Pohjolan laskuri loppuu vuoteen 1986, ja mun pyörät on muutaman vuoden vanhempia. Onko kellään tietoa miksi laskuri loppuu tuohon ja mikä on tuota vanhemman iän vaikutus vakuutukseen?
Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
Kysyin Pohjolasta tarjouksen viime keväänä mopon vakuutuksista. Kotiin tuli paperilla laskelma. Siinä oli alennus, joka oli tietyn ajan voimassa. Kaveri kysyi autoonsa Pohjolasta vakuutuksia muutama kuukausi sitten, siinäkin tarjouksessa oli alennuksia, jotka olivat voimassa tietyn ajan.(Willi Tähti @ Marras. 20 2005,17:58) kirjoitti
edit: Kaivoinpa Pohjolan tarjouksen (03.05.2005) esiin. Kaskon kohdalla lukee seuraava teksti: Joustoalennus ensimmäisen vuoden maksusta 20%.
Ein Volk, Ein Reich, Ein Cartman
Motorismi on perseestä, kuten kaikki muukin aatteellinen toiminta.
Vain köyhillä on kiire.
Viesti oli tarkoitettu kanssapyöräilijöille lähinnä vinkiksi tulevia vahinkotapauksia silmällä pitäen! Ei ole oma lehmä ojassa. MP:n kaskot ei niinkään ole vakuutusalan kannattavimpia tuotteita vaan lähinnä motoristien mukanaan tuomat mahdolliset muut vakuutukset. Sama oman edun valvominen kannattaa toki pitää mielessä muidenkin yhtiöiden kanssa asioinnissa.(wekkuli @ Marras. 19 2005,11:14) kirjoitti
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.
Pohjolan virkailija kertoi tuon alennuksen tulevan UUSILLE asiakkaille. Mitä sitten tarkoittaa tuo "uusi", mutta itselläni ei ole aiemmin ollut tuossa yhtiössä mitään vakuutuksia. Alennus on 1. vuonna 20%, toisena 15% ja kolmantena 10%. Itselleni noi prosentit laitettiin ainakin kaskoon, mutta sitten näkee mihin muuhun, kun tulee sopparit kotiin.(cartman @ Marras. 20 2005,20:17) kirjoitti
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Pohjolan uuteen systeemiin siirryttäessä on näemmä mahdollista korjata pieni rahanarvoinen etu talteen, eli liikennevakuutuksen bonusten tuplakertymä vuoden aikana.
Jos pyörä on ollut edellisen pääeräpäivän jälkeen vakuutuksissa vähintään 180 päivää ja siirtyminen tehdään vasta sitten, nousee liikennevakuutuksen bonus heti sen 5 %-yksikköä minkä se joka tapauksessa nousisi normaaliin tapaan seuraavana pääeräpäivänä. Kun uusi vakuutus on otettu siirtymän myötä käyttöön ja se on ollut talven kylminä päivinä voimassa 180 päivää, eli ollaan jälleen pääeräpäivässä, on uusi 5 %-yksikön bonuskertymä kasassa, ja liikennevakuutuksen bonus nousee taas sen 5 %-yksikköä. Eli tuplabonukset vuoden sisään.
Pääeräpäivähän tarkoittaa vakuutuksen alkamispäivää lähimpänä olevaa kuun ensimmäistä päivää. Esimerkiksi 18.4 alkaneen vakuutuksen pääeräpäivä on 1.5, ja esimerkiksi 12.4 alkaneen vakuutuksen pääeräpäivä on 1.4.
1000
Väännätkö ton rautalangasta? Mä en ainakaan tajunnu ollenkaan...(Hannula @ Marras. 21 2005,14:35) kirjoitti
![]()
Laskeskelin kanssa laskurilla.(MotoNeiti @ Marras. 15 2005,20:30) kirjoitti
Eipä kannata ei.
Maxilla ajelen 5kk/v 75% bonuksilla ja Emännyys n. 4 kk. Pikkukwaakulla 10% bonuksilla.
Veritas on vielä halvempi. Reilustikin.
...while I'm working, 'am working on the road...
Syntyperäinen savolainen kyllä viäntää ihan mielellään.(Mipe @ Marras. 22 2005,08:43) kirjoitti
Lähdetään siitä, että vanhan tyyppiset vakuutukset on joskus aikoinaan aloitettu vaikkapa 3.5, jolloin vakuutuksen pääeräpäivä on joka vuosi siitä eteenpäin 1.5. Bonuskertymät ja -alentumat päivitetään vakuutuksiin pääeräpäivinä.
