pyörän teho/paino-suhde vakuutukseen sitten vasta kun ottaa pyörän ajoon niin säästää muutaman kuukauden maksut. Eli jos otan pyörän vasta 1.4 ajoon niin maksan tämän vuoden maksuja 1.4 - 6.11 = n.7 kk --> pari sataa säästyy silkkaa rahaa.![]()
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Pohjolan kuukausimaksut ovat painottuneet kesä ajalle. Eli paljon säästöä ei tule. Talvikuukaudet ovat halpoja, eli käytännössä maksat melkein seisonta maksua, mutta saat ajaa jos tarkenet. Kesällä taas käytännössä maksat melkein normaalia kuukausimaksua.
Hmmm... Tapiolassa (vanha vakuutus) n. 185 € touko-lokakuu ja nyt Pohjolassa koko vuosi vähän alta 170 €. Taitaapi tulla vaihto eteen, ei tarvi miettiä noita seisonta-aikoja. Nämä hinnat siis pelkälle liik.vakuutukselle ja 70% bonusta.
Niin, Ifillä olis vastaava reilusti yli 200 €...
No jaa... kaskon kanssa ero häviää lähes kokonaan Tapiolan ja Pohjolan väliltä (mutta ajoaika ei!)
ZX6R -> VTR1000F -> VTR1000SP-1
En mä kyllä tollasesta ole koskaan kuullutkaan, eikä ne konttorillakaan siitä mitään sanonut vaikka tänään asiasta kävin kysäisemässä. Milläs laskutavalla noi kuukadet sitten hinnoitellaan?(Harri @ Helmi. 07 2006,14:56) kirjoitti
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Empä osaa tarkkaa kaavaa sanoa, mutta talvikuukaudet ovat halvimmat ja keskikesän kuukaudet kalleimmat. Siis jollakin tilastollisella logiikalla ne on hinnoiteltu sen mukaan miten paljon pyörän ovat ajossa/seisonnassa ko vuodenaikaan. Näin se myyjä aikanaan sanoi. Sanoi ettei kannata ihmetellä sitä talven pientälaskua. Esimerkiksi marras-helmikuun lasku on paljon pienempi kuin kesä-elokuu. Jos tietenkin koko vuoden kerralla maksaa niin sitten sillä ei mitään väliä ole.
Pohjolan liikenne + kaskovakuutus -05 R1:lle ~1450€ vuosi. Ei mahdollisuuta seisontavakuutukselle. Tostahan ei tule kuin noin 120€ / kk ja ympärivuoden!! *![]()
FZS 600 -99 ->
R1 -05
Tapiolan ja Turvan sivuilla annetaan ymmärtää, että uusi vakuutus on tuloillaan ulos ja IFF:kin kuulemma lupaa kovasti ennen huhtikuuta kajahtavan. . On ehkä viisaasta pitää nyt pelit visusti seisonnassa ja kilpailuttaa kaikki yhtiöt maaliskuun aikana. Kilpailuttaa oikeasti, eikä vajavaisiin/keskeneräisiin laskureihin luottaen.
Ex-955i
Soitin just äsken IFiin ja täti kertoi laskurin olevan valmiina maaliskuun puolessa välin. Tarttee odottaa sen aikaa, kun voihan se hinnoittelu olla vaikka edullisempikin kuin pohjolassa. Tosin jos lähtee pyörien vakuutukset, niin siirtyy myös kaikki muutkin mukana. Pohjola on ottanut pienen spurtin ennen muita...![]()
ST 4 S
M 900
MS 1100 S
Mulle ei tänään mainittu mitään noista maksujen summista, sanottiin vaan että jos kolmessa osassa ottaa niin laskut tulevat helmi-,heinä- ja marraskuussa. Mutta ajattelin kyllä että jos maksun kolmeen osaan ottaa niin kaikki ovat sitten yhtä isoja nuo osat, koska se vuoden kokonaismaksu niille jaetaan. Pitäisköhän taas käydä kysäsemässä...(Harri @ Helmi. 07 2006,15:28) kirjoitti
![]()
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
joo, ei ne erät ole saman suuruisia, mulla menee karkeesti jotenkin näin:
joulu, tammi, helmi 46eur
maalis, huhti, touko 158eur
kesä, heinä, elo 323eur
jatkosta ei ole vielä tietoja, vuosi maksu blackbirdille oli kuitenkin vähän alle 700eur
Että olis kannattanu odetella kevättä niin olis jotain säästäny. Mutku aina on hoppu![]()
- I love the smell of napalm in the morning.
1450€ *(Peksi600 @ Helmi. 07 2006,16:09) kirjoitti
Alkaa lähennellä vanhaa 10 000 mk
Luuleeko ne, että tämmösiä summia joku maksaa???
ZX6R -> VTR1000F -> VTR1000SP-1
Kyllähä niitä vaan maksetaan. Ei oo halpa harrastus eikä varmaa halvemmaks muutu(jasyvara @ Helmi. 07 2006,19:37) kirjoitti
![]()
Jarrut on vauhdin surma!
Kyllä siinä muavia pitää olla!
Yamaha YZF-R1 -09
120e/kk vakuutus
250e/kk pyörän lyhennys
100e/kk ajovarusteet
100e/kk bensaa
100e/kk huoltoa ja renkaita
30e/kk kahvia
-----------------
600e/kk jos ei viritä, ostele tehoputkia, aja radalla eikä saa sakkoja. ja tämä on laskettu alakanttiin.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Onko pakko omistaa tollanen ylikiree kyykky jos niin paljon vituttaa maksut? en tiedä minkä ikäinen olet ja mitkä boonukset sulla on mutta esim Bandit 1200 kustantaa n. 650€ täydellä kaskolla ympärivuoden(Peksi600 @ Helmi. 07 2006,16:09) kirjoitti
mä joudun pulittamaan -95:sesta bladesta likenne+kasko 760€/v, en valita kun joku ajaa jollain pannarilla maksaen 300€/v,itse valitsin kyykyn ja maksan sen tariffin mukaan.
![]()
Yamaha FZS 600 -02
"Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
Tänään tuli tarjous Pohjolasta, liikennevakuutus 136,11€ bonus 70%, isokasko 349,59€ bonus 70%.
Eli 485,70€/vuosi, ei paha ja pyörähän oli toi FZS1000-05![]()
* * GSX 1200 INAZUMA -99
Kannattaako yli 10 vuotta vanhassa pyörässä pitää kaskoa, kun siitä ei kuitenkaan enää korvata kauhean paljoa? Toisaalta korvaahan toi kasko (ehkä) ajovarusteita ym. ym. pyörän lisäksi(666F @ Helmi. 07 2006,20:15) kirjoitti
![]()
ZX6R -> VTR1000F -> VTR1000SP-1
en ole pitäny kaskoa,ihan osakaskolla vaan mennään! mut silti tekee liikenne 492+osakasko muistaakseni 90€ yhteensä 582€ vuosi,eli ero johonkin esim 1200 bandittiin täyskaskolla on vaivaset n. 50€. koitin vaan tälle vittuuntuneelle kaverille havainnolistaa asiaa..(jasyvara @ Helmi. 07 2006,21:31) kirjoitti
Yamaha FZS 600 -02
"Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
se on totta, että liikennevakuutus + osakasko menee joskus lähelle täyskaskohintaa.