Liikennevakuutuksen bonuskertymään tarvitaan Pohjolassa 180 päivää vakuutuksissa pitämistä vuoden aikana, jotta bonukset kertyisi. Eli jos ajokausi on alkanut vaikkapa 15.4, bonus kertyy tältä vuodelta sen 5 %-yksikköä jos pyörä on vakuutuksissa 15.10 asti (+ muutama päivä mikäli 31 päivän kuukaudet lasketaan 31 päivän mittaisina, en ole tästä ihan varma). Normaalisti tämä kertymä kilahtaa tilille seuraavana pääeräpäivänä, eli 1.5.
Mutta tässä tulee se huomioitava seikka: Jos vakuutukset ovat olleet voimassa tuon 180 päivää pääeräpäivän jälkeen ja vakuutus vaihdetaan uuden tyyppiseen vasta sitten (eli tässä esimerkissä 1.11), kilahtaa kuluneella kaudella kertyneet bonukset tilille heti, eikä vasta seuraavana pääeräpäivänä. En tiedä varmasti miksi, mutta näin vain on.
Tässä vaiheessa kannattaa olla ovela. Jos Pohjolan uuden tyyppinen vakuutus ehtii olla voimassa 180 päivää ennen seuraavaa pääeräpäivää, eli 1.5, kilahtaa silloin 5 %-yksikön bonus jälleen tilille. Vaihtoajankohta pitää siis valita tarkasti, jotta molemmat tässä kuvatut ehdot täyttyy: vanhan vakuutuksen pitää olla voimassa 180 päivää pääeräpäivän jälkeen ja uuden 180 päivää ennen seuraavaa pääeräpäivää. Jos olet vähääkään etuajassa tai myöhässä seisontaan laittamisen ja/tai uuden vakuutuksen aloittamisen kanssa, tilaisuus tuplabonareihin menee ohi.
Tämä koskee siis liikennevakuutusta. Kaskon osalta en ole asiaa vielä tutkiskellut.
1000
Elikkäs siis:(Hannula @ Marras. 22 2005,10:18) kirjoitti
Vanhan vakuutuksen pitäisi olla voimassa 180 päivää tietyn päivän jälkeen ELI uuden tyyppisen vakuutuksen saa ottaa aikaisintaan 181 päivää tämän tietyn päivän jälkeen.
Lisäksi uuden vakuutuksen tulisi olla voimassa vähintään 180 päivää ennen kyseistä päivää jotta toiset bonarit tulee.
Vuodessa 365 päivää eli jääkö tuossa nyt kolme-neljä päivää aikaa jolloin pitäisi olla vaihtamassa vakuutusta? Ymmärsinköhän oikein?![]()
Joo, se oikean vaihtoajankohdan "leveys" tosin kannattaisi vielä tarkistaa. Korkopäiviähän on vuodessa 360, mutta miten lie vakuutuksissa? Jos se on myös 360 päivää, niin oikea vaihtohetki on yksi päivä vuodessa, muuten se on korkeintaan 5 päivää.
1000
vakuutuksissa joka kuukaudessa 30 päivää (myös helmikuussa) eli vuodessa 360. Saman systeemin pitäisi periaatteessa toimia myös autoilla ja 3 kertaa vuodessa, jos oikein jaksaa kikkailla. autot yleensä liikenteessä koko vuoden ja useimmissa yhtiöissä 120vrk riittää bonuksen nousuun. vuodelle jää tosin näissä tapauksissa vain 1 päivä jolloin vaihdon voi tehdä, jotta bonusnousu onnistuu.(Hannula @ Marras. 22 2005,10:56) kirjoitti
En ole kyllä ihan satavarma onko joka yhtiöllä käytäntönä pitää VVH:n (Vahinko- ja vakuutushistoria) mukana kulkeva pääeräkuukausi ennallaan kun vakuutus alkaa, näin kyllä uskoisin, mutta ei ilmeisesti ole liikennevakuutuksen ehdoissa määrätty.
Itselläni nykyisessä yhtiössä bonusnousuun prätkällä vaaditaan 90vrk vuodessa joka tullut jo täyteen, pääeräkk on kesäkuu joten tämän kuun aikana voin vaihtaa Pohjolaan ja bonuksen tulisi nousta 2 kertaa... näin siis periaatteessa. Toimivuutta en ole testannut mutta houkuttelisi koittaa, vaikka Pohjolan teho/paino -vakuuttaminen tuskin suosii kawa6RR:ää.![]()
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.
Tänään kun oli IF:iin oli asiaa kyselin samalla näistä mp-vakuutuksista ja kuulema ollaan lähdössä samoille linjoille kuin Pohjola. Postia asiakkaille on kuulema tulossa asiasta joulukuussa.