viime vuosi ~6kk oli noin 300liikennevakuutus, + osakasko päälle joku 80-90?. ei mielestäni paha, paitsi käytin pyörän korjaamiseen kyllä aivan helvetisti rahaa. Mutta toiset käyttää nuo rahat ostelemalla jotain chain lube automaatteja ja huggereita ja tarroja tankkiin, tehoputkia yms. minä sentään keskityn osiin joilla mennään eteenpäin.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Hmm..soitin just pohjolaan ja kysäsin noita hintoja niin sanoivat että joka erä on melko samansuuruinen..(X-ray @ Helmi. 07 2006,18:52) kirjoitti
..ota nyt selvää tästäkin
.Jokatapauksessa seisonnat poistuu, tulee halvemmaksi ja saa ajella millon huvittaa
![]()
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
tämän päivän iisalmen sanomassa:"Tehokkaiden moottoripyörien vakuutusmaksut nousevat:
Uudistuvat mopo- ja moottoripyörävakuutukset räätälöidään menopelin ominaisuuksien ja pyörän haltijan mukaan"
"– Tehon ja painon suhteuttaminen on ihan hyvä suuntaus. Niillä pyörillä, joilla ei pääse niin ärhäkästi, ei satu niin paljon vahinkojakaan ja siksi on ihan perusteltua, ettei vakuutusmaksu ole yhtä suuri, Moottorikerho MK2001:n puheenjohtaja Seppo Rönkkö sanoo."
"Uusissa vakuutuksissa perusmaksuun kuuluu myös seisonta-ajan vakuutus, joten vakuutus on voimassa ympäri vuoden"
"– Niille se on paha juttu, jotka haluaisivat käyttää rinnakkainkahta pyörää ja ajaa vanhemmalla pyörällä vaikka vain kuukauden ajan, miettii Rönkkö."
"Lainaa (Peksi600 @ Helmi. 07 2006,16:09)
Pohjolan liikenne + kaskovakuutus -05 R1:lle ~1450€ vuosi. Ei mahdollisuuta seisontavakuutukselle. Tostahan ei tule kuin noin 120€ / kk ja ympärivuoden!!
1450€Alkaa lähennellä vanhaa 10 000 mk
Luuleeko ne, että tämmösiä summia joku maksaa???
Tässä kiteytyy oma mielipide, mikä ei vastaa mun käsitystä vakuutuksen "halpenemisesta"-siis köyhdyt kokoajan vaikka se vakuutus olis laskennallisesti entistä halvempi. Viimeisin lasku mulla jotain 25 ekee talven seisonnasta.
Pinnat himaan sille yhtiölle joka ottaa teho/painon/iän+seisonta mahdollisuuden. Ehkä tämä on niin tarkkaan laskettu, etä talvella saadaan kerättyä vakuutuksien halpenemisen erotus![]()
<p>I/ö- got the Feeling</p>
Kyllähän tuo teho/paino on kaikin puolin järkevämpi kuin pelkkä moottorin tilavuus. Kai sen kaikki ymmärtää. Ei joku laiska kustomi ole niin vaarallinen kuin kireä kyykkypyörä. Tietysti kuski vaikuttaa paljon ja sehän on huomioitu henkilökohtaisilla bunuksilla. Ja moottorin tilavuus on sinänsä erittäin tyhmä peruste vakuutuksen hinnoittelulle, pelkkä tehokin olisi parempi. Teho/paino tietysti kaikista järkevin.
Sellainen vakuutus olisi hyvä, missä pyörän teho/paino huomioidaan oikeasti ja tarvittaessa sen voisi saada myös seisontaan. Esimerkiksi kesällä pelkkä 4kk ajo maksaisi saman, minkä koko vuosi. Tällöin harrastaja voisi pitää yhden ajomopon vakuutuksissa koko vuoden ja ajella muilla aarteillaan vain pari viikkoa kesässä. Tyhmäksi menee jos 5 mopon omistaja maksaa viidet vakuutukset ympäri vuoden.
Omaan 1000RR:ään kun laskeskelin tuota vakuutusta niin Pohjolan laskuri antoi hinnaksi jotain vajaa 1400€ keskittämisalennuksilla.(Peksi600 @ Helmi. 07 2006,16:09) kirjoitti
Mopomessuilla kävin laskettamassa Tapiolan sedällä niiden uuden vakuutuksen joka tulee siis 1.4.2006 voimaan niin hinnaksi saatiin 1080€ eli aika paljon halvempi kuin Pohjolan vastaava. Tapiolasta saan 10%:n asiakkuusalennuksen.