Juuri äsken minulle soitti IF:n mies ja tarjoili mp-vakuutuksia. Kyselin, että onko teillä jotain uutta, mutta ei tuntunut tietävän. Ei edes tiennyt Pohjolan teho-paino -suhteisesta vakuutuksesta ja sen mahdollisista kilpailijoista IF:ssä. Ei tiennyt edes seisonta-ajan pituutta, jolloin saadaan ns. maksunpalautus. Arveli sen olevan heillä 45 pv., vaikka tarjosin 30 pv:tä(jhe @ Marras. 22 2005,14:29) kirjoitti
Tuli mieleen, että kyseessä taisi olla joku Call Sentteri, joka soitteli, kun ei tiennyt mitään pyöristä. Ei esim. tiennyt kumpi pyöristä K100LT tai R1150GS on uudempi! Ei tuota tiedä kaikki muutkaan, mutta jos aikoo myydä motoristeille vakuutuksia, kannattaisi ottaa jotain selvää.
Tiesi se kyllä minun toisen pyörän rekisterinumeron ja ilmeisesti puhelinnumeron, kun osasi soittaa!!
Onnea ja menestystä myyntitouhuillesi ja edustamallesi yhtiölle - tosin, et taida lukea näitä sivuja, mutta jos joku IF:n kaveri lukisi, niin voisi tehdä asialle jotain.
Olisiko oikea tapa laittaa palautetta kyseiseen vakuutusyhtiöön, kun kerran olet sitä mieltä, että asialle voisi tehdä jotain.(arikorho @ Marras. 22 2005,17:44) kirjoitti
Ein Volk, Ein Reich, Ein Cartman
Motorismi on perseestä, kuten kaikki muukin aatteellinen toiminta.
Vain köyhillä on kiire.
K1200LT / 2000
Liikenne ja tayskasko (150e ov) yht. 394,95 e/vuosi.
Tama siis Pohjolasta...![]()
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan.
Niin, tarkoitin lähinnä sitä, että itsehän sanoit olevasi vakuutusalalla töissä, mutta kirjoituksesta voi päätellä, että Pohjola ei ole työnantajasi. Toisin sanoen olet kilpailijalla töissä.(Green6RR @ Marras. 21 2005,13:21) kirjoitti
Eli siinä sitten tuo objektiivisuus ikään kuin kyseenalaistuu. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Mulla uuden vakuutuksen hinta Bulldogiin olisi muutaman kympin kalliimpi kuin nyt mutta voisin ajaa koska haluan. Nyt 6 kk ajossa. Taidanpa vaihtaa.![]()
![]()
![]()
L-twin rules
Ducati Multistrada 1200 dvt 2015
Mp historia
Ducati Multistrada 1200 abs
Kawasaki gtr 1400 abs
Kawasaki zzr 1400 ABS
Ducati Multistrada ds 1000
Aprilia Futura rst 1000
Yamaha Bulldog 1100
Suzuki rg 125 e
JOVAIN...?(K12LT @ Marras. 22 2005,20:47) kirjoitti
LT-mies, millä bonuksilla tuo ?
Selvää säästöä tul mullaki, semmosen 150.00 € halvemmaksi verrattuna aikaisempaan Turvaan.
Ompi vaan mulla bonukset 45% liikenne ja 60% täyskaskovakkuutukses (150 ov:lla) = 440 € koko vuosi, mut eis TARVIHE ENNÄÄ RUKKAILLA SEISONTAILMOOTUKSILA, saapi lähtee kelien mukhna tai lähes...siis SUOSITTELEN vaihtoo....!
![]()
70% bonuksilla molemmat.
Nykyisessa IF ' n vakuutuksessa samoilla 70% bonuksilla 6 kuukauden vakuutusmaksut 878,16 e ! Jos IF ei kevaalla reagoi mitenkaan, niin kylla vakuutusyhtio vaihtuu.
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan.
Nettivakuutuslaskuri on päivitetty. Sinne on tullut mm. kysymys: "Ajoneuvo on kilpailukäytössä tai sen rakennetta on muutettu:" k/e.
Jos vastaat tuohon "kyllä" laskuri ilmoittaa " Ajoneuvolle ei voida ottaa vakuutusta verkosta"...
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Tarkottaakohan tuo nyt sitten selvällä suomella sitä että jos on sliparit niin vakuutusta ei saa?(Holtsu @ Marras. 29 2005,23:11) kirjoitti
![]()
History: CB600F Hornet / YZF600R Thundercat / GSX1300R Hayabusa
Olikohan kukaan vielä linkittänyt tähän Pohjolan tuoretta nettimainosta, joka ei ole aivan tylsä: -klikkistä-
Sori, jos on jo ennestään.
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Joo toho mäkin haluisin tietää vastauksen, varman sellase.(Jürgen @ Marras. 29 2005,23:43) kirjoitti
Jarrut on vauhdin surma!