Paikkakuntana siis Helsinki ja bonukset 20/50.
Miten isokaskoon saa 70% bonuksia? Eilen juuri soittelin pohjolaan ja kyselin, niin sanoivat, että se oli vain vuoden loppuun saakka voimassa ollut tarjous, nykyisin ei saa kuin 60%(MikaPa @ Helmi. 07 2006,20:50) kirjoitti
![]()
ZX-6R -04
Uusi vakuutus ja ennakkoluulottomat palkittiin. Hallituksen nimissä on nykyinen mopo ja alkubonuksiksi antoivat 20 liik ja 70 isokasko loppusyksystä.(ruzina @ Helmi. 08 2006,11:59) kirjoitti
Pohjolan sivuilta lainattua:(ruzina @ Helmi. 08 2006,11:59) kirjoitti
"Jos olet ansainnut autovakuutukseesi bonuksia 0-25%, saat bonusoikeudelliseen autovakuutukseesi heti 60%:n bonuksen. Jos liikennevakuutuksen bonuksia on enemmän kuin 25%, saat autovakuutukseen heti 70%:n bonuksen. Edellytyksenä on, ettei korvattu vahinko ole alentanut autovakuutuksesi bonusta."
Eli jos liikennevakuutuksessa yli 25%, niin autovakuutukseen tulee täydet prosentit. Tai sitten puhuvat paskaa sivuillaan.
Ja sitten niistä laskuista sen verran, että Pohjolan laskuista näkee fiksusti seuraavan laskun eräpäivän ja summan. Ainakin sen mukaan maksut painottuvat kesään, sillä oli jokseenkin kalliimpi kesäkuusta elokuuhun kuin tämä kevät.
Honda VTR 1000F
Itse otin IFiltä viimevuoden elokuussa liikenne ja kaskovakuutuksen uutena vakuutuksen ottajana. Näin sain bonuksia liikenteeseen 20% ja kaskoon 70%. Nyt jos vaihdankin Pohjolaan niin ottavat tämän 70% automaattisesti huomioon omassa kaskossaan.(ruzina @ Helmi. 08 2006,11:59) kirjoitti
Eli jos sulla on aiemmin jossain yhtiössä esim korkeammat bonarit kuin 60% niin ottavat sen mahdollisessa Pohjolan vakuutuksessa huomioon.
Suzuki B-King (white edition)
exät: R1200GS Rallye, K1300R, GSX1300R, TEx 2014, B-King, M1800R, ZZR1400, CB1300F, 1100XX, CBR600F, MBX125, PV50, tuntsat..
Kyllä ja ei. Minusta tuo ei ole välttämäti ihan niin yksioikoinen asia, että kevyitä kyykkyjä pitäisi 'rangaista' ja painavia kustomeita lelliä. Toivottavasti molempia tullaan ylläpitämään, tai sitten päästäisiin jossain vaiheessa siihen henkilökohtaiseen vakuutukseen, jolla voisi ajaa mitä tahansa, ja vakuutukset määräytyisivät bonusten, kämmien, kokemuksen yms. mukaan mopon koosta tai painosta tai niiden lukumäärästä riippumatta. Muutamat ajokorttisäännöt poislukien.kirjoitti
BTW, tuo väite kustomin vaarattomuudesta kyykkyyn verrattuna kyllä hiukan ontuu. Se on sama kuin sanoisi että vanha venäläinen 3 tonnia painava huonojarruinen pakettiauto ei ole niin vaarallinen kuin n. tonnin painoinen urheiluauto. Jos/kun se vahinko joskus sattuu, niin minä ainakin toivoisin, että vastapuolena olisi se kevyempi, paremmin ohjautuva ja terhakammin hidastuva urheiluauto...
Toki niillä vauhtivehkeillä usein ajetaan ronskimmin, mutta niissä on kyllä enemmän peilvaraakin. Eli tullaan taas siihen, että 'pärstäkertoimen' mukainen vakuutus voisi olla toimivin.
Hiukan menee OT, mutta pitipäs saada viisastella hiukan.