Kyllä siinä muavia pitää olla!
Yamaha YZF-R1 -09
No ilman muuta se tarkoittaa sitä, eiks ajoneuvoa ole muutettu kun siihen on slipari vaihdettu(Moto^ @ Marras. 30 2005,20:22) kirjoitti
![]()
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
Missä sielä tollasia lukee? ei mulla ainakaan mitään tollasia kysellä(Holtsu @ Marras. 29 2005,23:11) kirjoitti
![]()
Yamaha FZS 600 -02
"Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
Älä ota sitä "Laske vakuutus" -linkkiä vaan ota "Osta vakuutus". Siellä se maininta on... ihmettelin samaa itsekin aiemmin..(666F @ Marras. 30 2005,22:25) kirjoitti
![]()
History: CB600F Hornet / YZF600R Thundercat / GSX1300R Hayabusa
Jopen innoittamana soitin Pohjolan tädille.
Suzuki GSX-F 750 vuosimalli -03
asuinkunta Vantaa
mies
ikä 28 vuotta
Hinta: 704 euroa koko roska vuodelta sisältää Isokasko + liikennevakuutus. Isokaskoon sai heti täydet boonukset 70%. Liikennevakuutukseen jäi vielä vanha bonus kesältä 20%, joka keväällä muuttuu 25 pinnaan ja laskee hintaa entisestään. Vakuutukset vaihdan luonnollisesti vasta keväällä, niin saa vanhalla seisontahinnalla olla pyörä siihen asti.
PS. Halapoo on. Kannattaa vaihtaa auton vakuutukset samalla. Muutin entisen Isokaskon uuteen Kevytkaskoon, joka on korvaavuudeltaan vastaava tuote, korvaa siis myös mälläykset. Vuositasolla hinta tippui -97 Vectralle about 150 euroa, mm. maksimibonukset 60->70% sai heti. Kannatti siis.
Suo, kuokka ja Suzuki
Edellä kirjoittamassanin viestissä mainitun puhelinkeskustelun aikana minulle kerrottiin Pohjolasta, että moottoripyörille riittää 90 päivää ajossa olemista, jotta bonukset kertyy liikennevakuutukseen.(Hannula @ Marras. 22 2005,10:18) kirjoitti
Otin vakuutuksen 18.6 ja päätin 30.9 (reilut 100 vrk.) ja bonukset 20% -> 25%
Suo, kuokka ja Suzuki
Pohjolan liikennevakuutusehdoista poimittua:
<a href="http://www.pohjola.fi/NR/rdonlyres/enpcomwnbsojohna5tobcoefchdaiq252n5ylmwd2wff24cq36 wfar6zjgfyr4d5abn3w5o6bhklxumxnjppnfgobi
h/1031461.pdf," target="_blank">http://www.pohjola.fi/NR....61.pdf,</a> kohta 8.3:
"Jos asiakkaalla on Autoturvasopimus vakuutuksen siirtyminen vahingottoman vakuutuskauden jälkeen korkeampaan bonusluokkaan edellyttää, että ajoneuvo on vakuutuskauden aikana ollut liikenteessä vähintään 180 päivän ajan. Tämä koskee myös moottoripyöriä, joiden sopimuksissa noudatetaan vuodenaikahinnoittelua. Vuoden mittaisen ajanjakson kuluessa vakuutus voi kuitenkin siirtyä korkeampaan bonusluokkaan enintään yhden kerran."
Tiskiltä ja puhelimesta voi kuulla mitä tahansa, mutta onhan tietysti mahdollista, että systeemi on tässä muutaman viikon aikana muuttunut ja Pohjola jakaa väärää kirjallista tietoa sivuillaan. Tai sitten ei...
1000
Pohjolan täti syötti mulle puoliksi pajunköyttä. Lainaus samasta lähteestä paljastaa, että moottoripyörillä tuo kyseinen aika on ja tulee olemaan perinteisissä vakuutuksissa se 90 päivää (3kk), mutta jos vaihdetaan liikennevakuutus tähän uudemman systeemin mukaiseen vuodenaikahinnoitteluun, niin aika nousee 180 päivään. Ja tästä syystä tänä vuonna ei ole tarvinnut pitää mopoa ajossa kuin 90 päivää saadakseen bonukset. Tämä siis koko totuus.(Hannula @ Joulu. 01 2005,14:51) kirjoitti
"Vakuutuksen siirtyminen vahingottoman vakuutuskauden
jälkeen korkeampaan bonusluokkaan
edellyttää, että ajoneuvo on vakuutuskauden
aikana ollut liikenteessä vähintään
kuuden kuukauden ajan, moottoripyörä kuitenkin
vähintään kolmen kuukauden ajan."
Suo, kuokka ja Suzuki